HIGH-END Show telt házzal
Európa legnagyobb szórakoztatóelektronikai látványossága újra megnyitotta kapuit azzal a céllal, hogy összehozzon mindent és mindenkit az audio-iparban. Egy kiállítás, amit a szakma rendez a felhasználóknak, a vásárlóknak, több évtizede évről évre ismételve élvezi a közönség hatalmas lelkesedését, péntektől vasárnapig fogadta az érdeklődőket a zene és a hifi-technológia szerelmeseit. A látogatók megtapasztalták, szinte a teljes audio-ipar felvonult, hogy bemutassa újdonságait, legújabb fejlesztéseit, szellemi értékeit, új modelljeit, akár innováció, akár prototípus legyen az, de természetesen a legnagyobb vonzalmat élvező kategória a „fogható” kész-árú volt.
A kiállítás első napja kizárólag a szakmai látogatók és a média szakemberek fogadására lett kijelölve, akik eljöttek a világ minden tájáról – akkreditáltak, mint a kereskedők – és akik szeretnék, hogy megvitassák és meghatározzák a jövőbeli piaci fejleményeket. Nemcsak a piac globális szereplőire – de rájuk feltétlenül – lehetett számítani, hanem nagyszámú audio-kisvállalkozás jó pár szakembere vett részt a Show eseményein. Az új termékek közötti „konkurálás” talán soha nem volt olyan éles, mint napjainkban. 2016-ban a HIGH END Munich ismét hatásosan igazolja, hogy a legfontosabb kiállítás az otthoni szórakoztató-szektorban.
Van még tiszta analóg technika! Megtaláltuk a teljes körűen kipróbált és letesztelt analóg-technológiát, a lemezjátszó egységeket, a csöves elektronikákat, a kellemesen lágy hangzást és velejáróit a vinyl-lemezeket, amik kereslete az utóbbi években megnőtt.
A legutóbbi digitális fejlesztések, a teljes spektrumú, digitális hangzás „a jövő hangja”. A fogalom nemcsak a digitális mobil eszközöket jelenti, hanem az online és a hálózatos zeneszolgáltatást is. A termékkategória magába foglalja az internet-képes vevőegységek és hifi-rendszerek, valamint a több-szobás zenei rendszerek, vezeték nélküli Bluetooth hangszórók armadáját. Elektronikus szórakozást minden korosztály számára és minden zsebbe! Természetesen a belépőszintű hifi-modellek az újoncok számára kerül bemutatásra, de a látogatók kortól és hallgatási szokásoktól függetlenül mindent megtaláltak, ami a zenerajongó igényeit kielégíti. Végtére is, a HIGH-END, mindig igazságos a zene szerelmeseivel.
Az idei esemény színtere, a kiállítószobák és termek teljesen foglaltak voltak. Már a sajtóközlemények átlapozgatása is izgalomba ejtette szerkesztőségünk munkatársait, ki-ki a maga vérmérséklete és érdeklődési köre alapján helyezi előtérbe első vizsgálódásait. Óráról-órára figyeltük a hírügynökségek jelentéseit is, hogy olvasóinkat tájékoztatni tudjuk a „High-End világ folyásáról”. Amit tudni lehet, azt oldalainkon nem rejtjük véka alá, bemutatjuk az egyes cégek termékeit az előzetesen hozzánk eljuttatott termékismertetőik, sajtóközleményeik alapján.
A Pro-Ject lemezjátszókat és csinos, kis-méretű elektronikákat gyártó cég 25. születésnapi jubileumát egy klasszis lemezjátszóval üli meg, aminek nem is lehet más a neve, mint The Classic. Heinz Lichtenegger a cég vezetője első lemezjátszóját még a 70-es években értékesítette, ekkor volt divatban az ehhez hasonló, klasszikus megjelenés. Minden ismert márka használta ezt, tehát kézenfekvő az új lemezjátszó kivitelezése, egyszerűen használható termék, amelyik mindig működik.
