– avagy, a misztikus hangszedők japán mesterei 1. rész
Összefoglalónkban az olvasó találkozhat a cégek mögött álló, meghatározó személyekkel, akik és amelyek túlélték a hanglemez „halálát”, míg az érdeklődés csaknem csodával határos módon újjáéledt. Működésüket az 1950-es és ’60-as években, az analóg technika fénykorában kezdték, lévén más hanghordozó nemigen volt a háztartásokban, mint a hanglemez. Az otthonokban jóval szerényebb hangzási kvalitású volt a lemezjátszó-park, mint amit a stúdiók ma ismert legendás felvételei produkáltak. Tehát, indíttatásuk abban közös, hogy egyikük sem volt megelégedve az addig megtapasztalt hangzással. Gondoljunk csak bele, mennyi idő és erőfeszítés, mekkora szervezés és felkészültség volt szükséges életútjukhoz, és a ma élőknek, jelenlegi kitartásukhoz!
A lemezjátszó pick-up gyártásban a japánok a legképzettebb szakértők. Talán a munkafilozófiájuk teszi a legalkalmasabbá őket az ilyen jellegű munkákra. Maximális figyelmüket a részletekre fektetve, és a kielégíthetetlen tökéletességre való törekvésük példás. A legtöbbet dicsért márkákra az van ráírva, hogy „Made in Japan”. Biztosan vannak, akik úgy vélik, hogy ezeknek a termékeknek a hangzási tulajdonságaiban van közös vonás, nos, mi sem állhat távolabb az igazságtól. Szerencsére a meghatározó modellek mindegyike teljesen különbözik a másiktól. Az alkalmazott anyagok kiválasztása és felhasználása, maga a burkolat megmunkálása, a réz tekercselése vagy tisztasága, tű metszése jelentős különbségeket eredményez, amelyek minden egyes márka számára egyedi pecsétet kölcsönöz. Ezenkívül, mindenütt egy mérnök, egy kézműves áll ezen alkotások mögött, és ez nagyon személyes tényező. E legendás konstruktőrök nevét mindenki szereti hallani, akit vonz a High-End világa: Takeda, Miyabi, Koetsu, Ikeda. Micsoda nevek! Ismerkedjünk hát!
Masao Okada – Excel Sound Corporation Yokohama – Hana (Etsuro)
Az 1970-től folyamatosan fejlődő Excel Sound Co. alapító tulajdonosa, a hangszedők mestere, Masao Okada 1964-ben kezdte kutatni a hangszedők „viselkedését”, fejlesztésük lehetőségét, a kialakítás változatait. A kézi összeszerelés technológiáját 1970-től folyamatosan fejlesztik, az alkalmazott kézművesek készségeit és szakértelmét magas minőségű termékekben kamatoztatják.
Az Excel Sound Co. és Okada mester több, mint 50 éve számos elismert audio vállalat számára gyárt sok híres hangszedőt világszerte. A lemezjátszás reneszánszának időszakában teljesen természetes, hogy az Excel Sound, számos más hangszedő OM gyártója új, saját márka létrehozása mellett döntött. Saját, 2015-ben bemutatott, HANA márkájuk globális elismerést ért el az analóg zenei reprodukció és hihetetlen magas értékéért. A cég talán egyike azoknak a rendkívül speciális, de kissé háttérben lévő japán vállalatoknak, amelyek biztosan nem árulják el, hogy az évek során melyik hangszedő-márkáknak gyártottak.
A ragyogó és csodálatos Hana-hangzás a kiváló tervezés, a mérnöki kiválóság és az 50 éves kézi összeszerelés gyakorlati tapasztalatából származik. A hangszedők hangzásában megfogalmazott „briliáns és gyönyörű” jelentésének japán írásjele „華”egyben a cég emblémája.
A tokiói székhelyű Excel Sound vállalat sok évtizedes munkájának gyümölcseként, jelenleg négy hangszedőt kínál, mindegyik mozgó tekercses, kezdve az EH és EL (magas és alacsony), majd a drágább SH és SL (magas és alacsony) kimeneti jelszintű értékekkel. Következik Japánból a „A華”a Hana EL by Excel!
