A hatvanas években három igen fontos dolog történt az Egyesült Királyságban. Az angol pop-zenekarok világszerte sikert arattak, a brit hangstúdiók a felvételi technológiák élvonalában álltak és a brit gyártók a legjobb hifi-berendezéseket gyártották. A Cambridge Audio cég Gordon Edge és Peter Lee vezető mérnökök irányítása alatt 1968-ban kezdte a készülékek fejlesztését és elindult diadalútjára. Az elkövetkező fél évszázadban több, mint egy sor nagyszerű modellt „követtek el”, főleg a büdzsé kategória termékskáláján belül.
Ez a brit audio márka öt évtized után is díjakat nyer, tele van vitalitással, vér frissítéssel igazodik a mai felfokozott igényekhez. A kutatás fejlesztés legutóbbi három évében kilenc mérnökkel kidolgozott egy új koncepciót, egy készülék családot, amellyel a szerteágazó igényekhez audiofil hang élménnyel járul hozzá. A már általunk tesztelt Edge A integrált erősítő mellé csatlakozott az Edge NQ, a minden digitális csatlakoztatási, jelfeldolgozási és hangzási igényt kielégítő univerzális hálózati lejátszó készülék. Ez a típus már nem az „olcsó kategória” reprezentánsa, éppen ezért különösen figyelemreméltó.
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 20 000 Hz +/- 0.1dB |
Jel/zaj viszony: | > 103 dB |
Torzítás: | 0,0008% |
Méretek: | 120 x 460 x 405 mm |
Tömeg: | 10.2 kg |
Ár: | 5207 EUR |
A megjelenés formabontó és talán pontosan ezért gyönyörű, szinte nincs olyan hifi-rajongó akit hidegen hagy vagy aki ne véleményezné. A matt-szürke (Lunar Grey) fémfelület látványa megnyugtatja a „hifi-búvárok” minden apró részletre kihegyezett idegrendszerét. Egy biztos, másképpen néz ki, mint amit a 430 mm széles szabvány készülékektől megszoktunk. Az alvázra felépített kettő, U alakú, hengerelt, hajlított alumínium oldallemezzel van összekötve elöl és hátul, a központi rész sima vonalai elegánsak, felső borítása a tető – körülvéve fekete, vályúszerű horonnyal – a készülék megjelenését igazán egyedivé teszi. A technikai beállítottságú rajongóknak igazán érdekes, hogy nem látni egyetlen csavart sem – hogyan lehet mégis szétszedni? A továbbiakban nem ezt fogjuk firtatni.
Az NQ készülékre elölről tekintve jól látható a középen elhelyezkedő, nagyméretű, 5 hüvelykes színes TFT kijelző, amin az összes információ megjelenítése elérhető. Legfőképpen hasznos a zenefájlok hallgatása közben az album borítója, valamint a különböző metaadatok és a mintavételi arány megjelenítése. (egy kedves audio barátunk szerint jó látni, biztonságot ad, hogy működik a készülék – a szerk.)
Az előlapon jobbra található a bemenetek választó kapcsolója, ikerkonstrukcióban a hangerő-szabályozás hatalmas gombjával, valamint balra a 6.3mm-es fejhallgató-csatlakozó.
Az Edge NQ lehetővé teszi, hogy bármilyen digitális forrásból élvezzük a zenét. A digitális koaxiális, USB és S/PDIF kapcsolatok mellett a televíziós készülék hangjának hibátlan feldolgozása érdekében tartalmaz egy ARC (Audio Return Channel) funkcióval ellátott HDMI csatolót. Továbbá a ma már elengedhetetlen Chromecast, Spotify Connect, AirPlay, Bluetooth aptX HD, Internet Radio és a UPnP lejátszás is elérhető. A készülék az otthoni internet hálózathoz a szabványos WI-FI (IEEE 802.11 b/g vagy n (2,4 GHz), WPA, WPA2) és Ethernet (IEEE 802.3, 10 vagy 100 Base-T) csatlakozásokon keresztül kapcsolható. A Hi-Res audio felbontására is képes vezeték nélküli kapcsolat kompatibilis több száz Android és iOS alkalmazással.
A számítógépünk csatlakoztatásához USB audio bemenet (Audio Class 2.0) áll rendelkezésre, amely támogatja a 32 bit/384 kHz-es PCM jelfeldolgozást, vagy akár a DSD256 fájlok kibontását. Az USB-bemenet (USB 2.0, 1A, FAT32/NTFS/HFS/HFS+) megléte esetén használható. A Bluetooth (Smart/BLE engedélyezve) A2DP/AVRCP támogatott, biztosítja az SBC, az AAC, az aptX és az aptX HD átviteltechnikát. Rendelkezésünkre áll egy UPNP-kapcsolat és a beépített Chromecast lehetősége. A DAC-egység Toslink bemenete feldolgozza a 16/24 bit, 32-96 kHz közé eső fajlokat, míg a KOAX S/PDIF bemenet 16/24 bit, 32-192 kHz re szakosodott.
