A kereskedelmi partnereivel együtt öt kontinensen jelenlévő Métronome Technologie újdonságai mindig a lehető legmagasabb technológiát és minőséget képviselik. A Classica modellek sorozatában megjelent Le Player 4 CD-transzport (és túl-mintavételező) valamint a Le DAC 2 digitális/analóg konverter csúcsmodelleknek nevezhetők. Mindkettő 2 mm vastagságú, stabil acél házban van elhelyezve, aminek 10 mm-es tömör alumínium ötvözet az előlapja. Elől kék kijelző található, amely fokozza az előkelő kivitelezés érzetét. A termékek csúcsminőségű építést reprezentálnak. A Le DAC és a Le Player együtt is és külön-külön is remekül néz ki, minimalista koncepcióján belül elegáns, azoknak készül, akik értékelik a jó megjelenést.
A Le Player 4 a cég részéről egy merész lépés, mert a még mindig fizikai médiával élő zenerajongóknak egy olyan eszközt kínál, amely ritka képességekkel van felruházva, hogy a CD-lemez ne merüljön a hang-történelem homályába. A Le Player 4 típusú CD-transzport és túl-mintavételező egy felültöltős mechanikát tartalmazó CD-lejátszó, ami csak a lemezen lévő műsoranyag minél jobb minőségű kiolvasásával foglalkozik, és akár DSD 128-ig képes mintavételezni a CD-lemezeket. Digitális átalakítót nem tartalmaz, a jelek kezelését a Le DAC 2 digitális/analóg konverterre kell bízni. Az integrált DAC nélküli Player 4 olvassa és akár DSD 128-ig képes mintavételezni a CD-lemezek jel-tartalmát. A Classica The Player 4 új funkciója egy különösen hatékony, közvetlenül integrált „streaming” opció is. A Métronome Technologie a letölthető mconnect lejátszót használja, egy médialejátszó alkalmazást, amely támogatja az UPnP / DLNA és a Google Cast (Chromecast) streamelést. Az mconnect Player szolgáltatás remekül működőképes, de aligha felel meg a Roon által szolgáltatott kényelemnek és részlességnek.
Amikor az SACD formátum piaca még a „legforróbb volt”, különféle audio-gyártók befektettek az SACD-trendbe, kezdve a belépő szinttől a magas árú optikai-lemezjátszókig – a Métronome francia karakterével és hozzáállásával soha. Az évek során – a klasszikus Philips CDM Pro mechanizmussal, amely a fajtiszta CD-lejátszókra specializálódott – minden erőfeszítést csak a CD-lejátszásra fordított. Státuszát nem rázta meg az SACD-trend, és az évek során végtelen számú rajongó érkezett. Az AQWO modell jelentette a cég első belépését az SACD-területre. A fejlesztés, a továbblépés nyilvánvalóan egy utazás, ami minden bizonnyal, most egy újabb állomáshoz érkezett.
A Le Player 4 tápegységében kettő toroid transzformátor Schaffner szűrőkkel található, négy különálló és független szabályozó rendszerrel rendelkezik. Az exkluzív kivitelezésű független tápegység egyenirányító, feszültség stabilizáló és szűrési kínálata nagymértékben felülmúlja az eddigieket. Az olvasási mechanizmus, a Metronome által módosított SUOS, amely a robusztusabb, felülről tölthető elrendezést részesíti előnyben. A forgási stabilitás megőrzése és a rezonanciák kizárása érdekében a CD-lemezt egy könnyű, mágnes-korong tartja a helyén. A digitális kimenetek között megtaláljuk az SPDIF (75 Ohm RCA), az AES/EBU (110 Ohm XLR) és a HDMI csatlakozókat. A CD-lejátszó digitális kimenetei közé tartozik az I²S HDMI interfész (DSD/PCM). A túlmintavételező és a streaming-egység az új készülékbe integrálva lehetővé teszi, hogy a Player 4 legyen az audio-lánc egyetlen, nagyon magas audiofil szintű digitális forrása. A Le Player 4+ kivételes összeszerelési minőséget, dicséretes csatlakoztathatóságot, digitális streamelési lehetőséget és kiváló jelkezelést kínál egyetlen készülékházban.
