A világ audio-szakemberei gyönyörű reggelre ébredtek, amikor Las Vegas városában a CES2018 rendezvénye megnyitja kapuit. A las vegasi Consumer Electronic Show minden évben a fogyasztói technológiai iparág híradástechnikai innovációinak legjelentősebb bemutatója amely minden évben újabb gyártók bemutatkozásával gyarapszik. Immáron 50 éve az innovátorok és az úttörő technológiák bemutató helye és mindazok a cégek és érdekelt felek találkahelye, aki a fogyasztói audio-technológiák üzletágában tevékenykednek. A CES az iparág minden aspektusát tekintve a legnagyobb kiállítási esemény.
Gary Shapiro, a Consumer Technology Association elnök-vezérigazgatója az idei események mottóját így foglalta össze: …” a világ leginnovatívabb cégei továbbra is olyan technológiákat állítanak elő, amelyek megváltoztatják és javítják az iparágat, az életünket és a körülöttünk lévő világot. Évente Las Vegasban invitálják a világot, ahol mindenki betekintést nyerhet a fogyasztói technológiák üzleti tevékenységébe, ahol a következő generációs újítások piaci bevezetésre kerülnek. A CES, korábban több, mint 3900 kiállító céget mutatott be, beleértve a fogyasztói technológiai hardverek, zenei és film-tartalmak, technológiai-rendszerek gyártóit, fejlesztőit és beszállítóit. Több, mint 300 konferencia program üléseire 150 országból több, mint 170 000 résztvevő igazolta részvételét. A CES 50 éve az innováció és a technológia jobbítását célzó innovációs platform, ez éveben még több látogatót várunk.”….
Amit nem tudunk elérni elsődleges, szobai hangrendszerünkkel azt megteszi bármely okos hangszóró, nyílvánvaló, hogy hordozhatóságával hódít több ezerre tehető változata. A mobil fronton a legnagyobb történet minden standon az 5G. Az elmúlt években az autóipar egyre nagyobb hangsúlyt kapott a kiállításon, több vezető autóipari vállalat is jelen volt, köztük a Ford és a Toyota. A robotika viszonylag kevés jelenléttel prezentált a Show-n. Gondoljuk azért, mert még mindig nem igazán érdeklődik iránta a fogyasztói piac. Valószínű, hogy számos barátságos robot-arc verseng az intelligens otthonok automatizált berendezéseivel. A televíziók nagyok, nagyszerűek és okosak, sok közülük 4K, 5K, 8K felbontásra képes, vagy legalábbis elő van rá készítve.
Természetesen minket a legjobban a High-End Audio kiállítói és újdonságai érdekelnek. Mielőbb feldolgozzuk az eseményeket és a sajtóanyagokat, természetesen ez évben sem marad ki az összefoglaló. De, előbb álljon itt, gondolatébresztő jelleggel, a világ egyik leghíresebb újságírójának tudósítása!
CES: a High-End halála, avagy a szomorú vég.
Írta: Ken Kessler, 2018. január
Az évnek ebben a szakában – ahogy az újkori történelem is mutatja – a High-End audio rajongói a Consumer Electronic Show standjainak látogatásakor nagy csalódásban lesz részük (sokkal erőteljesebb kifejezést használt: „megint meg fogják szívni”). A tisztelt szerkesztőkkel ellentétben, akik nem vesztegetnek pénzt és időt a Las Vegasba való utazásra, én vettem a fáradságot, hogy újra elmenjek. Annak ellenére, hogy Doug Schneider úgy jellemezte, értelmetlen kimenni (itt is erőteljesebb kifejezést használt: „teljesen f@szság”).
El kell ismernem, hogy az utazásomat személyes okok is motiválták, mivel az üzleti és baráti kapcsolataim egy részével csak a CES alkalmával tudok találkozni. A repülőút megtervezésekor úgy gondoltam, hogy másfél nap bőven elegendő lesz a megtizedelt High-End szekció megtekintésére.
