Az Elac Electroacustic GmbH. évtizedek óta nagy hangszóró-gyártó hírében áll. Manapság a vezetőség célja a vállalat gyártmányspektrumának jelentős bővítése. A céget a piac ismét komplett szolgáltatónak tekinti, amely sokoldalú termékcsaládot kínál és a hifi modern világának követelményeihez alkalmazkodik. Viszont a koncepció tükrözi a korábbi termékek széles választékát is, hiszen „fiatalkori” cégtörténetükhöz hozzátartozott az analóg aranykor. Azokban az időkben nem csak az üzleti életben, de a különleges fejlesztésekben is élen járva voltak sikeresek.
Valószínű, hogy most van a legjobb alkalom megjelentetni egy új lemezjátszót, hiszen a szenvedélyes régi és az érdeklődő új vinyl-rajongók várják az újdonságokat, a piac élénkült, a kiadások szaporodnak, a (régi, ritka) lemezek magas áruk ellenére is fogynak, szép gyűjtemények képződnek.
Az új Miracord 70 az Elac analóg lemezjátszó gyártási sorában egy lépéssel a Miracord 90 mögött található. Az ára a fele, de a teljesítmény majdnem ugyanolyan(!) A Miracord 70 típus egy egyszerűségében is gyönyörűre megtervezett lemezjátszó, amely igyekszik a legjobbat kihozni hanglemezeinkből.
Sebesség: | 33 és 45 rpm. |
Hangkar: | egyedileg tervezett alumínium csőkar |
Hangszedő: | Audio-technica AT95E MM hangszedő |
Kimenetek: | aranyozott RCA, aranyozott földelés csatlakozás |
Tápfeszültség: | 24 V AC, 6VA |
Méretek: | 140 x 465 x 365 mm |
Tömeg: | 11 Kg |
Ár: | 359 900 HUF |
A szemlélő gyorsan megállapíthatja, hogy magasfényű fekete felületével stílusos megjelenésű. A Miracord 70 puristának láttatja magát – nem pusztán egyszerű, ha csak abban nem, hogy a lényegre összpontosít. Modern miközben rendkívül elegánsnak tűnik. Szándékosan kerüljük a letisztult kifejezést, egyrészt mert elcsépelt, másrészt nem fedi a valóságot – hiszen akkor minden készüléknek egyformán olyannak kellene lenni.
A tervezési cél az volt, hogy a Miracord 70-es futóműve érzéketlen legyen a külső rezgésekre. Nagy szilárdságú MDF-ből készült és fényes fekete felülettel ellátott sasszi képezi az alapot. Ez egy erős alváz. Azt a benyomást kelti, hogy csak az úthenger árthat neki.
A kettős lemeztányér rendszert egy csendes, sima futású Permotec szinkron-motor hajtja. Az alkalmazott motor egy új modell, melynek tonnányi nyomatéka van és úgy tűnik évtizedekig tart. A motor mechanikusan le van választva a Miracord sassziról, hogy ne vigye át a rezonanciákat.
A szíj-áttétellel megvalósított forgatás egy szubtányér közbeiktatásával történik. Szilikonbetéteken helyezkedik el az üvegből készült, 2,6 kg-os lendítő-tömegű lemeztányér. Tehát a motor elég nehéz, Kalk-Natron-Glas üvegből készült lemeztányért forgat. A lemeztányér puritánsága hozzájárul a lemezjátszó minimalizmusához, nehéz festékkel van színezve, amely ettől sötétnek tűnik. A lemeztányér alulról fekete kerámiával van bevonva, fekete színe ellenére mégis háromdimenziós hatást kelt. Az alkalmazott anyagkeverék remek, a bevonatnak szerepe van a rezgések minimálisra csökkentésében. A precízen megmunkált, edzett krómacél tengely, mint központi elem, teljesen sima, nagymértékben ellenáll a külső hatásoknak. Az egy-pontos csapágy egy kerámia-golyóban végződik. A szerkezet kivételesen zökkenőmentes működést, sima futást és kiemelkedő immunitást biztosít a külső vibrációkkal szemben.
