Amikor Franco eltávozott a Sonus faber cég éléről a létrehozandó új vállalatának neve nem volt retorikai kérdés, mindinkább egyértelmű, ezért az új márka egyszerűen csak Franco Serblin lett. Az első létrehozott hangsugárzó fantázianeve a Ktêma. A Ktêma (κτῆμα) a görög nyelvben, azt jelenti, hogy valami állandó, örökölt vagy szerzett tudás birtoklása, vagy mint az a szenvedély, ami elpusztíthatatlan, ami a készítőt köti az általa létrehozott termékhez, vagy ahogyan a rá jellemző hangzás kötődik egy adott hangsugárzóhoz. Az egyik első Ktêma hangsugárzó boldog tulajdonosa Andrea Bocelli tenorista volt. Amikor meghallgatta saját hangsugárzóit és rajtuk keresztül saját felvételét, levelet írt Franco Serblin részére.
Azt írta: …„Ültem, hallgattam a frissen kiadott albumomat és úgy éreztem, hogy azonnal írnom kell Önnek. Gratulálok a minőséghez és megköszönöm az örömöt, amit a zenehallgatás okoz. Minden egyes hang egyre jobban lélekmelegítő, szebb és gazdagabb számomra. Gratulálok a tartós szenvedélyéhez!”… Ennek a történetnek már több éve, mi most kaptunk lehetőséget Franco Serblin mester alkotásának a Ktêma hangsugárzónak meghallgatására.
Frekvencia átvitel: | 26 – 33 000 Hz |
Érzékenység: | 92 dB / W / m |
Impedancia: | 4 Ohm (min. 3,2 Ohm / 70 Hz) |
Méretek: | 425 x 460 x 1100 mm |
Tömeg: | 55 Kg |
Ár: | 26 500 EUR |
A Ktêma hangsugárzó a gyönyörűen ívelt oldalpaneleknek és a keskeny előlapnak köszönhetően légiesnek tűnik. Az általában megszokottól csak egy kicsivel nagyobb méretű, de súlya több, mint 50 kg. Optikailag szemet gyönyörködtető művészeti remek. Alacsony rezonancia frekvenciájú, nagy csillapítású hangszekrény MDF panelekből készült. Az oldallapok konvex íveinek vonalát a hátsó kiszélesedés íve szinte kánonban hangsúlyozza, talán éppen a várt lant alakot kerüli. A sok rétegben felvitt lakkozás és a kézi polírozás itt is fellelhető. Az előlapon elhelyezett hangszórókat Franco Serblin régi ötlete alapján a kivitelezésben jellemző, kis hézagokkal egymást követő, puha „húrokból” készült védelem – ami nem avatkozik be a hangzásba – óvja. Mindenesetre a Ktema az egyik olyan „építmény”, amely minden hagyományos lakberendezési stílushoz, még a modernekhez is, passzol. A tökéletesen csiszolt és krómozott felső és alsó határfelületek emelik az elegancia hatását. Sejthetjük, hogy a Ktêma korlátozott darabszámban, gravírozott F. Serblin aláírással a tetején készül.
A Ktêma hangsugárzó négy-utas, öt hangszórós konstrukció. A fekete színű valódi bőr borította előlapján helyezkednek el a hangszórók. Az előlap egy komplett modul, amely tartalmaz egy 28 mm membrán-átmérőjű, lágy Scan-Speak selyem-dóm hangszórót és kettő középhangszórót. A magas, D2905 típust, a mérnökök a különlegességek között jegyzik, Ragnar Lian hangszóró specialista legjobb termékeként említik.
A magas hangszóró alatt kettő, 100 mm-es átmérőjű közép-hangszóró található. A kettő 100 mm-es közép-hangszóró bevonattal ellátott papír membránnal, fém fázis-kúppal, merev, öntött kosárral és nagyon nagy mágnesekkel rendelkezik. A negatív impulzusú energiákat egy kis kamrába sugározzák, amely a kabinet teljes testétől el van választva. A kamra oldalai préselt (nem szövött) réteggel béleltek, kivéve a réseket, amelyekre egy vékony nemez van ragasztva.
A hátsó panelen kettő, erőteljes, 230 mm fém-membrános Scan-Speak hangszóró dolgozik, amelyeket a Serblin cég mérnökeinek igényei szerint módosítottak, csak ebbe a típusba szerelik. Mivel a hangsugárzó kamrája basszus-reflex rendszerű, találhatunk a hátoldalon kettő, jókora méretű reflex-nyílást. Ezek turbulens zaj nélkül sugározzák az energiákat a légtérbe.
Előttük mintegy 10 mm vastag, merev terelőlemez található, amelynek a kimetszett kis résein jutnak ki az energiák. A mély-hangszórók e merev panel felé sugároznak, a rezgések egy része innen visszatükröződik. A hátsó oldalon lévő speciális nyílások mind a „fogalom” részei (egy kicsit olyan, mintha félig zárt doboz lenne). A különleges kabinet forma és a hangszórók speciális elhelyezése akusztikus viselkedése teljesen egyedi, a hangsugárzó egy kardioid hullám frontot hoz létre. Mindezt segíti a megfelelően megkonstruált és beállított keresztváltó.
A hangszórók együttese 92 dB érzékenységű rendszert alkot, az impedancia csak 70 Hz-nél csökken 3,2 Ohm-ra. Ez azt jelenti, hogy érdemes határozott hangú erősítőt alkalmazni. A belső vezetékezést Yter kábelekkel oldották meg, amelyeket hosszan-tartó metallurgiai kutatások során fejlesztettek ki. A kábelek lapos, nem túl széles szalagok átlátszó szigeteléssel, a vezető ér ezüst-ötvözetből és palládiumból készült. Az erősítőtől jövő kábeleket WBT 0730 csatlakozókhoz fogadják. A Ktêma ötven kilós konstrukcióját négy nagy, kúp alakú, krómozott lábbal és a hozzájuk tartozó alátét „papucsokkal” csatolhatjuk el a padlótól.