Az Edge NQ modellben felhasznált streaming lejátszás előzetese a cég által kifejlesztett StreamMagic modul. Az itt alkalmazott legújabb verziója, akár 32 bit/384 kHz-es PCM és 11,2 MHz-es DSD (DSD256) mintavételezésre is alkalmas. A DSD256 típusú fájlok kezelésének képessége a Cambridge StreamMagic streaming platform továbbfejlesztésének része. A fejlesztési ciklus legújabb eredménye a „Black Marlin” gyorsabb lapkakészlet. Erről ettől többet sajnos nem tudni, hiszen a vállalat vigyáz a találmányaira, gyártási titkaira.
Miközben eláraszt a temérdek digitális formátum kezelésének lehetősége és a szolgáltatások sokasága, a gyártó nem feledkezett meg az eddigi analóg jelforrások használatáról sem. Három hagyományos, analóg bemeneti lehetőség, közte egy szimmetrikus (XLR) bemenet fogadja a már meglévő eszközeinket. A legtermészetesebb, hogy az Edge NQ előerősítő funkcióban szabályozható kimeneti feszültségű aszimmetrikus és szimmetrikus kimeneteket is rendelkezésünkre bocsát. Innentől minden további egy jó végerősítő fokozat feladata.
A felső fedél „nem egyszerű” eltávolítása után láthatóvá válik az áramköri elhelyezés, aminek középpontjában egy toroid transzformátor áll. Az Edge NQ belseje nem zsúfolt. A tápegység transzformátora nem kapcsolódik a nyomtatott áramköri laphoz és szinte minden további egységtől tartja a távolságot, ezzel is csökkentve az áramellátás hatását az erősítésre.
Az Edge NQ egyedi áramköri lappal és ezen a lapon egyedi áramköri kivitellel lett kialakítva. A mérnökök a hagyományos kondenzátorokat DC-kapcsolt topológiával helyettesítették. A végeredmény egy rövid és tiszta jelút, amely mindkét csatornára vonatkoztatva tökéletesen szimmetrikus.
Hogyan lehet helyettesíteni a szabványos hangerő-szabályzót? A digitális potenciométereket gyakran a hagyományos, rotációs hangerő-szabályzók helyettesítőjeként hirdetik. A megvalósításhoz számos áramkör, fel/le nyomógombok, kapcsolók vagy mikroprocesszoros interfészek szükségesek. A Cambridge Audio tervezési ötlete, hogy az áramkörben egy hagyományos potenciométer (hangerő-szabályzó) digitális potenciométert vezérel. Ez a konfiguráció kombinálja az audio hangerő szabályozást a félvezetős, digitális potenciométerrel – míg a felhasználó élvezi az ismerős hangerő-szabályzó érzését és működését. A forgó vezérlő beállítja a szintet, a digitális potenciométer kiküszöböli a mechanikus kapcsolattal fellépő tipikus zavaró zajt.
A legtöbb alkatrész SMD, hagyományos perforációjú nyomtatott áramköri lemezbe építve. Az áramköri kivitelezésben fontos szerepe van a hőmérsékletnek, pontosabban a hőelvezetés szempontjának. A több réteg esetében a hőelvezetés jó és a kölcsönös interferencia elkerülhető. Az alapot képező lyuklemez egy része lehetővé teszi a forró levegő szellőzését, ami nagyon hatékony meleg és hideg levegő konvekciót hoz létre.
A Cambridge Audio által tervezett kezelési alkalmazás nagyon egyszerű. A mobiltelefonok és táblagépek alkalmazásai mellett az Edge NQ saját, ergonomikusan kialakított, logikus hang-általi ritmust követő távirányítóval is rendelkezik.
Meghallgatás
Bármilyen forrás készülékből vagy az otthoni hálózatból rendeljük hozzá a lejátszani kívánt muzsikákat, az Edge NQ megpróbál hű maradni mindegyik forrás eredeti karakteréhez.
Sorrendben az első tétel az internet rádiók meghallgatása. A szakértő figyelemmel szerkesztett műsorokkal rendelkező Radio Swiss Jazz vagy a Linn Classic igazán élvezetes, akár a Hi On Line Radio Classical, akár a BBC Radio London műsorát hallgatjuk örömmel konstatáljuk, hogy a rádióadások sora kimeríthetetlen. Az internet rádiók szokásos sugárzási rátán (320kB/s) is kellemesebben szólnak, mint az eddig megszokott készülékek, kapunk egy különbségeket felfedő hangzást. Különbségeket hallhatunk bitráta és bitsebesség alapján is.
Külső digitális forrás (CD-lejátszó) DAC-jaként briliáns megszólalásban van részünk. Bármely CD-lejátszó meghálálja az NQ dedikált chipjét és az utána épített analóg fokozat hangminőségét. Előtérbe kerül a mindenre kiterjedően részletes hangzás, az apró különbségek érzékeltetése, az ellenállhatatlan ritmika és a feszes basszus, ami megér egy teszten belüli tesztet.
