Az otthonmaradásra kényszerített zenerajongók ideális esetben tökéletes hallgatási pozícióban lebzselnek a legtöbbet. Viszont előfordulhat, hogy a család többi tagjának is kedve szottyan a zenehallgatásra. Nagyon okos gondolat, hogy a többiek is csatlakoznak a zenehallgatáshoz, de jó kérdés, hogy mindenkinek ugyanolyan hallgatási élmény jut? Cikkünkben körbejárjuk a hangsugárzók vízszintes és függőleges sugárzási iránykarakterisztikáját, hogy kiderüljön, egyszerre hányan élvezhetik a hifi-rendszer által biztosított lehető legjobb hangzást.
Most elkerülhetetlen a decibelekkel való dobálózás és némi matematika, ám ezt gyönyörű színes mérési ábrákkal fogjuk ellensúlyozni! Segítünk értelmezni a látottakat, hogy utána jól hallható előnyökre váltsuk az itt tanultakat.
A példához az Elac egyik újdonságát, a Debut Reference B6 (kódneve DBR-62) belépő kategóriás állványos hangsugárzót pécéztük ki, mert ehhez „hivatalból” rendelkezésre állnak részletes mérési eredmények. Szó sem lesz a hangjáról, csak a hitelesség miatt említettük meg a típust. Az itt leírt bölcsességek általánosan igazak, de mindent befolyásol a helység akusztikája ami meghatározza, hogy milyen mértékben tudunk a keletkező hangzással élni. Jó eredmény esetén könnyen előfordulhat, hogy „beoltjuk” családunkat szenvedélyünkkel.
Annak érdekében, hogy a felvételeken rögzített hangszínpad ábrázolása lakószobákban is megfelelően létrejöjjön, fontos figyelembe venni a hangsugárzás vízszintes, és függőleges iránykarakterisztikáját. A vízszintesről sokan hallottak és ez fogja alapvetően meghatározni, hogy hányan ülhetnek egymás mellé. A függőleges irányszög inkább a csábítás első pillanataiban játszik nagy szerepet. Ezzel kezdünk, hogy tökéletes legyen a csalogató stratégia felépítése. Nem sok élvezet van abban, ha a feleség, vagy a gyermek csak rövid látogatást tesz a zene szobában, és belehallgatást kap Ön mögött állva a műsorból. Enyhén szólva garantált, hogy egy csomó hatásról lemarad, ezért nem fogja érteni, mit lehet ezen ennyire szeretni? El kell érnie, hogy leüljenek. Miért? Mert a hangfalak magas-sugárzójának függőleges irányszögébe nem fér bele egy álló helyzetben, túl magasan hordott fül.
Egy audiofil zenehallgató számára természetes, hogy a hangsugárzó magas-hangszórója a fül magasságában foglal helyet, de a laikusoknak ez ennyire nem egyértelmű. Ők ácsorogva próbálnának meg kedvet kapni a zene hallgatásához, de ez nem fog menni. A fenti mérési ábrán jól látható, hogy milyen hatalmas hangerősség eltérés van néhány fokos hallgatási szög-eltérés után. Leegyszerűsítve, aki áll, a direkt sugárzott magas tartományt csak sokkal halkabban, vagy egyáltalán nem hallja, ám ez elengedhetetlen a színpad ábrázolás szempontjából. Úgy is mondhatnánk, hogy nem „látja” a zenekart, csak valamennyit hall belőle, és ez joggal veszi el a kedvét az egésztől. Szóval az első stratégiai lépés, a leültetés kivesézve, megoldottnak tekintve! Most jön a neheze, hogy hányan ülhetnek egymás mellé?
Ehhez nyújt segítséget a vízszintes sugárzási karakterisztika ismerete
Amint az a fenti ábrán jól látható – vagy ha nem, hát higgye el a műszernek – ez a terítési tartomány széles, közel 80 fok. A gyakorlatban azt jelenti, hogy akár többen is egymás mellé ülhetnek, mindenkinek meglesz a térélmény. OK, elismerjük, hogy az Elac legendásan széles vízszintes sugárzási karakterisztikával gyártja a hangfalait, de szándékosan normál dóm-csipogóval épített belépő kategóriát választottunk a példához, mert a JET mindent elsöprő 160 fokos irányszöge gyakorlatilag mindent, még ezt is messze maga mögé utasít. Néhány konkurens gyártó szintén képes szuper hullámterelőt alkotni, ami megkönnyíti az elfogadható kompromisszum megtalálását.
Mi a helyzet akkor, ha nem áll rendelkezésére professzionális mérési eredmény? Ebben az esetben szükség lesz az Ön hifi-rendszer-hallgatási gyakorlatára, és annak felhasználásával fogjuk a dolgot közösen megoldani! Tehát, helyezzen el először annyi széket az ideális hallgatási pozíciója mellé szimmetrikus elrendezésben két oldalra, ahány családtagot meg akar győzni a zenehallgatás csodájáról! Egy jó minőségű felvétel szükséges, amelyben jól hallható a színpad elrendezése. Üljön be a legszélső székbe, és vesse össze a tapasztalt hangot azzal, amit középen hall. Fordítson kicsit kifelé a hangsugárzókon, hogy szélesítse a bemutatót. Játszadozzon addig a beállítással, amíg mindenhol a lehető legjobb színpadkép lesz hallható! Arra nagyon ügyeljen, hogy rossz elrendezés (túlságosan kifelé fordított) esetén nem válik le a hang a hangsugárzókról és ez tönkreteszi az egész eddigi igyekezetünket! Még az is előfordulhat, hogy egymás mögé kell két sorban elrendezni a székeket. Szándékosan írtunk széket, mert ezek szélessége kisebb, mint a foteleké, így könnyebb lesz a hangzást mindenhol optimalizálni.
Még az is előfordulhat, hogy minden erőfeszítés ellenére lesz olyan pozíció, ahol nem sikerül majd tutira beállítani. Javasoljuk, hogy a többieknek hagyja meg a legjobb helyeket! Ilyen módon, ha csorbul is a zenei élménye, busásan kárpótolja majd érte a többiek arcán látható mosoly.
Az ábrákért köszönet az AudioScienceReview.com – nak.