Az Excel Sound Co. és Okada mester megalkotta az Etsuro Gold az MC hangszedőt, amely a modellek csúcsát képviseli. Az alapvető tervezési módszerekhez hűen, az Etsuro Gold több mint 40 évnyi Excel Sound tapasztalatot képvisel. Az Etsuro Gold modell gyémánt tű-szárának rezgés átvivő képessége maximális, ugyanakkor az önrezonancia minimális. A tűhegy speciálisan polírozott Microline profil, amelynek ideális érintkezési felülete 80 μm. A generátor az elektromágneses lágyvas és a szamárium-kobalt kombinációján alapul, ami biztosítsa a hang általános egyensúlyát és tartalmasságát. Az extra minőségű duralumíniumból (A7075) készült házon hagyományos japán kézműves technikát, un. „arany levelet” alkalmaznak. A ház elegáns aranylemezes felületét a Kanazawa prefektúrában található Hakuichi vállalat mestereivel való együttműködés által valósítják meg. Az Etsuro Gold házának befejezésekor 24K tisztaságú arany, „Hon Kinpaku”, került a szupermerev alumínium test köré. Az Excel Sound szakképzett mesterei, akik sok éves kazetta gyártási tapasztalattal rendelkeznek, a speciálisan kezelt tiszta réz tekercset házon belül készítik, és az alkatrészeket is precízen, következetesen kézzel szerelik össze. A teljesítmény és a pompás kivitel alapján megérdemli, hogy csúcsmodell legyen.
Tetsuo Kubo – Haniwa (Kubotek Corporation Japan)
Mérnökként és orvosként Dr. Tetsuo Kubo karrierjét azzal töltötte, hogy új elméleteket fejlesszen ki ki a hangról, a hangvisszaadásról és arról, hogy az agy hogyan dolgozza fel azt, amit hallunk. Egyszerűen fogalmazva „a kimenet egyenlő a bemenettel” a zenei hanghullám frekvenciájára és időzítésére (fázisára) egyaránt. Ezt az elméletet alkalmazva a teljesen egyenletes fázisú frekvenciaválasz elérésekor a reprodukált zene megőrzi elevenségét, élességét és hű marad az eredeti felvételhez. (Dr. Kubo nemcsak PhD, hanem különleges doktori fokozattal is rendelkezik.) Két mérés határozza meg, hogy a kimenet mennyire egyenlő a bemenettel. A fázisgörbét is laposan kell szabályozni a teljes sávszélességben, hogy az eredeti jel „hullámformáját” reprodukálhassuk az időben. Valójában a pontos fázisszabályozás nélküli készülékek hangzása az eredeti hangjeltől elképesztően eltérő hullámformát mutat, elveszíti az időzítés minden élességét és pontosságát. Ezért Dr. Tetsuo Kubo a fáziskoherencia és a teljesen egyenes frekvenciaátvitel híve. Márkája a Haniwa Audio fejlődésének technológiája lenyűgöző tanulmány az egyedülálló cél iránti kitartásról.
Klasszikus zenei kedvenceit az 1950-es és 1960-as években rögzítették és nyomták lemezre, tisztában volt vele, hogy ez az időszak a sztereó zenei felvételek aranykora. A korszakot az egyszerű sztereó felvételi technika és a remek, virtuóz előadások jellemzik. Dr. Kubo álma, hogy visszatérjen a sztereó zene eredetéhez, és azt korszerű analóg technológiákkal újraindítsa.
Dr. Kubo volt, hogy megbízta barátját Yoshio Matsudaira mestert a My Sonic Labs-tól, hogy készítsen neki egy sor ultra alacsony impedanciájú mozgó tekercses hangszedőt. Viszont a HCTR-CO hangszedőt Dr. Kubo tervezte, a Kubotek gyártja és az általa tervezett lemezjátszó-rendszer része. A HCTR-CO egy nagyon alacsony kimenetű, mozgó tekercses kialakítás, amely rendkívül alacsony, 0,2 Ohm/1 kHz belső impedanciával rendelkezik. A HCTR-CO induktivitása 0,1µH/1kHz. A tudomás szerint ez a valaha tervezett legalacsonyabb belső impedanciájú hangszedő. A csekély számú tekercs menet minimális kimeneti feszültséget és minimális EMF-et garantál, így nem meglepő, hogy a jel sebessége és általános frekvencia átvitele a legközelebb áll ahhoz, hogy a hangzás könnyed és nyitott legyen.
