A holland szakemberek által alapított Metrum Acoustics mindig is élen járt a digitális technológia fejlesztésében, de termékeik kifejlesztésekor átírták a digitális-analóg átalakítás már bevett szabályait. Ennek története 2010-ben kezdődött, amikor az első NOS Mini DAC lépett a piacra. Miután ennek több változata és frissítése látott napvilágot a tervező Cees Ruijtenberg rá tett egy lapáttal és a cég legújabb termékskáláját vetette be a DAC-ok csataterén. Ő egy igazi zenekedvelő technikai szakember, aki mindig keresi a módját, hogy javítsa alkotásait, nem az a típus, aki ül a babérjain. Ötlettől a megvalósulásig egy teljes év alatt alakult ki a HEX DAC, tudva, hogy eredményre csak a friss gondolkodás vezet. Azért ott volt még a borzasztóan sok mérés és a meghallgatások szinte végtelen sora.
A túlmintavételezés nélküli digitális átalakítás megoldása népszerű eljárás volt CD-lejátszók megjelenésének korai szakaszában. Általában egy magasrendű Chebychev szűrőt alkalmazva készültek az átalakítók. Későbbi kutatások újra előtérbe állították azt a feltevést, hogy a bonyolult szűrő-elektronikák munkáját az emberi fül és az agy belső „szűrő funkciója,” elvégzi. Egyes audio-teoretikusok szerint audio komponensek ne fejezzék be a teljes átalakítást inkább bízzák azt a felhasználó figyelmére. A legtöbb, amit csinálni kellene, az egy meredek alul-áteresztő szűrő, semmi több. Mit tudunk ehhez hozzátenni? („Without deviation from the norm, progress is not possible.” – Frank Zappa)- a szerk.
Frekvencia menet: | 1Hz – 20 000 Hz -2.5 dB. 44.1 kHz mintavételezés esetén 1Hz – 65 000 Hz -3dB 192 kHz mintavételezés esetén |
Teljes harmonikus torzítás: | 0,03% (-130 dB/2 Volt RMS) |
Bemenetek: | 2xoptikai, 2xkoaxiális (1xBNC és 1xRCA) 1xAES/EBU és 1xUSB |
Kimenetek: | RCA: 2 Volt RMS XLR: 4 Volt RMS |
Kimeneti impedancia: | RCA 40 Ohm, XLR 80 Ohm |
Mintavételi frekvencia: | Optikai 44- 96 kHz, koaxiális, USB, AES/EBU 44 – 192 kHz |
Méretek: | 320×320×85 mm |
Tömeg: | 5.5 Kg |
Ár: | 899 000 HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
Egy műszerdoboz hatású, egyszerű kivitellel ülünk szemben, vastag alumínium előlappal kombinált fémház. A bekapcsoló és bemeneti választó gombok sorban állnak. A megfelelő gomb benyomásával kijelöljük a műsorforrást (USB, AES/EBU, optikai és koaxiális) máris egy kék LED világít a megfelelő kezelőgomb felett. Amelyik bemeneten nincs kábel és mégis azt a bemenetet választanánk, annak LED-je figyelmeztető jelleggel pislog.
A Metrum Acoustics – HEX digitális/analóg átalakító megduplázott DAC-lapkakészlettel rendelkezik. Összesen 16 db ipari, nagy-sebességű (8 db csatornánként) DAC-chip működik benne teljes, differenciál módban. Ennek folyományaként a PCB-k is megduplázódtak, a táplálást és a galvanikus leválasztást három toroid transzformátor és 18 feszültség szabályozó végzi. Egy transzformátor a vezérlő logikát és az USB szekciót látja el árammal.
Az összes bemenet kezeli a 24bit/192kHz-es jeleket, csak a Toslink korlátozódik a 24bit/96kHz-es mintavételre. A teljes értékű asszinkron USB technológiát az M2Tech céggel közösen fejlesztették. Bölcsen úgy döntöttek, hogy a jól ismert M2Tech USB driver megoldást használják, melynek alapja a népszerű HiFace aszinkron USB – S/PDIF átalakító, ezért nem kell újra és újra elindítani.
Mivel nem minden digitális forrás kínál XLR kimenetet, használhatunk külső impedancia transzformátort a forrás készülék RCA koax. digit. kimenete és a HEX DAC XLR bemenete között.
Az eddigiekhez képest megduplázva a DAC chip-ek számát az eredmény alacsonyabb zajszint, kevesebb torzítás és a megnövelt felbontás. A Jitter csökkentésében adatpufferelési technológia vesz részt. Az analóg kimeneti fokozat igényes megoldása is szerepet játszik, mert pl.: az együtemű kimeneti jelet egy pár minőségi Lundahl transzformátor alakítja át 4 Volt szimmetrikus (XLR) jellé.
