Október közepének hétvégéjén két remek nap alatt megrendezésre került a 22. Hifi Show, amely folytatta a nagy múltra visszatekintő szakmai hagyományt. A kiállítás a Hifi- és High-End ipar valamint a honi audio-kereskedelem kétnapos ünnepén, közel harminc kiállító több, mint 100 világmárka új termékeinek széles választékát mutatta be. Az audiofilek és a hifi-rajongók itt látták és hallották a világ minden tájáról származó legújabb és legjobb elektronikákat és hangsugárzókat. A már megszokott helyszín egyértelműen ihlette a lenyűgöző bemutatók sorozatát, amelyek nemcsak a legjobb audio-berendezéseket, hanem a legtapasztaltabb tervezőket és „márka nagyköveteket” is felvonultatta. A résztvevők bemutatták a jelenlegi audio-piac széles spektrumát képviselő, kiváló minőségű berendezéseket. A sok látogató, új kapcsolatok és régi barátok, „a legjobb hangzás” keresői és élvezői ismét találkát adtak egymásnak. Szeretnénk azt hinni, hogy a kiállítás visszhangja majd elmondja nekünk az intelligens, ésszerű, kiegyensúlyozott, műszakilag hozzáértő, körültekintően szkeptikus vagy a gyakorlatias audiofilek csoportjainak véleményét.
Aki rendszeres látogatója a rendezvénynek, annak ezt nem kell bemutatni, aki most volt először az meglepődve látta ez nem a Social Media mindent lesajnáló komment szekciója vagy a „kukaszökevények” versenye. Itt gyártók és kereskedők kitesznek magukért. Kiteszik a friss portékát és egy kicsit a lelküket is annak érdekében, hogy a nagyérdemű közönség megkapja azokat az információkat, amiket csak így lehet. Régebben nem kellett erre felhívni a figyelmet, nem is volt téma – az érdeklődő és a leendő vásárló úgy csinált mint év közben a boltok kirakata előtt. Hogyan csinált? Egy ideig nézegette a kirakatot, majd bement az üzletbe, kérdezett az eladótól, választott valamit és vásárolt. (régen minden jobb volt? – nem.) Ma a kor technikája adta minden elektronikus eszközt bevet, hogy mindez nem menjen ilyen simán. Megváltoztunk? Jó a kérdés – nem nagyon van rövid és egyértelmű válasz, gondolatainkban benne van korunk minden vívmánya és átka, – és a helyzet, ami „fokozódik”.
Már évek óta megy a hadjárat, amit egyes negatív hangon kommentelők folytatnak, hogy ez a rendezvény ne legyen (vagy ne legyen sikeres) aztán mégis azt látni, hogy a látogatói szám eléri vagy meghaladja a 3000 főt. Tudjuk, ez nem Las Vegas CES és nem a High-End Show München, de talán nem kellene lesajnálni. A legfontosabb, hogy a rendezvény mindkét napján erős volt a látogatói részvétel. Mindenki mindegyik helyiségbe bekukkantott – ahogy mi is tettük – a székek mind tele voltak, és gyakran emberek várakoztak a megtelt szobák előtt. Ugyanígy visszatérő motívum, hogy néhány szoba nagyon jól szólt, néhány nem túl jól. Kétségtelen, hogy minden kiállító sokat tanult az eddigi kiállításokból, és igyekeznek, hogy a jövő évi bemutató hangzása még jobb legyen.
