Egy újítást vezetünk be tesztjeinkben.
A diagram a hallgatóság elé rajzolt hangzás grafikus ábrázolását mutatja. Ez az ábra bemutatja, milyen hangzásteret produkáltak a berendezések, hangsugárzók, és a felvétel együttesen abban a lehallgató helységben ahol mi hallgattuk meg. Az ábra lehetőség szerint irányadó abból a szempontból, hogy a készüléknek vagy a hangsugárzónak legalább így kell megjeleníteni a muzsikát otthoni helységünkben. A közölt ábrákkal és a magyarázó szöveggel az írásainkban elkövetett szakzsargont kívánjuk világosabbá, érthetőbbé tenni, olvasóink még jobb eligazításának érdekében. Mielőtt ebbe a „fába vágtuk fejszénket” konzultáltunk hangmérnök kollégákkal vajon helyesen gondoljuk mindezt. Gondolataink megerősítése után tárjuk most olvasóink elé elgondolásunkat.
A következőkben minta ábrákon kívánjuk érzékeltetni mire is gondolunk.
Az 1. ábrán látható két álló hangsugárzó közötti térben elhelyezkedő hangszerek pozíciója és a tapasztalt hangzás-terjedelme megadja az elénk rajzolt hangzásképet. A muzsika jazz (Dave Brubeck Quartet – Take Five)
A 2. ábrán szimfonikus zenekar klasszikus felállásának ábrázolása. Itt derül ki mennyire nehéz helyzetben vannak a hangsugárzó konstruktőrök, pontos eligazításként mellékelt fényképünkön jobban látszik mit is kell ábrázolni a hangzástérben.
Hasonló a kamarazenekarok felvételeinél alkalmazott „ülésrend”, hiszen ebből alakult ki a későbbi „nagy-zenekari” felállás is. Mindkettőre jellemző, hogy a mély-hangokat keltő hangszerek (cselló, nagybőgő) a jobb oldalon helyezkednek el.
A kamarazenekar (barokk zenekar) vonóskarból (első hegedűsök 6-8 fő, másodhegedűsök 5-6 fő, 3-4 fő brácsás, 2-3 fő csellós és 1-2 fő bőgős); fafúvósokból (2-2 fő oboás, fuvolás, fagottos); rézfúvósokból (2-2 fő kürtös és trombitás) áll. A fa- és rézfúvósok középen helyezkednek el. Ritkán használnak ütőhangszert, akkor is kizárólag üstdobokat.
A 3. ábra pop-zenei műsor közeli mikrofonozással, általánosan használt stúdió felvételének ábrázolása. Itt sincs könnyű helyzetben a hangmérnök. A felvétel elkészítésénél szinte mindenki beleszól mi hova kerüljön. Ha van szerencséje és rábízzák, még mestermunka is kikerülhet a lemezgyárból. Általában pontszerűen van minden hangszer és az ének ábrázolva, a mély-hangok teljes szélességben elfoglalják a helyet, legalább négy hangszer hely megkülönböztethető a két hangsugárzó közötti síkban.
Mivel a hifi és High-End készülékek és hangsugárzók a kiváló zenei hangzás mellett a felvételek térbeli körülményeinek bemutatása is feladata, tisztázni kívánjuk a hangzással kapcsolatos információkat. Mindhárom ábra tájékoztató jellegű, (talán etalon értékű) megmutatva mit is értünk hangzáskép alatt. Lehet, hogy első ránézésre mindez egy kicsit egzaktnak tűnik, de az ábra mellé magyarázó szöveg is dukál, a felvételről, a hangrendszer összeállításáról a tesztelt készülék vagy hangsugárzó hangképének magyarázatával. Az ábra kisegítőül szolgál a szövegben vázoltak érzékeltetéséhez. Természetesen az adott (tesztjeinkben szereplő) készülék vagy hangsugárzó által keltett hangzáskép ezektől eltér, ezért a kiegészítő szövegben a hallottak kommentálásra kerülnek.
Detlef B. Linke agykutató szerint a „…zenehallgatás során általában mindkét agyfélteke aktiválódik. Sok minden szól amellett, hogy ezért játszik olyan nagy szerepet a zene. Hiszen nem csupán egyoldalú agyfunkcióként jelenik meg, hanem integrálja a két agyféltekét”. Ezért jó okunk van feltételezni – és ezt tapasztalataink is alátámasztják – hogy az integrálás nemcsak az agyféltekéket, hanem különböző, a látással kapcsolatos területeit is érinti.
Több felvételnél megegyezik a hangmérnökök elképzelése a mikrofonok elhelyezéséről, a közeli mikrofonozásról, a tér kihasználásáról a zenei rendezővel és a muzsikusokkal. Egyes speciális helyszíneken (templom, barlang hangverseny terme, szabadtér vagy opera előadás zenekari árok) készült felvételek magukkal hordozzák ezek jellegzetességeit. Szerencsés esetben a lemezek borítóján vagy a mellékelt füzetben részletes ismertető van a felvétel helyszínéről és készítésének körülményeiről. Még szerencsésebb esetben (jó a hangrendszerünk) ez azonnal felismerhető a hallottakból.
A szerkesztőink a tesztek során igyekeznek mindent elkövetni a meghallgatás körülményeinek optimalizálása érdekében. Bemutatkozásunk oldalán már a kezdetekkor hivatkoztunk referencia készülékeinkre aminek száma egyre nő. Helységeink akusztikailag több év munkájával lettek kialakítva, rendszer-összeállításaink esetében betartjuk az installálás összes írott és íratlan szabályát. Szeretünk foglalkozni a rezonancia mentesítő eszközökkel, és a hálózati áram kondicionálásával, igyekszünk a hangzásra gyakorolt hatásukat bebizonyítani.
A továbbiakban is élvezetes zenehallgatást, lemez (felvétel) és készülék birtoklást kívánunk kedves olvasóinknak!