A hifi-hobbiban az is jó, hogy mindig van egy-két dolog amit még nem láttunk! Most ilyenek következnek.
A Wasanbone Record Cleaner Japán tisztítóecset-rendszer ötvözi a gyakorlatiasságot és a művészi kivitelt. A Japán Kashoen Co. mindig is ismert volt, mint a legjobb kozmetikai ecsetek és kefék gyártója. A cég munkatársai új területeket keresve rájöttek, hogy termékeik közé beférnek a hanglemeztisztítás eszközei, de ezt egyfajta új stílusba kívánták becsomagolni.
„A kefékkel történő kézi tisztítás személyes ügy, nem egy robotnak kell újra értékké tenni a zenét” – vallja a cég vezetése.
A tisztító rendszer három különböző ecsetet foglal magába. Mindhárom kefét használva összesen négy folyamatban lehet megtisztítani a hanglemezeket. A folyamat teljesen száraz módszere tisztaságot biztosít a lemezgyűjteményünk számára. Íme a használati utasítás!
Először a világoszöld színű antisztatikus kefét (Anti-Static Brush) használjuk, ami akril szálból készül! Finoman koncentrikus köröket „rajzolunk” a kefével. Ez fellazítja és eltávolítja a könnyebb fajsúlyú port és törmeléket.
Másodszor a rózsaszín egyenes kefe (Pink Brush) PBT (polybutylene-terephtalate) következzen! Az ecset alkalmazásával, szintén koncentrikus körökben, belülről kifelé haladva, töröljük le a nagyobb szemcséket. Így eltávolítjuk a nagyobb részecskéket a lemez felületéről.
Harmadjára pedig a sprőd szőrű kefe (Orange Brush) PET (polietilén-tereftalát) következik! Miután a lemez barázdáiból az eddig alkalmazott ecsetekkel már majdnem minden szennyeződést eltávolítottunk, a sprőd kefe alkalmazásával eljutottunk a makacsabb, a barázdákban mélyebbe ülő szennyeződések eltávolításához.
A tisztítási metódus lezárásaként ismét a világoszöld színű antisztatikus kefét (Anti-Static Brush) használjuk! Az első kefe újbóli használatával az elektrosztatikus kisülés megakadályozásának érdekében végezzük el a folyamatot.
Megjegyzés: az egyes lemezek állapotától függően alkalmazzuk a lépéseket. Például: azoknál a lemezeknél amiket régebben hallgattunk az első és harmadik lépéseket alkalmazzuk.
A Nasotec Corporation Koreai cég nemrég mutatta be a Swing fantázianevű hangszedő befogására alkalmas fejet (shell-t). Az új Swing shell stabilabb, pontosabb barázda-követést és a rugóerő hatására a rezgések csökkentését ígéri. A szvingelő fejjel jobb a hangzás.
Mint ismeretes, a hagyományos sugárirányú karok szöghibát okoznak. A rövidebb karok nagyobb szöghibát okoznak, az eltérés növekszik ahogyan a fej halad a lemez középpontja felé. Ha növeljük a kar hosszát ez az eltérés csökken, de nem lehet a karhosszt a végtelenségig növelni. Egyidejűleg egy másik paraméter is előkerül, a megnövekedett effektív kartömeg.
Az optimális megoldás a szögeltérés megszüntetésére a tangenciális rendszerű kar, ami biztosítja a tökéletes vízszintes követési szöget az egész lemezfelületen. A Nasotec mérnökei a tangenciális (érintőleges) játszás kérdésére más megoldást találtak.
A koncepció rendkívül egyszerű, az automatikus tájolás képes beállítani a hangszedőt barázda-irányba. Azok akik próbáltak már hajót vontatni tudják, hogyan tud irányt változtatni a vontatmány. Azt is tudjuk, hogy lehet némi oszcilláció időről időre … A szkeptikusok természetszerűen problémát látva aggodalmaskodnak. Ez a mozgó alkatrész nem felel meg többek között Rega filozófiájának, az egy darabból álló kar/shell kialakításnak.
A „Swing fej” nagyon puha és rugalmas kötődése lehetővé teszi, hogy a hangszedő tengelyvonala mindig egybe essen a barázda érintőjével. A közös forgáspont egy precíz, miniatűr csapágy, a hangszedőre vonatkoztatva nagyon érzékeny, bármennyire is hihetetlen biztosítja a tű finom barázda követését. A barázdakövető képesség javulását jelenti, hogy nincs különbség a belső és a külső barázda „kiolvasásában”.
A gyártó szerint a Swing shell megfelelően telepítve jobb hangminőséget, stabilabb sztereó képet ad, mint a fix headshell. A hangzás nem feszült, hanem dinamikus, nagy felbontású, szilárd a basszus és alacsony a zajszint. A mérnökök azt állítják, hogy a legtöbb rezgés a hangszedőn belül eloszlik inkább a kar rezonanciákat kell csökkenteni. A Swing shell úgy viselkedik, mintha lenne egy másik, nagyon rövid, hangkar. A Swing fej meghosszabbítja az hangszedő/tű élettartamát. A Swing shell három különböző típusa áll rendelkezésre, hogy megfeleljen a különböző hangkaroknak.
A nagy kérdés az, hogy ez ugyanolyan egyszerű és ötletes megoldás, mint amikor Filippo Brunelleschi egy kissé odaverte a tojás tompábbik végét az asztalra, hogy az egyenesen álljon. Másrészt viszont, ha rendeltetésszerűen működik, akkor tökéletes a vízszintes követési szög.
A Furutech új SK-filter névre hallgató „keféje” azt a célt szolgálja, hogy eltávolítsa a hanglemez felületén felhalmozódott, nem kívánt elektrosztatikus töltődést.
Az egy sajnálatos tény, hogy a vinyl-lemez forgása közben a levegő súrlódása okozza a statikus töltés. A súrlódási elektromosság szintje megközelíti a 3 000 Volt, rosszabb esetben a 20 000 Volt feszültséget, ami jelenlétét/kisülését pattogó elektrosztatikus zajjal jelzi. A statikus elektromosságból adódó magas feszültség kisülések a levegőben keletkeznek, amikor egy statikus töltésű anyag közelít a földelt érintkezőhöz. A feltöltött anyagok között végbemenő potenciál kiegyenlítődés gyors elektromos töltés áramlás révén jön létre. A szikrakisüléskor rendkívül koncentráltan jelenik meg az energia. A hanglemez hallgatása közben zavaró pattogás mellett az erősítőben lévő integrált áramkörök nagyon érzékenyek az elektrosztatikus kisülésekre.
Az SK-filter szabadalmaztatott Thunderon® anyagból készült, amely egy nagyon finom akril szál és a réz-szulfiddal áll kémiai kötésben. A sztatikus töltéssel rendelkező testek elektromos mezőt hoznak létre maguk körül, melynek erőssége függ az anyag felületén lévő egységnyi töltések mennyiségétől és az anyagtól való távolságunktól. Ezért a hatékony működés során az SK-Filter szálaknak nem kell hozzáérni a hanglemez felületéhez, csupán egy milliméterrel helyezkedik el a lemezfelület felett.