Senki ne érezze tájékozatlannak magát, ha még nem hallott a Fyne Audio vállalatról. A fine angol kifejezés melléknévként csupa szépet és jót (kiváló, első osztályú, nagyszerű, kivételes, kiemelkedő, minőségi, csodálatos, kitűnő) jelent. Igen, de itt ipszilonnal van írva, úgy tűnik, hogy a „Fyne” szó új értelmezést kapott. A két alapító, Tim Lount és Dr Paul Mills, valamint a Fyne Audio hangsugárzó tervező és gyártó vállalat működése mögött sok éves termelési tapasztalatokkal rendelkező, kipróbált akusztikus és elektroakusztikus mérnöki csapat áll. Elkötelezetten fejlesztik a meglévő technológiákat, meglévő készségeket és biztosítják megrendelőik részére a megbízható minőséget és a fenntartható teljesítményt.
Mi most ismerkedünk az új skót márka hangsugárzóival. Elsőnek az F501 modellt a szokásos procedúra, a bejáratás után teszteltük. Természetes, hogy az első gondolatok a meglehetősen furcsa márkanév, az új külső és a technikai megoldások körül forognak.
Teljesítmény: | 75 – 100 Watt |
Frekvencia átvitel: | 36 Hz – 34 000 Hz |
Érzékenység: | 90dB (2,83 V/1 m) |
Impedancia: | 8 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 250 Hz, 1 700 Hz |
Méretek: | 984 x 200 x 320 mm |
Tömeg: | 18.9 Kg |
Ár: | 449 000 HUF |
Egy hangsugárzónak akkor is jól kell kinézni, ha nem szól. Tudják ezt a tervezők, minden gyártó valami egyedit szeretne belevinni a már évtizede kialakult és népszerűvé vált négyszögletes hasáb forma kialakításába. Az F501 precíz asztalos-munkával elkészített, lágyan ívelt első és hátsó lemezzel rendelkező, modern hangszekrénye esztétikus, a sötét vagy egészen fekete valódi tölgyfa furnér és a diszkrét díszítőelemeknek köszönhetően nem nyújt hivalkodó látványt.
Szerkezetileg három út, három hangszóró, amiből – a felületes szemlélőnek – „csak kettő” látszik. A vérbeli hifi-rajongók viszont már első látásra tudják, hogy itt egészen másról van szó! A Fyne Audio F501 álló hangsugárzó egy koncentrikus hangszóró kialakítást előtérbe helyező konstrukció.
A 150 mm átmérőjű, koaxiális szerkezetű, magas- és közép-hangszóró együttesét le is védték szabadalommal, ez az IsoFlare™. Részei a 25 mm átmérőjű titán membránnal rendelkező magas-szekció és a 150 mm-es Multifibre (többrétegű) papír-membrános közép-hangszóró kombinációja. A neodímium mágnessel rendelkező hangszórót zárt kamrába szerelték. Az összetett hangszóró konstrukciójának gyakorlati haszna az egy pontról történő kisugárzás, a hangrezgések egyetlen helyről indulnak, egyforma hosszúságú utat megtéve érkeznek fülünkhöz. Dr. Paul Mills, a Fyne Audio műszaki igazgatója jelentős tapasztalattal rendelkezik a pontforrás-hangszórókkal kapcsolatban, amelyek állandó irányíthatósággal széles energiamezőben, egyenletesen sugároznak. A magas frekvenciák átvitele jóval meghaladja az emberi hallás szintjét, a rendkívül merev titán membrán egyenletes és széles lesugárzást biztosít. A magas frekvenciás részegység energiaterelő hullám-vezetőjének egyedi geometriája segíti a kisugárzás egyenletességét.
Az izotropikus sugárzás egy elméleti viszonyítási alap, amely a hangszórók mechanikájára lefordítva pontszerű sugárzást jelent, a hangszóró a tér minden irányában azonos mértékben sugároz.
A tervezőcsapat egy egyedi módszert fejlesztett ki, amely kiküszöböli a káros rezgés-hatásokat a membrán körüli szabványos gumiperem körül. Egy új gumiprofil került a 150 mm átmérőjű mély-hangszóró membránjának szélére. Ez maga a FyneFlute™, egy új technológiával előállított membránszél, amelynek alkalmazása egyszerű felfedezésen alapszik. A hagyományos gumiszélek esetén, egy meghatározott frekvencián az energia visszaverődhet a porsapka-kúp felé, ami itt interferenciában elszínezheti a hangzást. A nem-homogén felület létrehozása nagyon hatékonyan szünteti meg a kúpra történő visszahatást. Ez a számítógép által tervezett változó geometria, kiküszöböli a félrevezető hatásokat és csökkenti a hang elszíneződését, a nagyobb zenei pontosságot.
Egy 150 mm membrán átmérőjű ISOFlare™ Multifibre papírmembrános hangszóró a dallam basszus kísérete. Ez az ISOFlare™ hangszóró merev, öntött alumínium kosárban tökéletesen kiegészíti az azonos lesugárzási tulajdonságokkal rendelkező, széles spektrumú közép-hangszórót.
A kabinet basszusreflex rendszere lefelé, a talapzat felé sugározza a dobozban keletkező energiákat. Ez a „lefelé tüzelő” port az egyedi geometriájú Tractrix diffúzorral kombinálva szintén a cég saját szabadalma. A BassTrax™ dupla kamrás kapcsolt reflex rendszer. Az F501 egy dedikált lábazattal rendelkezik, amely magába foglalja a BassTrax™ Tractrix diffúzor rendszert, ez egyenletesen irányítja a basszus energiáit a helyiségbe. Akusztikus működése már jól ismert, állandó 90 fokos szöget tart fenn a táguló hullámfront minden metszéspontján, így elkerülve a tükröződést és az egyenletes energia-kisugárzás. Ez az okos megoldás bő lehetőséget nyújt a hangsugárzó elhelyezése szempontjából. Ez az összetett akusztikai rendszer blokkolja a hangdobozban esetleg keletkező állóhullámokat, emellett a hullám-energiát 360 fokos terjedésűre konvertálja. Ezt a megoldást először, az 1920-as években, a Voight hangsugárzókban alkalmazták, de az ilyen típusú diffúzorral történő összekapcsolás teljesen újnak számít.
