A cég alapítójának hitvallása szerint az audio-készülékek tervezése és gyártása csapatmunka, nem egyszemélyes show-műsor. Talán éppen azért vélekedik így Flemming E. Rasmussen, mert se nem hangmérnök, se nem elektromérnök. Viszont az egyes részfeladatokat végzők számára, biztosítja a döntéshozatalt, akár a tervezésben, akár a gyártási folyamatban, akár a teljesítmény értékelésében végzik munkájukat. Ha csak ezt a hozzáállást vesszük alapul egyáltalán nem csodálkozunk azon, hogy készülékeik óriási sikereket érnek el – persze, a tudás az tudás.
A „nagy tesóhoz” a Diablo 300 megjelölésű modellhez már volt szerencsénk, de továbbra is vesszőparipánk a – melyik második az első(?) – sok szempontból hatékony választása. Aki szeretne egy kettős mono felépítésű, negatív visszacsatolást nem használó, modern integrált erősítőt, ami ráadásul meglepően néz ki, annak a Gryphon Audio következő 120-as modellje ajánlott.
Teljesítmény: | 2 x 120 Watt (8 Ohm) |
Frekvenciamenet: | 0 Hz – 250 000 Hz |
Jel/zaj viszony: | – 88 dB (A-súlyozott) |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0.05% |
Méretek: | 480 x 175 x 420 mm |
Tömeg: | 26.2 kg |
Ár: | 4 150 000 HUF |
A Gryphon Diablo 120 integrált erősítőt Dániában tervezték és építették. A kiviteli terveket Flemming E. Rasmussen, a cég tulajdonosa készítette, az elektronikai konstrukció, az áramköri topológia Tom Moller mérnök munkája. A Gryphon Audio által alkalmazott kialakítás a minden konkurens terméktől való megkülönböztetést szolgálja. Ilyen a zeneművészet is – még akkor is, ha ugyanazt a művet ketten játsszák el egymás után! Ez a fantasztikusan kinéző erősítő ultramodern stílusú audio-ipari formaterv, kikapcsolt állapotában nem nagyon lehet felfedezni az utalást arra, hogy egy híradástechnikai készülékkel, High-End kategóriás erősítővel van dolgunk. Nem nagy, de nem is kicsi, viszont a súlya tekintélyes! Megállapíthatjuk, hogy mindent „beleadtak”. Tetszésünket kifejezve már is adunk egy „piros pont” díjat.
A hűvös eleganciát az előlap kialakítása adja. A készülék előlapjának központi részén, egy fényes akrillap mögött, jól olvasható, informatív kijelzőt találunk. Ez egy érintőképernyő is egyben, ami a kezelési komfortot biztosítja. A mindenképpen figyelemfelkeltő, vákuumfluoreszcens elven működő kijelző tájékoztat a megválasztott bemenetről és a hangerő állásáról, valamint a bekapcsolt funkciókról. A nagyméretű kijelző kék fényének erőssége öt állásban leszabályozható vagy, ha bárkit is zavar a zenehallgatásban (bár ezt kétlem), akár ki is kapcsolható. A tartozékként mellékelt, modern formájú, alumíniumházas távirányító az összes hozzáférhető funkciót kapcsolja és szabályozza.
A készülék menürendszere hat funkció ki- és bekapcsolását, szabályozását teszi lehetővé. Meg tudjuk adni a bekapcsolás utáni kezdő hangerő szintjét (ez lehet igen halk is), és a maximális hangerő beállításával megvédhetjük hangsugárzóinkat az illetéktelen kezek okozta hangerő-túlzásoktól. A Diablo 120 erősítő egy már kialakított házimozi-rendszerbe is beiktatható, ehhez a menürendszer és a hátsó csatlakozók adnak lehetőséget. Természetesen minden beállítás a memóriában elmenthető, illetve a gyári alaphelyzet visszaállítható.