A saját fejlesztésű új hangkar egy J-alakú alumínium cső, a DIN és az IEC szabványok szerint tervezték, minimális nyomkövetési hibát biztosít. A tervezés és gyártás itt különböző anyagokat használt, például alumíniumot és acélt. Egy ötlettől vezérelve elektromosan földelt többször is. A karbak az anti-skating értékének pontos beállításához egy részletesen skálázott forgatógombbal rendelkezik. A mechanizmus lehetővé teszi az ellen-erő kényelmes beállítását a különböző hangszedőkhöz, különböző tűnyomáshoz. A vízszintes nyomkövetési szög (VTA) imbuszkulcs segítségével állítható.
A hangkarhoz gyárilag beszerelt hangszedő az Audio Technica AT-95 modellje.
A Miracord 70 által elérhető két sebesség 33 1/3 és 45 ford./perc, amely mechanikus szíjáttétellel váltható. A Miracord 70 egy külső tápegységgel rendelkezik (kipróbáltuk a Heed Orbit-2 külső fordulatszám-váltó/stabilizátorral is – zökkenőmentesen működik)
Meghallgatás
Előrebocsátjuk, hogy a gyárilag beszrelt hangszedő (Audio-Technica AT95), eddig ahány készülék tartozéka volt annyiféleképpen szólt. Pontosabban meg van a saját tömör, együttálló hangzáskaraktere, csak a kar engedékenységétől és rezonanciájától függően csekély mértékben változnak olyan jellemzők, mint felbontás, dinamika, színpadtér. Az Elac Miracord lemezjátszóval történő közreműködése során ez a hangszedő tónusait tekintve egyenletes, természetszerűleg nem nagy dinamika tartományú, viszont alapjába véve semleges és műfajok tekintetében univerzális. Ami az első hangok hallatán egyértelművé válik, hogy nem kényezteti el hallgatóját különösebb érzelmi töltettel, érezteti, hogy ide valami nagyobb dobás kell. Ha már Audio-Technica hangszedőt választanánk hozzá, akkor inkább egy AT-VM740ML modellt, ami MicroLine™ tűvel felszerelt, a Miracord 70 ezzel rendkívül jól tud szerepelni!
Szokásos lemezeinkkel kipróbálva a következőre jutottunk. Szimfonikus zene hallgatásakor a zenekar színpadi megjelenítése nagyon fontos, mondhatni alapvető. Nem különösebben lágy, romantikus, ami az erőteljességből nem von le, gyakran, a fortissimo esetében még haragvós is. Az érzelmek esetleges szolidabb hatását kompenzálja az a magas hőfok, amivel a zene vonzó és nem hűvös, technikai vagy személytelen. Az analóg folyamatosság megvan, folyékony, folyamatos hangzású. Döntően fontos a hangzás intenzitása, ami a zenekari művek esetében az unalmat gátolja: nem rendelkezik az analitika legmagasabb kompetenciájával, mégis nagyon sok részlet egyértelműen hallható a kontextusban.
Általános jellegű pop és slágerzene hallgatásánál a magas hangnemű énekhangok, csilingek és cintányérok nem erőszakosak, nem erőltetettek, nem gyakorolnak döntő befolyást a hangzásra. A világos hangképhez, a magas hangok megjelenítéséhez egy pici, de mindenképpen egészséges fényesség társul. Nagyon jó a részletek és a nyitottság nem kapcsolódik műfajokhoz, a blues nem kifejezetten sötét oldalát mutatja. A középhangok terjedelme kitolt sávszélekkel rendelkezik, meglehetősen pontos, kedvezően levegős megszólalású. Az itt játszó hangszerek megfelelő kiterjedésükkel és az énekes valósághoz közeli méretével – hiába progresszív a zene – némileg sima és lekerekített energiát mutatnak. Az odafigyelést a jó átláthatóságot nem zavarja semmi.