No, de térjünk a lényegre! Az elmúlt évi összegzés végére ezt írtuk: …”22 év az talán még whisky-ben sem túlzás. Sőt!”… A hagyományos szállodai környezet megújult, ami minket felettébb érdekel, a nagyobb szobák hangszigetelést és dedikált áramot kaptak. Az első szint nagyszerű helyszín, itt a tömeg nagyobb területen oszlott el, nyilvánvaló előnye, hogy a helyiségek általában nagyobbak, mint az emeleti szállodai szobák, és itt a térköz lehetővé tette a kiállítók számára, hogy optimális hangerő szinten játszhassák a zenei műsorokat. A 22. Hifi Show általános jellemzője a nyugodt légkör és a hangminőség egy bizonyos elismerhető szintje volt, amely meghaladta azt, ami általában egy szállodai légkörben létrehozható, megtapasztalható. Egy nap alatt szinte lehetetlen volt hosszasan zenét hallgatni minden szobában, de a „gépezet” jól működött. Előtérbe kerültek a lemezjátszók, újra felfedezésre kerültek a CD-lejátszók, sőt több kiállító bemutatót tartott mester-szalagokból vagy azok másolatából. A szalagokat különböző stúdió- és félprofi szalagos magnetofonokon lehetett meghallgatni, bizonyítva, hogy jó felvételek nélkül semmi nem megy.
Az ADM Audio az Adatmentés Csoport része akik, megőrizve márkafüggetlenségüket, informatikai infrastruktúrák fejlesztésével foglalkoznak, idén egy különlegességgel mutatkoztak be. Mérnöki munkájukba az eddig felhalmozott széleskörű ismereteket felhasználva egy egyedülálló, optimális DAC formációt konstruálva, a „bit”-ek világából közelítik meg a nagy sűrűségű audio fájlok kibontását és muzsikává alakítását. Az informatikai digitális rendszerek tervezésében, megvalósításában és üzemeltetésében szerzett nagy gyakorlatuk alapján, kimagasló mérnöki szaktudás bevetésével új DAC-egység született.
Az AdmiraVox a 22. Hifi Show-n bemutatta az AV 170 hangsugárzóit. Az AdmiraVox elkötelezett abban, hogy az AV 170 típusú hangsugárzójával páratlan élményt nyújtson a zene szerelmeseinek. Cél: a maximális zenehallgatás! A keresztváltó aprólékos pontossággal tervezett és gyártott koncepcióval szándékosan külön házban van elhelyezve, így a keresztváltó komplett egysége a káros rezonanciáknak áthatolhatatlan. Az aprólékosan összeállított, prémium minőségű alkatrészeket minden zenei árnyalat kompromisszummentes megőrzése és kisugárzása érdekében alkalmazzák. Minden bonyolult műszaki részletre aprólékosan ügyelve, a tervezési folyamatokat az aprólékosság jellemzi, amely párosul a prémium alkatrészek felhasználásával és a megingathatatlan kézi építési technikákkal. Az audio-rendszer digitális forrás készülékeit, mint a Silent Angel Rhein Z1 Plus, a Bonn Nx switch, a Genesis GX clock, a Bricasti M12 DAC/előfok, és kábelezését az Audioquest Dragon, a Schnerzinger Resolution Line kábeleket és a rezgéscsillapítás hatását is bemutatták. Ezek az elemek egyesülnek, hogy magával ragadóan pontos hangzást kapjunk. Aki mindezt hallotta, az részt vett egy páratlan auditív utazáson.
Az Analog Voice bemutatta az Audio Note Uk. Cobra fantázianevű integrált erősítőjét. A Cobra az Audio Note legújabb erősítője, amely csatornánként 28 Watt teljesítményű, „A”-osztályú, push-pull felépítésű, mindezt EL34 cső-készlettel éri el. Kivételes minőségben gyártott, kettős C-magos kimeneti transzformátorainak köszönhetően a hangsugárzók széles skáláját képes kiszolgálni. A Cobra három analóg sztereó bemenettel és további három digitális bemenettel van felszerelve. A beépített DAC Philips TDA1543 alapú, USB, Optikai és Koax jeleket képes fogadni.
Az Audio Hobby a 22. Hifi Show-n bemutatta a 7242 PSE elektroncsöves erősítőt, üdvözletet küldve a hallgatóknak az “underground” hifi világából. Ösztönözve a hallgatókat, hogy maguk is építhetnek audiofil erősítőt, mivel a konstrukciókban a megszokottól igencsak eltérő gondolatokat képviselnek.
