Néhány év leforgása alatt a Dolby Atmos hangzás bizonyos csúcskategóriás mozikból, egészen a népszerű házimozi-rendszerekig terjedt és hódította el a hallgatók figyelmét. Ez az első alkalom, amikor az alkotók megelőzték a fogyasztókat. Nem a készülékgyártók diktálták: „Hé, megvan ez a nagyszerű kütyü, találjátok ki, hogyan kell használni! Nem. A tény az, hogy itt a zene, keverjük ki, csináljuk meg Dolby Atmos csatornákra és találd ki, hogyan játszd le! Most először a tartalom viszi előre a technológiát.
Dave Way, a négyszeres Grammy-díjas producer és hangmérnök, kollégájával Steve Genewick (Capitol Studios) hangmérnökkel alkalmazták és kigyakorolták a Dolby Atmos zenei használatát, megreformálták az eddigi mozi-térhangzást, ami zenére is működik. Csatlakozott hozzájuk az Abbey Road Spatial Audio Forum két tagja, Ana Monte, a magával ragadó hangra és a virtuális valóságra összpontosító hangtervező, valamint Anastasia Devana, a Dolby Atmos hangzás szakértője. …”Valóban hatalmas lehetőségek nyílnak meg abban, hogy mit kezdhetünk a zenével, és hogyan használhatjuk a rendszert arra, hogy szó szerint elmerítsük a hallgatót a dal belsejében”… – nyilatkozta Ana Monte. Dave Way a „tér” és a teljesítmény kreatív lehetőségeit használja a Dolby Atmos Music keverés alkalmazásával, a kompozíciótól a lejátszásig. Az ötletek egy kis odafigyeléssel nagyon megmozgatóak.
Fent nevezett szakemberek a filmek hagyományos hang tervezői hátterétől egy teljesen más megközelítést képviselnek. A hallgató most nem kívülről nézi a dolgokat, hanem benne van a történetben. Természetesen mindenki nagyon szkeptikus a Dolby Atmos zenei alkalmazásával kapcsolatban, egészen addig amíg nem hallgat meg kész felvételeket. Tízből kilencen azt kérdezik, …”hogyan szerezhetem meg ezzel a hanghatással az új albumokat?”… Olyan nagy hatású a különbség, mint amikor monoról sztereóra váltunk, de azután sztereóról ebbe a teljes térbeli hangzásba. Nem objektumalapú vagy csatorna-alapú hanggal van dolgunk, zenei Dolby Atmos egy hang szférát próbál reprodukálni. Egy 360 fokos hanggömböt képez a hallgató körül sőt, megfelelő fejhallgatóval hallgatva fej-követéssel minden irányba el lehet forgatni a hangteret.
…”A keverésnek van egy természetes módja, és adott egy trükkös megközelítés is, amikor a dolgok mozognak és forog a fejed, kihasználva az összes lehetséges mozgást. Van a koncepció, hogy a felvétel természetes legyen, megragadva a helyiség atmoszféráját és a benne lévő hangszereket, de szerencsés vagyok, hogy beleszólhatok, hogyan készüljenek. A muzsikát mozgásával együtt komponálták és hangszerelték, hogy különböző hangszórókból legyenek hallhatók. Ez két nagyon különböző módja a dolgoknak és nagyon sok mód van még a kettő között. Egy kis időbe telt, mire rájöttem, hogyan ítéljem meg amit hallottam, mert nagyon kevés stúdió van, amely magával ragadó zenei keveréseket tud megvalósítani”… – nyilatkozta Dave Way.
A WM Music Distribution szervezésében Magyarország első Dolby Atmos Music stúdiójában először a zeneipar és szaksajtó meghívott képviselői hallhattak Atmos zenei felvételeket. A Matók István vezette Digital Pro stúdióban készült első magyar Dolby Atmos keverésű, többféle zenei műfajú, felvételeket Barabás Béla Dolby Atmos Music hangmérnök irányításával készítik. Emellett készül a világ első Dolby Atmos opera keverése: Laurent Petitgirard Guru című operáját – amely 2010 szeptemberében a hónap komolyzenei felvétele volt Franciaországban – újra keverik Dolby Atmos formátumban.
Ez az Atmos keverés korai napjai, és nehéz összehasonlítható helyiségeket találni a lejátszáshoz. Ez egy gyerekcipőben járó formátum és minden érdekelt szereplő még mindig a „kitaláljuk a megoldást”-nál tart. A korábbi csatorna-alapú térhatású zenei formátumokban soha nem tapasztalni a zene pontos, háromdimenziós élményét egy nagyszerűen hangzó térben. De, a keverőmérnök elsődleges célja nem változik a formátumban. Továbbra is a művész előadását, hangszerelését és kompozícióját szolgálja. Még nem tartunk ott, de jól csinálva a Dolby Atmos Music sokkal közelebb visz a teljes zenei élményhez.