A basszus félreérthetetlen, nem téveszthetjük össze a nagybőgőt a csellóval vagy a basszusgitárral. Megfelelően erős, még akkor is, ha néhány felvételen esetleg finomnak tűnhet. Amikor csak diktálja a ritmust a basszus nagyon alacsony szintet érhet el, esetleg puhaságot is mutat. Mindenképpen kerüli a bántó szélsőségeket, a keménységet. Nem hajlamos arra, hogy az átlagosnál magasabb beütéseket hangsúlyozza. Inkább a lüktetés, mint a pontozás, a hangok nem az élességükkel operálnak, de nem is mosódnak el. Jó szelektivitással rendelkezik a természetes plasztikusság megvalósításáért, de nem szakad el a háttértől.
A gyártó által beszerelt Audio-Technica hangszedő fő jellemzője a barázda jó nyomkövetése és a minimális torzítás, így a hangok tiszták és elegánsak. Egy másik szempont, hogy nagyon csendes az üres barázdákban. Ezek a képességek hatással vannak a zavarmentes, kényelmes hallgatás szempontjából. Lehet, hogy kevésbé nagy a dinamika, de minden hátrány megtérül a különböző műfajok élvezhetősége és a csendes részletek között.
A VTA (karbak magasság) állítgatása akár pozitív fényt is nyújthat, és bár a mindenképpen követendő beállítás a kar vízszintben tartása, lehet egy kis kivétel e szabály alól. Egy próbát megér egy kis VTA igazítás, befolyásolni lehet a hangzást a kívánt irányba, ha tudjuk mit csinálunk. Ha VTA-t a karbaknál csökkentjük (alacsonyabbra állítjuk) kissé teltebb hangzást kapunk, az alsó regiszterek több nehezékkel fognak rendelkezni. Amennyiben a vízszinttől egy kicsit magasabbra helyezzük a VTA-t, egy picit csillogóbb, mindenesetre magasabb fekvésű hangokat hallhatunk. A változtatások nem drasztikusak, nem mindent megváltoztatva hallhatók, nem hangszínszabályzók, de ilyen egyszerű lehetőség van a hangzás finomítására. (habár erre csak a hozzáértőket buzdítjuk, mert a tű másképpen fog becsiszolódni – a szerk.)
Konklúzió
Az utóbbi évtizedekben hangsugárzóiról híres vállalat alkalmazkodik a piac által diktált új követelményekhez. A gyártó maradéktalanul eleget kíván tenni egy átgondolt, következetesen végrehajtott koncepció alapján kidolgozott kifogástalan technikát képviselő, a legjobb minőséget a legjobb anyagokat felvonultató választék piacra segítésének. Az Elac 90 éves évfordulója óta a cég fejlesztőinek célja a lemezjátszó-gyártásban is megmutatni a hangminőség, az anyagfeldolgozás és a mechanikai kivitelezés legmagasabb színvonalát, visszahozni az analóg aranykor fényét.
Az ELAC Miracord 70 lemezjátszóról teljesen kedvező kép bontakozott ki. Vonzereje a szilárd tényekkel operál, elsősorban atmoszférát teremt, ami a zenét magát hordozza. Ez a lemezjátszó többségében az igazság oldalán áll (most az egyszer idézőjelek nélkül – a szerk.), ami azt jelenti, hogy ami a felvételen van, az nyilvánvalóan hallható.
Úgy éreztük, hogy ez a lemezjátszó tudatosan a zenei teljesítményre koncentrál. Objektíven, de lemezgyűjtőként szemlélve, ez a modell egy komoly hozzáértéssel konstruált magasabb ligában játszó eszköz.
Pro
+ magabiztos, erőt sugárzó, mégis elegáns kivitel
+ sima futású motor, kiváló tányér-futómű konstrukció
+ egyszerű, mégis jó felépítésű hangkar
+ állítható karmagasság
Kontra
– a gyárilag beszerelt hangszedő alaptípus
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551