Egészen biztosan mindenkit érdekel, hogy lehet-e a „tegnapi” és a mai CD-technológiával nagyobb mintavételi frekvenciájú, nagyobb felbontású digitális/analóg átalakítást végezni. A direkt átalakítási elvvel nagyságrendi javulást kevésbé lehet elérni, ha azonban a viszonylag kis jeleket a digitális oldalon számítástechnikai módszerekkel kezeljük, akkor már lényegesen magasabb mintavételi frekvenciájú és kisebb hiba-lehetőségű komplex átalakításhoz jutunk. A megoldás egy részének az a különlegessége, hogy kisebb hibát (zajt, torzítást) a felbontás csökkenése esetén is el lehet érni. Lehet a 44,1 kHz-es 16 bit-es jelsorozatból a direkt átalakítóénál jobb paraméterű jelet előállítani? Igen, sőt, említést érdemel, hogy az itt felhasznált jelfeldolgozási eljárások egy részét alkalmazzák a nagy felbontású A/D-átalakítókban is. Három irányban várunk javulást: a jelfeldolgozási eljárásoknak növelni kell a mintavételi frekvenciát és a felbontást, illetve (ettől függetlenül) lineárisabban, zajmentesebben kell átvinniük a jeleket. Az erre a célra kifejlesztett, összetettebb átalakítók néhány jellegzetes jelfeldolgozási módszer kombinációját használják. Ezek a következők: a túlmintavételezés (oversampling), a zajspektrum-alakítás (noise shaping) és a zajmoduláció (dither). Túlmintavételezés: a mintavételi frekvenciát a túlmintavételező szűrővel lehet növelni. E szűrő az eredeti mintavételi frekvenciának a kettő egész hatványával szorzott értékét, tehát 2, 4, 8…256-, 512-, 1024-szeresét állítja elő.*
És, hogy milyen előnyei vannak a felültöltős mechanika használatának? A hanglemezek lejátszásához hasonló érzést ad, azt az intimitást, mint az LP-játszás. Valójában ez csak hozzáadott értéket jelent. A felültöltős szerkezet legnagyobb előnye, hogy nincs szükség fiókokra, tálcákra és egyéb elöl szerelt betöltő mechanikai eszközökre, valamint kiküszöböli a lemez emelés mechanikus mozgását is. Más a fej-szerelvény is. A mozgó alkatrészek/mozgások száma jelentősen csökken, ami nemcsak a mozgó alkatrészek szükségtelen rezgését és a mechanikai vibrációs interferenciát csökkenti, hanem nagymértékben javítja az általános megbízhatóságot és tartósságot is. A Métronome saját fejlesztésű nagy merevségű és nagy stabilitású lemez-súlya csökkenti a lemez rezgését, ezáltal a forgás és a sebességváltozás közötti kapcsolat javul, a szervo áramkör terhelése hatékonyan csökken, az interpolációs, korrekciós áramkör, és végső soron a pontosság a jel-olvasástól a továbbításig stabil.
A Métronome DAC 2 a márka magas szintű D/A átalakítója. A Le DAC 2 cseppet sem meglepő módon a Le Player 4 modellhez készült, és ugyanolyan stílusos és minimalista esztétikával rendelkezik. Elölről nagyjából megegyezik a Le Player 4-el, és ugyanazt a 2 mm-es acélházat és 10 mm-es ötvözetből készült előlapot osztja meg. Ugyanilyen méretű kijelzőt kap az előlapon is, és a menüopciók görgetéséhez remek érintőgombokkal rendelkezik. Olyan audiofil puristáknak készült, akik High-End kategóriába sorolt hangvisszaadást keresik. A DAC lehetővé teszi a PCM fájlok 384 kHz-ig és a DSD fájlok 512 (DSD x8) lejátszását. Az alapvetések minden új generációjával továbbfejlesztett elektronika olyan hangzásminőséget biztosít, amely minden aspektusban megfelel az audiofil követelményeinek.
A kettős mono felépítés a tápegységnél kezdődik, a kettő toroid transzformátor hat független területet lát el szabályozott feszültséggel, EMI és RFI szűrőkkel rendelkezik. A digitális jelek átalakítását egy ESS ES9026Pro alapú sztereó konverter végzi. Minden bemenet 44,1 és 192 kHz közötti mintavételi frekvenciájú jeleket fogad. Az SPDIF (75 Ohm RCA), AES/EBU (110 Ohm XLR), optikai Toslink, HDMI és USB B típusú csatlakozói PCM és DSD jelek fogadását teszik lehetővé 44,1 és 384 kHz között. A 32 bites processzor 211 kHz és 768 kHz frekvencia sáv között fogadja és dolgozza fel a jeláramot PCM és DSD jelekhez. Az I2S bemenet HDMI-n keresztül az SACD-lemezek jel-feldolgozásához rendelt. Az USB bemenet használatához csak Windows-t futtató eszközökhöz kell illesztőprogramot telepíteni. Bárki részére, aki Apple számítógépet és Linux-ot használ, a felismerés automatikus.
