Térhatású mikrofon technikák
Kombinált első és hátsó mikrofon-csoportok. Ezek a technikák olyan komplett térhatású technikák, amelyek mind első, mind hátsó, a környezetet felvevő, csoportokból állnak.
INA-5 vagy az ideális kardioid elrendezés (ICA) Surround Az INA-5 a Günther Thiele által kifejlesztett a háromcsatornás INA-3 térhatású mikrofon technika továbbfejlesztése. Öt kardioid mikrofont használ, a középső mikrofont 17,5 cm-re (7 hüvelyk) két kardioid elé helyezve a bal és a jobb csatorna felé, kifelé mutatva. A bal és a jobb mikrofon egymástól 35 cm-re helyezkedik el. Két további hátsó kardioid mikrofont helyeznek el körülbelül 60 cm-re (24 hüvelyk) az elülső vonal mögött, és 60 cm-re (24 in) egymástól, a középső mikrofontól 150°-os szögben. Az első három mikrofon közötti távolság a környezeti hangok beállításához változtatható.
Fukada-fa Ezt a surround mikrofon-technikát Akira Fukada, az NHK STRL hangmérnöke fejlesztette ki. Az elülső tömb három kardioid mikrofonból áll, amelyek hasonlóan vannak elrendezve egy Decca-fához, két kardioiddal 1,8 méterre (6 láb) helyezkednek el egymástól, és a középső mikrofont 1 méterrel előre (40 in) helyezik el, erős középső színpadképet eredményezve. Két további, irányított mikrofon hozzáadható balra és jobbra az érzékelt méret nagyításához, vagy az elülső és a surround csatornák stabilizálásához. A hátsó tömb két kardioidból áll, amelyek egymástól körülbelül 1,8 méterre vannak. A bal és a jobb mikrofon 45°-kal, a hátsó mikrofonok pedig 135°-kal vannak ferdén beállítva. A surround mikrofonok a kritikus távolságra vannak elhelyezve, azon a ponton, ahol a közvetlen hang és a visszhangzó mező megegyezik.
Corey/Martin Tree A Corey/Martin-fa Jason Corey és Geoff Martin által tervezett térhatású mikrofon technika, amely három subkardioid mikrofonból áll, amelyek előre néznek, és mögöttük két kardioid mikrofon a mennyezetről visszaverődő hangokat veszi. A bal és a jobb első mikrofon közötti távolság 120 cm (48 hüvelyk), a középső mikrofon félúton van közöttük. A hátsó surround kardioidok 30 cm-re (12 hüvelyk) vannak egymástól, és körülbelül 60 cm-re (24 hüvelyk) vannak az első pár mögött. Szükség esetén a középső mikrofont előre lehet mozgatni 15 cm-ig. Ezek a távolságok a felvett együttes méretétől függően állíthatók be. Kisebb együtteseknél 120 cm-es elülső távolságot használnak, nagyobb csoportoknál 180 cm-re (6 láb). Nagyobb távolság esetén azonban a három elülső csatorna összefüggéstelenebbé válik. Ennek a technikának a Mikkel Nymand által kifejlesztett változatát hívják Wide Cardioid Surround Array-nek (WCSA). Összehangolt kardioid mikrofonokat használ. Állítólag ez a tömb intenzív, dinamikus és burkoló hang karaktert hoz létre.
Hamasaki Surround A Hamasaki surround rendszert, amelyet NHK surround rendszernek is neveznek, Kimio Hamasaki, az NHK STRL kutatómérnöke fejlesztette ki. Öt kardioid és két gömb karakterisztikájú mikrofont használ. Terelő-lemezt használ a bal első és a jobb első csatorna elválasztására, amelyek egymástól 30 cm-re (12 hüvelyk) és 45 fokos szögben vannak elhelyezve. Két gömb-mikrofon, amelyeket aluláteresztő szűréssel 250 Hz frekvencián szűrnek, egymástól 3 méterre (10 láb) helyezkednek el a bal és a jobb kardioiddal összhangban. A középső mikrofont körülbelül 30 cm-re (12 hüvelyk) helyezzük előre. A kardioidok hátsó párját 2-3 méterre (6-10 láb) helyezzük el az első tömb mögött, és 3 méterre (10 láb) egymástól, 135°-os szögben.
Double Mid-Side
A mid-side stereo mikrofon technika, a fent említett technikákkal szemben, némileg egyedülálló. Ahelyett, hogy egy mikrofont használna a bal csatorna és egy mikrofont a jobb csatorna rögzítéséhez, a mid-side technika egy egyirányú mikrofont használ a középre pásztázandó jel és egyet kétirányú mikrofon jelének rögzítéséhez oldalra pásztázva. Az eredmény egy olyan felvétel, ahol a két jel relatív amplitúdója határozza meg a sztereó szélességet. Ha a közepe hangosabb, a sztereó szélesség keskeny. Ha az oldalak hangosabbak, a sztereó szélesség szélesebb. Ez a technika a sztereó kép kialakításához extra szabadságot nyújt a hangmérnöknek.