Ennek a fázisérzékeny tervezési politikának megfelelően készülnek a cég phono-előerősítői is. Ezek RIAA kiegyenlítése teljesen lineáris erősítéssel és fázis-görbékkel rendelkezik a teljes sávszélesség tartományában, ami ±1°-nál kisebb fáziseltérést tesz lehetővé, az ideális RIAA görbétől való eltérés kisebb, mint ±0,2 dB. Beépített demagnetizálóval is rendelkezik, amely lejátszás közben aktiválható, söntöli az áramkört, hogy feloldja a mag-mágneseződést.
Yoshio Matsudaira – My Sonic Lab. (Air Tight)
Yoshio Matsudaira-San, a My Sonic Lab-tól, az ő kezdőbetűit (M és az Y) viselő márkanév vitathatatlanul a mai világ egyik legjobb hangszedő-gyártója. 1959-ben a Tokyo Sound Co. cégnél kezdett, ahol az NHK (Japanese National Broadcast Co.) megbízásából professzionális műsorszórási célokra tervezett és gyártott hangszedőket valamint hangkarokat. Ezután 1967-ben a Spex Co.-hoz került, ahol a következő 10 évben MM/MC hangszedőket és hangkarokat tervezett különböző márkák számára. A 70-es évek végén meghívást kapott egy független fejlesztő csapatba, hogy referencia-hangszedőket készítsen a Koetsu, a Miyabi és sok más márka számára. 1981-ben csatlakozott az Audio Craft Co. céghez főmérnökként. A My Sonic Lab. elindítása előtt Matsudaira San már több mint 30 éves tapasztalattal rendelkezik – egyike azon nagyon kevés gyártónak, aki viszi magával az eredményeit. Ma is ő a gyártó olyan márkanevek mögött, mint az Air Tight, a Haniwa és még sokan mások. Matsudaira a nagy teljesítményű hangszedők nagyon keresett tervezője volt, ügyfelei között olyan elismert márkák szerepeltek, mint a Koetsu, az Air Tight, a Miyabi, a Luxman, a Supex és az Audio Craft.
Egy életre szóló álma megvalósítása érdekében 2003-ban megalapította saját cégét, a „My Sonic Lab” néven. A mester által alapított cég célja, hogy vezetésével tökéletes hangszedőket fejlesszenek. Nagyon nyomós okok miatt koronázták meg a „mester” címmel. Egyedülálló SH-μX nagy fluxusú tekercs-mag anyaga, az elmúlt ötven évben, egyike a kevés valódi áttörésnek a hangszedő-tervezésben. A Matsudaira San hangszedői, miközben a belső impedanciát nagyon alacsonyan tartják, nagyon magas kimeneti jelszintet biztosítanak. Vagyis azonos mértékű kimenő feszültséghez sokkal kisebb tekercset használ, mint más márkák. A kialakítás ebből a szempontból egyedülálló. A kisméretű tekercsek a tűszár részére nagyobb mobilitást tesznek lehetővé, ami szélesebb dinamikatartományt, jobb részleteket, alacsonyabb fázistorzítást eredményez. Az SH-μX kifejlesztésével volt lehetséges a soha nem látott szintű teljesítmény, amit a legalacsonyabb belső impedanciával és a legnagyobb kimeneti jelszinttel el lehet elérni.
Ellentétben sok olyan márkával, amelyek csupán műszaki vagy gyártási szakértelmet vásárolnak, a My Sonic Lab. valós hangszedő gyártó. Matsudaira San felügyeli a teljes gyártási folyamatot, a kezdeti rajzoktól a tényleges gyártásig – mindent házon belül, a My Sonic Lab. végez. A My Sonic Lab. hangszedők konzisztensek maradnak a teljes választékban, selymesen sima és elegáns hangzást biztosítanak a teljes frekvenciaspektrumon. Bár nem olyan érzékiek a középhangok tartományában, mint a Koetsu vagy a Kondo, nem hordoznak magukban semmiféle „idegességet”, amely az ellenkező végletben található. A My Sonic Lab hangszedők soha nem jelentik az utolsó szót a dinamika tartomány megjelenítésében, de figyelemre méltó részleteket és gyors tranziens reakciót tudnak nyújtani.