A modern csillapító-anyagok TPE (termoplasztikus elasztomerek) létrejöttének hála könnyű egy hatékony segédváz építése, a lemeztányér, a hangkar és a motor elszigetelése a káros rezonanciáktól. A lemeztányér edzett acél tengelye bronz perselyben teflon csapágyon forog. A radikálisan új tervezésű karbon/aluminium szendvics-szerkezetű hangkar és mechanikai szerkezete 25 éves gyártási tapasztalat eredménye. A kar mechanikai szerkezetének kardán csapágya tűhegynyi cirkont tartalmaz. Egy új, drága, japán golyós-bázisú csapágy lehetővé teszi a jobb engedékenységet és növeli a kar szabad mozgását. Az ellensúly szintén csillapító anyagot tartalmaz (TPE), amely lehetővé teszi a hangkar/hangszedő rezonancia-frekvenciájának 50%-os amplitúdó csökkentését.
Az Auralic cégnél két jól-menő termék a VEGA és az Aries házasságából született az Altair streaming DAC. Az Altair egy „egydobozos” megoldás „soványabb pénztárcából”, amely sokat megőrzött a Vega teljesítményéből hozzáadva az Aries sajátját a Tesla hardver-platformját, egy lineáris tápegységet és a Femto órajel-generátort. Mindemellett többlet egy fejhallgató-csatlakozó a perszonális zenehallgatás céljára. Az ALTAIR-nak köszönhetően szert tehetünk egy új minőségi streaming DAC-ra. Számítógépről közvetlen USB csatlakozás lehetséges, de amennyiben ragaszkodunk a közvetlen kapcsolatokhoz is az ALTAIR bemenetei (S/PDIF, AES/EBU, koaxiális és Toslink) állnak rendelkezésre.
Az Isotek új belépő hálózati kábele az EVO3 Initium. A cég szellemiségéhez hűen csak a legjobb minőségű alkatrészek és anyagok kerültek beépítésre. Az új EVO3 tápkábelek kínálata páratlan teljesítményt nyújt minden szinten. Minden kábelben található nagy tisztaságú ezüstözött réz, szigetelésnek a legmagasabb fokozatú dielektromos állandóval rendelkező FEP teflon. Minden kábelt, mint a már többszörös díjnyertes Premier modellt is tömör réz csatlakozókkal látták el, amelyeken az aranyozás 24 karát.
A vezeték szerkezetében a párhuzamosan futó erek enyhe rotációjú csavarvonalban rendezettek. Ez a technika az első védelmi vonal az RFI és EMI zavarok ellen. Az OFC vezetők 99,9999% kivételes szintű tisztasága fokozott vezetőképességet biztosít. Az idő múlásával kevésbé hajlamos a törésre vagy a bomlásra. A szigetelés kémiailag semleges, igen széles frekvenciatartományban nagyon alacsony a dielektromos állandója. Az alkalmazott polietilén (PE) magas-fokú stressz-mentességgel és alacsony súrlódási együtthatóval rendelkezik – ez az anyag egy jó választás a biztonságos hőmérséklet és elektromos szigetelésre. A vezető kábelek és a külső szigetelő anyag közötti gyapot töltőanyagot régóta használják, mert a kábelben kialakuló mikrofóniát csökkenti.
Az ISOTEK EVO3 Initium új hálózati kábelt úgy tervezték, hogy kiváló minőségű teljesítményt nyújtson rendkívül kedvező áron.
Az Avid Hifi ismét megörvendeztette kiállítóként a High End München 2016 látogatóit és a márkához hű rajongókat. Az alkalom adta lehetőséggel, örömmel mutatta be új „Reference One” hangsugárzó modelljeit, két- és háromutas kivitelben.
E szenzáción kívül készült egy új referencia mono végerősítő és az új Acutus Referencia Mono SP lemezjátszó. Immáron tíz éve indította el az Avid Hifi az Acutus Referencia modellt. Most indult világhódító útjára az új Acutus Referencia Mono SP lemezjátszó. Conrad Mas az Avid alapítója elmondta „ újra terveztem az erősítő-fokozatot lehetővé téve a kettős-mono működést, a két referencia tápegység használatával nincs a teljesítménynek korlátja.” És valóban, a két 1000VA-es hálózati transzformátorral, a szűrőfokozatban két hatalmas „kondenzátor-teleppel” és dupla lágy-indítással olyan, mint az őskori mono erősítők. A cégvezető Conrad Mas szerint: „ezeken kívül csak háromszáz ok van, hogy meglátogassunk egy Avid-kereskedőt”.