A Diablo 120 oldalain tekintélyt parancsoló alumínium hűtőbordák találhatók, amelyek használat közbeni hőérzete csekély. A hűtőbordák hőmérsékletét egy logikai áramkör folyamatosan ellenőrzi, túlmelegedés esetén az erősítő leáll. A normál működés a biztonságos üzemi hőmérséklet elérésekor folytatódik. Az erősítő hatékony védelemmel van ellátva az egyenáram bemenetele, rövidzárlat, az RF zavarok és a helytelen feszültségellátás ellen. Mivel a fejlett védelmi áramköröket a jelutakon kívül tartják, a teljes védelmet a hangminőség feláldozása nélkül lehet elérni.
A felső panel a jó szellőzés érdekében kerek szellőző nyílásokkal perforált.
Az egész konstrukció, rezonanciamentes, szilárd lábakon nyugszik. Szükség is van rá, mert nehézsúlyú, bárkit megizzasztó készülék súlya több, mint 26 kg.
A teljesítmény specifikációk elérését komoly tápellátás, kettős tekercselésű, 1300 VA teljesítményű, Holmgren toroid-transzformátor biztosítja, aminek áramát kétszer 60 000 µF kapacitás bank stabilizálja és szűri. A Gryphon tervezőcsapata óvakodott a mágneses terek által keltett problémáktól, ezek elkerülése érdekében olyan anyagokat és megoldásokat használtak, amelyek védik az érzékeny területeket. A külső rádió- és elektromágneses interferencia elleni védelem a tervezés során szintén szerepelt. A lassú indítású bekapcsolási áramkör, bármilyen bemeneti jel elfogadása és a teljesítmény ráadása előtt, elemzi a tápegység és az erősítő áramköreinek állapotát.
A hangerőszabályzó egy mikroprocesszor által vezérelt 46 lépéses, analóg, relés jelcsillapítót tartalmaz, amely bármely pozíciójában a lehető legjobb hangminőséget biztosítja. Az elektronikai konstrukcióban, a jel tisztasága érdekében, rendkívül rövid jelutak és magas minőségű kábelezés került kialakításra. Az áramköri felépítés az előerősítő egységben elkerüli a negatív visszacsatolást, a teljesítményerősítőkben is kismértékben használják, főleg az áramkör stabilitás, az alacsony átmeneti torzítás érdekében. A Diablo 120 egy „A-B”-osztályú, kettős mono architektúrával rendelkező, az áthallás és a csatornák közötti interakciók csökkentése érdekében teljesen szimmetrikus (dual-mono) felépítésű erősítő. A kettős áramköri strukturálás előnye, hogy a mono csatorna felépítés teljesen kiküszöböli, az áthallás néven ismert, kereszt-interferencia problémáját. Az áramkörök szigorú specifikációkat teljesítő elemekből épülnek fel. Az alkatrészek négyrétegű, 70 mikron pálya-vastagságú nyomtatott áramköri lapra szereltek.
A készülék hektikus impedancia-menettel rendelkező hangsugárzókat is képes kiszolgálni/kezelni, óriási teljesítmény-tartaléka, impedancia függetlensége és stabilitása minden hangerő beállításon sőt, akár csúcsra járatva is rendelkezésre áll. A kimenő teljesítmény csatornánként 120 Watt (8 Ohm), kétszer 240 Watt (4 Ohm). A kimenet akár 2 Ohm-al is terhelhető, ekkor 2 x 440 Watt folyamatos teljesítmény is kinyerhető. Az elképesztően alacsony, 0,003 Ohm, kimenő impedancia-tűrés a szakmában rendkívülinek számít. A Diablo 120 frekvencia átvitele 0 Hz (DC)-től akár 250 000 Hz-ig tart, a teljesítmény-sávszélesség képes -3dB értéken belül maradni! Az erősítés + 38dB, meredeksége nagyon gyors, ami lehetővé teszi a hirtelen tranziensek megjelenítését.
Két opció választható, ezek tartalmazzák a mozgó-mágneses/tekercses hangszedők jelét feldolgozni képes fono-előerősítőt, vagy a PCM/DSD DAC-modult, viszont nem lehet egyszerre mindkettő! A DAC modul a Gryphon Kalliope modell DAC-ján alapul, négy digitális bemenettel rendelkezik: USB, XLR AES/EBU, TosLink optikai és BNC S/PDIF. USB-n keresztül akár 32 bit/384 kHz PCM-jelet, valamint DSD-t is képes feldolgozni (Windows-al, akár DSD512-ig; Mac OS X és Linux esetén, akár DSD128-ig). A BNC és XLR bemeneteken keresztül a DAC modul akár 32/192 PCM, a TosLink révén pedig 24/96 PCM is képes fogadni és feldolgozni.
