avagy az akusztikus tömegek energiája
Amar G. Bose Philadelphiában egy bengáli apától és egy amerikai anyától született. Édesanyja francia és német származású iskolai tanár, apja indiai függetlenségi aktivista volt, aki politikai tevékenysége miatt az 1920-as években elmenekült Bengáliából. Már tizenhárom évesen, a második világháború éveiben, iskolai barátait bevonta egy kis otthoni vállalkozásba – vasútmodelleket és rádiókat javított, hogy kiegészítse családja jövedelmét.
Az Abington Senior High School elvégzése után Bose beiratkozott a Massachusetts Institute of Technology egyetemre. Bose egy évet töltött a Philips Natuurkundig Laboratoriumban, Eindhovenben, Hollandiában, és egy évet kutató diákként Fulbright ösztöndíjjal, a Delhiben található Nemzeti Fizikai Laboratóriumba Indiában. Az 1950-es évek elején a MIT-en szerzett villamosmérnöki BS (Bachelor of Science) diplomát, doktorátust, szakdolgozatot írt a nemlineáris rendszerekről Norbert Wiener és Yuk-Wing Lee felügyelete alatt. Dr. Amar G. Bose elektromérnök és hangmérnök, a Bose Corporation alapítója és elnöke, több mint 45 éven át a Massachusetts Institute of Technology professzora tizenkét év pszicho-akusztikai kutatási munkával kifejlesztette azt a hangsugárzó rendszert, ami a lakótérben megvalósítja a koncert termek hangzásélményét.
Kutakodásai matematikai számításokhoz, elektronikus áramkörök újra-tervezéséhez és valódi kísérletekhez vezettek. Munka- és költségigényes vizsgálódásainak legfontosabb eredménye annak bizonyítása, hogy egy élő hangverseny természetes elevenségét alapvetően a koncert teremben keletkező közvetlen és visszavert hangok megfelelő aránya biztosítja. Minden gyártás alapja a kutatás, az élő hang fizikája, és az, ahogyan azt az ember hallja – vallják a Bose mérnökei. Az 1964-ben alapított vállalat minden termékében megtalálhatók a kutatások kézzelfogható eredményei.
A Bose első hangsugárzója a 2201-es modell 1966-ban jelent meg, 22 darab közép-hangszóróból állt, egy gömb egy nyolcadán. Úgy tervezte, hogy a szoba sarkában helyezkedjen el, és a falakról visszaverődő tükröződések segítségével próbálja meg növelni a helyiség látszólagos méretét. A hangszóró-rendszer frekvencias pektrumát elektronikusan egyenlítette ki. A rendszer hangszínszabályzót és egy kapcsolót tartalmazott az 50 Hz alatti frekvenciák csillapítására. A hallási tesztek eredményei kiábrándítóak voltak, a 2201-es csőd volt a piacon, és három-négy év után leállították. Egy későbbi Bose-kiadvány elméleteket mutat be az eredményekkel kapcsolatban, ami ahhoz vezetett, hogy a Bose további kutatásokat végzett, és végül kifejlesztette a 901 hangszórórendszer.
A hangszóró tervezés és a pszichoakusztika – az emberi hangérzékelés – területén végzett kiterjedt kutatások 1968-ban az úttörő 901® Direct/Reflecting® hangszóró-rendszerhez vezettek. A hangvisszaadás példátlan megközelítése sokkal közelebb került az élőzene lényegéhez és érzelmi hatásához, és azonnal elnyerte az elismerést. A Bose 901® Direct/Reflecting® hangszórórendszer első megjelenésekor forradalmian új megoldásnak számított, tele van kutatási eredményekkel, innovációkkal, ezért nem csoda, hogy napjaink házi-mozi rendszereinek zöme távolról sem hasonlít hozzá.
Egy Bose hangrendszer, a közvetlen és a visszavert hanghullámokat hasznosító hangsugárzó technológiája, fülünkre és idegrendszerünkre gyakorolt hatása igen nagymértékű. A hanghullámok egy része valamilyen tárgyról verődik vissza, ezek a visszavert és közvetlen hangok együttesen teremtik meg azt a természetes térbeli hangzást, amely az élő előadásokat jellemzik. Ezzel a módszerrel elérhető a lakószobában nagyobb területen megvalósítható hallgatási pozíció, nem csak a hangszórók által metszett középpontban élvezhető a térhatás. Nemcsak multi-csatornás zenehallgatáskor, hanem a két csatornát felhasználó sztereó zenehallgatásnál is hatásosabb a térélmény, mint hagyományos hangdobozok esetében.