Az AudioMe Consult a 22. Hifi Show-n szinte mindenkit ismerősként üdvözölt. Az AudioMe csapata rendszeres látogatója a müncheni, varsói, a bécsi vagy épp a pozsonyi kiállításoknak, ám AudioMe Consult név alatt a hétvégi Hifi Show két napján folyamatos bemutatókat tartottak a Black Beauty és Pegasus összekötő- és a legjobb AQ tápkábelekkel. Természetesen terítékre kerültek, sőt a demó rendszerben meg is hallgathattuk a vadonatúj PowerQuest tápszűrőket. Szintén az AudioMe mutatta be az AdmiraVox szobában igen nagy mennyiségű „sárkányokat”, mert komoly Dragon kábelezési felvonulás keretében szólaltak meg az ottani, magyar fejlesztésű, kiváló High-End kategóriás hangsugárzók és a mögöttük tevékenykedő audio-rendszer.
Az Horn Distribution – Audio Fórum bemutatta a brit Naim új 200-as sorozatát. Az 1973 óta működő és a világpiacon rangot kivívó Naim Classic termékcsalád a legjobb készülék-elemeket vonultatja fel. A 200-as sorozatú NSC 222 előerősítő és streamer, a NAP 250 végerősítő, valamint a kompromisszumok nélküli NPX 300 tápegység a Naim mérnökei által az Egyesült Királyságban, Salisburyben tervezett és kifejlesztett időtálló termékek. A Naim New Classic sorozat az innováció és a technológia élvonalába tartozik, a cég mérnökei egyedülálló elektronikai szakértelmének gyümölcsei, hosszú évekig tartó zenehallgatási élményt nyújtanak.
Az Audio Partner – és az Audiospecialista a Sennheiser és Neumann német nagy hírű vállalatok hazai képviseletei több újdonsággal is készültek. Bemutatásra került az új HD 660S2, az Ambeo Soundbar Mini, az Accentum Wireless fejhallgató és, hogy a háttérzaj ne zavarjon, a Conversation Clear Plus fülhallgató. Ez a fülhallgató a teljesen egyedi – a Sonova kifinomult chip-technológiájának és a Sennheiser Automatic Scene Detection funkciójának köszönhető – kristálytiszta hangokat biztosít. Intelligens, stílusos, kényelmes és zökkenőmentesen igazítható az egyedi igényekhez! Természetesen idén is meghallgatható volt a világ legjobb fejhallgatója, a Sennheiser HE 1!
A Chromasound egy speciális terület kiállítója, a Meyer Sound hazai képviselete. A Nebra™, egy új szoftverplatform elindításával, amely több, különleges feladathoz szánt eszközt egyesít egyetlen integrált megoldásba, bemutatta, miképpen lehetséges a hálózatok végpontjainak gyors és intuitív csatlakoztatása. A Meyer Sound Panther nagy formátumú lineáris line array hangsugárzója, a három Ultra-X sorozatú pontforrás hangsugárzó és a USW-112P™ kompakt mélysugárzó megszólaltatása és átfogó rendszer-felügyelete is biztosított.
