Néhány hónappal ezelőtt mutattuk be először a szlovák lemezcég a Hevhetia Records kiadványait. Most tovább szemezgetünk a főként a jazz és a kortárs zenei műfajban aktív kiadó friss megjelenéseiből.
Kovács Linda Recycle: Recycle
Különleges hangú énekesnőnk, Kovács Linda két remek muzsikussal (Fenyvesi Márton- gitár és effektek és Dés András –ütősök) készített el a bemutatkozó koncert albumát. A debütáló korong a Recycle címet kapta. A friss lemez repertoárjában hét kompozíciót találhatunk. Amelyek közül hármat a trió tagjai közösen írtak. A többi szám esetén pedig jól ismert melódiák „újjászületésének” lehetünk fültanúi. Az énekesnő – ahogy mondani szokás – jó nagyot merített hálójával a zeneóceánból. Ennek köszönhetően számos szegmensből érkeztek művek a lemezre. A kínálat a „Come as you are”-tól (Kurt Cobain) a „The way you look tonight”-ig terjed. Ez utóbbit Jerome Kern és Dorothy Fields jegyzi szerzőként.
A produkció középpontjában Linda éteri, szűzies, olykor kicsit szomorú hangja áll. Mögötte egy kiváló dob szól (Dés András nem véletlenül az ország egyik legjobb ütőse), amelyet egy kreatív gitár-hangzás egészítik ki. Lassú és mégis ütős, belső parázslású zenéjüket érezhetően nagyon mélyen élik meg. Ez a hatás garantáltan átragad azokra akik a lemezzel érdemben is hajlandók foglalkozni, nem pedig a „csak szóljon valami a háttérbe” elvet követik. Ha, a lemezhez csak egyetlen szót kellene társítani, akkor az a legtöbb embernél a „lebegés” lenne. A hallgató olyan finoman száll el a ringó, jazzes, groove-os lüktetéstől, hogy szinte észre sem veszi, hogy milyen erős befolyás alá került.
Jelle van Giel Group:The Journey
A belga dobos és komponista egy nagyon erős jazz formációt épített maga köré. A nevét viselő zenekarban Carlo Nardozza trombitán játszik, Bart Borremans tenor-szaxofonon játszik, Tom Bourgeois alt-szaxofonozik, Tim Finoulst gitározik, Bram Waijters zongorázik és Janos Bruneel nagybőgőzik. A fúvós központú zenekar 2015-ben a Songs For Everyone című korongjával vált először, szélesebb körben ismertté. A szépen gyarapodó rajongótáboruk nagy örömére most megérkezett a folytatás is, ami a The Journey címet kapta. Az új lemezen 8 kompozíció kapott helyet, valamennyit a zenekarvezető jegyzi szerzőként. A kompozíciók relatív alacsony száma senkit ne tévesszen meg, hiszen a zenekar a kifejezetten szereti az úgynevezett „kifejtős” játékot. Ebből fakadóan a repertoár tele van 7-8 perces játékidejű felvételekkel. Jelle van Giel személyében nem csak egy remek dobost, hanem egy kreatív komponistát is megismerhetünk. A repertoárban található számokat aprólékos kidolgozás, nagy precizitás jellemzi. De, amint tudjuk, egy kompozíció csak akkor teljesedhet ki, ha „fel tudnak nőni hozzá” azok a muzsikusok, akik előadják. A lemez ismeretében elmondhatjuk, hogy a zenekarvezető remek csapatot állított össze. Ennek köszönhetően igen magas szinten előadott műsort hallhatunk. Méghozzá olyan remek számokkal, mint például a címadó „The Journey”, a „Lullaby for Nelle”, a „The Hidden City” és a „Heading Home”. A „The Journey” című album elsősorban azoknak szól, akik a jazz műfajon belül szeretik az olyan produkciókat amelyben a fúvósoknak domináns szerep jut.
Anna Gadt: Renaissance
Egy igazán érdekes zenei világba csöppen az, aki a lengyel énekesnő, Anna Gadt most megjelent lemezét a Renaissance-t meghallgatja. Ugyanis a harmoikás Zbigniew Chojnacki és a dobos Krzysztof Gradziuk társaságában stúdióba vonuló énekesnő a lengyel reneszánsz zene világába repíti vissza a hallgatót. Amit előadnak a sokkal több, mint a korabeli művek interpretációja. Méghozzá azért, mert Anna Gadt egyfajta hidat épít a sok száz évvel ezelőtti és a napjaink zenei világa közé. Ebből fakadóan a produkció éppen annyira múltidéző, mint amennyire a jelen kor szellemének megfelelő, innovációban és improvizációban gazdag alkotás. A bőségesnek nevezhető repertoárban 14 szerzemény kapott helyet. Az albummal ismerkedve gyorsan kiderül, hogy Anna Gadt valóban nagyon szereti az improvizációt. Olyannyira, hogy nem csak az egyes számokon belül improvizál, hanem külön tételeket is szentel ennek a lemezen. Ez utóbbiakat egyszerűen csak „Improvization I” „Improvization II” és „Improvization III” címmel illeti.
Sokan próbálkoztak már azzal, hogy a régmúlt idők zenéjét összekössék a jelennel. Ahogy mondani szokás: van, aki sikerrel vette az akadály, mások pedig leverték a lécet. Anna Gadt az előbbiek táborába tartozik. Sikeresen vette fel múlthoz kötődő szálakat és a felhasználásukkal szőtte meg a jelenkor zenei szövetét. A zenei különlegességek kedvelői számára igazi csemege az énekesnő friss albuma.
Szymon Łukowski Quintet:Hourglass
Azoknak, akik szeretik az elmélyedt szemlélődésre alkalmas zenei albumokat tökéletes választásnak bizonyulhat a Hourglass címet viselő lemez, amelyet a lengyel szaxofonos Szymon Łukowski készített a közelmúltban. A Dominik Bukowski (vibrafon és marimba), Pavel Urowski (nagybőgő) és Slawek Koryzno (dobok) felállású és az osztrák gitárossal, Hannes Riepler-rel kiegészült formáció 9 számot tartalmazó hanghordozót készített. A lemezborítót szemlélve már sejti az ember, hogy a spirituális világban gyökerező műveket fog hallani. Aztán, ahogy a korong a lejátszóba kerül a sejtés bizonyossággá válik, hiszen a repertoárban olyan kompozíciók követik egymást, mint például a „Seventh Sense”, a „Face Of Many Colors” és a „Mantra”. A zenekar érezhetően szereti az aprólékosan megrajzolt, szépen kidolgozott képeket. Ehhez a munkához a szükséges időkeretet is biztosítják maguknak. Ezért nem meglepő, hogy az albumon nem találunk olyan felvételt, ami 5 percnél rövidebb játékidőt képviselne. Sőt a repertoár kétharmada 6-7 perces számokból áll. Összességében elmondható, hogy igen kellemes hallgatnivalót kínál a lengyel szaxofonos által irányított együttes. A lemez többszöri meghallgatása után kijelenthető, hogy a Quintet zenészei egyénileg is kimagasló muzsikusok, miközben csapatként is hibátlanul működnek. A Hourglass című arra csábít, hogy erre az egy óra hosszára szálljunk ki a mindennapok mókuskerekéből és adjuk meg az elmének a megnyugvás lehetőségét.