Az XLR bemenetek a svájci Neutrik aranyozott kivitelű prémium csatlakozói, míg az RCA oldalon teflon szigetelésű alkatrészek találhatók. A készüléken más Gryphon készülékek rendszer vezérlése végett 12V-os trigger ki és bemenet található. A Gryphon Diablo 120 erősítő külön dedikált bypass bemenettel házimozi rendszerbe is jól integrálható. Egy pár szimmetrikus XLR és öt pár RCA csatlakozó használható fel a forrás készülékek csatlakoztatására. A kemény arany bevonatot kapott RCA bemeneti csatlakozók oldalankénti sorban helyezkednek el, erősek.
Zseniális formatervet képviselnek a jó rögzítés érdekében gumigyűrűvel ellátott hangsugárzó kábel csatlakozó kivezetések. A Gryphon Audio vállalat termékéhez – szép, bőrből készült gyűrűs iratgyűjtőben – a készülék minden funkcióját és annak kezelését alaposan leíró használati útmutatót, mellékel. A telepítési utasítások világosak, érthetők, könnyen követhetők és minden érintett területet átfogók. Erről a szintről feljebb lépni csak egy előfok/végfok konfigurációval érdemes.
Meghallgatás
Amely erősítőnek valóban csúcsteljesítménye van „a High-End mezében játszik” annak hangzásában ott a konzisztencia. A jó erősítő képes a hangminőségre annak kompromisszumai nélkül. A bemelegítés után – ami legalább fél óra – így álltunk a vizsgálathoz.
Feltettük a lemezjátszó korongjára Richard Strauss – Also Sprach Zarathustra (op. 30) szimfonikus költeményének felújított változatát. A muzsika az emberiség fejlődésének eszméje zenébe átültetve – alapmű. A felvétel 1959-ben készült a Bécsi Filharmonikusokat Herbert von Karajan vezényelte. A Decca mérnökei által készített, a Universal tulajdonát képező analóg master felvételt a Pro-Ject stúdiójában újították fel, a teljes művet tartalmazza. Az egészében véve halk, lírai, tűnődő jellegű zenedarab ikonikus nyitó hangjaiban mélyen megszólaló, igen halk „dübörgést” hallunk, ami szinte kívül esik az emberi hallás tartományán, majd a négy trombita hatalmas C-dúr akkordját, később hatalmas üst- és nagydob ütések hangsúlyozzák a dallamot. Itt meg is állhatunk egy-két szóra, hiszen nem összemosott „dübörgést”, hanem hangszer hangokat hallhatunk. Világossá válik a dohogás mögötti lényeg, hogy a mélyeket orgona, nagybőgők, nagy- és üstdobok muzsikusai szólaltatják meg. Különleges hatású a trombiták energia összege. Az erősítő kibontja a bonyolult szólamokat, követni lehet a hangszerelést. Erőteljes az összhang, a fókusz, a textúra, a harmóniák, a dinamika, mégis mindez idővel a leggazdagabb tartalomban és a legegyénibb karakterben tárul elénk, ujra és ujra értelmezhetővé válik. A hatások: az erő, az ehhez társuló optimizmus és a lehetőségek széles tárháza.
Ide idézhetjük Walter/Wendy Carlos és asszisztense Benjamin Folkman 1968-ban forradalminak ható felvételét, a Switched-on Bach analóg szintetizátorokra átírt Johann Sebastian Bach művek interpretálását (CBS M7194). A felvételek kulcsfontosságú szerepet játszottak a szintetizátor, mint szólóhangszer népszerűsítésében. Akkoriban a szintetizátorok monofonikusak voltak, vagyis egyszerre csak egy hangot lehet lejátszani – ma már furcsának hat a „mű-csilingek” és „mű-basszusok” hatása – de, mivel egy billentyű leütésével kellett a hangokat harmóniákká varázsolni a hangok tisztasága lenyűgöző. A klasszikus zenei hagyományok őrzői negatívan fogadták, nem csoda, pedig (1969-ben klasszikus kategóriában az év albuma) a játékosságban hatalmas invenciók fekszenek, a dinamika remek, az erősítő megmutatja, hogy mit tud egy zenés ropogós, fényes hangzású, idiotikus tűzijátékban, mennyire jól kezeli az ugrásszerű basszus-változásokat és a botladozó ritmusokat.