A Métronome a legjobb többrétegű komponens- és áramkör-elrendezést alkalmazta, így integrálja a kifinomult, két-mono teljesen kiegyensúlyozott dekódolást egy készülék-házban. Képzeletet meghaladó léptékű erősítés, valamint feszültségstabilizálás és teljesítmény. Az analóg fokozat „A”-osztályú, sávszélessége 10 Hz – 20 000 Hz (+/- 0,1 dB). A dinamikai átfogás 175 dB-ig lehetséges, a torzítás + zaj -140 dB. Kétféle analóg kimenet közül választhatunk, 1 pár aszimmetrikus (3 V RMS @0dB -47 KOhm) RCA csatlakozó, és egy pár szimmetrikus (3 V RMS @0 dB – 600 Ohm) XLR csatlakozó áll rendelkezésre. Mindkét készülék esetében az esetleges rezonanciák elvezetése állítható, kúp alakú, delrin lábakra van bízva. Előzően megjelent, a DAC komplett tesztjéből még többet elehet megtudni: https://hangzasvilag.hu/metronome-technology-le-dac-2/
Meghallgatás
A két termék esztétikai „villantása”, eleganciája kiváló hangzási minőséggel párosul. A felültöltős mechanizmus könnyen beállítható, öröm használni. A kék LED-kijelző tiszta, megkönnyíti az adatok leolvasását, a renkívül sok track-et tartalmazó lemezek esetén az apró műsor-részeket könnyű kiválasztani. A meghallgatás előtt a szokásos vezetékezés és erősítő telepítés mellett elengedhetetlen lépés a digitális átviteli interfész formátum kiválasztása. A lejátszó és a DAC kezdettől fogva a HDMI interfész I²S és az AES/EBU között volt kábelezve. Több választási menet után bebizonyosodott, hogy bár a CD-lemezen 16 bit / 44,1 kHz-es PCM jelek vannak, a felskálázás és az I²S HDMI kábellel történő jeltovábbítás óriási hatással van a hangzásra. (Tudni kell, hogy az SACD DSD jelét csak HDMI-n keresztül lehet továbbítani.)
A Metronome Technologie két készüléke szinte színezetlen, könnyed és nagyon részletgazdag hangzást biztosít. A CD-lejátszás, a minőségi beállításokon keresztül, a legjobb digitális adatfolyamot produkálja, minden felfelé konvertálási lépés különbsége (az előzőhöz képest) meghallatszik. A részletek mennyisége kétségtelen, jellegük lazán, szilárd és megnyerő módon, jól megkülönböztethető. A teljes frekvenciatartományban semmi sem uralja a prezentációt. A hangzás jellegzetessége finom. A Le Player 4, még az alap-mintavétel esetén is rugalmas textúrákkal, sok levegővel, természetes képalkotással és egy vonzó finomsággal ajándékoz meg.
Nagyon fontos jellemző a hangok, a hangszercsoportok, kórusoknál a felállás, és a felvételi helyszín térbeli megjelenítése. Mindezek nagyon részletesen kerülnek bemutatásra anélkül, hogy bizonyos frekvenciákon bármi erőltetett lenne, légies, tonálisan kiegyensúlyozott, impulzív hangzást biztosít. A lényeg: kiegyensúlyozott és magával ragadó hangzás mindenféle csengés-bongás és visítás nélkül.
Klasszikus jazz muzsikák megszólaltatása esetén a digitális jelátvitel a streaming opción keresztül is lényegében ugyanazzal a tisztasággal és áttekinthetőséggel, analógosabban szólal meg, mint amit a CD-gyűjtemény ide vonatkozó darabjainál hallani. Remekül ragadja meg a tételek ritmikai finomságát, lendületét és bevonzó energiáját. Minden lemezt vagy fájlt kifogástalanul zenei hangzású, referencia szintű tisztasággal, koherenciával és átláthatósággal játszik. A gyönyörű hangzásban a francia szépség és érzékenység egyértelműen jelen van. Felskálázásnál (egy bizonyos határig) az információ mennyisége sokkal nagyobb, a hangszínek világosabbak, a zenében meglévő energia úgy tűnik, folyamatosan tágul.
