A Jadis francia márka sikerének mérföldköveit főként nemzetközi szinten mérik, csodálatos készülékeik szerte a világon minden kiállításon, ezzel együtt minden jelentős, regionális piacon megtalálhatók. A cég kezdetektől fogva a legmagasabb szintű know-how-t mutatja az Atlanti-óceánon innen. Nagy siker várományosa az új erősítő, amely a drágább csúcsmodellek két sajátosságát is tartalmazza. Ma is releváns az elektroncsövek magas színvonalú és a transzformátorok kiváló minősége. Ami a hangzást illeti, az a híres Jadis hang, ami már sok audiofil szívét meghódította, a többlet az a választható kivitel és az USB digitális bemenet.
Teljesítmény: | 2 x 15 Watt |
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 25 000 Hz (-3dB) |
Bemenetek: | 6 vonal bemenet (RCA), opcionális USB |
Bementi érzékenység: | 10 mV |
Kimeneti impedancia: | 4 és 8 Ohm külön kimeneti pár |
Elektroncsövek: | 4 x 6L6, 1 x ECC82, 2 x ECC83 |
Méretek: | 37 x 16,5 x 35 cm |
Tömeg: | 12 kg |
Ár: | 900 000 HUF |
A Jadis Diapason erősítő két változatban is rendelhető. Az egyik verzió szerint a 24-karátos aranyozott front lemezzel díszített, nem mágneses rozsdamentes acél keretekkel készített, enyhén retro design, valamint a másik, egy a tesztünk alanyává avanzsált, szolidabban árazott, egyszerűbb forma. Szemre nem csúnya ez az aluszürke kivitel sem, de véleményünk szerint egy kis tükrösen csillogó króm díszítés feldobná. Jelen esetben nem kell a díszítéseket keresni, különben is azoknak a zenerajongóknak mit sem számít, akik esetében elsőbbséget élvez a hangzás olyan minősége, amilyenre ez az erősítő képes.
A Diapason modell egy teljesen új erősítő, testvéreihez képest kisebb méretű. Az egyszerű, nem mágnesezhető, rozsdamentes acél váz, a szürke fém frontlap azonos színű gombokkal megadja a látvány és a kezelés egyszerűségét. A homlokzaton csak a nagy be/ki kapcsoló, a forrásválasztó, a hangerő gomb és a hozzájuk tartozó skála található. A tetőn biztonsági ketrec, ami egy csavar oldásával eltávolítható.
A fedlapon rendben sorakoznak az elektroncsövek és mögöttük a trafók. Viszont rögtön szembe tűnik két led-sor, amely a felfűtési állapotot, az elektroncsövek elhasználódását, a csőcserénél az előfeszítést (bias) mutatják.
A vonzó ár elérésének érdekében a Jadis mérnökei néhány korlátot „megugrottak”, ami inkább az összeszerelés mikéntjét, de semmi esetre sem az alkatrészek minőségét jelentette. A bemeneti és a meghajtó szakaszok elsősorban az Electro Harmonix gyártású 12AU7ECC82 kettős triódával szolgálnak az előerősítő rész számára, majd kettő, Oroszországban gyártott Tung-Sol 12AX7/ECC83 következik.
A 12AU7ECC82 elektoncsövet a tisztább, csendesebb hangzású erősítők építéséhez szokták használni. Az Electro-Harmonix csövek világszerte ismertek élénk analóg hangzásuk lelkes selymessége folytán. A klasszikus hangzás hagyományát erősítik, alacsony mikrofóniát és kiváló linearitást, zenei és harmonikus hangot kínálnak. Méltó partnereik a Tung-Sol 12AX7/ECC83 csövek, amelyek nagy nyereségű, kiváló linearitást, dinamikát, térérzetet biztosítanak.
A végerősítő fokozat egyszerű 6L6-os alapú, push-pull konfiguráció. A négy Tung-Sol 6L6 elektroncső kerámia csőfoglalatban foglal helyet. A Tung Sol 6L6 végcsövek jellemző tulajdonsága a frekvenciamenet egyensúlya a hangosabb, akár a torzításig terjedő zenehallgatás érdekében. A Jadis Diapason elektroncsöves integrált erősítő esetében a bias-szabályozása nem automatikus, ezért a tervezők a beállításhoz a készülék tetején kis, hozzáférhető csavarokat biztosítottak. Természetesen a legjobb, ha a beszabályozást hozzáértő személy, a hálózati csatlakozó kihúzása és a védőrács eltávolítása után, szakszerűen végzi. – a szerk. A márka többi erősítőjével ellentétben, a csövek cseréje más, egyenértékű modellekre nem lehetséges! A csöveket a Jadis a legnagyobb gondossággal párba válogatta, 72 órás égetési próba után mellékelte a készülékhez.
