avagy „tessék mondani hogyan kell ezt csinálni?”
A McIntosh Laboratories az audio-készülékek gyártásának Mekkája, valami teljesen egyedi és különleges hely, ahol a személyzet elhivatott kézművesekből áll, akik nemcsak összeszerelnek, hanem valóban építenek. A McIntosh az iparág titánja, nemcsak a lépték szempontjából hanem, hogy mennyire intenzívek a fejlesztési és gyártási műveletek. A vezetőség és a kereskedelmi osztály személyzete meglehetősen barátságos. Megkérdezik, mit szeretnének az ügyfeleik, majd a cél-készüléket a lehető legjobb teljesítménnyel építik meg. Ehhez a dolgozók tudják, hogy valami különlegeset készítenek. Egy McIntosh készülék, akár az alapoktól, az első modelltől kezdve a gyártmány-skála végéig, ízig-vérig amerikai termék, a kapott minőség azt a pillanatot mutatja, amikor a termék készen van. A nagyszerű termékek külleme, a fenomenális felszereltség, a készülékek szolgáltatásai vonzóak és meggyőzően csábítanak – és van valami teljesen egyedi és különleges abban, ahogyan ezt a McIntosh csinálja.
Meglepő, hogy a gyárban nincsenek előre elkészített, összeszerelésre váró részegységek, csak maguk az alapanyagok és alkatrészek, amelyek kéznél vannak az egyes készülékek szereléséhez. Alig van gépészet, csak olyan gyártási helyeken, ahol az emberi kéz nem megfelelő. A gépek még ebben az esetben is kézi-, és nem számítógép-vezérlésűek. Az alkalmazottak nem összeszerelő soron szalag-munkában dolgoznak, hanem szakképzett kézművesek és iparosok. Nagyon lenyűgöz a hozzáértés és a törődés, a részletgazdagság és leleményesség, amely ezeknek a termékeknek a tervezésébe beletartozik.
A gépi munkára jellemző a híres üveglapok elkészítésének folyamata. A nyers üveglapok megmunkálása a vízvágóval kezdődik. A nagynyomású vízsugár, mint kés a vajban, hasítja az üveget. Természetesen itt az eljárás nemcsak a víz nyomására támaszkodik, a vízbe zúzott gránit por, egykristály van, amelyet csiszoló anyagként a „kőkorszak” óta használnak. A finom szemcsézetű anyag hozzáadása rendkívül precíz, tiszta vágást biztosít, amelyek kizárják a mikrorepedéseket. Egy vadonatúj nyomtatási módszerrel (drámai előrelépés a régebbi szitanyomási technikához képest) speciális festékekkel ábrákat, szövegeket visznek fel az üveg hátoldalára, ami a jellegzetes McIntosh kivitelt adja. A jellegzetes arany színű McIntosh logó büszkén, nagy betűkkel virít az üvegen. A háttérvilágítású üveg előlap ragyogó, jellegzetes zöld színben pompázik.
Egyes erősítők, első ránézésre, teljesen hétköznapinak tűnnek, de a mélyebb vizsgálat során kiderül, hogy jól átgondolt cél és zseniális tervezés áll mögöttük. Például: a McIntosh szabadalmaztatott Autoformer technológiája, a kimenőtrafók, a világ szinte bármely hangszóróját képesek táplálni. A kézi tekercselésű transzformátorok nehéz fém-burkolatok belsejében vannak elhelyezve, amiket a tökéletes szigetelés és rezgésmentesítés érdekében kátránnyal töltenek fel.
Az Autoformer transzformátorok fontos szerepet játszanak abban, hogy az erősítő nagy teljesítményt biztosítson bármely hangszóró számára, függetlenül az impedanciától. Akár 8 Ohm átlag impedanciáról, akár 2 Ohm minimumról esik szó, a McIntosh erősítők nem inognak meg, még csak nem is „pislognak”. Az Autoformers kimenőtrafó technológia lehetőséget ad az áramkört tervező mérnöknek, hogy az erősítő áramkörét átalakíthatja bármilyen hangszóró meghajtására, mert az alacsony impedanciákat is kezelni képes erősítők általában egy adott impedancia tartományon belül teljesítenek a legjobban.
