Az 1960-as évek végén a BBC kutatási osztályán dolgozó mérnököket egy olyan hangszóró kifejlesztése foglalkoztatta, ami aránylag kisméretű, pontos hangszíneken, nyílt színpadtérrel szól, miközben képes a mélyhangokat is érzékeltetni. Hosszas kutatás és fejlesztés eredményeként elkészült a BBC LS3/5a mini monitor. A kis sorozatban gyártott modell első 20 példányába a Malcolm Jones tervezte KEF T27 magas, és a KEF B110 típusú közép/mély hangszórókat szerelték. Ebből a hangdobozból az évtizedek folyamán legenda lett, aminek mai folytatója a Falcon Acoustics LS3/5a Gold Badge modell.
A minőség-ellenőrzés és a hitelesség megőrzése érdekében az LS3/5a a szigorúan védett. Minden hangsugárzónak, amely használhatja a LS3/5a típusjelet, pontosan követnie kell a BBC terveit és hangzási előírásait, hogy engedélyt kapjon és valódi BBC LS3/5a monitornak minősüljön. A Falcon Acoustics jelenidőnk egyik legnagyobb hangszórógyártó vállalkozása Angliában, gyártja a Malcolm Jones által tervezett hangszórók legnagyobb részét, valamint a mai napig is folyamatosan készíti a 2014/2015 gyártási évben bevezetett LS3/5a hangsugárzót. A következőkben az új, Gold Badge modellel kapcsolatos ismérveket tárgyaljuk.
Teljesítmény: | 50/100 Watt |
Frekvencia átvitel: | 70 – 20 000 Hz (± 3dB) |
Impedancia: | 15 Ohm |
Érzékenység: | 83 dB (2,83 V / 1 m) |
Keresztezési frekvencia: | 3 kHz |
Méretek: | 305 x 190 x 165 mm |
Tömeg: | 5.35 kg |
Ár: | 1 215 000 HUF/pár |
Az LS3/5a állványos hangsugárzó a Falcon Acoustics legkisebb típusa, disztingvált, szolidan elegáns megjelenésű, ezt a klasszikus formát a hangsugárzótervezés „nagy öregei” találták ki. Egy kicsi, szerény hangdoboz, egy Tygan nevű műanyaggal, vastagon átszövött textil-grillel, amit széles tépőzár rögzít a hangsugárzó frontlapjának pereme mentén.
Az LS3/5a kabinetje zárt kivitelű, a BBC pontos specifikációi szerint kézzel készül Nagy-Britanniában, speciálisan osztályozott, prémium minőségű bükkfa felhasználásával, Baltic Ply rétegelt lemezből.
A Falcon hangdobozok különféle természetes fa furnérral készülnek, könnyen elhelyezhetők, jól illeszkednek a hozzájuk konstruált állványra, de asztalra, könyvespolcra helyezve is hozzák a minőségi hangzást.
A 19 mm membránátmérőjű Falcon Acoustics T27 típus a beszerelés előtt párba válogatott magas hangszóró. A 19 mm átmérőjű mylar membrán kifejezetten a Falcon számára készült, az eredetivel megegyező bevonattal. A Falcon T27 mylar fóliamembrános dóm-magashangszóróit ugyanaz a beszállító cég gyártja, amely hajdanán a KEF T27 és SP1032 modelleket készítette. A hangszórókat nem a KEF gyártja, ezek az eredeti Falcon T27 és B110 autentikus frissítései. A membránt, az avatatlan kezek érintésétől fekete színűre porszórt, perforált előtétlemez védi.
A közép/mély hangok a 138 mm-es Falcon Acoustics B110 típusú hangszórókra vannak bízva. Bennük az eredeti technológia minden jellegzetessége megtalálható, szintén a gyártási precizitás jegyében egymáshoz és az adott magas hangszórók paramétereihez válogatottak. A kézműves munkával készített Bextrene Falcon B110 egységei tartalmazzák a szó szerint eredeti részegységeket, azon belül a válogatott alapanyagokat. A modern gyártási technikák fejlődésének köszönhetően a Falcon Bextrene beszállítója saját, szabadalmaztatott membránanyagból, precíziós CNC megmunkálással tud gyártani. A membránanyag vastagsága tökéletesen egyenletes, így a Falcons B110 közép/mély hangszórók a legjobb minőségűek. Ami nagyon kedvező, hogy alacsony, 83 dB/2,83 V érzékenysége ellenére teljes mértékben együttműködő az „A”-osztályú erősítőkkel, legfőképpen az elektroncsöves felépítésű verziókkal.