A kiváló felvételi munkákat tartalmazó CD/SACD-lemezek és a szintúgy minőségi digitális fájlok lejátszásakor finom könnyedséget sugároz, vonzóan muzikális hangzást ad elő. A zenében rejlő emberi intuíciók, a megérintettség, a laza és élénk ritmus és dinamika nagyon kellemes érzéseket kelt. A halk hangok között több és tisztább a részlet, az erős és gyengébb hangok között nagyobb az azonnali kontraszt, jelentősebb a különböző akusztikus hangszerek textúrája, nagyobb a távolság a magas és mély hangok között, valamint egy nagy szimfonikus zenekar megjelenítésének jobb a reprodukciója. Az SACD énekhangja nyilvánvalóan izgalmasabb, a hangsáv alacsony frekvenciája gazdagabb és erőteljesebb, a hangkép pedig nagyobb. Az I²S HDMI formátumú csatlakozás esetén a pontosság lényegesen nagyobb, mint az AES/EBU-é, és kisebb az időbázis torzítása. Az AES/EBU csak 24bit/96KHz-ig képes digitális adatfolyamot továbbítani, a nagyobb mintavételezési frekvenciájú digitális adatfolyamokat I²S-en (HDMI-kábelen) keresztül kell továbbítani. Még ha 16/44.1-es digitális adatfolyamokat is továbbítunk, az I²S valahogy jobban viszonyul a jelekhez, több a részlet és tisztább, élesebb a fókusz és teltebbek az alacsony frekvenciák. Félreértés ne essék, az AES/EBU is élénk és eleven hangulatú, de ha két mester versenyez, akkor is lesz győztes. Olyan átlátszóak, mint a tiszta égbolt eső után, a háttér pedig ugyanolyan tiszta és csendes, függetlenül attól, hogy ki nyer vagy veszít. A koncerttermi felvételnek kicsit több terem-hangja van, mint a szimmetrikus összeköttetés esetén. Olyan érzés, mintha ugyanabban a koncertteremben lennénk, de közelebb ülnénk.
A digitális világ korai napjai zeneileg keveset kínáltak, szürke textúrákat, kétdimenziós képalkotást, szintetikus színezést, és keveset a valódi tónusokból. Ezeket a felvételek már csak kuriózumként hallgatjuk, inkább a kiválóan kidolgozott felvételekre és CD-lemezekre koncentrálunk. Szerencsére ezek a készülékek a digitális jelekből könnyedén és természetesen újraalkották a muzsikát. A kialakított audio-rendszer, akár könnyed szórakozást, akár elmélyült zenei élvezetet nyújt, szonikusan a helyén áll.
Konklúzió
Az audiofil beállítottságú zenekedvelők még mindig használják a sok éve kialakított CD-lemez gyűjteményt és új példányokat is vásárolnak – úgy tűnik, továbbra is nagy szeretettel fogadják ezt a formátumot. A huszadik század végi zene-lejátszási rituálék örömeit, a fizikai adathordozók és papír alapú szöveges mellékleteik vonzerejét egyáltalán nem szabad lebecsülni.
A megbízható felültöltős gépek kombinációja lehetővé teszi a Metronome-nak, hogy megőrizze márka hírnevét és új sikereket érjen el. Mindazonáltal ésszerű lépés, ha ez a francia márka a streaming lehetőségét is beépíti a fedélzetre. Ez a modern idő legjobb bizonyítéka! A Classica Le Player 4 és DAC 2 modellek garantálják a márkára jellemző legendás gyártási és audiofil teljesítményt. Ez a párosítás tiszta, világos és precíz, mindamellett gyönyörű. A két készüléket párban kell megvásárolni, mivel nagyon jól kiegészítik egymást – szinte egymásnak teremtették. Mellettük szól még hogy a Métronome Technologie mérnökei és vezetése a helyi kereskedőkön keresztül erős kapcsolatot kíván tartani, hogy élvonalbeli technológiai megoldásokat kínálhasson ügyfeleinek.
Pro
+ Csúcsminőségű megépítés
+ Közvetlenül integrálható streaming opció
+ Az eredeti mintavételi frekvenciának 2, 4, 8…256-, 512-, 1024-szeresét állítja elő
+ A Le Player 4 CD-lejátszó és Le DAC 2 hangzási alapon is erősen ajánlott
Kontra
– Az mconnect Player szolgáltatás kevésbé felel meg a Roon kényelmének
*Ajánlott irodalom a túl-mintavéttel kapcsolatban, még a Cd-lejátszás hajnaláról: http://hifimagazin.hu/HFMCD/HFM/CIKKEK/HFM3510.HTM
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36–30/210-0400