Tervezőként és gyártóként Alan Shaw a Harbeth jelenlegi tulajdonosa, fejlesztő-mérnök, hangsugárzóinak hangzásában a British Broadcasting Corporation nyomdokait követi. A hatvanas és hetvenes években a BBC mérnökei temérdek kutatást végeztek a hangszóró-tervezés és a vele párhuzamos hangzás teljesítmény kutatás terén. Olyan monitorokra volt szükségük, amelyek képesek pontosan produkálni a rádió éterbe kisugárzott adásának hangzás minőségét, segítségükkel ellenőrizni lehet az adást. A hangzás viszonylatában elsődleges érdeklődésük nagyrészt a klasszikus zene területe az akusztikus hangszerek hangzása irányadó volt. A membránoktól kezdve, a keresztváltón és a burkolat anyagokon keresztül, a mérések és meghallgatások gondos kísérletezések sorozatáig mindenről aprólékos nyilvántartást vezettek.
Ott, ahol a hangszóró és a hangsugárzó minden porcikájára kiterjedő vizsgálatokra került sor legendák születnek. Így került kifejlesztésre a Harbeth M30.1Pro amelynek „házi használatra” szánt változatát Monitor 30.1 néven ismerünk és most magazinunkban is terítékre kerül.
Teljesítmény: | 100 / 150 Watt |
Frekvencia átvitel: | 50Hz – 20 000 Hz +/- 3dB |
Impedancia: | 6 Ohm |
Érzékenység: | 85dB (1W / 1m) |
Méretek: | 460 x 227 x 275 mm |
Tömeg: | 11.6 kg |
Ár: | 2990 EUR |
A mai, modern, keskeny vonalú hangszekrény gyártás-technikák, az oszlopszerű kabinetek nem szerepelnek a cég terveiben. A hangdoboz ma is ugyanúgy dimenzionált, ahogy annak idején a BBC mérnökei beigazolva látták helyes útjukat. A Monitor 30.1 hangsugárzó tervezésénél betartották az alapító elképzelését és azon szinte semmit nem változtattak. A kabinet nagy-sűrűségű szálas lapból készül, amely mindkét oldalon furnérozott, a módszer és a felhasznált anyag jobban biztosítják a méretbeli stabilitást.
Az elülső lemez, amire a hangszórók vannak felszerelve, 18 mm vastagságú, minden más panel, beleértve a hátsót is, mindössze 12 mm vastagságú. Ez az egyik oka annak, hogy a hangsugárzó könnyű, mindössze 11,6 kg. Belül vastag posztó kitöltő-anyag segíti a helyes akusztika kialakulását és van néhány keresztmerevítő is. A szekrények aprólékos kézi asztalos munkával egy kis üzemben, egy középkori faluban, West Sussexben készülnek, a kivitelezés a képeken látható rózsafa színen kívül cseresznye, tigris ebony, eukaliptusz és juhar lehet.
A hangsugárzó hátulján lévő 12 darab imbusz-fejű, süllyesztett réz csavar nyilvánvalóan biztonságosan rögzíti a szekrény hátsó részét. Az első lemezt, amire a hangszórók vannak felszerelve rozsdamentes, feketére festett acélból készített csavarok rögzítik, ami a szinte eltávolíthatatlan szövet-grilltől nem látható. Az mindenképpen megjegyzendő, hogy a Harbeth grill kialakítása kiváló, mert a legtöbb ma használatos hangszóróvédővel ellentétben akusztikusan jobban „áttetsző” így nagyon kevés hatással van a hangsugárzásra.
A magas hangszóró egy 25 mm átmérőjű lágy-dóm SEAS egység, amelynek kupoláját Hexgrille acélrács védi. A váltás 3,5 kHz-en történik negyedrendű akusztikus lejtéssel.
A helytakarékos Harbeth Monitor 30.1 modellt egy különleges, 200 mm átmérővel rendelkező Harbeth RADIAL2™ mély-közép hangszóró egységgel tervezték. A Harbeth saját tervezésének második generációja, amelyet Shaw, a Sussex Egyetemmel közösen fejlesztett ki, egészen pontosan 203,2 mm átmérőjű, membránja fröccsöntéssel készül. A legfontosabb átmérő a mély/közép hangszóró esetében a Thiele/Small átmérő (hasznos felület), amelyet a tervezők a szekrény térfogatának kiszámításakor, valamint a reflex-port paramétereinek meghatározására használnak. A Monitor 30.1 esetében ez 164 mm, ami 212 cm2 terület.
