A fizika törvényeit nem lehet áthágni, pedig szeretnénk, sőt hajlamosak vagyunk az audio-láncban bizonyos dolgokat elkövetni, annak érdekében, hogy közelebb kerüljünk azokhoz a bizonyos határokhoz. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy saját környezetünkben reprodukáljunk egy akusztikus eseményt, amely egy speciális helyszínről (stúdió vagy színpad) származik. A pontos hangfelvétel nagy mennyiségű környezeti információt tartalmaz, intenzív az energiatartalom, ami szorosan kapcsolódik a forrás-lokalizáció érzetéhez. Hangzástér mélységet és „levegőt” is szeretnénk hallani, azonban a lehallgató-szoba háttér-zajában ez sokat veszít energiájából. Sok hallgató azt gondolja, hogy nem képes érzékelni ezt a fajta jelenséget, holott nagyon könnyű észre venni, hogy „hiányzik”, mert az ezzel járó érzés a virtuális színpad-mélység elvesztése olyan, mintha az egész zenekar egy vízszintes sorban állna.
Találtunk egy olyan hangsugárzót, amely már-már átlépi a fizika téziseit, vagy legalább is megpróbálja, és teljesíti kívánságainkat. A Chario Academy Sonnet következik.
Teljesítmény: | 100 / 140 Watt |
Frekvencia átvitel: | 55 – 20 000 Hz |
Érzékenység: | 90 dB (1 m / 2.83 Vrms, F3 = 55 Hz) |
Impedancia: | 4 Ohm |
Méretek: | 445 x 235 x 340 mm |
Tömeg: | 14 kg |
Ár: | 5 399 EUR |
A műszaki paraméterek mellett a gyártó több, fontos dologra is rávilágít. A valódi fa – amiből a Sonnet készül – kiszáradási ideje 6 hónap, a kézműves munka ideje 126 óra, a gépi munka másfél óra, a késztermék összeszerelési ideje és a minőség-ellenőrzés 4 óra. Ezt nem minden gyártó köti a hallgató „orrára”. Mint ahogyan azt sem, hogy a termék gyártásból való kivonása után az egyes alkatelemek még 15 évig garantáltan hozzáférhetők.
A Sonnet állványos hangsugárzót Mario Marcello Murace tervezte, aki a Stillsail™ Acoustics Lab. és a Psychoacoustics R&D Lab. vezetője. Murace úr pszichoakusztikai kutató, akusztikai tanácsadó, a Chario gyár vezetője, a Teatro alla Scala hangfelvételeinek mérnöke, a G. Verdi Conservatorio mérnöktanára, az AES tagja.
A Chario a Sonnet hangsugárzó minden elemét házon belül készíti, kabinetje egy asztalosipari remekmű. A hangdoboz tömör diófa, de a faragott MDF-ből készült elülső és hátsó panelek is álomszerűen vannak megmunkálva. A látvány a szemnek gyönyörűség, a kezeknek érzékiség. A famegmunkálás mestere, a néhai Michelangelo dalla Fontana úr, a hifi iránt szenvedélyes ebanista. Az Academy Sonnet állványos hangsugárzót Dalla Fontana úr unokaöccse, Vlady kézzel készítette Olaszországban.
A magas hangszóró egy 32 mm átmérőjű Silversoft™ membránnal ellátott kupola-felületű, NdFeB meghajtású modell. Alumínium bevonatú, gőzöléses eljárással kezelt, puha membrán hosszas kísérletek eredménye. Maga a membrán kupola és a tekercs burkolat ugyanabból a szövetből készült, közvetlenül a lengőcsévéhez van ragasztva. Ez a megoldás a lengő-tekercsről a membránra ható energiaátvitelt segíti, javítja a nagy frekvenciás átvitelt és a sugárzási energiák terjedését. A magas-hangszóró csillapítása szokatlan megoldás, egy nagy „habdugó”, az egész kupola ezen a párnán nyugszik. Az örvényáramokat csökkentő rézhüvely egészen a középső pólusdarab aljáig ér, a kapton tekercs-test és a szimmetrikus meghajtás a magasabb kategóriájú Constellation sorozatú hangsugárzókban már bizonyítottak. A magassugárzó a „denevér-határtól” lefelé, körülbelül 1 180 Hz-ig tiszta hangokkal megvalósított lineáris frekvencia átvitelt produkál. Az 1 180 Hz nagyon alacsony frekvenciahatár egy magassugárzónak.