Fent említettek mellett a Gryphon Diablo 120 pontosan átadja a zene ritmusát, például képes a zongorajáték sebességének pontos időzítéssel történő közvetítésére. Ennek bizonyítására meg kell hallgatni Keith Jarrett – Budapest Concert című albumát. A dupla albumon (ECM2700) Keith Jarrett disszonáns akkordokkal teli improvizációi, szvitszerű struktúrái függetlenek, mindegyik a spontán találékonyság csodája. Ez az erősítő jól kezeli a rapszodikus tempó- és hangulatváltozásokat, a mozgalmasságot és a dinamizmust. Sőt, minden zenemű finom részleteit egy bizonyos egészséges fénnyel képes reprodukálni anélkül, hogy az előadás ellaposodik. Széles lendület, a hangszínpad elképesztő, a hangszórók gyakorlatilag eltűntek. Nagyon jól hallható a művekben gyakran előforduló hangfekvés-változás. Az is jellemző, hogy egyszer sem veszíti el a hangszín egyensúlyt, ami minden folyamatban teljes, ideértve az erőt, a nyugalmat, a magabiztosságot és a tisztaságot. Azok, akik jártasak a zenében ezeket a jellemzőket mind értékelni tudják. Öröm hallgatni a hangsugárzók kezelését (minden frekvencia szinten) és a részletességet.
A kapott hangminőség semleges, az erősítő nem ad hozzá, és nem vesz el az eredetileg rögzített muzsikából, csak a bemenetére érkező jelek erősített egységét nyújtja. A Diablo 120 sokkal mélyértelműbb, magával ragadó hangzást produkál, mint az árkategóriában lévő versenytársai. Öröm használni, mert képességeit a legkorszerűbb félvezetős erősítéstechnika jelenti. Aki innen feljebb szeretne lépni, annak feltétlenül meg kell hallgatni egy Gryphon előerősítő és egy végerősítő-pár kombinációjának hangzását, ami egy másik polc. Szerencsére rengeteg lehetőség van, amelyeket érdemes felfedezni.
Konklúzió
Flemming E. Rasmussen a Gryphon márkával csúcskategóriás készülékek előállítására szakosodott vállalatot hozott létre. A legezoterikusabb modelljeinek nimbusza az egész világon óriási. A 120-as integrált erősítő ugyanazokat az etoszokat és zenei, tónusbeli tulajdonságokat képviseli, mint a már tavaly tesztelt 300-as modell, pedig a gyártó belépőnek szánja a High-End világába. A Gryphon Diablo 120 integrált erősítő közelebb viszi a félvezetős erősítés-technika rajongóját a muzsika tökéletes reprodukciójának lehetőségéhez.
Nagyon sok audio-terméket jelenítünk meg de, ha azt mondjuk, hogy az egyik vagy a másik márka a legjobb, akkor nevetségessé válunk. Számos – a rendszer szinergiája, a hangzás, a bizonyos fokig meghatározott stílus, a tulajdonosi büszkeség és a szervizelhetőség szempontjából – kiemelkedő audio-termék létezik, amelyek mindegyike kiváló. Természetesen vannak személyes kedvenceink. A Gryphon megkülönböztetett figyelmünket élvezi.
Pro
+ Ultramodern stílusú audio-ipari formaterv
+ A kezelést érintőképernyő segíti
+ Teljesen szimmetrikus (dual-mono) felépítés
+ DC-től akár 250 000 Hz-ig tartó teljesítmény-sávszélesség
+ Hangminőség annak kompromisszumai nélkül
Kontra
– Kötött formaterv, nehezen illik össze más készülékekkel
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253