A Dream Audio a 22. Hifi Show-n bemutatta a TechDas Air Force V lemezjátszót, a méltán legendás Ikeda Sound Labs. IT-407CR1 12″ hangkarral és a Koetsu Blue Lace Platinum hangszedővel. A három összetevő már a jelfolyam elején garantálta a hangminőség maximumát. Az erősítés először az EMT phono-elektronikája, majd a CH Precision előerősítője végezte. A CH Precision L1 egy vonalszintű, kettős-mono, „A”-osztályú kapcsolás-technikán alapuló előerősítő, amely ellátja az analóg elő-erősítőktől elvárható összes alapvető funkciót. Jellegzetessége a minimál koncepció mind az alkatrész-komponensek számában, mind a jelút hosszában. Az L1 analóg előerősítő ideális bemeneti és kimeneti impedanciát biztosít, lehetővé téve, hogy még nagy impedanciájú kimeneti fokozatokkal rendelkező forráskomponensek is a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Watt-ban kifejezett teljesítmény erősítésért az Electrocompaniet AW 800 M végerősítő felett. Az Electrocompaniet ismerős esztétikával rendelkezik, közel negyed köbméteres készülék-házban lakó erőmű friss, mégis a márkára jellemző, összetéveszthetetlen és jellegzetes. Az elektronikákkal szimbiózisban megszólaló Dynaudio Confidence 60 hangsugárzó a megszólaló zenészeknek mindkét napon teltházat biztosított. A Dynaudio hangsugárzó az elérhető legmagasabb minőségű anyaghasználat, a dán formatervezési hagyományok és a valósághű megszólalás különleges egyesülése. A Chord Company kábelgyártó társaságot pedig nem kell bemutatni. A Dream Audio az idei Hifi Show-n a cég táp-elemeivel és kábeleivel alapozta meg bemutató-rendszerét.
A GR1993 Records hanglemezkiadó az Égerházi Attila vezette Djabe együttes kiváló minőségű hanglemez, CD-lemez és mesterszalag választékával szolgálta az igényes kiadványok rajongóit. Magyarország első számú jazz/world fusion zenei kiadója a Gramy Group égisze alá tartozik, amely magában foglal egy hangstúdiót, egy filmstúdiót, egy grafikai tervező irodát és egy reklámügynökséget. A kiadóhoz tartozó előadók mind kiváló minőségű felvételei a Quality Vinyl Projects márkanévvel kizárólag kiváló minőségű maszterek felhasználásával, Európa legjobb vágó műhelyeiben készített mester lemezekről, a kontinens legjobb minőségben dolgozó gyárában, a holland Record Industry gyáregységében készül. A lemezek a Music On Vinyl sorozatnál megszokott dombornyomott, QVP logóval, vastag külső átlátszó műanyag borításban kerülnek forgalomba. A Quality Vinyl Projects minőségét a nemzetközileg elismert Djabe kiadványok fémjelezték eddig, de mostantól más zenekarok számára is elérhető a szolgáltatás a felvétel készítéstől, a keverésen és az analóg maszteren át, a vágás és gyártás minden fázisáig.
A Hangtér Galéria a Dynaudio hangsugárzó gyár hazai képviselete. Kiállító-szobájukban bemutatásra került a legújabb állványos, két-utas, két-hangszórós, aktív elektronikával ellátott hangsugárzópár. Viszont a Focus 10 sokkal több, mint egy pár aktív hangszóró. Egy komplett zenei rendszer. A legkorszerűbb vezeték nélküli funkciókkal párosított hangrendszer. A streamer, a Spotify Connect, a Tidal Connect, az Apple AirPlay 2, a Google Chromecast, a Roon, a Bluetooth és a helyi hálózati képességekkel a Focus 10 szó szerint bármit lejátszhat, ami digitális formában van tárolva. A beépített WiSA technológiának köszönhetően ez a hangsugárzópár vezeték nélkül is csatlakozhat egy kompatibilis TV-hez vagy USB-kulcshoz. És itt minden olyan egyszerű amilyen nagyszerű. Minimális a beállítási idő, mindössze két kábel szükséges, ennyi látszik egy elegáns, intuitív alkalmazásból. A kicsomagolástól az igazi audiofil hangzásig még soha semmi nem volt ilyen gyors vagy egyszerű.