A három transzformátor esetében a márka nem engedett az „olcsóbbítás” kísértésének, hogy esetleg távol keleti trafókat helyezzen el, inkább megtartja a híres, saját gyártmányait. A Jadis mérnökei szerint a jól bevált transzformátorokon csak néhány egyszerűsítést kellett végezni. A szokásos jellemzők, a tekercselés és a csillapító gyanta esetében, minden tekintetében megfelelnek a többi modell specifikációjának, elkerülik a parazita rezgéseket.
A márka filozófiája a mai napig ugyanaz, generációról generációra öröklődik. A Jadis cégnél a transzformátor áll a középpontban, amely elpusztíthatatlan, az erősítőnek teljes energiát biztosít a terheléstől függetlenül. A trafók kézzel tekercselve, egy speciális gyantába merítve, majd eredeti technikával burkolva, maximális szigeteléssel és hőstabilitással készülnek. A maximálisan kinyerhető teljesítmény 2500 Watt, még telítettség előtt(!) – enyhén szólva meglepő. A világon kevés ilyen van.
Az eddigi modellekhez képest nyilvánvaló különbség a belső szerkezetben akkor jelenik meg, amikor kibontjuk a készüléket. Rögtön, amikor elénk tárul a nyomtatott áramköri lap, ez megmagyarázza az erősítő árát. A Jadis erősítők rendszerint alkatrészlábtól a következő lábig, kézműves technikával forrasztott kábelekkel „légszerelésűek”, amihez sokkal hosszabb gyártási idő és kézimunka szükséges, de a márka ez esetben sem kezeli félvállról a dolgokat. Ez az áramköri lap 2,4 mm vastag (70μm vastag rézpálya), ami az egyszerű áramköri topológiával nagyban megkönnyíti a készülékben történő későbbi beavatkozást. Az áramkörök minimális a jelúttal küszöbölik ki az esetleges torzításokat, az alkatrészek körül kialakuló örvényáramokat, az elektromágneses „egymásra szórást” és a mikrofóniát. Az összes elektronikai alkatrész és összetevő azonos a márka más készülékeiben találhatókkal. A hangerőszabályzó egy minőségi Alps modell, a szűrő kondenzátorok a Vishay elektrolitikus modelljei, a hangszóró kimenetek közvetlenül forrasztottak az áramköri kártyára.
A hátsó oldalon található hat analóg bemenet – amelynek utolsó eleme átváltható digitális bemenetre, köszönhetően az opcionálisan rendelhető 16 bit/44 kHz szabványos USB-A csatolónak – szépen felsorakoztatott. Tehát a felhasználó akár digitális forrást is csatlakoztathat a Diapason erősítőre.
A Diapason kétszer 15 Watt kimeneti teljesítményt nyújt „A/B”-osztályban. Kezeljük óvatosan ezt a kimenő teljesítményt(!), mivel nagyobb dinamikai csúcsokat képez. Szubjektíven kétszer annyi energiát kínál, mint egy tranzisztoros erősítő. Nyilvánvaló, hogy ez a különbség hallható. A márka mára kialakult presztízse megengedte, hogy megfelelő technikai döntések mellett, ezen az áron kínálhasson egy erősítőt, amelynél nincs akadálya a zenei élvezeteknek.
Meghallgatás
A Jadis Diapason nem áldozza fel a márka műszaki alapjait, megőrzi a híres „Jadis hangot”. A teszter és a zenehallgató életében is vannak olyan pillanatok (akár végtelen napok) amikor elfogadjuk a tudás szintjét valamint a képességeket és csak a zenét hallgatjuk. Mint néhány igazán jól sikerült elektroncsöves erősítő, a Diapason is meghozza azt a varázst, amiért oly sok audiofil rajong. A Diapason esetében az „a bizonyos bemelegedési idő” legalább húsz perc, ezután meglehetősen gyorsan megmutatja, hogy birtokában van a képességeknek.
Meghallgattuk Dvořák – Symphony No.9. „From the New World” című művét három, különböző előadásban, három zenekarral, három karmester vezényletével. A réz- és fafúvósokkal alátámasztott bevezetés csodálatos. Minden melodikus vonalat tökéletesen követve, az egyes hangszerek hangja jól „látható”, szinte zenei show-t kínál. Valójában reális hangképet és jól méretezett hangszínpadot mutat. A sztereó színpadkép a hangszórók bázis távolságán belül van kialakítva. Testességet, súlyt ad a felvételeken lévő hangszereknek, de ugyanakkor bizonyos elemzési tulajdonsággal is rendelkezik. A regiszterek koherenciája jó, a jelenlét érzése kellemes illúziót kelt. Semmi nem éles, a hangok finomra csiszolva jelennek meg, anélkül, hogy valami túlzottan ragyogó, közepes, vagy elnagyolt lenne. A mély hangok területe a helyén van, de energiájuk nem túltengően terjedelmes. Összességében meglepő a jelenlét ábrázolása és a hangzás könnyedsége.