A világszerte kiváló minősítéssel rendelkező PRIMARE SP33 többcsatornás előerősítőt és a PRIMARE SPA23 A/V-erősítőt bővíteni lehet az új PRIMARE 4KVM 4K video modullal! A PRIMARE AB cég bejelentette, hogy ezt a videó-modult a meglévő ügyfelek részére tervezték, mint egy frissítést. A PRIMARE ezzel bebizonyította, hogy az A/V-szegmens is működhet másként, mint hogy elárasszák a piacot évente új receiverek. Inkább kínál egy frissítést, hogy az új technológiák ne csak az új ügyfelek számára álljanak rendelkezésre.
A svéd cég egyaránt elkötelezett nemcsak a sztereó, de a házimozi szegmensben is. Csak éppen egy teljesen más szinten és teljesen más stratégiával, mint a többi vállalat. Inkább egy hosszú távú termék választékot nyújt és felvértezi a jelenlegi modelleket egy új videokártyával, hogy felkészüljenek a 4K-s tartalom-megjelenítésre. A modul fel van szerelve hat konfigurálható HDMI bemenettel és két ARC-kompatibilis HDMI kimenetelt, szolgáltatásai között a mátrix kapcsoló és HDCP 2.2 kompatibilitás. Így az A/V-vevő alkalmas Ultra HD TV tartalom, valamint a hozzá kapcsolódó nagyobb színmélység és dinamikatartomány megjelenítésére.
A High-End Show München kiállításán mindig nagy esemény a T + A rendezvénye. 2016 sem kivétel. Az idei show-n látható volt az összes, új E-Series 1000 elektronika és egy teljesen új hangsugárzó sorozat a Pulsar. Az új 1000 R sorozat tulajdonképpen három termék: az R 1000 E vevő-egység, a PA 1000 E integrált erősítő és az MP 1000 E DAC/hálózati kliens. A legújabb zenei streaming-technológiákat (beleértve az integrált streaming alkalmazásokat, például a TIDAL, a Deezer és a qobuz) felvonultató E-Series 1000 őrzi a T + A hosszú örökségét, ötvözi a legújabb digitális audio-technológiát a megbízható, hagyományos analóg audio-technikákkal.
Az ELAC megalapításának 90. évfordulóját ünnepli. Az ünnep az új hangsugárzót és évtizedek óta először megjelentetett lemezjátszót jelenti.
Ebből az alkalomból egy új, nagy, reprezentatív modellt a Concentro-t csodálhattuk meg. Már méretei is mondanak valamit: 1,7 m magas, súlya 140kg. Elöljáróban annyit lehetett tudni, hogy sok szempontból más, mint az eddig megszokott modellek. A Concentro fantázianév az új koncentrikus hangszóró felhasználására utal, valamint arra, hogy a cég ismét a minőség legfelső határvidékére koncentrál. Kivitelezésében az abszolút mestermunkára és az akusztikus szempontok optimalizációjára helyezték a hangsúlyt. Rolf Janke a tervezőcsapat vezetője Andrew Jones tervezőmérnök megoldásait is alkalmazva alakította ki a Concentro végleges formáját és szerkezetét. Mivel e modell esetében nincsenek szögletes élek, a kabinet akusztikusan optimális alakú, gyártása nagy szakértelmet és odafigyelést, speciális szerszámokat igényel.
A Concentro nem az egyetlen termék, amely bemutatásra került, mert a cég visszatér a lemezjátszó piacra. Az ELAC a Miracord 90 Anniversary lemezjátszó modell létrehozásával ismételten megidézi az analóg aranykort. Az ünnepi alkalomból a mai mérnökök tisztelegnek a vállalat történetének első évtizedeiben lejátszódott hosszú korszak előtt. Az ezekben az időkben készült termékek emlékei élnek és nem csak a gyár falai között, de a kereskedők és az ügyfelek folyamatos kérései is igazolják, kell egy lemezjátszó. A vinyl népszerű az audiofil körökben és az ELAC Miracord ikonikus név maradt. Az ELAC Miracord 90 Anniversary merít az örökségből, de megfelel a hangminőség, a kivitelezés és a mechanikai pontosság legmagasabb mércéjének. Az 5,5 kg-os MDF alváz speciálisan kifejlesztett rezonanciamentesítő korongokon nyugszik. Az alumínium lemeztányér súlya 6,5 kg, az edzett acél tengely jó minőségű bronzperselyben, rubin golyón forog. A motor független a futóműtől és a hangkartól. Az egész szerkezet gumi csillapítású, a felfüggesztésekhez a már jól bevált anyagokat használják. Az újonnan kifejlesztett hangkar szénszálas, a részegységek tökéletes szimbiózist alkotva közvetítik a barázdákba rejtett muzsikát. A hangszedő, kifejezetten az ELAC együttműködésével továbbfejlesztett, MicroLine csiszolású tűvel felszerelt Audio-Technica gyártmányú modell.