A Horn Distribution 29 neves világmárka, mint a Denon, DALI, Bang&Olufsen, CANTON, FOCAL, Marantz, NAIM, Sonos, Loewe és mások, hivatalos magyarországi forgalmazója, örömmel jelenti be a korszakos hangminőséget! Az idén fennállásának 70. évfordulóját ünneplő Marantz márka hangrendszere a Marantz PM10 erősítőből és SA10 CD/SACD-lejátszóból zászlóshajó modellekből áll. És amin megszólalt, az a kifejezetten High-End kvalitásokat bemutató Bowers & Wilkins 804 D4 álló hangsugárzó. Így együtt nagyon kiváló hangzást értek el. Külön terembe kerültek a Focal és a Naim márkák, a fő felállás a Naim fejlett elektronikai kínálatából állt: az NSC-222 streamer/előfok, a NAP-250 végerősítő és az NPX-300 PS tápegység az erőteljes hangzású Sopra 3 álló hangsugárzókat táplálta. Szintén bemutatásra kerül a Naim népszerű második generációs Mu-So termékcsaládja, az Uniti Core és az új Focal Vestia No 1 hangsugárzók is, és az új Canton Reference széria, amivel a cég mérnökei egy olyan aprólékosan megépített remekművet hoztak létre, amelyben minden részlet átgondolt.
A KáCsa Audió 1995 óta gyárt és forgalmaz A/V kábeleket és csatlakozókat. A 22. Hifi-Show rendezvényén a látogatók megtekinthették az újdonságokat és kedvezményesen megvásárolhatták a termékeket. A cég egyik fő erőssége a pontos és hiteles szakmai tanácsadás, amivel nemcsak a kiállításon, de az év minden nyitvatartási napján üzletükben is fogadják látogatóikat, vásárlóikat. Újdonságaik között megtalálhatók a CAT6 szabványnak megfelelő ethernet, UTP (hálózati, internet) kábel, a KáCsa Audió legújabb RCA csatlakozó családjának aranyozott tagjai, az OCC réz-vezetővel készült digitális, szimmetrikus szerkezetű AES/EBU kábel, a Furutech NCF Clear Line RCA aljzatba helyezhető zavarszűrő, és még sok más, a zenehallgatásban hasznos kellék.
A KriptonIT – a FiiO termékek bemutatójával 2023 kétségtelenül legizgalmasabb hordozható termékeit hozta a kiállításra, sőt, asztali méretű hangrendszer kiépítését szolgáló elektronikák is megtalálhatók voltak. Nagyon lényeges a X-Series és az M-Series készülékeken működő Android FiiO Music App V3.1.9 Android applikáció legújabb frissítése. A FiiO idén először gyárt aktív hangsugárzót és az eredmény váratlanul kompetens annak ellenére, hogy szolgáltatásaiban egy kissé megfontolt. Ezek mellett bemutatásra kerültek a mini asztali DAC és KA13 fejhallgató erősítők, amelyek már egy ideje a piacon vannak. A teljesítmény és a vizuális élmény tekintetében, ez a konfiguráció, felül helyezkedik el a ranglétrán.
A L’Auditeur patinás régi cég már a legelső magyarországi High-End audio-kiállításon ott volt, azóta rendületlenül hirdeti márkaképviseleteinek termékválasztékát és az analóg elektroncsöves technika vezető pozícióját. Irányvonaluk az exkluzivitás, a minőség és az esztétikum, kivitelben, muzsikában, hangzás-minőségben. Mi a fontosabb? A szép mérési eredmények, a jó hangzás, vagy a zenei élvezet? A L’Auditeur bemutatta, hogy mindez összeegyeztethető. Megcsodálhattuk az Engström Audio erősítőjének képességeit, kiállításra és meghallgatásra kerültek a Pink Fan AUN holland vállalat High-End kategóriás streamer megoldásai, a klasszikus számítógépes architektúra rengeteg egyedi és iránymutató megoldással. Az analóg szekció tiszta forrás-jelét a Pre Audio, a precízió és a minőség letéteményesének, tangenciális karral felszerelt, speciális légcsapágyas, lemezjátszója gondoskodott. Mindezek megszólaltatására leginkább megfelelő megoldás egy Marten hangsugárzópár volt, ami mindannyiunkat ámulatba ejtett. A Marten Mingus Septet hangsugárzók az elérhető legmagasabb minőségű anyaghasználat, a skandináv formatervezési hagyományok és a valósághű megszólalás különleges egyesülése következtében, egészen kivételes hangzásra képesek. A Jorma Audio kábelezéssel készülő hangsugárzók muzikalitás, dinamika, részletgazdagság és elegancia szempontjából magasan kiemelkednek a kínálatból.