Három fontos fizikai tulajdonság határozza meg, hogy egy alapanyag alkalmas-e hangszórómembránként való használatra: a merevség, az alacsony anyagsűrűség és a belső csillapítás. Különösen a merevség játszik szerepet a lesugárzott hanghullám sebességében, és meghatározza, bármilyen kialakítás esetén, azokat a frekvenciákat, amelyeken az első rezonancia fellép. A membrán önrezonanciája meghatározza azt a pontot, amelynél a membrán elveszti a dugattyúszerű mozgását és a reakció labilissá válik. A Bextrén egy polisztirén-neoprén keverék, amelyből igen jó hangszóró-membránt lehet készíteni, különösen, ha a felületét még impregnálják polivinil-acetáttal és egyebekkel. Az anyag ideális, könnyű és merev, strapabíró, ezeken kívül egyenletes vastagságúra megmunkálható, töltőanyagok is használhatók (pl. talkum, csillám, grafit és üveg). A legjobb anyagok nagy sebességgel és nagy csillapítással rendelkeznek, de azok, akik például titánmembránokkal kísérleteztek, tudják, hogy ezek a tulajdonságok sok esetben kölcsönösen kizárják egymás jó hatását, az igyekezet a visszájára fordul.
A keresztváltóban, mint minden kulcsfontosságú részegység esetében, a Falcon hangdobozba osztályozott és párosított alkatrészek kerülnek beszerelésre. A gyártás kézi összeszereléssel az Egyesült Királyságban található üzemben történik. Az alkatrészgarnitúra megfelel az eredeti BBC elképzelésnek, és a BBC LS3/5a specifikációnak, összeállításuk kizárólag ebben a hangsugárzóban található.
A Gold Badge keresztváltója megnövelt méretű, transzformátor alapú induktivitásokkal rendelkezik. A keresztváltóban lévő tekercseket egyedileg, szigorúan a Volt Acoustics specifikációi alapján, gyártják, teljes mértékben megegyeznek az 1970-es években gyártottakkal. A már a Kingswood Warren Limited Edition modellben bemutatkozott polikarbonát fóliakondenzátorokhoz nagyon hasonló, speciálisan kifejlesztett polipropilén fóliakondenzátorokat tartalmaz. (A Kingswood Warren modell egy 1837-ben elkészült gótikus kastélyról kapta nevét, amely 1948-2010 között a BBC műszaki kutatási részlegének adott otthont – a szerk.)
Minden alkatrész, a speciális filmkondenzátorok és az ultraalacsony induktivitású ellenállások, többrétegű nyomtatott áramköri lapra szereltek, a többi részegység elektromos paramétereihez maximálisan, 5% alatti tűréshatárral illeszkednek. …”Az új polipropilén kondenzátorok tisztább, határozottabb hangzást biztosítanak. Megvan a pontosság, amit úgy írok le, hogy képes hallatni a hangok közötti szünetet”… – nyilatkozta Jerry Bloomfield cégtulajdonos, mérnök.
A hangfalkábel-csatlakozók egyediek, eltérőek az autentikus kivitelezéstől, viszont magas színvonalú egyedi alkatrészek és precíziós fémmegmunkálással kerülnek végleges formába. Minden szabványos kábelcsatlakozót fogadnak, robusztus, erős, tetszetős kivitelűek.
A típusmegjelölés betűi és a számok jelentése több információt mutat. Az LS a „loudspeakers”, azaz hangszórók rövidítése. A 3-as a kültéri használatot jelöli, mármint azokra a mozgó stúdiókra, közvetítőkocsikra utal, amelyek a helyszíni hangfelvételeket készítik. A kötőjel utáni szám egy adott szerkezet megjelölése, ez az „5-ös” modell „A” verziója. Mivel a mérnökök egy meghatározott felhasználásra céleszközt hoztak létre, meglepő, hogy az audiofilek több mint ötven év alatt imádták és több verzióját, akár a nem egészen eredetieket is, nagy számban vásárolták. Az audio-történelemben egyetlen termék sem kapott ennyiszer licencet. Az évek során 11 márka kapott engedélyt az LS3/5as összeállítására, de egy adott időpontban legfeljebb csak három jelenhetett meg.
A meghallgatás előtt érdemes felidézni korábbi cikkünket az audio-történelem egy kicsi darabkájáról az BBC hangzás sokszereplős evolúciójáról, http://hangzasvilag.hu/a-legendas-bbc-hangzas/, majd mindenképpen visszatérni a Falcon Acoustics – LS3/5a Gold Badge állványos hangsugárzóhoz. Sok cég épített LS3/5A-t az évek során, de kevesen tették ezt olyan nagy odafigyeléssel a részletekre, mint a Falcon Acoustics. Ez az egyetlen cég, amely fáradságot és többletköltséget fordított arra, hogy az LS3/5A-t pontosan az eredeti specifikáció szerint újra gyártsa. Nem véletlen, hiszen Malcolm Jones révén a legfontosabb és legtöbb szakmai háttérinformációval rendelkeznek.