Az Audio-Technica AT-ART1000 Direct Power Stereo mozgó-tekercses hangszedőt úgy tervezték, hogy a legmagasabb hallgatási élményt nyújtsa. A teljesen kézi munkával Japánban előállított modell egy a közelmúltban szabadalmaztatott „közvetlen villamosenergia-rendszert” használja a jel-átalakítás folyamán. Az Audio-Technica mérnökei szerint ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a pick-up kidolgozza még a legfinomabb részleteket is a barázdákból és felülmúlhatatlan tranziens választ nyújtson.
A referencia AT-ART1000 méltó módon képviseli a több mint 50 éves tapasztalattal és szakértelemmel rendelkező Japán céget. Néhány inspirációt felhasználva az 1986-ban megjelent és nagy hírnévre szert tevő Victor MC-L1000 hangszedő kivitelezéséből. A megbízott kutató- és tervezőmérnökök elképzeléseit megvalósítva felülmúlhatatlan pontosságú és kifinomultságú modellt hoztak létre.
Az AT-ART1000 valóban mérföldkő. A szerkezet, a mágneskör és felfüggesztő rendszer, titánból készül, ez az anyag erejét és anti-rezonáns tulajdonságait tekintve vált ismerté, az Audio-Technica-nál általában csak a top-of-the-range hangszedőkben alkalmazzák. Az AT-ART1000 másik előnye egy gyémánt hegyű tű és egy szilárd bór tűszár kombinációja, amely az Audio-Technica szerint maradéktalanul képes felvenni az információt a legösszetettebb barázdákból is. A tekercs maga nem mágnesezhető, 20 um átmérőjű PCOCC, folyamatosan öntött tiszta réz-huzal, amely képes előállítani 0,2 mV kimeneti feszültséget. Az Audio-Technica AT-ART1000 hangszedő kizárólag 50 válogatott „Excellence” kiskereskedőnél világszerte. Ára: 4 100£. Az ügyfelek ezért az árért megkülönböztetett karbantartási szolgáltatást is kapnak ami kiterjed az egész szerelvényre, beleértve a tűt, a konzolt, a tekercseket és a gumi lengéscsillapítókat.
Sokunk kedvence a Rogue Audio a müncheni High-End Show-n bejelentette, hogy megkezdte az új ST–100 csöves erősítő szállítását kereskedelmi partnerei részére. Áramkörreiben átvéve az M–180 celláit, az ST–100 névleges 100Watt csatornánkénti teljesítményt kínál mind az RCA és a szimmetrikus (XLR) bemenetek használói részére. A Rogue Audio ST–100 szerkezetére jellemző az egyedi transzformátorokhoz párosuló KT–120 kimeneti csövek.
A cég azt is bejelentette, hogy a Pharaoh integrált erősítő már kapható. A Hydra és Medusa erősítők közelmúltban elért sikerein felbuzdulva a Rogue audio szakemberei sokat várnak a Pharaoh „zászlóshajótól”. Jellemzői a 2×185 Watt teljesítmény 8 Ohm átlagimpedancia mellett, egy illeszthető MM/MC phono-előerősítő, egy csőves fejhallgató-erősítő, processzor hurok, szimmetrikus bemenet és házimozi bypass.
A bemutatószobában a következő rendszert hallhatták a látogatók: RP5 tube pre-amp, Ares phono, Apollo Dark mono blokkok és az Egglestonworks Savoy Signature hangsugárzók.