A 170 mm Rohacell® Full-Apex™ Poly-Ring teljesen folyamatos, trombita-korpusz alakú membrán egyedi gyártású. Elkészítése folyamatos „öntés-technológiát” követel, kiváló minőségű. A Poly-Ring gumiperem gondozást nem igényel, szinte örök életű. A meghajtó részben itt is találunk kapton lengőtekercs-magot és NdFeB mágnest. Mindkét hangszóró rögzítése korszerű, a rögzítőcsavarok kifejezetten jól illeszkednek a kosárhoz. A Silversoft™ Dome, a Rohacell®, a Full Apex™, a Polyring, az Overlapping Points, a WMT™ Alignment és a SoundCap® a Chario cég és Marcello Murace úr saját szabadalmi oltalom alatt álló fejlesztései.
A Sonnet elektronikájában több, kisebb, puha anyaggal kitöltött tekercset és elektrolit-kondenzátorokat találni. Az alkatrészek minősége komoly, ezért drágák, komolyan megnövelik a gyártási költségeket, de a mérnökök azért arra is törekednek, hogy ne legyen elhajlás a szélsőségek felé. Az „okos” crossover tervezés tökéletesen összefűzi a hangszórókat, ami alapvetően egy 1180 Hz-től működő másodrendű szűrő.
Az emberi test – a fej, a törzs, a fülek stb. miatt – egyszerűen nem vagyunk fogékonyak a 800 Hz és 1500 Hz közötti fázis-torzulásokra. Ennek ellenére szinte az összes hangszórógyártó cég a kritikus keresztváltási pontot e tartomány fölé helyezi, ahol a legérzékenyebbek vagyunk rá, mert az általuk használt magassugárzóknak csak ez a tartomány áll rendelkezésére torzítás nélkül. Emellett, hogy a Chario mérnökei elkerüljék a problémát, a Sonnet közép/mély hangszóróját felülre, míg a magasat alulra helyezték. Amennyiben a hangsugárzót a hozzá konstruált állványára helyezzük, ez a közép/mély hangszóró több mint egy méterrel a padló első visszaverődési síkja fölött helyezkedik el. Nincs keresztváltási fázistorzítás a magassugárzó és a közép-hangsugárzó között, mert nincs keresztezési pont – a magassugárzó elég alacsonyan játszik ahhoz, hogy ne legyen szükség rá. A magas-hangszórót a fül magasságában szerelték, ahol ideális képalkotást kapunk, a mélysugárzó pedig magasan van felszerelve, hogy elkerülje a harmonikusan torz első visszaverődést a padlóról.
A hátlapon ugyanaz a Nextel bevonat, mint elől, a kifejezetten a Chario számára készült csatlakozók magas minőségűek.
A vállalatot két mérnök – CHArlie és MarIO…innen ered a név – 1975-ben alapította. Mindketten a Milánói Egyetem tudósai voltak. Közös érdeklődési körük az emberi hallás-mechanizmus és annak kutatása, hogy az emberek hogyan hallgatják a hangsugárzókat. Az elméleti felvetés az volt, hogy ha építenek egy teszt-berendezéshez optimalizált hangsugárzót, előfordulhat, hogy a hallgatóság rossz véleményét vívja ki. Hasonlóképpen, ha, hangszóró-mechanikai és akusztikai műszaki ismeretek nélkül, pusztán az emberi fülre szabott hangsugárzót készítenek, az nem lesz olyan minőségű, mint amilyennek szeretnék. Így elkezdték a kutatásokat. A kitűnő eredmények sokasága ma már történelem.
Meghallgatás
A bevezetőben említett „különleges halló-képességekre” nem is nagyon van szükség ahhoz, hogy a hallgatási benyomásokból levonjuk a következtetéseket. A Chario – Academy Sonnet állványos hangsugárzó első és legfontosabb ismérve, hogy valóban lehetővé teszi a teljes érzelmi hatás és a művészi kifejezés ragyogását. A két hangszóró fordított elhelyezése kissé szokatlan látvány. Okkal került a magas hangszóró alulra, és érdekes, hogy a hangszínpad mégis a hangsugárzó felső élének vonalában és felette, félköríves aurát rajzolva alakul ki. Az ideális színpad-leképezés és hangsugárzás kialakulásához a zenehallgató szoba kedvező adottságai is szükségesek, az eredményt nagyban befolyásolja a hozzá konstruált állvány használata.
