Tisztelegve az aranykor előtt, az Elac egy rendkívül érdekes analóg lemezjátszó modellel rukkolt elő. Ez a modell a vállalat történetének középső évtizedeiből merít, azt a gazdag örökséget eleveníti fel, ami az 1950-es évektől a 80-as évek elejéig terjedt. Természetesen ez az „új termék” is megfelel a legmagasabb mércét állító fogyasztóknak és a szakmai ítészeknek egyaránt. Az ELAC Miracord ikonikus név. Teljes mértékben reprezentálja a jellemzőket, miszerint: hangminőség, remekbe szabott kivitelezés és mechanikai pontosság.
A történet az 1948-as évre nyúlik vissza, amikor az ELAC műhelyéből az első lemezjátszó „ legördült” a gyártószalagról. Akkoriban Németország híradástechnikai vállalatai, az ELAC, a Dual és a Perpetuum Ebner adták a világ lemezjátszó kínálatának majd 90%-át. Álljon itt egy szám is: 1956-ig négymillió elkészült darab – hát nem óriási?! Az utolsó Miracord lemezjátszó elkészítése kb. 1985-re datálható. Az Elac eddigi „pályája” 90, munkában eltöltött év. Nem sok gyártó tudhat maga mögött ilyen hosszú történetet. No, de milyen az új üdvöske?
Választható sebesség: | 33 and 45 rpm |
Ingadozás: | ± 5% |
Kimenet: | aranyozott Neutrik RCA + földelő csatl. |
Tápegység: | 18 V, 18 W Lumberg csatl. |
Méretek: | 170 X 470 X 360 mm |
Tömeg: | 17,1 Kg |
Ár: | 1990 EUR |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
Hangszedő
Hangszedő: | Audio Technica |
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 25 000 Hz |
Követési erő: | 14 ± 4 mN ≙ 1.4 ± 0.4 g |
Egyenáramú ellenállás: | 800 Ω ± 20% |
Tekercs impedancia: | 3.2 kΩ ± 20% at 1 kHz |
Ajánlott terhelési impedancia: | 47 kΩ |
Kimeneti feszültség: | 2.2 – 4.9 mV |
Csatorna szétválasztás: | nagyobb mint 25 dB |
Az Elac Miracord 90 Anniversary lemezjátszó első ránézésre robusztus küllemű, csak úgy sugározza a szerkezet stabilitását, magabiztosságát. Kivitelén felfedezhetők az Elac klasszikus világából örökített küllemi jegyek, a páratlan precizitású mérnöki munka, a prémium alapanyagok felhasználása. Minden rész felhasználóbarát, a komplett egység üzemkész állapotra van elkészítve, beállítva. A szerkezet egyik fontos eleme az MDF-ből készített alváz, amelynek elérhető három kombinációja: ezüst/alumínium talpon fényes fekete sasszi, fekete/alumínium talpon fényes fehér sasszi, és fekete/alumínium talpon olajozott diófa sasszi. Egyébként némi felárért vidám, színes változatok is rendelhetők.
Az 5,5 kg tömegű MDF alváz speciálisan kifejlesztett tapadókorongokon nyugszik, annak érdekében, hogy elválassza a fedélzet teljes felületét az asztallapból behatoló környezeti rezgésektől.
A finom kidolgozású anyagok és precízen megmunkált felületek a lemeztányér kialakításánál is szerepet játszanak, itt éppen nem a szépség, hanem a minimális súrlódás elérésének érdekében. A programvezérlésű CNC-esztergán megmunkált alumínium tál súlya 6,2 kg, amely egy, a tengelyt magába foglaló „segédtálra” nehézkedik. A lemeztányér alsó részén lévő bemarás pontosan illeszkedik az alsó tálcához. Az alsó tálca és a lemeztányér között szilikon alapú anyagból csendesítő korongok találhatók. Az edzett acél tengely egy 8 mm-es rubin golyón forog amely a legkeményebb felelhető természetes anyag a földön. (a gyémánt csak a második – a szerk.) A tengely jó minőségű szinter-bronz perselyben forog, a lehető legkevesebb súrlódásnak kitéve.