A Dynaudio az egyik első vállalat amelyik új termékeket jelentett be a Show-ra, a vadonatúj Contour hangsugárzó sorozatot már a tavalyi évben felavatott új, dániai gyárban készítik. A Contour a Dynaudio egyik leghíresebb hangsugárzó sorozata, az új modellek lágyabb, ívelt vonalvezetés, valamint a teljesen új hangszórókat tartalmaznak. Négy Contour modell: a Contour 20 álló, a Contour 30 és Contour 60 állványos és a Contour 25C a házimozik center-csatornájának megjelenítője. Úgy tervezték és gyártották, hogy mély és jelentős energiájú basszus mellett osztályelső legyen sztereó képalkotásban. Minden modell teljesen új, az alapokról kezdve tervezett az egyes típusokban a Dynaudio Esotar 2 magas-sugárzó – korábban a cég zászlóshajójában sikerrel szerepelt – került beszerelésre. Ígéretes, a korábbi modellekhez képest, 70 százalékkal jobban rezonancia-mentesített, erősen merevített, íves kabinetek szilárd alumínium első lemezt kaptak.
Az új Contour hangszórók fehér tölgy szatén, dió szatén, fényes fekete és fényes fehér színekben kaphatók, magasfényű bubinga és rózsafa kivitel némi felárral igényelhető.
A Chord Electronics két új, saját technikai fejlesztésű erősítőt mutatott be. Többek között a várva várt erősítőt a Hugo TT DAC kiegészítőjeként. A TToby egy új sztereó erősítő, méltóképpen egészíti ki a Hugo TT DAC-ot és kihasználja a digitális előerősítő funkcióit. A TToby-t ugyanabban a megszokott formában és méretezésben hozták létre, mint a Hugo TT DAC-ot, bevezetése lehetővé teszi audio szerelmesei részére, hogy egy jó rendszer hozzanak létre szűk helyeken.
Az új TToby a Chord saját fejlesztésű erősítő-technológiájával 2×130 Watt teljesítménnyel rendelkezik. A Hugo TT és TToby kombinációjával élvezhetővé válik a Chord DAC technológia összes előnye.
Az új SPM1050MkII egy 200 Watt-os sztereó erősítő. A belső fejlesztések mellett számos esztétikai javulást is magával hordoz. Az új MkII verzió előnyei, a teljesítmény emelése mellett a csökkentett torzítás, nagyobb, tisztább teljesítmény-leadás. Az SPM1050MkII kis torzítású, kettős MOSFET-ekkel kialakított, erősítő-áramkörei révén lehetővé válik sokféle nehéz hangszóró terhelés kézben-tartása. Az MkII verzióban nagyobb, elszigetelten elhelyezett a hálózati transzformátort, hogy csökkentse az interferenciát.
Esztétikai fejlesztések közé tartozik az új, szellőzőkkel ellátott alumínium fedél, hasonlóan a DSX1000 modellhez, valamint az új zongora-fekete oldalfal, amely friss, modern megjelenést kölcsönöz.
A PMC ezt az évet a Twenty5 hangsugárzó-sorozattal indítja. Az új sorozat egy feljebb lépés a meglévő húszas sorozattól, amelynek mi nagy a rajongótábora. Az új hangsugárzók megjelenése a High-End 2016-on Münchenben egybeesik a PMC 25. évfordulójával.
A legfontosabb, hogy a Twenty5 hangsugárzók az új Laminair lég-technológiával készültek, amelynek úgy aerodinamikai tulajdonságait a F1-es autóktól kölcsönözték. Nem kis része van ebben Oliver Thomasnak, a PMC vezető formatervezőjének, Forma–1 gépkocsi-tervezői hátterének.
A Twenty5 sorozat magában foglalja a két-utas Twenty5 21 és Twenty5 22 polcsugárzókat és a három padlón álló modellt, a Twenty5 23 Twenty5 24 (mind két-utas) és a három-utas Twenty5 26-ost. Minden modell ugyanazokkal a 27mm magas-sugárzó rendelkezik. Bár a hangszórók méretei elődeikhez képest kismértékben módosultak, a kabinetek vastagabbak és merevebbek. Mindez csökkenti a káros rezonanciák kialakulását, akárcsak az új lábazatok által elért extra izoláció. A Laminair nyílások úgy vannak kialakítva, hogy simább levegő átjutást hozzanak létre, ezzel hatékonyan javítva a basszus határozottságát, az ütemet és a dinamikát.
Választható tölgy, dió és Amarone valódi fa furnér, valamint magasfényű gyémánt-fekete felület. A PMC az eddigi tapasztalatok alapján bízik az új modellek sikerében.