A HEX meghallgatáskor megragadott a közvetlenség és a lelkes előadásmód. Meglepett a gyorsaság és a pontosság. Mivel a többi eszközöm hangzását már kiválóan ismertem, felszökött bennem az adrenalin minden dinamikai és minden akkord váltáskor.
Amikor ezt tisztáztam magamban azonnal késztetést éreztem egy kis kábel tesztre. Digitális koax kontra AES/EBU és ugyanígy összehasonlítva AES/EBU és egy másik digitális koax. Igen vegyes eredményre jutottam. A már régi Nirvana digit-összekötő kábelem precíz színpadát felül múlta a Taylor Acoustic által gyártott digitális koax hangszerközelisége, ezeket egy jó minőségű mikrofonkábelből kiképzett AES/EBU űberelte, mert tartalmasabb volt a megjelenítése, és végül egy Sound Stream Digital koax akkora teret varázsolt, hogy az csak na! Mindezt azért kívánom közzétenni, hogy érzékeltessem ez az elektronika tud különbségeket megjeleníteni. Tehát nyilván meg tudja mutatni az eléje kapcsolt műsorforrások és a hangfelvételek közötti különbségeket is.
Számos High-End komponens látszólag túl nagy hangsúlyt fektet az apró részletek bemutatására. Hűen rajzolja meg az előadók pontos helyzetét, de gyakran válik a hangzás hideggé, szinte klinikaivá és ez végül nem vonzó. A Hex nem ilyen, elsődleges célja a zenélés.
Egy élő koncert helyszínének akusztikáját a felvételen bemutatni nagyon fontos, osztatlan figyelmet érdemel, feltéve persze, hogy a hangszeres játékos nem áll előttünk, előadását nem önti az arcunkba. Ez nem jelenti azt, hogy a Hex nem ad bepillantást a történésekbe, amint azt az audiofil vágyak diktálják, de nem szolgáltat tűéles mikro-részleteket és nem rajzolja holografikusan az előadók elhelyezkedését. Viszont figyelemre méltót mutat ütemezésből és időzítésből, mondjuk egy Oscar Peterson Trio felvételen. Jó példa erre a „Live at the Blue Note” album (Telarc CD–83304) még akkor is, ha az ismertető füzetből kitűnik, 18-bit/128kHz mintavételezéssel alakították át analógból digitálissá és már az idők folyamán sokkal részletesebb felbontáshoz szoktunk.
Hallani a zenészek kivételes képességeinek kibontakozását, ahogyan Peterson nagyon animált ujjakkal „dolgozza” a zongorát – a zongora hangja csak szép. Egy biztos, a hangzás teljesen tiszta és világos, nem digitális jellegű. A Hex hangsúlyozza a zene izgalmát és segít megismerni egy igazán nagy zeneművet. A meghallgatás értékelésekor érdemes figyelembe venni, hogy a NOS DAC-ok hajlamosak nem túl szigorúan kihegyezett műszaki paraméterek szerint teljesíteni, miközben talán paradox módon, hangzásuk sokkal jobb, mint arra számíthatunk.
Konklúzió
A Metrum Acoustics – Hex DAC holland eredetű, felfoghatnánk ezt úgy is, hogy távol áll az olaszos, érzelmes hangzásvilágtól. Egy nagyon részletes, tiszta és teljesen zajmentes, dinamikus hang. Nem technikai semmilyen értelemben sem, mert bátran megjeleníti akár a komolyzenét is. A hangkép nagyon következetes: a basszus, a közép és a magas hangok egyensúlyban vannak. Nem hangzik melegnek, se fényesnek, csak természetesnek. A túlmintavételezés megváltoztatja egy kicsit az adatokat, de nem változtatja meg a zenét. Vannak jó érvek a NOS és az Delta Sigma DAC-ok körében mindkét irányban, mert mindkettő megoldásnak megvan a maga előnye és korláta. Vannak, akik azt mondják, NOS DAC szebb hangú, mégis nagyon kevés vállalat használja a NOS technológiát. De ez a Hex DAC alternatívaként erősen ajánlott.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 80% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 87% |
Pro
+ közvetlen és lelkes előadásmód
+ tud minőségi különbségeket megjeleníteni
+ varázsol a „szolidabb” felbontású felvételekből is
Kontra
– I2S csatlakozás hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : + 36-1/789-2152, + 36-1/468-2176