A futómű és a hangkar kettős függetlenítésű, mindkettőnél gumi csillapítást alkalmaztak. A motor felfüggesztésére és annak centrikussá tételére egy, a már a hangszórótechnikában „pille”-ként alkalmazott anyagot használták. Ez az anyag már bizonyított az ELAC hangszórók gyártásánál. A lemezjátszómotornál természetesen a kifinomult felfüggesztés még erősebb változatával találkozhatunk. A lemeztányér fordulatának megfelelő értéken tartásáért egy opto-elektronikus érzékelővel ellátott oszcillátoros fordulatszám-stabilizáló rendszer a felelős.
Az újonnan kifejlesztett szénszálas anyagból készült hangkar, rezonancia szempontjából a hajtóművel tökéletes szimbiózist alkot. Vertikális mozgásirányban ékszercsapágy, horizontálisan golyóscsapágy segíti a letapogatás, barázdakövetés pontosságát. A készenléti állapothoz gyári beszereléssel és beállítással jár egy MicroLine (a FineLine metszés egy fajtája) tűvel szerelt, nagy felbontásra képes Audio-Technica, mozgó mágneses rendszerű hangszedő. Ez a pick-up az ELAC mérnökeivel együttműködve, igényeik szerint lett kifejlesztve.
Az üzembeállítás egyszerű, mert a csomagolásban már minden részegység előre összeszerelt állapotban található. Kicsomagolás és elhelyezés után csak vízszintbe kell állítanunk a készüléket és csatlakoztatni a kábeleket. Az erősítőnkhöz való csatlakoztatáshoz a gyártó minőségi RCA kábelt mellékel. Jeles dolog, hogy a gyártótól a boltig tartó hosszú úton még a tűnyomás értéke sem állítódott el!
Igen, lehet valami ennyire egyszerű és precíz! Lenyűgöző a lemeztányér lassú felfutása, bizonyos időt vesz igénybe a fordulatszám elérése, de pont ez sugallja, bízhatunk a csapágyazásban. A fordulat, terhelés nélkül sokára lassul le. Ez egy újabb adalék a bizalomra. A specifikációban a dübörgés értéke nincs feltüntetve, azért meghallgattuk fonendoszkóppal, jelentjük, dübörgés nincs.
Installálás után tovább folyt a „hallgatózás”, immáron elektronikus eszközök, erősítő és hangsugárzó igénybevételével.
Meghallgatás
Az analóg lemezjátszás bizonyos előkészületeket, nyugalmas hangulatot, felkészültséget igényel. A jól felinstallált hangrendszer esetében garantáltan megjön a kívánt hatás. Esetünkben a forgalmazó biztosította a Primare phono-fokozatot, a McIntosh erősítőt és a Sonus faber hangsugárzókat. Műsoron csupa remekmű, a gyűjtőbarátok féltett értékei.
Mindig dilemma, hogy mit ajánljunk meghallgatásra. Most kivételesen, a múlthoz visszanyúlva, kézenfekvő volt a lehetőség Berlioz Fantasztikus szimfóniájának (SLPX 11842) meghallgatása. A Budapesti Szimfonikus zenekart Charles Munch vezényelte, még 1966-ban. A felvételt Újházy László mérnöktanár készítette, akinek professzionális hangtechnikai, felvételkészítési előadásait mindig élvezettel hallgattuk. A lemez a mű egyvégtében lejátszott zenekari próbafelvételének teljes anyaga, ami a Magyar Rádió kezdeti sztereó felvételeinek egyike.
A lemez meghallgatásának kétszer „ugrottunk” neki. Első körben a készülék saját hangszedőjével AT-VM540, másodikban az Audio-Technica AT-150SA hangszedőjével teszteltünk. Gyakorlott olvasóinknak biztos nem kell részletezni miért. Álljon itt egy megjegyzés: a készülékhez mellékelt hangszedő kvalitásai remekül megfelelnek pop és rock-zenei lemezek hallgatásához. Hangzásában együtt-álló, tömör, gyors, kellemes meglepetés, de egy „zenekari gombócot” hallva kevésbé voltunk elégedettek. Amennyiben szimfonikus nagy-zenekar hangzását kívánjuk megvalósítani, valami komolyabb szükséges. Leválasztás, érzékiség, levegő, az egy hangszer és a teljes zenekar hangereje közötti különbségek bemutatása. Nos, ebben van a lemezjátszás sava-borsa, és itt is és most is bebizonyosodott a Miracord felnőtt a feladathoz. Mivel a bejáratási idő körülbelül 50 óra, ennek eltelte és a hangszedőcsere után a „zenei élet” érzékelhetően még finomabbra vált. Létrejött a hangzástér ellipszis alakja, az egyes hangszerekre jellemző energiák lesugárzási tere is.