A Gruensch Audiotechnik már 1998 óta épít audio-komponenseket Dél-Németországban. Bemutatta az új, harmadik generációs, Referencia Phonostages MCSII SE és MCSII+ SE modelleket. A megjelenést széles körű fejlesztések előzték meg, hogy ezek az új modellek biztosan elnyerjék a hozzáértők elismerését. Jellemzői: a legjobb minőségű szimmetrikus kimenetek és a Pure-FET tiszta „A”-osztályú áramköri topológia.
A Soundsmith Corporation hangszedőgyártó cégnek is van hozzáfűzni valója napjaink örvendetes „hanglemez-boomjához”. Egy speciális „asymmetrical loading topology” nyomán gyártott hangkar látott napvilágot műhelyükből. Az ALTO nevű hangkart Frank Schröder tervezte az USA-ban. Ezenkívül bevezetésre kerül a már kelendőségnek örvendő, nagy-teljesítményű, mozgó pólusvassal ellátott hangszedő a Zephyr, Mk III-as változata is. Az alacsony kimenetű Zephyr hangszedőt egy lézerrel fúrt zafír tűszárba rögzített Contact Line Diamond gyémánttűvel látták el.
A Soundsmith mérsékelt bemeneti illesztésű előerősítőkhöz használatos öt új hangszedője nagy sikerre számít. Peter Lederman, a cég tervezőmérnöke lehetővé tette számunkra, hogy végre a 48-50dB erősítésű phono-előfokokkal használható hangszedőnk legyen. A korábbi Moving Iron rendszerű Hyperion, Sussurro, Paua és az Aida hangszedők, most azonos szintű teljesítményt adnak le mind magas, mind alacsony kimenetű „testvéreikkel”. A Helios különleges „kaktusz tüske” tűszárral rendelkezik.
A Continuum Audio Labs. nagy ovációval kísérve jelentette be az új analóg lejátszó-rendszerét, a Obsidian lemezjátszót és a Viper hangkart. Egy csapat mérnök és tervező készítette, akiknek szakértelme a műszaki tudományok, a fizika, a kohászat, a mechanika, a rezgésvédelem, valamint az ipari-tervezés terén igen jelentős eredményeket értek már el korábban. Hitvallásuk szerint a hangzás-teljesítmény szempontjából a mechanikai kifinomultság fontos, de az esztétika sem elhanyagolható.
Az Obsidian a kulcsfontosságú pontokon, beleértve a kar kapcsolattartó pontjait és a kar felfüggesztést, valamint a csapágyazást volfrám anyagot hasznosítja. A csapágy mágneses, de nem lebegő kivitelezésű. A teljes konstrukció hatása, hogy minden rezonancia 10 Hz alatt van. A lemeztányér alatt függesztéssel elhelyezett motor szinkronizált, a „The Quiet One” nevet kapta. Érthető okokból ez a motor kifejezetten a Continuum Audio Labs. sebesség stabilizálójával együtt adja le optimális teljesítményét, az Obsidian tömegével harmonikus jellemzőit.
A megszokott kontúros forma folytatása a Cobra hangkar. A cég, a legújabb elem-analízist (FEA) használta, szoftverrel hozza létre a hangkar, a merevség, a tömeg-arány optimális értékét a nem kívánt rezonanciák csökkentése érdekében. Az Obsidian úgy van megkonstruálva, hogy lehetővé váljon egy gyakorlatilag bármilyen hosszúságú vagy kivitelezésű második hangkar üzembeállítása.
A Viva Audio olasz márka az idei High-End Show-n a Wilson Benesch brit gyártóval „bútorozott össze”, pontosabban a kiváló minőségű elektroncsöves erősítőit az angol hangsugárzóival szólaltatta meg. A következő eszközök meghallgatására került sor: Numerico, Uno, Aurora, Solista, LF2, Egoista, Egoista 2A3 és a bemutatóban nem kis szerepet játszva a Way kábelek.
Az egyik leghíresebb akusztikai eszközgyártó a GIK Acoustics is megjelenítette termékeit. A GIK Acoustics-Europe vezérigazgatója David Shevyn és a GIK Acoustics-Deutschland tervezőmérnöke Lukas Rimbach rámutattak, hogy fontos a lehallgató-helyiségeink „kezelése” és ismertették a helyiség „hangolásának” alapjait. D. Shevyn és L. Rimbach válaszolt a közönség szoba-akusztikáját érintő kérdéseire.
