A Genelec G4 közeltéri, aktív, monitor-hangsugárzó a nagy hangzás-teljesítmény és Harri Koskinen ipari formatervező kivitelezési munkájának kombinációja. A Genelec a professzionális felhasználásra szánt monitoraiban saját technológiai újítások sorát és a minimalista formatervezést ötvözi a lehető legjobb hangzás elérése érdekében. Szükség is van rá, hiszen egy kreatív, munkáját nagy szakértelemmel és szenvedéllyel végző, hangmérnöknek a felvételkészítés monitorozására a legjobb munkaeszközre van szüksége. A Genelec erre építette fejlesztő- és gyártókapacitását és ért el kimagasló eredményeket a szakmában. A Genelec cégre jellemző magas minőségre törekvés, a technológia végletekig történő fejlesztése, a zeneművészet szolgálata és az ipari design eredményeinek felhasználása 1978 óta töretlen fejlődést hozott.
A „kis” G-ONE asztali hangsugárzó kapcsán már sok mindent leírtunk a cégről és az élményekről, a tapasztaltak után nagyon vágytunk megismerkedni egy ízig-vérig Genelec monitorral.
Teljesítmény: | 90 W mély-sugárzó + 90 W magas-sugárzó |
Frekvencia átvitel: | 45 Hz – 21 000 Hz (-3dB) |
Érzékenység: | 105 dB SPL / 1m |
Energiafogyasztás: | készenlétben 0,5 W teljes kimeneti teljesítményen 110W |
Méretek: | 365 X 237 X 223 mm |
Tömeg: | 8,6 Kg |
Ár: | 2 200 EUR/pár |
Forgalmazó: | Audmax Kft. |
A Genelec G4AMM-6 aktív stúdió monitor 10 különböző sajátossága számos követelmény teljesítésére adott válasz. A dilemma, hogy a hangszórókészlet vagy a kabinet legyen előbbre való, amolyan tyúk és tojás kérdése, aminek eldöntését a gyártó nem a véletlenre, hanem, az ipari formatervezés egyik kiemelkedő alakjára és a „házi-szerzőkre”, mérnökökre és hangtechnikusokra bízta.
A kabinet újrahasznosított alumínium présöntvény, amely lehetővé tette vékony és erős szerkezet elkészítését, azzal együtt, hogy a lehető legnagyobbra képezze a belső teret. Szükség is volt rá, hiszen egy komplett erősítőt és annak tápegységét is tartalmaznia kellett. A minimális diffrakciók kialakulásának biztosítása érdekében lekerekítettek az élek, így nem alakulnak ki másodlagos hangtükröződések és kioltások. Az alumínium könnyű, merev, így a önrezgés szempontjából „halott” szerkezet. A „ház” fröccsöntéssel készült, két részből áll. Az első és hátsó rész könnyen szétválasztható az esetleges szervizelés igényei szerint. Az első terelőlemez finoman ívelt, az akusztikailag áttetsző rácsok részei a külső esztétikának.
A két-utas, két hangszórós rendszer magas hangszórója 3/4 hüvelykes, fém dóm, míg a mély-hangszóró 6,5 hüvelykes. A magas hangszóróhoz társul egy akusztikus lencse (DCW™), egy hanghullám-terelő, ami az alumínium házba van integrálva.
A DCW „lencse” lényege, hogy jobb irányítást adjon a magas hangok kisugárzásához. Alapvetően, a kisfrekvenciás határérték állandó irányítottsága határozza meg a hullámvezető méretét, így minél nagyobb a felület, annál jobb a kontroll. A szabályozott irányú hangsugárzás rendkívül fontos a sztereó, de a többcsatornás audio monitoring esetében is. Az ellenőrzött irányítottság segíti a hangtömegek egyenletességét különböző akusztikai környezetekben.
Az elektronikához egy RCA vagy egy XLR analóg bemeneten vezet a jelút. Az elektronikus keresztváltó osztja szét a hangjelet két különböző frekvenciasávra. Az illesztőprogram-specifikus erősítők csak a kijelölt frekvenciatartományt erősítik. A keresztváltó külön vezeti a jelet az egyes erősítőkhöz, amelyek utána csatlakoznak a speciális hangszórókhoz, optimalizálva a teljesítmény sávszélességet az adott frekvenciatartományban. A Genelec analóg aktív Crossover speciális alkatrészeket és kapcsolástechnikát alkalmaz, amely alacsony jelszintű erősítő-bemenetet működtet. Ez ellentétben áll a passzív keresztváltó elvével, ahol a nagy jelszintek a teljesítmény-erősítő kimenetéből érkeznek, itt nagy áramok és esetenként nagy feszültségek kezelésére van szükség, ami általában bonyolulttá és költségessé teszi a váltót.
Az aktív működési elv több előnyt kínál: a teljesítmény erősítő közvetlenül kapcsolódik a hangszórókhoz, teljes mértékben átadva a vezérlőteljesítményt. Ez javítja a tranziensválaszt, de akár csökkenthető az erősítő kimeneti teljesítménye és ezáltal a mérete is. A rendszerben minden hangszóró elektronikailag elszeparált, így csökkentve az egymásra hatást, a torzítást és a túlvezérlési problémákat. A frekvenciamenet függetlenné válik bármilyen dinamikus változással szemben. Az aktív technológia megvalósítja az alacsony frekvenciájú teljesítmény kontrollját. A Genelec aktív-keresztváltó további jelfeldolgozásra is ad lehetőséget, ilyenek a hangszórók védelme, a késleltetés és az akusztikai kiegyenlítés. Nagyobb rugalmasságot és pontosságot biztosít a hangsugárzó beállításához és a finomhangoláshoz.
