– a „csodálatos brutalitás” több, mint 80 éves története, avagy – …”minden hangszóró jobban működik a sarokban”… – Paul Wilbur Klipsch.
Egy Klipschorn szinte le tudja dönteni a falakat de, minden zenét élő játék stílusban mutat be, amely megjelenítés szinte bármi más képességet felülmúl. Egy olyan korban, ahol minden a lehető leggyorsabb cseréről és frissítésről szól, boldoggá válik az ember, ha meglát egy olyan terméket, amely sok évtizede a piacon van. Ebből a szempontból a legendás Klipschorn mellett nemigen van más.
Paul Wilbur Klipsch nagyszerű feltaláló, mérnök, tudós, pilóta és legendás különc hírében állt. Paul W. Klipsch figyelmét fiatal kora óta annyira lenyűgözte a rádió, hogy egy évvel az első nyilvános rádióadás előtt megépítette saját rádióvevőjét. Elmerült a hangzás, az akusztika, az elektronika és a rádió világában, az ezekkel kapcsolatos témákat élete végéig követte. A mai nevén New Mexico State University falai között 1926-ban villamosmérnöki diplomát szerzett. Ellenlábasai nyersnek, különcnek, minden lében két kanálnak, túl közvetlennek, ellentmondásosnak, lenyűgözőnek, szeszélyesnek és rendkívülinek írták le. Ezek a tulajdonságok személyiségének egy kicsi, mégis hírhedt részét ragadják meg, mégis arrogancia nélkül szerzett hírnevet és vagyont. Életét, mind személyesen, mind szakmailag, a legmagasabb erkölcsi és etikai normák szerint élte. Egy híres idézetben, amelyet szeretett, valóban felfedte az emberfeletti embert. …„Senki sem éri el a kiválóságot egyedül. Ha Descartes-nél messzebbre láttam, az azért van, mert óriások vállán álltam”… – nyilatkozta egyszer.
A fiatal rádióamatőr, Paul Klipsch az arkansasi Hope-ban dolgozott, tíz évnyi mérlegelés és tervezési vázlatok után az első prototípust 1942-ben láttatja a nagyvilággal, míg az első sorozatgyártású modell négy évvel később készült el. A Klipschorn nem olyan – és soha nem is volt olyan – mint a többi hangsugárzó. Mindenekelőtt a sarokkialakítás az, ami megkülönbözteti a többi konstrukciótól. Klipsch a hangsugárzókat a Bell Labs 1930-as évekbeli alapelvei alapján tervezi. A célok között szerepelt a széles területi lesugárzás és a körülbelül 30 Hz-től 15 kHz-ig terjedő frekvencia átvitel linearitása.
A Klipschorn hangsugárzót úgy tervezték, hogy olyan helyiségben álljon helyt, ahol egyetlen dimenzió sem a másik többszöröse, kialakítása kötelezi a hallgatót, hogy a szoba sarkában helyezze el. A Klipsch Audio Technologies által gyártott Klipschorn hangsugárzó egy nagy „hangfalrendszer”, amelynek figyelemre méltó jellemzője az összehajtott tölcsér-szerkezet, amely hátul nyitott, és kihasználja a falak és a padló visszaverő hatását. A nagyméretű, sarok alakú hangsugárzó modellt 1946 óta szinte változtatás nélkül gyártják, a ma megvásárolható változat lényegi részeiben megegyezik az eredetivel.
A Klipsch megalakulása óta népszerűsíti a tölcséres hangsugárzók elvét és gyakorlatát, kihangsúlyozza előnyeiket. Az előnyök között mindenképpen felsorolandó a nagy hatásfok (formálisabb nevén érzékenység), ami azt jelenti, hogy viszonylag kis teljesítményű erősítők is alkalmazhatók. Paul W. Klipsch nagyon fontosnak tartotta az alacsony intermodulációs torzítást. Széles a dinamikatartomány, ezért pontosan reprodukálja mind a halk, mind a hangos hangokat. Irányítottság, ami azt jelenti, hogy a lesugárzási mintázat nem diffúz, kellően széles és irányított. Egyenletes frekvencia átvitel, ami azt jelenti, hogy nincs természetellenes hangsúly sem a mély-, közép-, sem a magas hangok tartományában. A cég, az említett tulajdonságok tekintetében, a tölcséres hangsugárzás felsőbbrendűségét hirdeti.
…”Igen ám, de a múltban a tölcsérek a hangok elszínezéséről voltak híresek, amelyeket néha „dübörgésnek” is neveznek. Ennek az elszíneződésnek a pontos okait még mindig kutatják, de az egyik ok maga a kürtő és a korpusz anyagának vibrációja. A korai Klipsch-tervek fémkürtőket használtak, ami „csengést” vagy „zümmögést” hozott létre. A Klipsch ezt követően bevezette a merevített üvegszálas kürtőket, amelyek enyhítik a korábbi fémek színező rezonanciáit. A „dübörgés” egyéb okai az akusztikus rezonanciák és visszaverődések hatására vezethetők vissza, amikor a korpusz alakja a táguló akusztikus hullámokkal rossz átmeneteket hoz létre. A közvetlen akusztikus hatások mellett ezek a rezonanciák és visszaverődések pozitív és negatív csúcsokkal alakulnak át az impedanciában, és hatnak vissza az erősítőre, ami problémákat okoz a passzív keresztváltóknál. A teljes egészében fából formázott középtartományi tölcséreket már az 1950-es évektől gyártották, de 1989-ben a Klipsch bemutatott egy tractrix tölcsérrel ellátott középtartományi kürtőt, amely csökkentette a hangosságot és nyitottabb hangteret biztosított a korábbi tervekhez képest. Klipsch emellett a selyem membránok helyett különböző membrán anyagokra váltott, mint a fenol, az alumínium és a titán, hogy tisztább hangot „fecskendezzen” a kürtőbe.