A Diapason készen áll a bevetésre, a rocker harcra. Az elektromos basszusgitár beszélget. Ehhez természetesen kiváló „basszeros” kell, mint mondjuk Marcus Miller vagy Stanley Clarke. A készülék 15 Watt energiája képes a különböző ütős energiájú elektronikus hangszerek (szólógitár, basszusgitár, szintetizátor, dobszerkó) temérdek hangszínének bemutatására. A megszólalás lágy, de mindenekelőtt jól diverzifikált és dinamikus. A dob, a basszusgitár gyors és őszinte hangzással bőrünkön keresztül megtapasztalható rezonanciát biztosít.
A Jadis Diapason be tudja bizonyítani, hogyan lehet nagylelkűnek lenni. Olyan szintek csúcsminőségű spektrumához tud csatlakozni, mint a Yes együttes zenei világa. A játékos és élénk, de még a bonyolultabb zenekari megszólalások esetén is szilárd alapot teremt a hangzáshoz, ezzel együtt a harmonikusok teljesen szabadon érvényesülnek a térben. A Yes mindenkori gárdája a lenyűgözés mesterei, ha a zenekar és az énekes készen áll a Diapason nagy érzékenységgel reprodukál.
Pepe Romero – Flamenco című lemeze 1988-ban készült. Az eredeti analóg master átdolgozását (LIM K2HD022) Winston Ma japán mester-hangmérnök 2007-ben vállalta, 24bit 100kHz (nem tévedés) mintavételezéssel. A felvételről hallható a flamenco gitár karakterláncainak amplitúdó változásai anélkül, hogy egy másodpercig elveszítenék az összes résztvevőt. Az ujjak tapintása a húrokon, az ütőhangszerek keveredése a cipősarkakkal, a színpadtérben mindenki a helyén, anélkül, hogy a hangtér közepén bármi is elrontaná a hangi egyensúlyt. Bár sok a részlet, érzékeljük, a homogén és koherens hangzást. A ritmus frenetikus, ha nem laza és törés nélküli. A zenekar minden zenészével életre kel a szobánkban, összhatásában rendkívül drámai benyomást kelt. Csodálatos dinamika a legkisebb hangerőtől a legnagyobb csúcsokig. Még akkor is – ha bizonyos tranzisztoros erősítőkkel jobb kicsengéseket kapunk a legfelső tartományban – a Diapason hangzása soha nem feszült vagy rikoltozó, éppen az ellenkezője.
Végezetül egy jó tanács: az elektroncsöves készülékeket ne hagyjuk egész nap, sőt négy óránál hosszabb ideig bekapcsolva. Kb. négy óra elteltével hagyjuk hűlni a berendezést, majd, ha szükséges, húsz perc elteltével bekapcsoljuk újra. Ezzel védjük a végerősítő csöveket, meghosszabbíthatjuk élettartamukat.
Konklúzió
Jadis cég vezetője Andre Calmettes, akinek régi szenvedélye a csöves erősítők tervezése és létrehozása. A 80-as évek óta tartó elismertsége, szinte minden esetben, a legpontosabb zenei reprodukció létrehozásával sikeredett. A Jadis Diapason Franciaországban tervezett és gyártott erősítő több szempontból megfelel a készülékkel szemben támasztott követelményeknek. Számos tervezési és meghallgatási hónap eredménye – a kívánt cél a jó hangzás – miközben a lehető legkisebb kompromisszumot sem kellett megkötni. A Diapason, a Jadis márka kis teljesítményű, A/B-osztályú készüléke bemutatja, hogyan kell szólni egy ilyen erősítőnek. A kétszer 15 Watt dalol és egyben lábdobogtató ritmusokkal kényeztet. A Diapason csábítási kritériumai közé tartozik, hogy kiemeli az egyes hangszerek karakterét, a tiszta hangok élénkségét, amelyek remek összhatást mutatnak.
Belevisz az elektroncsövesek világába, előrevetíti a Jadis erősítők széles választéka által adott hangzási lehetőségeket, valódi hang filozófiát mutat, a csöves erősítők rajongói nem fognak csalódni. Az ár és a szokásosnál hosszabb élettartam, valamint a hangegyensúly biztosítja a tuti vétel státuszát.
Pro
+ kétféle kivitelben gyártják
+ az ár mérséklése nem érinti az alkatrészek minőségét
+ rendelhető 16 bit/44 kHz szabványos USB-A csatolóval
+ nem áldozza fel a márka műszaki alapjait, megőrzi a híres Jadis hangot
Kontra
– a digitális csatoló nem a megszokott USB-B
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36–30/210-0400