Egy kis szakmai fejtágító, avagy az Interton Egyetemen jártunk
A múlt héten rangos eseményre kaptunk meghívást. Az Interton Kft. elindított egy olyan előadás sorozatot ahol rendre újabbnál újabb hangtechnikai újdonságokat mutatnak be az érdeklődőknek. Elsősorban olyan szakembereknek szólnak ezek a szimpóziumok, akik maguk is szinte minden nap gyakorolják a szakmát. Nagyon sok tapasztalt „örökifjú” és fiatal pályakezdő kollégával lehet ilyenkor összefutni. Ezeknek az előadásoknak az is a céljuk, hogy egyrészt szakmai fórumok legyenek, legyen lehetőség a személyes találkozóra és természetesen naprakész tudásanyaggal lássa el a résztvevőket. Természetesen egy ilyen szakmai fórumon elsősorban a szervező által forgalmazott termékeké a főszerep, de szerencsére az Interton Kft. olyan berendezéseket forgalmaz amelyek egyrészt szélesebb palettát alkotnak, másrészt pl.: a d&b esetében a jelenlegi hangtechnika csúcsát jelentik. Mindezek most elérhető közelségbe kerültek. Hogy egy kicsit tovább csigázzam a kedélyeket láthattunk saját fejlesztésű hangoszlopokat is. De nézzük csak sorjában mi is történt ebben a két napban a Barba Negra-ban.
A szervezők nagy érdeklődésre számítottak, és ez így is lett. A nagy kíváncsiság oka pedig a kitűnő előadásokon kívül a sokak – és bevallom őszintén – általam is nagyon várt QSC újdonság a TouchMix keverő. Az első napon Balogh Géza az Interton kereskedelmi igazgatója köszöntötte az egybegyűlteket.
Ezt követően Papp Péter a Hangszita Kft. ügyvezetője igazított el bennünket abban, hogy miként védhetjük meg a hallásunkat a károsan nagy hangerőtől. Gondoljunk csak bele! Mondjuk egy két napos fesztiválon, főleg ha rock zenei együttesekből kifogunk vagy négyet-ötöt egymás után, az bizony már bizonyos fokig okozhat halláskárosodást. Tapasztalatból tudom, hogy a színpad mellett monitorkeverésnél igencsak fárasztó tud lenni a gitáralapok, dobok és színpadi monitorsugárzók által keltett nagy hangerő. Egy egész napos pörgős fesztiválozásnál estére már szinte zsong az ember feje. Ha meggondoljuk ez pár év alatt bizony maradandó halláskárosodást tud okozni. Nos, a Hangszita Kft. ezen zajkárosodások csillapítására fejlesztett ki hasznos kiegészítőket. Ezt az előadáson be is mutatta, mindannyiunk meglepetésére. Azt ne felejtsük el, hogy a fülünk a munkaeszközünk, vigyázzunk rá!
Az Eurotruss GMBH. képviseletében külföldi előadó, Frank Schulte úr következett. Az Eurotruss márkanév elsősorban a színpadtechnikával foglalkozó érdeklődők figyelmét keltette fel. A holland úriember ismertette a legújabb Európai Unióban érvényben levő szabványokat mind a színpadépítés mind a fedéstechnikai tennivalókkal kapcsolatban. Ezekre az előírásokra nagyon oda kell figyelni. Sok esetben, főleg ha külföldi a fellépő, kínosan ügyelni kell ezekre az előírásokra. Mindenki tudja aki ezen a szakterületen mozog, hogy rossz esetben komoly büntetés járhat a szabálytalanul felépített színpadért és fedésért.
Ezek után egy „élő legenda” bemutatóját csodálhattuk meg. Ő nem más, mint Pelyhe János. Aki a világítástechnikában jártas az tudja, hogy az ő neve fogalom a szakmában. Óriási eszközparkkal és több évtizedes tapasztalattal rendelkezik. Egy elképesztően látványos videóbejátszással lepett meg minket. Mindenki – közte jómagam is – csak ámultunk a látványtól. Tudnak valami elképesztően jót a látványtechnika „ördögei” és ezt a szó legjobb értelmében mondom.
Ezután egy rendkívül tudományos és nehéz téma következett. Dr. Balogh Géza a műszaki tudományok kandidátusa kalauzolt el bennünket a line array rendszerek elméletébe. Órákig el tudtuk volna hallgatni ezt az ismertetőt, de a téma teljes anyaga könyvtárakat töltene meg, így csak ízelítőt kaptunk ebből a hatalmas tudásbázisból. Az elméleti feltöltődés után pedig jöjjön a gyakorlati rész, márpedig a prémium kategória jeles képviselőjétől a d&b audiotechnik-től. Stefan Goertz a gyár egyik mérnöke mutatta be nekünk az újdonságokat.
Az egyik új nagyágyú a D 80 erősítő.