A hangszórók teljesítményének teljes optimalizálása érdekében figyelembe vették a gondos tervezés összes lehetséges aspektusát. Ugyanúgy jártak el a keresztváltó tervezésénél, amely alacsonyfrekvenciás váltás esetében másodrendű, a magasfrekvenciás áteresztés esetében elsőrendű szűrőt tartalmaz. Csatlakozási pontjai fogadják a csupasz hangszóró kábeleket vagy a csatolók széles választékát.
Az F501, bár az 500-as sorozat álló hangsugárzói közül a legkisebb, mégis képes, még egy kis méretű hangszekrényből is alacsonyfrekvenciás mély-hangot és erőteljes dinamikát előállítani. Hogyan is?
Meghallgatás
Erre a hogyanra voltunk először kíváncsi. Az összes rock- és jazzbasszeros műveit elővéve a Stanely Clarke, Victor Wooten és Marcus Miller különleges triásza, a jazz fúzió három legjobb és legismertebb játékosai, az SMV Band basszusgitár supergroup felvételével teszteltünk. A Thunder című debütáló albumuk minden hangot tartalmaz, amit a basszusgitárból ki lehet hozni, minden benne van, amit a modern basszus gitározásról tudni kell, de Stanley még nagybőgőn is játszik. Az egész nem más, mint egy mesterkurzus a hangszeren profi módon kigyakoroltan játszó, eklektikus és veterán szakemberektől, ami izgalomba hozza a fúziós zene rajongóit, megmozgatja a membránokat.A három basszeres közül egyik a hagyományos riffet játssza, míg a másik kettő, a harmóniákhoz nyúl, olyan könnyedséggel és finomsággal, hogy az hallgató el tud merülni a muzsikába.
A lemez egy órányi tömör, mégis remekül szórakoztató teszt. Milliós ár-nagyságrendű hangsugárzókon ez egy hatalmas bemutató, de itt értelemszerűen kisebbet kapunk belőle, hiszen a gyártó ezt a hangsugárzót átlagos nappali szobákban vagy „férfi-barlangokban” felállított hangrendszerekhez ajánlja. Több, mint egy állványos monitor, kevesebb, mint egy ember nagyságú giga modell. Viszont kevesebb, mint egy percet vesz igénybe az akklimatizálódás és a koncepció életképesnek bizonyul. Független attól, hogy nem megy a legmélyebbre és ott nem képes elképesztő energiák megjelenítésére, húsosan tolmácsolja az alsó regisztereket, miközben tiszta és kifogástalan közép hangokat és magasakat sugároz. Viszont csodálatos, hogy milyen jól navigál a basszusok feletti tartományban.
Georg Friedrich Händel zeneszerző, mai szóhasználattal bemutatva producer, menedzser, marketinges és színház direktor, vagy egy barokk korabeli „all-rounder”, az első híres zenész aki sokat keresett a munkájával. Valódi akusztikus frissítő, a hallgatni valókban 180 fokos váltás, a Dixit Dominus, a 109. zsoltár kórusa. A szerző a műben öt vokális szólistát (SSATB) és öt szólamból álló kórust alkalmaz. Hitelesen jelenik meg előttünk a kórus felállása, átérezhető a virtuális szépség minden árnyalata. A beépített hangszórók kellő mértékű/nagyságú hangteret mutatnak. Ebben a hangtérben arányosan helyezkednek el a színpadon szereplők. A hangzási balansz megvan, felvételtől függően mutatja be a basszusok energiáit és mélységi dimenzióit. Nem biztosít nadrág lengető mély-energiákat, de minden hangfekvést szépen mutat. Legfőbb erénye a briliáns magashangok leképezése, ezáltal a transzparencia és a zene történéseibe beavatós hangzás.
Konklúzió
A Fyne Audio F501 álló hangsugárzó üde színfolt a hang-tengerben. A gyártó szándéka szerint, ezen új gyártmányok hangzásában ne keressük a régmúltat! Egyedül a – „Tannoy éra” korszakának nagy modelljeiben fellelhető – jellemző nyíltság és levegősség maradt meg. Mindenképpen dicsérni való, hogy belevitték a megjelenítés valóság-közelítését a hangzásképbe. Ezáltal sok mindent megmutat a felvételekből, még azt is, ha rosszul szólnak. Hallhatjuk, ha a felvétel összemosott, ha nincsenek meg a hangszerek kontúrjai, ha a digitális jelátvitel alacsony bitsebességű. Éppen ezért, mindenképpen dús hangú, (nem vékonyka) erősítő illik hozzá, ami kellőképpen táplálja a teljes frekvencia tartománnyal delikvensünket. Ekkor szárnyra kap, és a hangszerek összes felhangja átjárja, betölti szobánkat.
Európai kereskedelmi információkból tudjuk, hogy a rendelések szerint szállításokra várni kell, egyenlőre nem tudnak eleget gyártani belőle. Azt hiszem, nem kell ettől nagyobb ajánlás.
Pro
+ teljesen egyedi tervezésű részegységek
+ a méret az átlagos szobák akusztikus körülményeihez optimalizált
+ látványos hangzáskép
Kontra
– a basszus energiája a hangerő csökkentésével kisebb
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176, +36-1/789-2152