Meghallgatás
Az első teendő a szokatlan alakú hangsugárzó elhelyezése volt. Az nem volt kérdés mennyi legyen a bázis-távolság, mint ahogy az sem, mennyire távol üljünk tőle. A legfontosabb a hallgató felé történő befordítás szögének eltalálása. A nem hosszas próbálgatás eredménye egy olyan egyedi hangzástér létrehozása, ami egyáltalán nem hasonlít az átlagoshoz. A legcélravezetőbb, és ez egy-két centin múlott, a hangszórók támadási irányának síkja szinte pontosan a fülünk síkja mellett sugárirányban kerültek befordításra, csak enyhén behajlítva helyezkedtek el. Mint már említettük kardioid alakú a lesugárzási tér energia eloszlása, nagyon hasonlít a mikrofonok – amelyekkel a felvételek készülnek – érzékenységi diagramjához.
Meghallgatandó volt Chris Jones legendás felvétele a No Sanctuary Here. Tudjuk, hogy a „hümmögő-kórus” elektronikusan kreált, fázis késleltetett, mégis, vagy talán éppen a lesugárzási karakterisztika és az elektronikus effektusok elegyének köszönhetően, pazar tér élményben lehet részünk. Egy teljes kórus, ami egy kicsit a háttérből szól – ez az egyik legjobb megvalósítás volt, amit a közelmúltban erről a felvételről hallottam.
Annak bizonyítására, hogy a leképezett színpad terében minden rendben van, meghallgattuk Miles Davis korai, 1955 és 1963 között készült legendás felvételeinek remaster változatait. Miles Davis in MONO! Természetesen a legnagyobb kedvenc a Kind of Blue című (88883756642-6) lemezét. Hogyan lesz itt hangszínpad? Elárulom sztereó tér sehogyan sem, mivel a felvételek mono üzemmódban készültek, de mivel minden középről szól, ezt a „közepet” mintha odaszögezték volna. A Ktêma dicséretére legyen mondva: még így is rendkívül jó az egyes hangszerek különválasztása. Oda tudunk figyelni az egyik hangszerre úgy, hogy közben a többi nem zavaró, tiszta, a muzsika elfeledteti a térhatás kényszerét. Kiváló a váltás az egyes hangszórók között, nincs feddés vagy felesleges interferencia. Egyébként a mono felvételek az egyik módszer annak megállapítására, hogy helyes a hangsugárzó elhelyezése, mindkettő hangsugárzó optimális fázisban van, nincs az egyes hangszerek között ingadozás, tehát egyenletes a frekvencia átvitel. Hiába, no, Franco Serblin tudott valamit, amit halála után a cég mérnökei és munkatársai tovább tudtak vinni.
Remekül mutatja a hangmérnökök szándékát. Erre legjobb példa, mindannyiunk kedvence Dave Brubeck – Time Out című remekmű gyűjteménye (Columbia, SME Records Japan SRGS4535). Az albumról legtöbbet játszott szám a Take Five. A hangszínpad beosztását a felvételkor a hangmérnök határozza meg. Ez irányadó abból a szempontból, hogy a hangsugárzónak legalább úgy kell megjeleníteni a muzsikát az otthoni helységben. Amit a két hangsugárzó közötti térben hallani lehetett az a következő. A baloldalhoz közel jelent meg a dobkészlet, középen az altszaxofon, egy kissé jobbra a zongora valamint a nagybőgő. A dobkészlet nem kapott akkora teret mint a zongora. A zongora egy kissé ferdén helyezkedik el, hogy a mélyebb húrok zengése áthatóbb legyen. A nagybőgőnek is van „panorámája”, egy kissé belelóg a középtérbe. Mindez így együtt egy nagyon kellemes és érzékletes egyensúlyt nyújt. Ajánlott írás: http://hangzasvilag.hu/hangzaskep-abra/
A Ktêma nem a gyorsasági világbajnokságot akarja megnyerni, inkább a zene természetes érzetének létrehozását és érzelmi hatását célozza. A meghallgatás során ez az oszlopszerű hangsugárzó nem vált eszközzé, ez nem egy rezgő panel, inkább egy hangszertest.
Konklúzió
Egyet kell értenünk Andrea Bocelli úrral. A hangszerek hangszórókkal történő zenei kezelésének szenvedélye nem vitatható. A Ktema hangsugárzó fő erősségei a részletező képesség, a felbontás kiválósága, a felhangok érzékeltetése. A hangzás nagyon gazdag középtartományban, a hangszerek megkülönböztető képessége nagyon magas. A tonális egyensúly kérdésében ez a prezentáció nem takargat semmit, nem mos el semmit, talán középtartományban enyhén több az átlagnál. Az ebben az ár sávban megszokott modellek nem mindegyike tudja a három ismérvet együtt, lehet külön-külön jól teljesít felbontásban vagy elválasztásban, de minden egyensúlyban csak keveseknek adatik meg. A hangszekrény geometriája kedvez a felsőbasszus lesugárzásának, ami kedvez a nagybőgő hangjának és az ezen a hangszeren előadott szólók élvezetének és ezzel együtt jár, hogy fantasztikusan értelmezhető az előadó művészek technikája.
Mit is kívánhatnék még? Rengeteg muzsikával eltöltött órát.
Pro
+ egyedi kabinet, krómozott alkatrészek
+ valódi fa burkolat, magasfényű lakkozás
+ az egyik legjobb középhangszóró alkalmazása
+ a valósághoz nagyon közeli térleképezés
Kontra
– csekély színválaszték
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124