Természetesen kiváló előadók felvételei közül a kedvenc egy nagy klasszikus, Ray Brown és triója Soular Energy (Concord CCD42682), album címmel. A zongora billentyűk szárnyalnak, a nagybőgő szvingje ellenállhatatlan. A több jazz alapművet felsorakoztató albumon a hangszeres játék pontossága és sokszínűsége talán fokozhatatlanul mutatkozik meg. Beavatást nyerünk a hangszer-kezelési művészet rejtelmeibe. Az alacsony frekvenciák megjelenítése olajozott. A basszus oktávjainak frekvencia átvitele még mindig megdöbbentő, az energia erős, a dob hangja a valósághoz közelít. Erős, friss, nem zsíros, nem zavaros, még akkor sem, amikor játék közben a húrok kissé horkolóssá válnak. Mellé gördülékeny zongorát kapunk az etalon értékű előadások sorából.
Külső tároló (NAS) hozzáférése gyors és egyszerű kezelésű. A hangzásban megmutatkoznak a különböző felvételek jobb-rosszabb digitalizálásának különbségei. Itt is csak a makulátlan felvételek szólnak jól. Jellemző példa Tschaikowsky – Violin Concerto in D-Major, OP. 35 Jascha Heifetz és a Chicago Symphony Orchestra előadásában, Fritz Reiner vezényletével (APC 2129) 1957-ben, megbízhatóan analóg felvételéből készült 11 960 kB/s 5 644 800 Hz bitrátájú DSF rendszerű digitális másolata. Ez egy nagyon jó hangzású kiadás, különösen azok között, amelyeket több mint 50 éve rögzítettek. Modern berendezéssel ez a felvétel jobb, mint amire valaha is emlékeztem. A virtuozitás lenyűgöző, a remastering kiváló, a szépség és az érzelmek a hallgató szeméből boldog könnyeket csalnak ki.
Általánosan, minden hangforrásra vonatkoztatva a véleményt, bátran próbálkozhatunk a többi klasszikus művel is, akár néhány Reference Recordings, Stockfisch, Verve, Blue Note, Chesky Records felvétellel. A cselló hangját remekül tolmácsolja, a fa, a rézfúvós hangszerek és az énekhang vonatkozásában jeleskedik. A csilingelő hangok és a cintányérok szépen szólnak, tehát sok dolog, ami a zenében fontos, reprodukálható. A hangok megszólalásakor észlelhető a tömörség. Érezhető a megjelenítésre fektetett hangsúly. A középmagas és a magas hangok sokat emeltek a valóság illúziójának megteremtésében. Mivel a magas hangokért felelős szekció szépen végzi a dolgát, akár hegedűszóló vagy kamarazene is bátran hallgatható. Az értékelés helyén ítéli meg a produktumot, valóban szemléletes a precíz, öt helyet megkülönböztető sztereó tér leképezése. Vizsgálódásunkat azzal a megállapítással zártuk, hogy az Edge NQ DAC/előerősítő/hálózati lejátszó elénk tár egy olyan zenei hangzást, amelyet Cambridge Audio készüléktől még soha nem hallottunk. Az Edge sorozattal beléptek a magas igényű audiofil és a High-End induló szegmensének világába.
Konklúzió
A Cambridge Audio 2011 óta otthonosan mozog a streaming zene lejátszási technológiák körében. Több sikertermék után egy kiforrott, audiofil készüléket hoztak piacra, amelynek lelke egy modulba koncentrálja a funkciókat. A fejlesztés célja az volt, hogy mindenféle zenei streaming valamint digitális jelforrás megkapja a legjobb lejátszási lehetőséget. A már korábbiakban saját fejlesztésű StreamingMagic névvel illetett technológia idővel nagyot fejlődött, az évek során frissült.
Az Edge NQ DAC/előerősítő/hálózati lejátszó a legmagasabb szolgáltatási és kezelési igényeket elégíti ki, a hozzá tervezett, nagy-teljesítményű végerősítővel, az Edge W-vel párban komoly hangzás teljesítménnyel kápráztatja el hallgatóját. Az ára nem olcsó, mert magas a technikai és a hangzási színvonala. Az NQ modell a mai igényekre adott határozottan magas szintű megközelítés, így már a gyártási költség sem lehet alacsony. A hangzás nagyon jó és pont ez a marketing stratégia.
Pro
+ megjelenése formabontó, pontosan ezért gyönyörű
+ bármilyen digitális forrásból élvezhetjük a zenét
+ minden digitális szolgáltatást felvonultat
+ Chromecast, Spotify Connect, AirPlay, Bluetooth aptX HD, Internet Radio és UpnP!
+ olyan zenei hangzás, amelyet Cambridge Audio készüléktől még soha nem hallottunk
Kontra
– a phono elektronika hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551