A Koscso Media Engineering Kft. nagyszabású projektje hónapokkal a kiállítás előtt szerveződött, komoly munkát képvisel, lényege, hogy szakított a hagyományos termék kiállítási metódussal. Az előadásokat a legismertebb újságírók és podcast szereplők is meglátogatták, minden szereplő etapjában zsúfolásig megtelt a terem. Ami abszolút a hifi és High-End témájába vág, az az közvetlen kiscsoportos foglalkozások keretében meghallgatható koncertek voltak. Illusztris résztvevők kis-előadással egybekötött koncertjei fokozták a látogatószámot. A kiselőadások és műsorok rendkívül sok érdeklődési területet érintettek, kezdve a hangszerkészítéstől, a dobkoncerten át, a jammelésig. Guminár Tamás hegedűkészítés előadása kiegészítve dr. Sebestyén Ernő – Bach szonáta szóló hegedű koncertjével, a Mindeulle 민들레 – Koreai népzene koncert, Szaniszló Richárd és Oláh Péter: vibrafon-bőgő koncertje, Égerházi Attila (Djabe) – Karvaly Tibor: gitár – hegedű duója, a Besh O droM Kvartett (Babindák István, Juhász Gábor, Papesch Péter, Pettik Ádám) koncertje a jazz és a világzene határán mind azt az összehasonlítási alapot adták, hogy néhány méteren belül, több 1000 Watt hangosítás nélkül hogyan szólal meg a hangszer. Mindez bebizonyította, hogy kell egy kapaszkodó a legkomolyabb és legdrágább audio-rendszerek értékeléséhez és az nem lehet más csak a hangszeres előadások rendszeres meghallgatása. Az itt elhangzottakról felvételek készültek, az érdeklődők számára mindegyik elérhető lesz.
A NEON Multimedia a 22. Hifi Show-n bemutatta az Arylic multiroom rendszert, ami arra hivatott, hogy más-más zene szóljon a lakás minden szobájában, vagy egy házibulihoz. És, hogy mi kerül még az asztalra? Asztali rádió! Asztali hibrid rádiók és zenelejátszók Németországból érkeznek. Ez évben 30 éves a német Telestar Digital vállalat, amelynek egyik fő profilja a rádiókészülékek gyártása. Bár, tudjuk, hogy 2023-ban a rádiózás már nagyon mást jelent, mint 30 évvel ezelőtt, ezek a rádiók a funkciók sorában ma rangos elődeikhez képest sokkal többet tudnak. Tehát, nemcsak rádiók, de zenelejátszók is egyben. Saját adathordozókról és számítógép-hálózatokról is képesek zenei fájlokat lejátszani. Természetesen a prémium minőséget biztosító online zeneszolgáltatások, mint a Spotify, TIDAL, Deezer, Amazon Music, Napster, stb. zeneszámai egy gombnyomásra megszólaltathatók.
Az OzAudio a 22. Hifi Show-n bebizonyította az Audio Nirvana hangszórók minőségi voltát és a széles sávú hangszórás létjogosultságát. Hangszórók és a belőlük konstruált hangsugárzók, amelyek leginkább képesek nyújtani azt a természetesen könnyed, tiszta, dinamikus hangzást, amit hallani szeretnénk. A hozzájuk illő elektroncsöves és félvezetős erősítéstechnika képviselői szimbiózisban vannak egymással.
A Time Audio – nem tévesztendő össze egy hasonló nevű angliai vállalattal, sem egy brit hanglemez-kiadóval, mert itt minden ízig-vérig magyar. A nagyérdemű közönséggel való megismertetésre megtették az első lépést, a csapatmunka meghozta a közös érdem sok kedvező kritikáját. …”Itt mindenki azt tette amihez ért. Nagy öröm volt megtapasztalni hogy az emberek java részének nagyon tetszett mind az új modern forma, mind a rendszer hangja”… Akik a start-up vállalkozást, a márkát és a terméket jegyzik: Tóth Zoltán, Bodor Ferenc és Máthé Kálmán. Reméljük még sok jót hallgatunk tőlük!