Hogy lehet elegendő ilyen rövid idő a CES, a világ legnagyobb kiállításának megtekintésére? Réges régen még négy teljes napra volt szükségem, hogy végig tudjam nézni és persze hallgatni a High-End újdonságokat. Akkoriban az Alexis Parkban, a kaszinó hotelekben és a Hotel Venetian-ban kiállítók százai szálltak meg és kínálták portékájukat a kiállításon. Idén talán ha ötven akad ezek közül és mivel engem nem érdekelnek a drónok, a mobil telefonok, a táblagépek és az egyéb ideig-óráig tartó divat készülékek, amelyek feltöltötték a Las Vegas Convention Centert, hát nem sok keresni valóm volt ott.
Nosztalgiával emlékszem vissza a régi időkre. Fájdalommal tölt el, hogy soha többé nem találkozhatok néhány régi mentorommal és barátommal. Jason Bloom az Apogee, Franco Serblin a Sonus faber, vagy a legendás Yasuo Nakanishi jelenlétével már soha nem növeli a kiállítás fényét. Nem lesz jelen többé Dick Shahinian, Arnie Nudell, Charlie Hansen és a szívfacsaró listát még hosszan sorolhatnám.
Lehetséges, hogy távollétük szimbolikus értelemmel bír a CES jövőjét illetően – audiofil szempontból – mert a bemutatók sokkal szegényesebbek. Talán az irónia beszél belőlem, mikor úgy érzem, hogy a világ legnagyobb kiállítását mostani szintjére emelő High-End gyártókat a szervezők lehúzták a WC-ben. Igen, az ismert audio-márkanevek voltak azok, amelyek évtizedeken át népszerűsítették és húzták a kiállítás szekerét. Nagyon hiányoztak a tisztességes hangú hifi-rendszerek elsősorban azért, mert a vinyl újra visszatért.
Természetesen minden éremnek két oldala van. Egy magára valamit is adó High-End Audio gyártó nem fogja blamálni magát egy csökkentett színvonalú bemutatóval és ahogy egy szervező elmondta, bizony rendkívül kevés időt és lehetőséget tudnak biztosítani a berendezések felállítására. Emellett az árak az egekbe szöktek, ezért a bemutató szobákban inkább elmesélik, mint bemutatják a hangminőséget, ami a megítéléshez lássuk be igen kevés.
Részben egyetértek a CTA-val. Néznek, mint borjú az új kapura, mikor egy audiofil rendszer bemutatásának feltételeiről esik szó. Én szembe megyek még azokkal az audiofilekkel is, akik a VTA beállítással, vagy az elektroncső bias beállítással fekszenek és kelnek. Évtizedek óta hangoztatom, hogy egy új komponens hangját nem lehet megítélni egy,- ismeretlen szobaakusztika, kettő,- ismeretlen rendszerbe illesztve, három,- teljesen ismeretlen demo anyag hallgatása mellett. Pedig ezt teszik a kiállítás látogatók, akik az ott hallottak alapján írnak bemutatót. Ez olyan, mintha egy étterem megítélését az étlap elolvasása alapján végeznék. Azt mindig is utáltam a hifi-kiállításokban, ha a híreket az újdonságokról szinte meggyőződés nélkül kell írni.
Még akkor is görbe tükörben nézi a dolgot, ha visz magával ismert hanganyagot. Hol vannak már a jól ismert párosítások ismert hangzás karakterei, mint az Audio Research/Magnepan, a Krell/Apogee, vagy a Linn/Naim? És ha talál is hasonlót, mi a helyzet az eltérő modellekkel, és a kábelezéssel? Nem, ez így lehetetlen. El nem tudom képzelni, hogy lehet elvárni bárkitől azt, hogy teljesen össze nem illő rendszerbe installált új termékről alkosson helytálló véleményt, mondjuk egy röpke 30 perces (a kiállítók utálni fogják érte) látogatás alatt?
Egyszóval a CES-ről a High-End lassan kihal. Ez idézte elő a Münchenben, és Varsóban rendezett kiállítások népszerűségének üstökös szerű emelkedését. Ott még a hagyományokat tisztelve mutatják be a termékeket, ami legalább emlékeztet a régi Heathrow Stereophile Show soha vissza nem térő hangulatára. Be kell valljam, a rendszerek mindkét helyen jobban szóltak mint itt a Venetian-ban.
Nyugodj békében High-End legalábbis a CES vonatkozásában.
Nos, mi nem nyafogunk, inkább igyekszünk tájékoztatni Kedves Olvasóinkat a megjelenített márkák újdonságairól, tehát – folytatjuk.