Ez a termék mind teljesítményben mind szolgáltatásban felülmúlja az elődjeit. Pedig azok is igencsak a hangzás csúcsát képviselik, de úgy látszik a fejlesztők nem állnak meg. Folyamatosan újabb és újabb áramköri megoldásokon dolgoznak, hogy a színpadon zajló produkció hangja még közelebb kerüljön a közönséghez. A másik meglepetés az Y7P hangsugárzó volt.
Ebből a típusból oldalanként 8-8 darabot függesztettek fel line array rendszerben. A meghallgatáskor először 1-1 db-ot állványra helyezve hallgattunk meg. Amikor két hangsugárzón megszólalt a zene, hatalmas dinamikával töltötte be a Barba Negra koncerttermet. Később kiegészítettük 2 darab B6-Sub mélynyomóval, hogy még teljesebb legyen a hangélmény. A továbbiakban pedig megszólalt a teljes line array rendszer. Megdöbbentő hatást váltott ki, többen arra gondoltunk, ez már valóban a koncerthangosítás csúcsa lehet. Bár ahogyan a d&b fejlesztőiről sejthető már biztosan ott van a laborok „vegykonyháiban” a következő típus tervei.
Az első nap élményeit az Örökség zenekar fergeteges koncertje tetézte. Kitűnő zene, remek előadók és hangszerek. A koncertélményt csak fokozta a d&b line array. Azért ne hagyjuk ki, hogy a Yamaha CL3 digit-pult és a zenekar ügyes technikusa – aki egyben az Interton mérnöke is – igencsak szükséges volt a tökéletes megszólaláshoz.
A második napon egy mostanában nagyon aktuális témát feszegettünk. Ez padig az UHF vezeték nélküli mikrofon rendszerek használata az egyre zsúfoltabb UHF tartományban. A téma egyik nagy hazai szakértője az Audiopartner Kft.-től Selmeczi Imre ügyvezető adott útmutatást ebben a nehéz problémakörben.
A résztvevők egy nagyon hasznos kiadványt is kaptak amiben benne vannak a legfontosabb tudnivalók. Nem maradtak ki a digitális pultok szerelmesei sem. Fekete Gabi az Interton munkatársa nagyon élvezetes bemutatót tartott a digit-pultok fejlődéséről és persze a Yamaha CL 3-as keverőt is sikerült kipróbálni.
Irányítani az irányíthatatlant? Mi is ez? Aki visszalapoz a Hangzásvilág hasábjain az már tudhatja, hogy az IVS hangoszlop sokat segít a rossz, visszhangos akusztikájú termek beszédszintű hangosításában. Legyünk büszkék erre a termékre. Az Interton saját fejlesztése, nagy-részt Dr. Balogh Géza elképzelései alapján gyártják többféle méretben. A méret elsősorban az alkalmazás helyétől függ, tehát a teremakusztikai tervezés eredménye dönti el mikor melyiket kell telepíteni. Ebben a témakörben Fleischer Zoltán (Interton) vázolta fel a buktatókat és megoldási lehetőségeket. Ha már az akusztikai tervezésnél tartunk akkor Kotschy András neve mindenkinek ismerős. Békésy díjas fizikus-akusztikus. Az ő előadásában betekintést nyertünk a Beranek-féle akusztikai értékelési módszer rejtelmeibe. Prezentációjának címe a „Zárt terek akusztikája” volt. Ismét bebizonyosodott, ez a témakör kimeríthetetlen.
Magos Balázs segítségével pedig irány a Keleti pályaudvar! Az ott felépített információs hangrendszert mutatta be. A prezentációban láthattuk, hogy egy vasútállomás hangosítása – főleg ami az érthetőséget illeti – nagyon komoly és nehéz feladat. Rengeteg előírásnak kell egyszerre megfelelni ahhoz, hogy a megrendelő elégedett legyen. A Keleti pályaudvar esetében ez maradéktalanul sikerült teljesíteni.
A nap hátralévő részében pedig a QSC-é a főszerep. Meghallgattuk szép sorjában a K és KW hangfalcsalád minden egyes tagját. Egyre népszerűbbek nálunk ezek a hangdobozok. Hangjukkal és megbízhatóságukkal méltán követelnek helyet a hazai szakmai körökben. Sokak várakozásának eleget téve az új TouchMix keverő bemutatója következett egy kis koncerttel fűszerezve. Az új TouchMix pulton keverte Fekete Gábor a B. the First együttest és közben bemutatta a pult által kínált lehetőségeket.
A keverőről hamarosan itt is olvashat a tisztelt látogató. A koncert alkalmával az együttes vezetőjét Pély Barnát köszöntötték, aki születésnapját ünnepelte.
Ez a két nap nagyon hasznos volt, úgy gondolom mindenki értékes tudásanyaggal tért vissza a munkába.