Egy következő, egyedülálló fejlesztés az Acoustimass rendszer, amelynek fő elemei a kocka alakú középmagas hangsugárzó tér modulok és egy basszus modul. Több változatban készül napjainkig sok modell létezik. Minden egységben a szokásostól eltérő anyagok és megoldások találhatók. Szándékosan nem nevezzük a „mélynyomót” szub-basszus sugárzónak, mert több annál. Ebben a mély-hangszóró modulban kap helyet egy aktív elektronika a „kocka hangszórókra” jutó teljesítmény elosztásra, túlvezérlés elleni védelemre, hő-védelemre, valamint a 0.1 LFE csatorna jelének feldolgozására.
A mély-frekvenciás hangsugárzás nem közvetlen rezgés-átvitellel, hanem ellenütemű légtömegek mozgatásával történik. Ez a megoldás biztosítja a tiszta, torzításmentes, lokalizálhatatlan mélyhang megvalósítását a lakószobában. A rendszer hangzás-minőségi megjelenítése nem csekély mértékben köszönhető az egyedülállóan megkonstruált mélyhang-modulnak. A „doboz” megfelel egy aluláteresztő szűrőnek, amely kb. másfél oktáv szélességben hatásosan akadályozza meg a magasabb frekvenciák kijutását a külső térbe. A Bose mérnökei megállapították, hogy amikor ilyen harmonikusok hallhatók, ezek lehetővé teszik a mélyhang eredetének meghatározását. Tehát ezzel a megoldással a mély hangok lokalizálhatatlanok, ezért a mély modul bárhol elhelyezhető a szobában, függöny mögött, kanapé mögött szinte láthatatlanul. A basszus modulban, típustól függően kettő, három hangszóró dolgozik a padló felé sugározva. A membránok negatív kitérései a dobozban egy légtömeget mozgatnak, amely egy akusztikus labirintusban keringés után egy aerodinamikusan kiképzett nyíláson át a légtérbe lépnek.
A „kocka-hangszórók” méltó partnerei a mélymodulnak. A tömített, zárt, fém/műanyag kombinációval készült kockákban, hangelnyelő bélésben dolgoznak a kónuszos szélessávú „motorok”. Körülbelül 150 Hz felett lépnek munkába és egyenletes, un. „lyuk nélküli” a frekvencia menetük, jól bírják a nagy hangerő-impulzusokat. A kockák majdnem 180 fokos szöget fognak át, ezáltal a leképezett hang egy része a lakószoba környezeti felületeiről visszaverődik. A közvetlen és visszaverődő hangok aránya a gyártó hosszas kísérletei alapján beállított. Minden kutatás és ötlet a szobai felhasználás érdekében történt, de a rendszerszemléletű megközelítés számos Bose-megoldás előtt nyitotta meg az utat. A felszereléshez többféle állvány és szerelvény áll rendelkezésre, hogy zeneszobánkban a legideálisabb elhelyezést valósíthassuk meg. A hangszórók mágnesei árnyékoltak. Bose hangrendszer nem minden üzlet polcán található, a forgalmazó csak olyan kiemelt, prémium kategóriás szaküzleteknek adja bemutatásra, ahol megteremtik a „szemléletes eladás” feltételeit.
Bose még halála előtt 2011-ben a vállalat többségét az MIT-nek adományozta szavazati joggal nem rendelkező részvények formájában, hogy fenntartsa és előmozdítsa az MIT oktatási és kutatási küldetését. 2011-ben nettó vagyona 1 milliárd dollár volt. A Bose vállalat 2016-ban világszerte 11 700 embert foglalkoztatott, otthoni, autós és professzionális audio-termékeket gyárt, valamint alap kutatásokat végez akusztikai és egyéb területeken. A Bose hangrendszereket ma már – az olimpiai játékoktól a Sixtus-kápolnáig, a NASA űrsiklóitól a Japán Nemzeti Színházig – rengeteg helyen meg lehet találni. Otthon és a nagy szabadtéri arénáktól a meghitt környékbeli üzletekig, éttermekig és klubokig hallható a hangzásban a legelismertebb név – a Bose – realizmusa.
…”Soha nem azért mentem bele egy üzletbe, hogy pénzt keressek. Azért mentem bele, hogy érdekes dolgokat csináljak, amiket korábban senki sem tett meg. A legjobb ötletek általában villámgyorsan születtek, amik nem racionális gondolkodás eredményei, hanem intuitív ötletek. Nem lehet elfelejteni, hogy a dolgok régen nem úgy voltak, mint most. De, ami a tehetség elismerését illeti, nincs még egy olyan ország, mint az Egyesült Államok”…– nyilatkozta Bose