Ha szimmetrikus alapterületű szobával rendelkezünk, két-két szemben lévő párhuzamos fallal, akkor az elhelyezés nagyon egyszerű. Elég a hangsugárzókat szorosan beállítani a két sarokba, ahol aztán a középső hallgatási pozíció felé mutatnak. Ezzel be is fejeztük, már dolgunk nincs. A helyzet bónusza, hogy elkerülhetők a fázis problémák. (pl.: amikor a hátsó falat és az oldalfalakat érő hanghullámok újra visszaverődnek előre, és a többi hanghullámmal interferálnak, ennek eredményeként a hangzás „gyapjas” lesz. Sarok elhelyezésnél viszont minden hanghullám ugyanabba az irányba van kényszerítve, ami egyenes helyzetben feszesebb basszust ad. Ezen felül 6 dB-lel több hangerőt kapunk, ami kb. kettő fokozat a hangerőskálán.) A Klipschorn úgy lett megtervezve, hogy a falak a mély hangegység hatását kiterjesszék. Egy Klipschorn érzékenységi adata 1 Watt erősítő teljesítményre akár 105 dB is lehet.
Ezt az elvet a múltban szinte mindenki használta, mielőtt a nagy teljesítményű tranzisztoros erősítők piacra kerültek. Mivel nagyon kevés elektroncsöves erősítő adott csatornánként 10 Watt energiát meghaladó teljesítményt, a hangszórók akusztikai tulajdonságait kellett manipulálni, hogy ne legyen szükség teljesítményre a hangos sugárzáshoz. A Klipschorn esetében már 10 Watt energiával 115 dB hangnyomás érhető el. De, alapvetően nem ez a lényeg. Követelmény volt a lehető legkönnyebb megszólalás és a hang szinttől független, szinte élő hanghatás. Alacsony hangerő mellet is remek hangzással és nagy dinamikus kontraszttal kell tudni betölteni a teret, így a gyenge dob basszus is pontosan szól – de mindezt anélkül, hogy a hangzás bármely területe kiemelkedjen. Akkoriban nem igazán volt más hangsugárzó a piacon, amely így közvetítette volna a zenét. Nem csoda, hogy a Klipschorn népszerűvé vált. 1946 óta sok minden történt a hifi, az audiofil és a High-End területén. Ma elég sok olyan hangsugárzó van, amely őrülten hangosan és alacsony hangerőn is hihetetlenül jól tud szólni. A kérdés, hogy ez a hangsugárzó-építési mód hogyan állta ki az idő próbáját.
Azt már tudjuk, hogy a Klipschorn önmagában valami. Tagadhatatlanul régimódinak, már-már történelem előttinek tűnik, szinte olyan, mint egy „deszkaláda”. A vastag furnérból készült szekrények, (különválasztva a közép- és magas hangok egységét, egy sarok alakú kamrában kaptak helyet) a mély hang szekrény tetején kaptak helyet, amelyben egy 15 hüvelykes mély hangszóró található. A membrán korábban papírból, de a torzítás csökkentése érdekében ma már rostból és műanyagból készül. A csatlakozások is csodálatosan régimódiak. Mintha lakberendezésről lenne szó,… de, ez az érzés csak addig tart, amíg be nem kapcsoljuk a zenét! Könnyen belátható, hogy a Klipschorn egy több mint 80 éves modell. Nincs benne semmi, ami modernnek tűnik. Óriásinak tűnő, ötszögletű szekrények, de ha úgy véljük, hogy a hangszórókat korszerűbb konstrukciókra is válthatnánk, akkor ezt a dolgot újra át kell gondolni. A Klipschorn hangosan, nagyot, keményen és akár brutálisan is tud szólni. Kellő erősítő teljesítménnyel pedig a koncerteken kapott hangzásnál jóval dúsabb hanggal tud megörvendeztetni. Ugyanakkor sikerül alacsony hangerőn is meggyőző, soha nem éles, csak nagy és masszív hangjaival is elkápráztatni.
Azonban nem ezek a legpontosabb elemzési adatai. Például a basszus kissé színesen szól, a szekrény eléggé rezonál, és a magas hangok hamarabb gördülnek ki a tetején, mint a „helyesebb hangzású” versenytársaknál. De, még az egyszerű akusztikus zene is profitál a Klipschorn által hozzáadott extra életerőből. Az igazi „élő hangzást” sokáig kell keresni. A hangsugárzók extrém, 105 dB-es érzékenysége 1 Watt teljesítmény esetén, valamint az a tény, hogy sarokba helyezve 6 dB pluszt kapunk, azt jelenti, hogy szinte bármilyen erősítő csatlakoztatható. Ha audio-rendszerünk az elektroncsöves erősítésre van felépítve, nyugodtan választhatjuk a Klipschorn hangsugárzót.
A tesztelő újságíró ítélete: …”ritka, hogy a High-End ennyire szórakoztató legyen. Mostantól kicsit unalmasabb lesz a bírálói élet”…
Paul Wilbur Klipsch miután 1989-ben eladta cégét másod unokatestvérének 2002-ben, 98 éves korában hunyt el. De, az általa alapított cég továbbra is az iparág legelismertebb vállalatai közé tartozik.