A kettős közép (MS) technika a középső oldali sztereó mikrofon technika, amely térhatásúvá bővül. Két kardioid mikrofont használ, az egyik elülső és a másik hátrafelé néz, mindegyiket egy oldalra néző nyolcas mikrofonnal osztják meg. A felvett műsorszámokat dekódolhatjuk a mikrofonjelek összegével és különbségeivel a bal első, a jobb első, a bal és a jobb oldalon. Ez a technika lehetővé teszi a felvételi szög utólagos megváltoztatását is! A többi térhatású hangtechnika közül sok jelentős helyet foglal el, így kényelmetlen a terepi felvételekhez. A kettős középső technika azonban meglehetősen kompakt.
Polyhymnia Pentagon A Polyhymnia ötszöget a Polyhymnia International (korábban Philips Classics néven ismert hanglemez-társaság) mérnök gárdája fejlesztette ki. Öt sokirányú mikrofon van elrendezve az ITU-R BS775 szabványban meghatározott elrendezésnek megfelelően, az egyes mikrofonokból származó rögzített jelet ennek az ajánlásnak a megfelelő hangszóróba pásztázva. Az öt mikrofont egy 2 méter sugarú körre helyezzük. A középső mikrofon és a bal és jobb mikrofon közötti szög 30°. A középső és a hátsó mikrofonok közötti szög 100 – 120° között van, a leggyakoribb beállítás 110°. A sugár hossza az együttes méretétől, valamint a helyiség méretétől függően állítható be.
Optimalizált kardioid háromszög TOT surround Az OCT surround technikát Dr. Günther Thiele fejlesztette ki. Az OCT technikát használja az elülső csoportban, valamint további surround csatornás mikrofonokat. Az elülső csoportot úgy tervezték, hogy minimalizálja az áthallást, szuperkardioidok alkalmazásával az első bal és jobb mikrofonokhoz, amelyek távolsága egymástól 40-100 cm (15-40 in), a középső kardioid-mikrofontól kb. 8 cm-re (3 hüvelyk) előre. Két további hátsó kardioid mikrofont helyeznek el körülbelül 40 cm-rel (15 hüvelyk) az elülső vonal mögött, és további 20 cm-t (8 hüvelyk) távolabb, hátul felé mutatva. Jó elkülönítést eredményez az elülső részen, jó lokalizációt és nagy, természetes hangzású hallási területet biztosít.
Optimalizált kardioid háromszög és Hamasaki tér (OCT + Hamasaki) Ez a térhatású mikrofon technika egyesíti az optimalizált kardioid háromszög (OCT) technika elrendezését a Hamasaki négyzettel a hangulati csatornák számára. A TOT három mikrofont használ egy háromszögben, középső kardioid mikrofonnal előre nézve és két oldalsó szuperkardioid mikrofonnal kifelé nézve, hasonlóan a módosított Decca fához. A Hamasaki tér négy kétirányú négyzetbe rendezett mikrofont használ, amelyek mindegyike kifelé néz, és a mikrofon nullái előre mutatnak.
Optimalizált kardioid háromszög és IRT négyzet (TOT + IRT) Ez a térhatású mikrofon technika egy IRT kereszttel ötvözi az optimalizált kardioid háromszög (OCT) technika elrendezését a hangulati csatornák számára. A TOT három mikrofont használ egy háromszögben, egy középső kardioid mikrofonnal előrefelé és két oldalsó szuperkardioid mikrofonnal kifelé. Az IRT kereszt négy vese-karakterisztikájú mikrofonból áll, amelyek négyzet alakú formában vannak elhelyezve, egymástól 90°-ra és a hangforrástól 45°-ra elforduló szögben.
Omni + 8 surround Ez a technika az Omni + 8 technika surround változata. Kettő kétirányú mikrofonból áll, amelyek balra és jobbra 2 méterre (6,5 láb) vannak egymástól, és egy középső nyolcas mikrofonból, amely 40 cm-re (16 hüvelyk) helyezkedik el. A bal és jobb hátsó mikrofon egyirányú mikrofon, 4-6 méterre (13-20 láb) helyezkedik el az elülső csoport mögött, és 2 méterre (6.5 láb) egymástól. Ha túl nagy a helyiségvisszaverődés, kétirányú mikrofonok helyettesíthetők a surround csatornákkal.