A TMP Audio szintén se vége, se hossza audio-bemutatót tartott, de ezt egy hifi-kiállításon így kell csinálni! A L’auditeur céggel közös szobában a TMP elektronikák mellett a Cabasse két utas, két hangszórós, állványos hangsugárzói kerültek bemutatásra.
Az Ultimate AV időnként szünetet tartó majd újra kiállító, hazánkban először mutatta be a German Physiks szinte egyedülálló hangsugárzóit. A mögöttük meghúzódó technológia lenyűgöző. Ez a zene hallgatás szempontjából azt jelenti, hogy egy összefüggőbb, természetesebb hangzású hangteret produkálnak, amelyben minden zenész a színpadon egy jól meghatározott, jól felépített hang-aurával rendelkezik, de az együttes szervesebb egészként jelentkezik. Az összhatás életszerűbb és ami a legfontosabb, vonzóbb és pihentetőbb. Az utolsó szempont a fázis válasz, ami valószínűleg a hangszóró tervezés egyik legkevésbé megértett és legkevésbé értékelt aspektusa, miközben az egyik legnagyobb hatással van a hangszóró-párból származó hangra. Itthon az Ultimate AV mutatja be először a Francia Esprit Audio kábeleit, amelyek fejlesztésénél és gyártásánál különleges, laboratóriumi és katonai árnyékolási technológiák kerültek alkalmazásra.
A magas minőségű lemezfelvételek helyszíni megvásárlási lehetőségéről a Vinil Center gondoskodott. Az Acoustic Sounds, a MoFi, a Venus Records és a Pure Pleasure kiadók alap repertoárja kapható olyan LP-ritkaságokkal, amelyek hosszú idő óta már elérhetetlenek. Az amerikai „reissue” iparban tarol a kansasi – egyébként igen-igen kiváló – Acoustic Sounds. Óriási repertoárral bír, saját présüzemet (Quality Records) működtet. Tulajdonképpen a „Három Nagy” (Sony, Universal, Warner) mellett egyfajta különös, különleges negyedik helyre nőtte ki magát a hangzó-iparban. A Vinil Center minden egyes fent említett mai és hajdanvolt cég lemezeiből kínált a 22. Hifi Show-n. Tehát a kínálat lemez-különlegességek sorozata, nincs az a pénz amit ne lehessen elkölteni hanglemezekre – vallja Andreisik Tibor a cég vezetője –, persze ez egy kicsit túlzás, de sokat számít a hanglemezek kereskedelmének újraéledése. Újra felfedezhetjük, hogy a külcsín és a belbecs találkozik, és az eredeti analóg masterekről készült felvételek, klasszikus, blues, pop-rock, a jazz műfajok színe-java nagyon széles repertoárról megtalálható.
A 22. Hifi Show rendezvényét izgalom és óvatos optimizmus keveréke fogadta, véleményünk szerint sikeres volt. No, akkor álljon itt néhány zárógondolat!
Az audio-konstruktőrök eredeti szándéka – amelynek célja az élőzene hangzásának megismétlése – egy gyakorlat vagy megközelítés. Viszont a hangzás reprodukcióban abszolút hang nincs, vagy másképpen fogalmazva, túl sok ilyen dolog van ahhoz, hogy akár megszámoljuk, akár felfogjuk. Egy kiállítási helyszínen minden résztvevő – mert mindannyian másként helyezkednek el – mást hall. Sőt, már azt is be kell látni, hogy egy előadáson minden zenész máshogy hallja a zenét, mint a többiek, és minden zenész máshogy hallja, mint a karmester (ha van) vagy a közönség (ha van). Amikor a zenét rögzítik, a hangrögzítő mérnök, aki monitoron vagy fejhallgatón keresztül hallgatja, mást hall, mint bárki más. Gyakorlatilag a „fülei” a mikrofonjai és könnyen meglehet, hogy mindaz egy tucatnyi különböző helyen hangzott el, amit egyszerre hallgat. Előfordulhat, hogy egyáltalán nincs „igazi” hang, mert a zenészek soha nem voltak ugyanabban az időben a stúdióban, hanem különböző időpontokban játszottak és a zenét, szinte szétbontva, úgy rögzítették. Talán különböző helyeken lehettek és mindegyikkel felvettek egy részt amit bekevertek, megszerkesztettek és később kiegyenlítettek egy mastering rögzítésen, hogy a zenei előadást a technika segítségével megalkossák.