Sok lemez meghallgatása után kijelenthető, hogy a Chario Sonnet hangsugárzó a sziklaszilárd ritmika mellett érzékelteti a legapróbb rezdüléseket is. Legjobban a Cantate Domino lemez muzsikájának hatása szegezett a fotelbe. Mély csendből kerül elő az előadás első hangja, ebben nagy szerepe volt a Rega P8 lemezjátszónak. A szólóének nem egy pálcikaember, a kórus tömege és kiterjedése valamint a szólistától való távolsága kiválóan ábrázolt hangtérben jelenik meg. A kórus minden szólama lekövethető, az orgonapont nem búg, energiája nem borítja fel a hangzási egyensúlyt. Harmonikusokkal teli megszólalás, sima hangszín-egyensúly, mivel a felvétel tartalmazza az orgonasípok elhelyezkedését, a Chario Sonnet hangsugárzó ezt képes közvetíteni, figyelemfelkeltő a legmagasabb frekvenciákon szóló részletek kivételes felbontása.
A szilárd képalkotás tekintetében elmegy a határokig, de az egyes hangszerek térbelisége nem annyira pontszerű, mint amennyire térbeliségük, energia-képük, hang-fekvéseik terjedelme, méretük ábrázolása jellemző. Művészi a megfogalmazás, az energiák játéka nagyon jól közvetített, a szóló mellett teljes mértékben lekövethető a kíséret, pl: a nagybőgő, mint ritmus-alap játéka. A mély hangok tartományában nem csak a tömeg és a sebesség, hanem a zeneiség tekintetében is kielégítő, erőlködésnek nyoma nincs. Mindig annyi basszust sugároz, amennyi az adott megszólaláshoz szükséges. A zenei megvalósítás teli torokból sem küzdelmes, nem fárasztó, a hangzáskép nem esik szét, a hangzási egyensúly megmarad.
A Chario – Academy Sonnet állványos hangsugárzó hangzása nagyon nagy felbontású, mégis képes a harmonikusan gazdag, természetes hangszínek megjelenítésére. Nem analizáló típus, nem szögezi bele fejünket a hangszerekbe. Viszont értő fülnek mélyebb betekintés nyújt a zene létrehozásába, a hangszeres játéktól a stúdió-technikáig. Gyönyörűen bontja a harmóniákat, a hangok könnyedén sziporkáznak bármelyik hangszerhez kötődnek. A sugárzási szög annyira széles, hogy két egymás mellett ülő hallgató előtt megjelenő színpad-képből semmi nem hiányzik, a mélységérzet és a kiegyensúlyozottság nem tolódik el. Nem kényes a szobai akusztikus körülményekre, csak ne legyen visszhangos a lehallgató helyiség!
Konklúzió
Az otthoni zenehallgatás kisméretű helyiségekben, lakószobában, a veleszületett kompromisszumaival együtt – mert nem mindenkinek adatik meg a „férfibarlang” – teljesen érthető preferencia. A Chario Academy Sonnet hangsugárzó megoldást kínál arra, hogy egy szokásos méretű szobában a zeneművészet közvetlenül hasson hallgatóságára. Egy olyan hangsugárzót ismerhettünk meg, amely felfedi a zenében a természetest, a művész szándékát és a valóságot. Intenzív zeneiségével, a hangszínek kiemelkedő reprodukciójával, a nagyszerű dinamikai teljesítményével és a részletek könnyed ábrázolásával magával ragadó élményt közvetít. Az Academy sorozat a Chario Loudspeakers 1975-ös alapítása óta végzett kiterjedt kutatás és fejlesztés csúcspontja.
A Sonnet úgy szól, mintha egy hangszórós lenne, a hallgatóban azt az érzését keltve, mintha egy nagy, teljes tartományú hangszórót hallgatna. Tudjuk, a „Vizipók egy csodapók” – de, ezek a Chario-srácok nem akármilyen srácok(!) – még akkor sem, ha maguk állítják azt, hogy távol állnak a csodáktól.
Pro
+ A kabinet csodálatosan elkészített famunka
+ Silversoft™ membránnal ellátott dóm magas-hangszóró
+ Folyamatos korpusszal rendelkező közép/mély hangszóró
+ A felvevőhelyiség akusztikájának kiváló érzékeltetése
+ Kisebb méretű helyiségekben, lakószobákban ideális
Kontra
– Az elhelyezésre igényes, mert az ideálistól való néhány centi eltérésre másként szól
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124