Cardioid trapéz Az Egyesült Királyságban kardioid trapéz néven ismert, egy olyan surround technika, amelyet kifejezetten élő popzenei koncertekhez terveztek, és amelyek nem igénylik az oldalsó visszaverődés felvételét. Négy kardioid mikrofonból áll, amelyek hátrafelé néznek, egymástól 60°-kal szöget zárnak be, és egymástól 60 cm-re (2 láb) vannak, trapéz alakúak. Hatékony mind a közönség, mind a hangulat megszerzéséhez. Günther Thiele fejlesztette ki, Theile trapéz is ismert.
Térhatású mikrofon szerelvények (Surround Microphone Assemblies) A térhatású mikrofonok e kategóriája több kapszulával, különböző szögekbe szerelt mikrofonokból áll.
Soundfield mikrofon – Tetraéderes mikrofon A tetraéderes mikrofon, négy, egymáshoz közeli kardioid mikrofon kapszulából álló mikrofon-csoport, amelyet tetraéderbe rendeznek, Michael Gerzon és Peter Craven fejlesztése. Működhet mono mikrofonként, sztereó mikrofonként vagy térhatású mikrofonként. A mikrofon négy jelet állít elő, az úgynevezett „A”-formátumot, amelyet szoftveren keresztül kell feldolgozni a „B”-formátumnak nevezett második jelkészletté. Ez az Ambisonics surround hangtechnika része, de nem kizárólagos. Néha SoundField mikrofonnak hívják, amely jelenleg a RØDE tulajdonát képezi. A RØDE mellett Sennheiser tetraéderes mikrofont is gyárt.
Labda-határfelület mikrofon (Ball Boundary Microphone) A gömb-határ mikrofon kettő, kétirányú mikrofonból áll, amelyek a gömb-mikrofon elülső irányába néznek. A gömb mikrofon két kondenzátor mikrofon, amelyek egy gömb mindkét oldalán, az emberi fej szimulálására, süllyesztve vannak felszerelve. A különféle csatornákat a különféle jelek kombinálásával az alábbiak szerint vezetjük le: Bal = Ls+Lbi, Jobb = Rs+ Rbi, Bal tér = Ls-Lbi, és Jobb tér = Rs-Rbi, ahol Ls a bal gömb mikrofon jele, Rs a jobb gömb mikrofon jele, Lbi a bal oldali kétirányú mikrofon, és Rbi a jobb oldali kétirányú mikrofon jele.
Gömb alakú mikrofon tömb (Spherical Microphone Array) A gömb alakú mikrofon tömbben sok, akár 24, mikrofonkapszula is lehet beszerelve, amelyek különböző irányokban vannak hegyezve, és amelyet egy élő előadás háromdimenziós, magával ragadó hangjának rögzítésére használnak. A tömb magában foglalja a feldolgozást, hogy a többcsatornás hangokat valamilyen 3D-s térhanggá alakítsa.
Összegzés
Szimfonikus zenekar vagy kórus felvételekor meglehetősen könnyű kipróbálni több sztereó mikrofon technikát – egyszerűen meg kell változtatni a helyzetet, a szöget vagy a mikrofonok típusát. A térhatású hang beállításai azonban sokkal bonyolultabbak, a legtöbb esetben öt-hét mikrofont használnak, amelyek jelentős helyet foglalhatnak el egy helyszínen. A választást a rendelkezésre álló hely határozhatja meg. A legtöbb technika azonban lehetővé teszi a térköz bizonyos mértékű beállítását a legjobb hangzás elérése érdekében. A sztereó technikákkal ellentétben a mono kompatibilitást nem veszik figyelembe.
Ha térben térhatású felvételeket készítenek, ezek közül a technikák közül sok túl nehézkes.
Amikor a megfelelő mikrofonozási technikát kiválasztottuk, jöhet a következő lépcső a mikrofon processzor, ami hozzájárulhat a hangzás fokozásához a nagyobb térérzet és a nagyobb tisztaság érdekében. Ez az eszköz nagy változást hozhat a hangzásban, hogy pontosan úgy szóljon, ahogyan azt szeretnénk. Jó ötlet azok számára, akik nem annyira bíznak abban, hogyan hangzik a hangjuk a felvételeken.
Kedves audiofil rajongók! Fentiek átolvasása után belátható, hogy nem is olyan egyszerű kihallani az otthoni hangrendszerből a hangszínpad terét, amit annyira kívánunk, és oly sokszor, a hangzás értékelésekor fokmérőnek tekintünk. Mint sok más audio-tényezőben, az átlag zenehallgató számára, itt sincs sok kapaszkodó.
Információk: Audiopartner Kft
Internet: www.audiopartner.hu
Telefon: +36-23/414-057
Információk: Audmax Kft
Internet: www.audmax.hu
Telefon: +36-1/431-9005