Meghallgatás
A Falcon hangsugárzó egy közeltéri stúdió monitor-kialakítás, megszólalásakor visszaidéződik a rádióstúdiók légköre. Sajnos, felvételkészítő gyakorlatunk és a stúdiókban eltöltött hosszú időnk ellenére, a BBC egyetlen létesítményében sem volt alkalmunk jelen lenni, de, most a hallottak alapján el tudjuk képzelni azt amiről már olyan sokat olvastunk. Mivel ez a modell közeltéri, nem szólja be a 30 négyzetméteres szobát a hevy metál zene energiáival, inkább sugározza az akusztikus hangszerekben rejlő és a felvételek által elénk varázsolható tiszta hangokat, érzelmi töltést. A konstrukció nem követi a különböző modern filozófiákat és a mások kísérleteinek eredményeit, nem „koppintós” típus. Egyértelműen arról a klasszikus tőről fakad – inkább a többi angol gyártmány innen – amit ez a vonal képvisel. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a hangsugárzó megítélése több hetes használat tapasztalataiból fokozatosan alakult ki.
Tradíció! Mi, ha nem a Hegedűs a Háztetőn című musical férfi és női kórusa a maga erőteljes vehemenciájával. Tradition! Azután Lev Tevje éneke az „If I were a rich man” refrénű álmodozás („If I were a rich man” – akkor biztosan vennék Falcon LS3/5a hangsugárzót – a szerk.) megmutatja, hogy vannak itt energiák, gyors impulzusok, hangerő is van amennyi ehhez feltétlenül szükséges. A közép-tartomány nyíltsága, átláthatósága a vokális megvalósítás igazán remek. Rendkívül semleges és nyílt hangzású, az ének, annak szövegmondása, érthetőségének kritikusan magas szintjét biztosítja. A középhangok reprodukciója pontosságának megítélésében mércét, kapaszkodót jelent, még akkor is, ha ezen a mono felvételen (RCA LOC10939) hallgatjuk.
És jön a nagybőgő fantasztikus játéka is. Persze úgy, hogy nem „ugrunk be a nagybőgőbe” és nem toljuk fejünket hozzá, lássuk be, nem mi vagyunk a mikrofon! Ron Carter tanár úr lemezéről (Philips 28PJ12) inkább a nagybőgő magasabb felhangjai a dominánsabbak, mint a testtömeg, kiviláglik a dallamos játékmód – nem véletlen hiszen Bach műveit játssza – a hangzási balansz eléréséhez ennyi basszus-energia is elég. Ezen a ponton ki-ki válaszút előtt állhat, mert a mélyhangok másként szólnak ha állványra helyezzük a hangsugárzót, és másképpen, ha az akusztikus környezet a könyvespolc, mert így a hangsugárzó kihasználhatja a mellette lévő felületek visszaverő képességeit.
A Falcon Acoustic javaslata szerint stabil, erős szerkezetű, nagy tömegű állványra kell tenni – mi így cselekedtünk és a gyári termékként megjelenő vas, zártszelvényekből, töltőanyag alkalmazásával készült, FAE0135B típusú állványra tettük. Azt nem állítjuk, hogy ez a hangzást „megváltó” recept, ki kell próbálni – a jólképzett audiofil mindent kipróbál – az adott akusztikai körülményeink között a legjobb megoldásnak bizonyult. El kell „játszadozni” még az állvány és a hangsugárzók közé behelyezhető, különböző elcsatoló anyagokkal, kúpokkal is. Csak annyit mondunk, hogy megnyílik a háromdimenziós tér, és a hangszórók tengelyvonalától kívül eső területen is hallani hangokat, a felvétel helyszínének auráját.
Az nem igaz, hogy ez a „szerkezet” nem bírja a nagyobb hangerőt, viszont lehet egyes hangszerek megjelenítésénél, mint a basszusgitár, egy kissé tömöríti a dinamikát. Hogy tovább tapasztaljunk, szükség van egy dobosra és, hogy több minden bizonyítást nyerjen elővettük a Varga Gábor Jazz Quartet – Sound of Colors című lemezét.(Hunnia Records HRCD1816) A felvételeken Varga Gábor Steinway D zongorán játszik, Csuhaj-Barna Tibor egy kortörténeti értékű nagybőgőt szólaltat meg, valamint Szaniszló Richárd vibrafon- és Jeszenszky György dob-játékában gyönyörködhetünk. Szerencsére volt alkalmunk az együttes előadását meghallgatni, az élmény közeli, van összehasonlítási alap. A dobseprűk, a különféle tam-ok és a pergődob játékosságának érzékeltetése lenyűgöző. A Steinway Grandpiano szépen zeng, természetesen itt kisebb testtel, mint a valóságban, de legalább erről az oldalról is bebizonyosodott, hogy a Falcon LS3/5a képes az ihletett hangszeres játék tolmácsolására.