A McIntosh erősítők több mint 70 éve híresek. Frank McIntosh, más néven „Mr Mac” által 1947-ben alapított cég erősítői teljesítmény- és minőség csökkenés nélkül készülnek. Frank McIntosh látta, hogy szükség van nagyon jó erősítőkre. …„Egy olyan céget fogok alapítani, amely igazán jó audio-berendezéseket gyárt”… – mondta, és ezt meg is tette. Frank McIntosh-t, a McIntosh Labs néhai alapítóját (a képen balra) és a néhai Gordon Gow-t, a McIntosh Labs. egykori tulajdonosát és elnökét 2017. november 7-én posztumusz beiktatták a Consumer Technology Hall of Fame hírességei közé. A „Hall of Fame” tagságába bekerülnek mindazok akik látnokokként jeleskednek, akik jelentős hatást gyakoroltak a híradástechnikai, technológiai iparágra, akik áthágják a határokat a látszólag leküzdhetetlen esélyekkel szemben, hogy ötleteiket piacra készen megvalósítsák. Ezeknek a vezetőknek és vállalkozóknak meglátása és kemény munkája lefektette az alapjait azoknak a technológiáknak, termékeknek, szolgáltatásoknak és alkalmazásoknak, amelyek világszerte gazdagítják az életet, miközben előmozdítják az emberi jólétet.
A legtöbb McIntosh-ügyfél kezén több pár hangsugárzó is átmegy, mielőtt új erősítőt vásárolna. Egy McIntosh erősítő várható élettartama olyan hosszú, hogy gyakran „a megvásárolható legolcsóbb erősítőnek” hívjuk, mert hat darab 1000 dolláros készülék élettartamát jóval tovább megfutja, míg (egy 6000 dolláros) megadja magát.
…„Szervizeljük a több, mint 40 éves termékeinket is, amelyeket tulajdonosaik továbbra is használni fognak. Nagy kihívás számunkra, hogy rávegyük az embereket, hogy lemondjanak régi McIntosh cuccaikról az újért, mert a készülékek örökké tartanak”… – nyilatkozta Charlie Randall, a McIntosh Labs résztulajdonosa és vezérigazgatója.
Az erősítők után lássuk a zenei forrásokat! Lemezjátszók, CD-lejátszók és természetesen korunk vívmánya a streaming lejátszó következnek. (Úgy tűnik, minden nap megjelenik egy új streaming szolgáltatás.) A részletekre való odafigyelés és a teljesítmény iránti elkötelezettség ebben a kategóriában is megmutatkozik. Míg a streaming egyértelműen a zenehallgatás jövője, a CD-lejátszókra (még a drágább audiofil, High-End kategóriás termékekre is) továbbra is nagy a kereslet. A McIntosh nem azért építi a lejátszókat, mert ezek jelentik a jövőt, hanem azért, mert vásárlóik többsége hatalmas CD-gyűjteményt halmozott fel az évtizedek során. A McIntosh nem akarja, hogy ügyfelei kidobják kincseiket. Ehelyett hűségesen olyan egységeket építenek, amelyek lehetővé teszik vásárlóik számára, hogy továbbra is hallgathassák kedvenc albumaikat.
A McIntosh hangsugárzó konstrukciói mögött lévő filozófia nagyon különbözik a versenytársak hasonló elképzeléseitől. Míg a legtöbb gyártó a hangzás tökéletességére, idealizálására törekszik, a McIntosh egyszerűen olyan hangsugárzót kínál, amely iszonyatos mennyiségű energiát képes kezelni. Miért? Mert az ügyfeleik ezt akarják. Ha látványos, csatornánkénti 400 W, 600 W vagy akár 1200 Watt teljesítményű erősítőket épít, nehéz olyan hangszórót találni, amely elbír ennyit anélkül, hogy egyszerűen összeomlana. Ha egy hangsugárzó az audio-rendszerben rendelkezésre álló teljes teljesítmény 10%-án üvölt, az nem olyan szórakoztató, mint nézni, ahogy a skála tetején táncolnak a kéken ragyogó VU-meterek pálcái. A hangsugárzók nem érzéketlenek, mesterien vannak megépítve, hogy audiofil minőségű hangzást érjenek el, miközben megfelelően kihasználják a rendelkezésre álló 1200 Watt minden egyes pillanatát.
A McIntosh Laboratory Inc. számára a kihívás nem csupán az üzletág legjobb audio- és elektronikus berendezéseinek fejlesztése, hanem az is, hogy azok emberek, akik megengedhetik maguknak tudják, hogy a termékek minősége a legfőbb hangzási élményt nyújtja. Ezért gondoskodnak arról, hogy az audiofil rajongók ismerjék a McIntosh remekeit. A McIntosh céget az különbözteti meg a többi vállalattól, hogy mekkora vállalkozást hoztak létre és mennyire fontos az üzlet marketing oldala. Némi marketing- és értékesítési érzék nélkül nem válhat globális márkává. A Covid-járvány, a bezárások, a rendelések megugrását idézték elő, és hozzájárultak a vállalat globális szintű növekedéséhez. A McIntosh csoport új piacokon terjeszkedik, lenyűgöző, hogy hatalmas kereslet mutatkozik termékek iránt, amelyek nem éppen olcsók. A McIntosh jövője fényesnek tűnik, egyrészt azért, mert a gazdagok és híresek, mint a jégkorongozók, baseball játékosok és olyan zenészek, mint a Rush frontembere, Geddy Lee, McIntosh készülékek tulajdonosai, másrész ezt a megalapozott hírnevet csak ők tudják felmutatni.