Dudley Harwood a Harbeth alapítója a polipropilén membrános hangszórók úttörője volt. Shaw a cég vezetője egy szintetikus vegyületet fejlesztett ki, amelyet RADIAL-nak nevezett el, amely anyag megtartja a polipropilén membrán hangzásának simaságát, döbbenetes hatású részletekkel a bextrén membránok konzisztencia színezése nélkül.
A lengőtekercs felfüggesztése gumiból készül, amely a szokásosnál hosszabb élettartamú, a lengőtekercs sem a hagyományos geometriát mutatja, mert un. „inverz” tekercset használ. A Monitor 30.1 basszus-reflex nyílása a megszokottnál messzebb van a mély/közép hangszórótól. Egy pár, aranyozott hangsugárzó kapocs a csatlakozó terminál, ez magához a szekrényhez szerelten benyúlik, ahol közvetlenül a nyomtatott áramköri laphoz (PCB) csatlakozik. A keresztváltóban négy ferritmagasos tekercs, kilenc kondenzátor és hat ellenállás található.
A párban csomagolt és megvásárolt hangsugárzók dedikált bal- és jobb oldali változatban kerülnek a felhasználóhoz. A hátsó gyári szám-címkén feltüntetett L és R felirat tájékoztat melyiket hova tegyük. Erre azért van szükség, mert a hangszórók és az előre néző basszusreflexnyílás tengelyesen aszimmetrikusak. A legjobb, ha a reflexnyílások „összekacsintanak”. Még egyszer felhívjuk a figyelmet arra, hogy ne legyünk kíváncsiak, az előlapi védő-grillt sérülés nélkül nem lehet eltávolítani!
Meghallgatás
…”Elengedhetetlen, hogy a hangszóró meggyőzően reprodukálja az emberi hangot”…mondá H. D. Harwood. A hallottak alapján el tudjuk képzelni a Decca stúdióját, ahol éppen Luciano Pavarotti Mamma című felvételét készítették a Direct Metal Master eljárással készülő hanglemezre (418335). Aligha meglepő, hogy a Harbeth 30.1 hangsugárzó valósághoz közeli, páratlan középtartomány sugárzási képességgel rendelkezik. Jól pozicionált arányokkal mutatja az egyes frekvenciák hangszerekre lebontott hangterjedelmét. A középtartomány a legegyenletesebb, a felső-közép és a magasak is valósághoz közeli hangfekvést, energiát, felhangokat mutatnak. Selymes megszólalás. Sehol egy karc, durvaság, él. Fel kell készülni egy teljesen más hangzásra, mint ami az elmúlt két évtized alatt megszokottá vált, mint a ma divatos elszíneződött világ.
Mai technikával felvett etalon a Djabe együttes Life is a Journey című lemeze (GR128-1). A lehető legszélesebb hangspektrumot kínálja átfogó, együtthangzással. Mi az, hogy sima, mi az, hogy zökkenőmentes. Mint kés a vajban …….és nincs hozzá állandó dohogás, csak annyi mély-hang, amennyi a hangzási balanszhoz és az adott hangszer bemutatójához kell, viszont azt “párnásan”, rövid lecsengési idővel, szinte tamponálva adja elő. Bensőségesség, meghittség, lassú, melankólia árad a membrán-felületekről. A zenélés annyira muzikálisan sokszínű, hogy az album valóban a „nagy hangzású, jó hangulatú” kategorizálás alá esik. A zenekar összes hangszere egymástól elkülönülten, kényelmesen, szemléletesen, szinte „fogható”. Élénken és tisztán látszik, amit a zenekar mondani szándékozik és jelentést adott az albumnak. Az akusztikus gitár sajátos jellegzetességei csodálatosan reprodukálódik. Mindez a 30.1-es monitoron olyan pontosan és annyira reálisan hallatszik, hogy teljesen elmerülünk a hangzásban.