A Falcon LS3/5a nem esik kétségbe, sőt meg sem retten a nagyzenekarok felvételeitől. A sztereó hangszínpad képalkotása kivételesen vizuális, az egyes hangszerek széles hangfelületen kiválóan fókuszáltak. Nem mindennapi jelenségként sok hang leválik a hangdobozról, a zenekar a hangsugárzó feletti térben helyezkedik el. Egyáltalán nem szomorúan zenélnek lent a orchesterben! Átlátható, precízen feltérképezett, rendkívül részletgazdag hangtér, mindez „nyugiban”, minden élesség és harsogás nélkül. Független ettől megy a rézfúvósok, trombiták és pozanok harsánysága, a gitártorzítók hangzása, csak éppen itt mást kapunk a szokásostól eltérő tisztasággal. Monitor jellegét mutatja, hogy segítségével könnyebb megérteni azt, amit a zenét készítő hangmérnökök hallani akarnak. Előjön a muzsika lüktetése, a ritmus vitathatatlan szerepe. Mindenképpen üljünk elé és figyeljünk!
Konklúzió
A „cipősdobozhoz” képest alig nagyobb méretű LS3/5a hangsugárzó a 1970-es évtized elejének emlékezetes eredménye. Tervezési célja a hangszórók optimális hangereje, valósághoz közeli hangszíne és a stúdió-használat közbeni tartósság. Szempont a robusztus magas-hangszórók és az intenzív hangok lesugárzására képes közép-hangszórók megjelenítési képességeinek fokozása, valamint a teljesen lapos frekvencia átviteltől való szándékos eltávolodás. Mai változata a Falcon Acoustics BBC LS3/5A amolyan „Hall of Fame” termék, amely túlszárnyalta gyökereit. A meghallgatás tanulsága – amit már az elején sejtettünk – hogy bizonyos zenei műfajokat, valóságos hangú akusztikus hangszereket, kevés szereplős együttesek produkcióit nagyon jól képes megjeleníteni. Ezt audiofil zenehallgatásnak nevezzük. Amennyiben nem kívánunk csillárlengető basszusokat, a hallgatnivalókba belefér a lírikus rockzene is. Tehát, tökéletes hangsugárzó az akusztikus valóság meghitt megjelenítéséhez, viszont, akik sok techno-zenét, drum and bass-t hallgatnak, azok részére nem ez ajánlott.
Az összehasonlító tesztekhez természetesen szükség lenne egy referencia hangszóróra. Az ős-eredeti 1970-es változatra – sajnos ez még számunkra sem lehetséges. Természetesen a meghallgatási gyakorlat szerepet játszik, az egyetlen referenciánk a hallásunk, amely az értékelésénél „kéznél van”. A meghallgatási teszteknél fontos, hogy a hallgató a lehető legkevesebb előítélettel kezdjen a munkához. Elég csak néhány pillantást vetni, ami tudatosan vagy más módon arra késztethet, hogy néhány várható sajátosságra figyeljünk. Az ítéletet a hallottak vagy a további ismeretek fényében újraértelmezhetjük. Mindezek tudatában úgy érezzük és értékeljük, hogy e mai darab, történelmétől függetlenül, akár így önmagában is legendává válhat. Kedves Olvasónk éppen itt az ideje, hogy meghallgass egy párat!
Pro
+ Kifogástalan megépítés
+ Tradicionális, de modern felfogással hozzáálva is kitűnő hangzás
+ A hangszínpad magassága, szélessége és mélysége megjelenik
Kontra
– A hetvenes évek kivitele, kissé kötött megjelenésű
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957
Utóirat: Malcom Jones a vállalatvezetéstől 2009-ben visszavonult, a stafétabotot átadta barátjának, Jerry Bloomfield mérnöknek, aki ma a Falcon Acoustics ügyvezető igazgatója. A Falcon Acoustics céget ma Jerry, a Proac korábbi tervezőjének, Graeme Bridge-nek segítségével irányítja. Szerencsére Malcolm még folytatja a Falcon márkával való hosszú kapcsolatát, mint műszaki tanácsadó. A Falcon Acoustics saját tervezésében és gyártásában a paletta az R.A.M. és a Reference termékcsaláddal bővült. Ma a Falcon Acoustics a hangszóró-egységek legnagyobb beszállítója az Egyesült Királyságban.