A minden bizonnyal temérdek látogatót vonzó szobai bemutatók mellett értékes információkkal tarkított, érdekfeszítő előadások is hallgathatóak voltak. Ezek egyike a HQ-rádiót Európának!
A rádió hangminősége közepes, a hangminőséget megjavító kezdeményezés a trendeknek ellentmondó, de Werner Bleisteiner a BR-KLASSIK Rádió digitalizálási projekt-igazgatója már hosszú távú terveket vázolt fel. A jövőben a digitális értékesítési csatornák – akár a „levegőben, akár online – programjaihoz kapcsolódó adatszolgáltatások és interaktív funkciók bővítésével párhuzamosan a hang minősége a legfontosabb kérdés lesz.
A nagy európai műsorszolgáltatók, különösen Németország, Franciaország és Nagy-Britannia, szorosan együttműködnek az European Broadcasting Union (EBU) égisze alatt, meghatározva a jövőbeli mérföldköveket és szabványokat a média-technológiai fejlesztésben. Ezek, többek között, a még jobb térhatású hangzás, a binaurális és minőségi streaming-szolgáltatások, valamint a fejlesztési szakaszban lévő, de közelgő technológia az „objektum-alapú műsorszórás”.
Egy másik előadás „A lenyűgöző csövek” címet kapta. Dipl.-Ing. Ulrich Apel a német hang-technikusok egyesületének képviseletében elmagyarázta az elektroncsövek alapvető funkcióit. A különböző típusú csöveket, a rájuk bízott feladatok elvégzésének részleteit, az előerősítők és a végerősítők felhasználási igényeinek tükrében vizsgálta.
Fontos szempont az összehasonlíthatóság, mert a csöveket a különböző gyártók, különböző típusú megjelölésekkel látják el, de felhívta a figyelmet mennyi tényezőt kell figyelembe venni ha csövet próbálunk cserélni erősítőnkben. Mit kell tudni és mit kell beállítani annak érdekében, hogy jól szóljon elektroncsöves erősítőnk?
Egy kis analóg-technikai ismertetés keretén belül elmagyarázta, hogyan működik az elektromágnesesség, hogyan jut el a magnószalagra vett jel a lejátszófejen keresztül az erősítőbe és a hangsugárzókra. Milyen mechanikus és elektronikus beállítások szükségesek a tökéletes jeltovábbítás érdekében. Végül értékes tippeket kaphattak az előadás hallgatói a szint-mutatókkal kapcsolatban.
Nemzetközileg elismert hangmesterek és hangtechnikusok tartottak előadást a hangfelvételi stúdiók mindennapi életéből, megosztva egymásközt és a hallgatósággal többcsatornás zenecsinálás szenvedélyének tapasztalatait.
Jean-Marie Geijsen (Polyhymnia International), Jared Sacks (Channel Classics), Morten Lindberg (2L), Daan van Aalst (Navis Classics) és Stephan Cahen (Myrios Classics) szakmai tudása a legkiválóbbak közül való, bizonyítja ezt a CD- és SACD-lemezeken megjelent díjnyertes hangmérnöki munkák sora. A minden formátumban lejátszott harminc perces demo-anyagok, sztereó felvételek, történelmi audio-dokumentumok, három- és négy-csatornás eredeti anyagok meghallgatása élmény volt.
Több témában kísérő előadások egészítették ki a programot a jelenlévő hang-technikusok ösztönözték az akusztikus összehasonlításokat. Néhány a témák közül: milyen szerepet játszik a hangszedő a vinyl hangzásában? Három hangszedő (MM és MC) összehasonlítása. Vajon a phono-kábel rányomja bélyegét a hangzásra? Karkábelek az alacsony árfekvésű szegmensből. Nagy bájt vagy több minta? Digitális hangformátumok összehasonlítása az MP3-tól egészen a 24 bit/192 kilohertz mintavételezésig.
Megszoktuk már, hogy egyes „nagy hírek” is erre a kiállításra datálódnak. A mostani szenzáció, hogy megvették a B&W-t. Nagy meglepetés, mindenek előtt azért, mert egy ismeretlen kis cég vásárolta meg a világ egyik legnagyobb hangsugárzómárkáját a Bowers and Wilkins-t.
Rengeteg innováció, saját szabadalmak sora és a hangsugárzás fejlesztés temérdek eredménye fűződik e patinás céghez. Több hangsugárzó legenda, köztük a Nautilus is a gyűjtők féltett kincse, de az új korok divatja sem hagyta nyugodni a mérnököket, iPhone/iPod dokkoljuk a Zeppelin formatervezési bravúr.