Az eredeti preferencia szerint a „nagy hűséget” úgy definiáljuk, mint az „az eredeti előadás hangzásához való hűséget” – de az fantáziának tűnik. Melyik eredeti előadás legyen? Ki hallotta az eredetit? Melyik nézőtéri helyről? És, mi van akkor, ha egyáltalán nem volt „eredeti felvételi munkamenet”, hanem a felvétel egyszerűen a külön felvett sávok keveréke? Talán jobb – vagy legalábbis elérhetőbb – cél lehet az eredeti felvétel hűsége.
Ennek meggyőző bizonyítéka a Hifi Show-n megismert audiofil ismerőssel folytatott beszélgetés. Nevezzük „vevő” úrnak – aki nemrég egy új készüléket vásárolt és erről azt mondta, hogy az eddig soha nem hallott részletek, a nagyobb harmonikus gazdagság és a mélyebb basszus tekintetében valóban reveláció. Ez így rendben is van, és örültem, de aztán elpanaszolta, hogy bizonyos más felvételek még mindig nem szólnak jól, és azon töprengett, nem lehet-e valami baj az új komponensével. Nyilvánvalóan semmi mást nem tudhatok a rendszeréről azon kívül, amit mondott, de azt tudom, hogy nem minden felvétel hangzik jól, nem mindig ugyanaz a hangmérnök, ugyanazokkal a berendezésekkel, ugyanazon körülmények között csinálta. A jelenségnek számos oka lehet: a bármilyen analóg vagy digitális felvétel sajátosságaitól kezdve a nem megfelelően legyártott műsorhordozón keresztül. Lehet a felvétel, amit kezdetben rosszul rögzítettek, vagy amely eredetileg jól hangzott, de elkészült egy remaster változata, ami a későbbi újrafeldolgozással még rosszabb lett, vagy rossz volt az átvitel a jelenlegi médiára, vagy egyszerűen azért, mert a kapott példány sok generációval van túl az eredetitől, nem hangzik jól. Rengeteg ilyen van, és sajnos mindannyian vettünk már néhányat. Ennek ellenére, azt a felvételt kell meghallgatni, és annak a felvételnek kell jó hatással lenni halló-szerveinkre, ami a birtokunkban.
Nos, ez a válasz az audiofil kérdésre: hogy egy olyan rendszerünk legyen, amely valóban hű a lejátszott felvételekhez, a lehető legközelebb kell állnia ahhoz, hogy pontosan úgy játssza le őket, ahogyan rögzítették. Azaz, nem ad hozzá semmit, nem von le semmit és nem módosítja vagy torzítja a rögzített információkat. Ez azt jelenti, hogy a jó felvételek jól szólnak, a rosszak pedig rosszul. A technika jelenlegi állása mellett ez az igazi High-Fidelity, és ha nem tetszik, hááát…
Hogyan szóltak a kiállításon résztvevők termék-összeállításai? Jól…. – nem jól…, de ezt mindenkinek magának kellett eldönteni. Viszont, ha valaki komolyan gondolja a zenével való foglalatosságot és érti is amit hallgat, érdemes a lélekemelő hangzásba pénz befektetni.
A konklúzió: jövőre minden vájt-fülű résztvevővel és látogatóval újra nekifogunk!