A McIntosh remek példája a márkához fűződő érzelmi kötődésnek és a felhasználókkal való kapcsolat-tartásnak. A vállalat nemrég jelentette be a márka együttműködését a Grateful Dead együttessel egy új, különleges kiadású ajándék kollekcióval kapcsolatban, amely a „Wall of Sound” gigantikus méretű színpadi hangrendszert ünnepli. A McIntosh Laboratories új ajándék kollekciója egy mérföldkőnek állít emléket. A kollekció egy pólót és pulóvert tartalmaz, amelyeken a híres Richard Pechner „Wall of Sound” fotója látható. A tárgyak, pólót és a pulóvert is beleértve, éppen az ünnepi ajándékozási szezonra készülnek, mindegyiken megtalálható a hivatalos Grateful Dead logó és a Wall of Sound híres fotója. Az autentikus kollekció kizárólag a McIntosh Labs. webáruházából érhető el.
A McIntosh megalakulása óta a zenetörténet és kultúra néhány legfontosabb pillanatát vezérli. A McIntosh nemcsak szemtanúja volt a történelemnek, hanem formálta is azt. A Grateful Dead rock-együttes 1974-ben a San Francisco Cow Palace-ban bemutatta a történelem legegyedibb utazó koncerthangosító rendszerét, a „Wall of Sound” hangrendszert. A hangfalrendszer több mint 100 láb széles és három emelet magas volt. A hangfalakat 48 darab McIntosh MC2300 erősítővel hajtották, amelyek 28 800 Watt összteljesítmény leadására voltak képesek. (a tényleges névleges teljesítmény ma is vitatott) A Wall of Sound valójában 586 darab különböző típusú JBL és 54 darab Electro-Voice hangszóróból állt. A Wall of Sound több százezer rajongóhoz juttatta el a hangot, akiknek volt szerencséjük azt személyesen megtapasztalni. Abban az időben a Grateful Dead csapatnál „Richie” Pechner volt a fotós, valamint a Wall of Sound tervezésében és színre vitelében dolgozott. Felvételeinek rendkívüli tisztaságát a színpad megvilágításának köszönhette, amely nappali fényt keltett. Az eredeti negatívról készült jó minőségű szkennelés kiváló minőségű reprodukciókat tesz lehetővé. A hatalmas rendszer egyedi marketing-hátteret biztosított a márkának, ötvözve a backstage és a PA koncepcióját. Ez a mára legendássá vált hangosítási rendszer ihlette a modern koncert erősítést, a zenetörténet egyik emlegetett pillanataként él tovább. A The Grateful Dead és a McIntosh zenei ikonok partnersége különleges volt. …„Büszkék vagyunk arra, hogy történelmünk során kiváló zenészekkel dolgoztunk együtt. Sok előadóval tartottuk a kapcsolatot, és büszke vagyok arra, hogy barátomnak nevezhetem Bob Weir-t a Grateful Dead alapítóját. Nagyon izgatottak voltunk, hogy megünnepeljük a Wall of Sound hangrendszert és lehetővé tegyük, hogy a zene és a McIntosh szerelmesei csatlakozzanak hozzánk, miközben koccintgatunk az epikus hangrendszer évfordulójára”… – nyilatkozta Charlie Randall, a McIntosh vezérigazgatója. (Az MC2300 modellt már nem gyártják. Jerry Garcia gitáros Wall of Sound-ból származó McIntosh MC2300 erősítőjét, 1995-ben bekövetkezett halála után, több mint 375 000 dollárért elárverezték.)
Nos, a címben feltett kérdésre íme a válasz! Egy ekkora vállalat működtetéséhez néhány száz emberre van szükség, akik egy jól olajozott gép részeként dolgoznak, emellett az alapanyagokba és szerszámokba több millió dollárt kell befektetni, hogy mindez megvalósulhasson.
Ajánlott irodalom: http://www.roger-russell.com/mcintosh1.htm és https://www.soundandvision.com/content/mcintosh-audio-pioneers-tagged-cta-hall-fame