A Harbeth M30.1 hangsugárzó egyik nagy fegyvere a vokális érthetőség. Ha egy hangszóró nem tud pontosan fogalmazni, artikulálni az énekhangokat, az nagyon hiányozni fog, ami nagyon rányomja bélyegét a játékosság érzésére. Kivételesen tiszta és könnyed hangot/hangulatot nyújt. Énekhang esetében nehezen definiálható, de azonnal hallható, a test. Az énekes testének rezonáns szerepe. Egy olyan énekes, mint Ella Fitzgerald, például meglepően mély mellkasi hangot hallat. Ha egy hangszóró erre nincs megfelelően felkészítve – elvérzik. A zongora hangja van annyira közvetlen és elég közeli ahhoz, hogy a hangszert helyiségünkbe el tudjuk képzelni. A megjelenítés hatékonyan működik, azonban semmi keménység vagy éles hangzás, inkább puha, selymes rezdülések hallhatók. A Harbeth Monitor 30.1 nem pusztán a művészi munka újbóli létrehozásának nehéz feladatát vállalja. A középtartománytól a magasra történő átmenetet szépen kezeli, bár a magas frekvenciák szintje kissé visszatartott, de az összes impulzus-csúcs tiszta és szépen artikulált.
Sohasem várhatunk sokat a mély-basszustól egy kis kétutas hangsugárzó esetében. Amennyiben a legmélyebb basszust keressük egy hifi-rendszerben, akkor egy nagyméretű, három-utas konstrukcióra lesz szükség. Az M30.1-es bőgője nem túlzottan kiterjedt, de kisebb helyiségekben ennél több nem kell, merthogy ez így elegendő. Annak ellenére, hogy a 30.1 a legalsó oktávja rövid, a középső és a felső-mélyben semleges, egy bizonyos színpad mélységi távolságba megy. A basszus világossága és precízsége minden bizonnyal magával ragad, ezzel párhuzamosan lenyűgöző az előadásmód, ahogyan a basszust játsszák. Semmi különös nincs, ellenben semmi gond nem hallatszik!
A Monitor 30.1 modellt tanácsos hozzá passzoló, méret és tömeg viszonyokat figyelembe vevő, állványra helyezni. Jó eredményt lehet elérni, ha lehetőségünk van az állványokat (és így a hangsugárzókat) a hátuk mögötti falaktól távol elhelyezni. A Harbeth által javasolt elhelyezési magasság az ülő hallgató fül magasságával megegyező tetőlap-szint. A hátsó fal közelsége minden bizonnyal töménységet ad a basszusnak, de a színpadi mélységet elveszítjük. A helyiségben történő pozicionálás megváltozásával a középtartomány egyértelműsége és pontossága változatlan marad.
(A végére egy személyes megjegyzés. Több évtizeddel ezelőtt sokszor alkalmam volt ellátogatni a Magyar Rádió stúdióiba. Minden helységben egy hangsugárzó szólt. Hasonlóan. Valós időben, Beag gyártmányú hangsugárzókkal ellenőrizték a rádió adását.)
Konklúzió
H. D. Harwood a BBC Research Department volt mérnöke a Harberth cég alapítója. Mivel tudjuk, hogy minden sikeres férfi mögött ott áll egy nő, Dudley Harwood felesége Elizabeth (Ő a „Beth” Harbeth-ben) a termékek legfőbb kritikusa volt. Úgy a kivitelt, mint a hangzást képes volt kiértékelni, Harwood időnként hallgatott is rá. Alan Shaw a Monitor tervezője gyakran idézve azt állítja, hogy Ő csak folytatja a hagyományokat és a Harbeth Monitor 30.1 megjelenése és teljesítménye bizonyítja, hogy jó munkát végez.
A Harbeth Monitor 30.1 hangsugárzó esetében, egy normál méretű helyiségben (max. 20 négyzetméter) számos szólóhangszer és kisegyüttes, például jazz-trió vagy kvartett és vokális csoport hangzásán keresztül megállapítható, hogy gyakorlatilag élethű, emberi léptékű színpadméretet produkál. A hangzás karakter elég közel van a barokk vagy a romantikus klasszikus zenei kamara-zenekarhoz. A többi, ma divatos hangszórókkal szemben az igazán lenyűgöző különbség az értelmező meglátás. Az M30.1 hangszórói sima, jól lekerekített és tiszta hangzást biztosítanak sok „jól képzett” otthoni hangrendszerhez, mindezt kényelmes kabinet-méretben. Összességében, a Harbeth Monitor 30.1 szubjektív tesztje azt mutatja, hogy egy nagyon jól megtervezett hangsugárzó, amely nagyobb hatékonysággal rendelkezik, mint amire számítani lehet a méretének és a hangszórók konfigurációjának tükrében.
A Harbeth-hangszórók vásárlása egy jó befektetés a brit hangtörténetbe, amely egy közvetlen, megszakítás nélküli vonalnak köszönhető, amely a BBC legkiválóbb audió-reprodukciós eredményeinek nyomait követi.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957