(A My Sonic Lab. mondjuk így: Koetsu „családfájának egyik ága”, mert Yoshio Matsudaira, Sugano egykori munkatársa volt a Supexnél, valamint a Koetsu egykori alkalmazottja, aki állítólag segítette Sugano-t az eredeti Koetsu Onyx kifejlesztésében.)
Isamu Ikeda – Ikeda
Isamu Ikeda-San a csodák megalkotója. Szakmai pályafutása az 1940-es években kezdődött. Kezdetben más márkáknak dolgozott, de 1964-ben megalapította saját cégét, a neves Fidelity Research Inc. vállalatot, ahol megalkotta a legismertebb termékeit. Ikeda úrnak köszönhető az ezüst kábel és nagy teljesítményű mágnesek alkalmazása. Ikeda számos szabadalmat birtokol, amelyek egyedülállóak, az alkalmazott technológia hangzásra gyakorolt hatása miatt is. Az Ikeda úttörő szerepet játszott az ezüsthuzal tekercsekben való használatában. Ő volt az első, aki könnyűsúlyú mágneses rendszerek teljesen egyedülálló terveit alkalmazta, hatékonyabb mágneseket tervezett, amelyek lehetővé tették a tekercsek menetszámának csökkentését, sőt légmagos tekercseket használt. Hankarokat is készített, amelyek az alumínium, cink-bronz, rozsdamentes acél és sárgaréz kombinációjának használatával kiküszöbölik a káros vibráció lehetőségét. Rendkívül merev és zenei hangkarokat alkotott.
1985-ben megalapította a jelenlegi, nevét viselő kis céget, amely teljes mértékben a hangzásnak és oknyomozó kutatásnak folytatására szakosodott. Ikeda referencia-terméke a Kai hangszedő, több mint négy évtizedes munka eredmény. A kézművességet és a technológiát egyenlő részben összekapcsoló munka csúcspontját jelenti. A hangszedő háza speciális alumínium ötvözetből, a felső burkolat és az alap titánból készül, a gyémántot tartó konzol boron, a mag a Permalloy (a nikkel és a vas nagy mágneses képességű vegyülete). A tekercsek alacsony impedanciájúak, és szamárium-kobalt mágnessel rendelkeznek, amely nagy ellenállást biztosít a felmágneseződéssel szemben. A kimeneti feszültség 0,19 mV, a tekercs impedanciája 2,5 Ohm, a frekvenciamenet 10 Hz és 45 000 Hz, a csatornák szétválasztása pedig 27 dB felett van. Kézzel szerelik és szigorú ellenőrzési protokoll szerint egyenként ellenőrzik, a maximális minőség garantált. Hangzása vonzó, olyan békét és érzékenységet közvetít, amit ritkaság megtapasztalni.
Egy Ikeda Kai bemutatja, hogyan képes kihúzni minden információt, az utolsó töredéket is, a lemez barázdáiból, és ezt olyan pontossággal és realizmussal teszi, aminek párját nehéz megtalálni. A legfontosabb erény, hogy ezt dicséretes érzékenységgel teszi. Egy olyan referencia komponens, amely képes sajátos aurát hagyni a audio-rendszerünkben.
Haruo Takeda – Miyabi
A mester, Takeda-San egy független tervező, aki kimagaslóan muzikális mozgótekercses hangszedőket készített saját „Miyabi” márkaneve alatt. Más High-End audio-cégek számára is készített hangszedőket, ilyenek a Krell, a Cello és Mark Levinson.