A terem akusztika és a hangsugárzás kölcsönhatása bonyolult. Minden helység a berendezési tárgyakkal és a visszaverő felületek csökkentésével hangolható, megváltoztatható. A Genelec G4AMM-6 aktív hangszóró-rendszer specialitása a helységhez igazítás lehetősége. Egy bizonyos mértékben lehetőség van a teremhatások kompenzálására. A Genelec az egyes modellek függvényében sokoldalú szabályozási lehetőséget nyújt. Ezek közé tartoznak, a magas Roll-Off szűrő, a mély-hang vágó, a középtartományi szintszabályzó és az asztali elhelyezéshez (Desktop Control) kötött kiegyenlítési lehetőség. A Genelec egy intelligens jelérzékelő technológiát (ISS™ áramkör) fejlesztett ki. Az érzékelő elektronika követi a bemeneti jel folyamatosságát és kiértékeli a jelfolyam használatát. Ez a funkció biztosítja a minimális energiafogyasztást ha a hangszóró nincs használatban. Készenléti üzemmódra vált automatikusan, ekkor a hangsugárzó fogyasztása kevesebb mint 0,5 Watt. A túlterhelés elleni védelem alapfelszereltség.
A Genelec G4AMM-6 aktív stúdió monitor könnyű és rugalmas telepítését saját szabadalmú Iso-Pod™ (Isolation Positioner/Decoupler™) tartó biztosítja. Az akusztikus elcsatolással megakadályozza a hang elszíneződését és lehetővé teszi a hangszóró akusztikus tengely-pontját közvetlenül a hallgató irányába állítani.
Meghallgatás
Úgy tettünk, mintha állványos hangsugárzót tesztelnénk tehát választottunk hozzá egy 60cm magas fémállványt és bekötöttük egy előerősítő (Cambridge Audio 851N) változtatható jelszintű kimenetére. Kiváló minőségű hálózati és összekötőkábelekkel csatlakoztattunk. A beállítással való elbíbelődés után (minden lineáris állásban) remek zenehallgatásban volt részünk. Mivel jelenleg nem rendelkezünk keverhető nyersanyaggal, a már elkészült nagy-felbontású fájlokat (24 bit/88.2 kHz / 192 kHz és DSD) játszva az alábbiakra jutottunk.
Antonin Dvořák – Cello concerto. A felvétel Mercury Living Presence sorozat egyik ékessége, a London Symphonic Orchestra felvétele, csellón játszik Starker János, vezényel Doráti Antal. Pontos hangvisszaadás kiemelkedő tisztasággal, a definiáltság és a semlegesség olyan minőségű, hogy ezekben a tényezőkben mindig meg lehet bízni. A hangok eredeti árnyalataival és felhangdúsan érkeztek, nem hagyva ki, de nem is hozzáadva semmit. Hangtérábrázoló képessége páratlanul egyenletes, a síkban legalább hét hely – a megfelelő hangenergiákkal együtt – megkülönböztethető. Az impulzusválasz válasz remek, a tranziensek tiszták, nem esik össze a hangzáskép, nem fekszi meg egyik szólam a másikat, nincs káosz a fortissimók lesugárzásakor.
A bossa-nova felvételek a jazz speciális területébe tartoznak. Anna Caram – Blue Bossa c. lemezének felvételei a legkorszerűbb eljárással és mikrofonozási technikákkal készültek. Ezért jó példa a hangsugárzó tesztelésére. Esetünkben kitűnik, hogy a hangszórókamrának a lehető legkisebb, talán csak bonyolult mérésekkel kimutatható a diffrakciós hatása, viszont hallható az ezzel kapcsolatos kiváló hangtér-alkotási tulajdonságai. Még maximális hangerőn is semleges hangteret biztosít nagyon alacsony torzítással.
Jazz felvételeknél maradva a Concord kiadó SACD sampler lemezei közül hallgattunk meg egyet, mert nem lehet betelni a hangok tisztaságával és energiájával. The Real Blues, a „Ray Brown and Friends” című helyszíni felvételekkel teletűzdelt lemezről. Eszméletlen nagy energiával rendelkező mély-hangok, de nem takarnak semmit el, mellettük tisztán hallatszik egy telefoncsengés is, amit a hallgatóság nem kis iróniával kezel. Gördülékeny hangok, ritmusok a javából és egy kis észvesztés, minden arányosan, a már eddigre bemelegedett rendszer maximalitását kihozva.
Konklúzió
A Genelec G4AMM-6 aktív stúdió monitor összehasonlítható akár nagyobb rendszerek teljesítményével is, bátran állítjuk állja a versenyt. Ideális zenehallgatásra és minden helységbe alkalmas, ahol a méretek egy kissé korlátozottak. Elhelyezésére számos lehetőség adódik a hátlapjára szerelhető, külön megvásárolható tartozékok segítségével. A Genelec termékek, így a G4AMM-6 aktív stúdió monitor is különösen megbízhatóak. Szinte mentesek a karbantartás alól, évtizedekig biztosítva hibátlan működést, a kiváló hangzást, a hosszú távú befektetési értéket. És gondoljunk csak bele, a G4-el vettünk egy kitűnő végerősítőt és egy hangsugárzót egyben – megéri az árát!
Értékelés
Pro
+ kiváló elektronikai és akusztikai kivitelezés
+ igényes hangmérnök munkaeszköze
+ hangszerhez közeli, semleges hangzás
+ aktív mély-sugárzó csak a legeslegmélyebb tónusok megjelenítéséhez kell
Kontra
– csak mély-hang vágás van, kiemelés nincs
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audmax Kft.
Internet: www.audmax.hu
Telefon: +36-1/431-9005, +36-1/203-6652