A vevő egy 2014-ben alapított, lakásautomatizálással foglalkozó cég, neve: Eva Automation. Egyik alapítója a Facebook korábbi pénzügyi igazgatója Gideon Yu a jövő terveiről azt nyilatkozta, hogy teljes erővel dolgoznak egy valóban egyedi és integrált, könnyen kezelhető A/V komplexumon.
A B&W részéről az eddigi ügyvezető Joe Atkins szerint a lépés helyes volt, mert tudástárban és ismeretanyagban fejlődni kell az új trendek és technológiák hatékony piacra juttatásához és az új modellek megjelenítéséhez.
A materiális hanghordozókon lévő felvételeket még sokan keresik Németországban. Az elmúlt években minden országban a fizikai hordozókon megjelent hangfelvételek értékesítése károsodott a legjobban. A német zeneipar szövetség felmérése szerint azonban Németországban az zenei eladások „oroszlánrészét” a 69,1%-ot még az újonnan megjelenő fizikai adathordozók (CD, vinyl, DVD, Blu-ray) vitték el. Ezen belül a CD lemezeladások továbbra is jelentős, az értékesítés 61,2%-os részét képezték. Bár a vinyl-lemezek értékesítési tapasztalatait tekintve meredek emelkedésnek indult forgalom 2015-ben + 32%, ez még mindig csak a teljes forgalom 3,3%-a.
2007 óta a „fekete arany” iránti kereslet folyamatos növekedése tapasztalható. Ez jelenti a zenehallgatási-kultúra fejlődését. A hagyományos zenehallgatási módszer lassúsága és odafigyelési kényszere miatt arra kényszerít minket, hogy egy erősebb kötelék alakuljon ki a zene és hallgatója között.
A HIGH END Munich 2016 finom audio-médiák gyűjtőinek Mekkája. A vérbeli zenekedvelőknek, akiknek az egyszerű internetes hozzáférés testetlen, ezen a vásáron több, mint 200 lemezkiadó, kínált különböző bakelitlemezeket, CD-, SACD-, Blu-ray és DVD-kiadványokat.
A zenei gyűjteményt, amelyet csak bitek és bájtok tartanak össze, sok zene-rajongónak lelketlen és nem kielégítő. A vinyl-lemezek, sőt bizonyos mértékig, az CD, SACD műsorhordozó matériák túlmutatnak zenelejátszáson, ezeket a gyűjtők műalkotásoknak tartják, mert perszonális, egyedülálló benyomást hoznak létre. Ez nem ok nélküli.
Megvan a fizikai hanghordozók egészséges kereslete, függetlenül attól, hogy szezonális üzleti ingadozások tapasztalhatók.
A kiállítóknak azt is biztosítani kell, hogy a termékek és szolgáltatások megfelelnek a tisztességes gyártásnak és kereskedelemnek. Így a hangsúly a minőségjavuláson van, ami sokkal fontosabb a társadalom számára, mint az értékesítés egyre nagyobb tere.
A HIGH-END a világ vezető platformjává vált az audio-iparban, nemzetközi orientációban a HIGH-END jelentősége megnőtt. A legújabb fejleményeket hűen mutatja, hogy a hangsúly egyértelműen a hálózati audio-technológia fejlődésére helyeződik. A zenei rendszerek egyre intelligensebbek és egymással összekapcsolhatók. A multi-room rendszerekre és a vezeték nélküli hangszórókra nagyobb a kereslet, mint valaha.
Az abszolút magas minőség a technológiai fejlődés minden területére kiterjed. Összehozza a „hagyományos” analóg hifi, a legújabb digitális trendek és a nagy felbontású felvételek lejátszóit az erősítőket és a hangsugárzókat gyártó és forgalmazó cégeket.
A látogatók megtapasztalhatták a megnyugtató látványt amint egy vinyl-lemezt forog, de a digitálist kedvelők megismerkedhetnek a HD-audio fájlokat legkifinomultabb módon átalakító rendszerekkel. Mivel nincs egyetlen és üdvözítő módszer, formátum, hangrendszer amely mindenki kedvére tehet, így mindenki választhat saját megítélése, ízlése, felhasználói célja és értékítélete szerint.