A márkanév Miyabi, jelentése annak a különlegesen magas értékrendnek fogalma, amely a japán középkorban keletkezett. Ekkor a művészek, írók, költők és az értelmiségiek aggódtak a kultúrájukba behatoló és azt felhígító tudatlanság és barbárság özöne miatt. Válaszul ápolták és kultúrájuk középpontjába emelték az egyedi japán szépséget, nemességet és megvilágosodást. A Miyabi ilyen érték. Összefügg a pillanatnyi finom szépség megbecsülésével. Az idő előrehaladtával értékelésre nevel. Példája a virágzó, majd elhalványuló tavaszi virágok szépsége, az ősz színes, majd hulló levelei, és ebben az analógiában a hanglemez zeneisége.
Takeda 1960 körül japán legnagyobb hangszedő-gyártóinál kezdett dolgozni. Úgy vélte, hogy a zenehallgatás során létrejövő átélésért a dinamika, pontosabban annak hiánya a felelős. Ha hiányzik, a dinamika egyenletesen folyó emelkedése a pianissimo-tól a fortissimo-ig, az lerombolja a még meg sem jött izgalmat azáltal, hogy a játék szenvedélye a forrásból lassú tűzbe süllyed. Takeda San munkaidejének nagy részét lemezhallgatással töltötte, emiatt gyakran kirúgták. Több mint 30 éven át azon fáradozott, hogy tökéletesítse a hangszedők kialakítását, hogy az megfelelően kifejezze a felvételről származó zene dinamikáját. Mindössze 30 évbe telt, mire rájött, hogyan kell ezt helyesen csinálni.
…”A Miyabi hangszedő olyan, mint egy élőlény, amely különböző anyagok kombinációjából készül. Gondoskodni kell róla, hogy elérje stabil állapotát, ugyanúgy, ahogy a babának szüksége van gondoskodásra, és a gyermeknek oktatásra a növekedéshez, hogy tisztességes felnőtté váljon.”… – vallotta Takeda San.
A Miyabi tényleg mindent megtesz a lenyűgöző teljesítmény érdekében. Kifinomult képessége a dinamika minden szintjének ábrázolása, mindenféle texturális árnyalat visszanyerése, emellett drámai érzékkel közvetíti a zenét a színtónusok minden gazdagságával. Egy Miyabi képessége, hogy széles, mély és finoman rétegzett hangszíneket nyújtson a jelenlét szilárdságával és kitűnő pontossággal, albumról albumra, zenei stílustól függetlenül. Minden egyes Miyabi hangszedő kézimunkával formálódik zenei műalkotássá, valódi csemegét tartogat. A Miyabi hangszedők Takeda San ajándékai azoknak, akik a hanglemez maximális hallgatási élményére vágynak.
Takeda utóda Osamu Nagao. Osamu Nagao jó barátja volt a Miyabi tervezőjének, Haruo Takeda mesternek. Több mint 30 évet dolgozott az audio-iparban, kifejezetten analóg szakember. Dolgozott a Stax-nál, az Audio Craft-nál, az RF Enterprise-nál. Egyik volt a csapatban, aki megalkotta a Blackwidow hangkart az EMT hangszedő kombinációval, de Ő az, aki Mark Levinson-t bemutatta Takeda-nak, aki akkor a Cello márka tulajdonosa és fejlesztője volt. A japán úriember bár újjáélesztette a Miyabi hangszedőket, felfogása már magával hordozza a modern értelmezést. Az új hangszedők a Fuuga márkanév alá tartoznak. Tetsuya Sukehiro hangszedő-tervezővel a régi Miyabi hegemóniát megpróbálták újra létrehozni. A fő hasonlóság a rezonáns szerkezet és a tömeg. Szinte minden egyéb összetevő és megoldás más. Yoshi Segoshi, (Sakura Systems, a Miyabi amerikai importőre) szerint senki sem tudta, hol lakik Takeda, aki hirtelen eltűnt. Néhányan úgy értesültek, hogy Takeda alzheimer-kórban szenved és a felesége ápolja, de senki sem tudja, hol van, azt sem tudni, él-e még.
A „Miyabi” (雅) japánul „eleganciát” jelent. A „Miyabi” örökségének tiszteletére Osamu Nagao a márkát „Fuuga”-nak (風雅) nevezte el, ami azt jelenti: „elegancia érzékkel”.
– folytatjuk –