Ekkortól tértünk rá Brahms Double Concerto című művének a Cleveland Orchestra és három világnagyság, David Oistrakh, Mstislav Rostopovitch és George Széll általi interpretálására. (EMI SLS786/2) Még nagyobb zenekar, még nagyobb varázs, teljes elmélyülés. A szólóhegedű – mesterhangszerről van szó – lélekkel teli kis doboza elhozza a csodát. Körülötte a teljes zenekar nemcsak hangszercsoportonként, de akár szólamvezetőnként is megkülönböztethető helyeken szólal meg. A cselló hangzása kiváltképpen valósághű, mögötte a több sorban hátrébb ülő fa- és rézfúvósok szintén saját hangjukon, hangtömegük eltúlzása nélkül szólnak meg.
A végére maradt a Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall 1963-ban felvett, mai fülel is szenzációs koncertje. (CBS66234) Ismerve a helyszín nem éppen „füstös jazz club” jellegét és méretét, a koncert hangulatából semmit nem von le a nagy hangversenyterem akusztikájának hatása. A hangmérnöknek hála hallani a nagy térben szólózó hangszerek energiatartalmát, ízelítőt adva a térből történő visszaverődések egy részéből. Ez nem túlzás, mint ahogyan az sem, hogy itt és most nincs a fejünk beledugva a hangszerekbe, mint az ma szokás, a direkt mikrofonozás során.
Egy kis free jazz a The Art Ensemble of Chicago előadásában, az Urban Bushmen c. lemezről (ECM1211/2), – amíg bírtuk. Természetesen free jazz műveket nem egyvégtében kell hallgatni két órán át, mert a harmóniamenetek hiánya vagy a tempó be nem tartása összevisszaság érzetét kelti, aki ehhez nem szokott annak nehezen emészthető. A lemez csodálatosan kicsengő csiliingekkel kezdődik és a nagy-létszámú együttesből időnként szólóval kitűnő Lester Bowie trombitás valamint Roscoe Mitchell szaxofonos játékában gyönyörködhetünk. A különböző méretű dobok és ezerféle afrikai és latin ütni valók kavalkádjának tranziensei megdöbbentők. A hangszedő és hangkar kiegyensúlyozott együttes produkciójának hála, a rengeteg bonyolult hangzat egyszerre szereplésétől, nem fájdul meg a fejünk hosszasabb hallgatás után sem.
Nyugodtan állíthatjuk, ezt az összeállítást azért kell így meghallgatni, hogy otthonunkban újra és újra elővarázsolható legyen a világ kultúrtörténetének öröksége.
Konklúzió
A lemezjátszás korai és középső szakasza legendás fejezete a hifi-történelemnek. A XXI. századdal új kort írunk, ennek ellenére ma az emberiség kulturáltabb fele ismét a Gutenberg-galaxishoz fordul, mert nem hagyja holmi digitális divathóbortok miatt elveszni eddig létrehozott, elért értékeit. Az ELAC Electroacustic GmbH. az elmúlt években, de néhány időponthoz kötötten már többször is, komoly változáson ment át. Az átalakulásokat a vállalati stratégia teszi, hogy a jövőben megfeleljenek az új piaci igényeknek. Az ELAC, a Miracord 90 Anniversary lemezjátszó megalkotásával, világos jelzést küld a piac felé.
A Miracord 90 Anniversary bebizonyítja, hogy a cég még mindig képes a szakértelem és a mérnöki munka előtérbe helyezésével felidézni az aranykort, megértéssel reagál a lemezjátszózás szerelmeseinek vágyaira. A Miracord 90 Anniversary esztétikai remekmű, amely kiegészíti a modern otthonokat, egyben tisztelgés a klasszikus Miracord modellek előtt.
Pro
+ sugározza a szerkezet stabilitását
+ az acél tengely rubin golyón forog
+ a szállítás alatt még a tűnyomás értéke sem állítódott el
+ üzembeállítása egyszerű
Kontra
– kissé szokatlan technikai/bauhaus kivitel
– a fedél opcionálisan rendelhető
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551