A Cambridge Audio idei modellek váltásához egy régebbi igény teljesítése is hozzá tartozik. A lemez-játszással és lemezgyűjtéssel kapcsolatos, hogy mindig is igény volt kiváló és olcsó előerősítőre, de szükség van a lemezek fejhallgatóval történő meghallgatására is. A kívánságokra, a büdzsé kategóriában mindig is élenjáró angol gyártó, most egy „egydobozos” készülékben ad kettő választ. A Cambridge Audio már sok éve vezette az elérhetőbb árazású elektronikák piacát phono-erősítő modellel, most a tapasztalatok alapján újítottak a szerkezeten és a kivitel is egy kis módosításon esett át. Tette mindezt annak érdekében, hogy egyedülálló élményt élvezhessünk attól a pillanattól kezdve, hogy a tű a kedvenc albumunk első barázdáját érinti.
Frekvenciamenet pontossága RIAA szerint: | +/- 0,3dB 30 Hz-50 000 Hz |
Jel/zaj viszony (1 Volt): | > 90dB | MC: > 70 dB |
Teljes, harmonikus torzítás: | 0,0025% |
Érzékenyítés (1 kHz): | MM: 39dB | MC: 60dB |
Bemeneti érzékenység: | MM: 3,35 mV | MC: 305uV |
Kimeneti szint: | 300 mV |
Méretek: | 48 x 215 x 159 mm |
Tömeg: | 0.95 Kg |
Ár: | 99 000 HUF |
A kivitel ötlete az új szín használata. Azt persze nehéz lenne felbecsülni, hogy milyen eladási volument produkál az elektronika burkolatának ilyen jellegű változtatása, minden esetre a készülékház nagyon kellemes tapintású, szórt felületű, amelynek színe közepesen árnyalt szürke, ízléses kivitelezésű. Ez a csekély módosítás vizuálisan emeli a kezelőszervek hangsúlyát. A több helyen megváltoztatott elektronikának el kellet férni a már-már szabvánnyá avanzsált dobozban, ezért itt a milliméterekkel egy kicsit „játszani” kellett.
A Duo modell előlapján középen uralkodik egy hangerőszabályzó. Örvendetes, hogy a gombon elhelyezett kicsi pont által távolabbról is látható a hangerő állapota. Természetesen „szerepel”, mert funkcionálisan szükség van rá, egy főkapcsoló, egy MM/MC váltógomb és a fejhallgató kimenet csatlakozó aljzata. A bekapcsolt helyzetet és a bement választást diszkréten világító LED-ek mutatják.
A kivitel érdekessé tétele mellett a belsőben is vannak új „történések”. Első fontos változás a tápegység behelyezése a készülékbe. Míg a cég eddig külső, kapcsolóüzemű tápegységgel szállította hasonló termékeit, most ez beépítésre került. Ugyanúgy kapcsolóüzemű elven működik, mint elődei, ezért és a káros elektromos szórás elkerülésének érdekében zárt árnyékolást kapott. A kapcsolóüzemű tápegység a hallható frekvencia-tartományon kívül dolgozik, ezáltal nem befolyásolja a készülék hangzásteljesítményét, Nincs mindent elrontó zümmögés.
A hagyományos IEC csatoló lehetőséget ad egy komolyabb tápkábel használatára. A készülék egy automatikus kikapcsoló-rendszerrel rendelkezik. Az új ADP funkció készenlétre kapcsol, ha a bemenetén nem jelentkezik hasznos jel. Ekkor a készenléti fogyasztás 0.5Watt, tehát akár bekapcsolva maradhat a következő napi zenehallgatáshoz.
A Cambridge Audio laboratóriumában mindig van ötlet a továbblépésre, bár néha annyira frakcionált, hogy nehezen lehet megérteni, hogyan. A “belbecs” felsorakozott temérdek mennyiségű felület-szerelt alkatrészei példás rendben kerültek az áramköri lapra, ami egy sűrűn lakott áramkör. Válogatottan jó, de sorozat-gyártott alkatrészek, a konstrukcióban megőrizve a láthatólag gondos szerelést. A készülék fix erősítésű, ezért a kimeneti jel erőssége függ a hangszedő által szolgáltatott jel nagyságától. Egy mozgó mágneses elven (MM) működő hangszedő alkalmazásakor 3-5 mV kimeneti jelűt, míg mozgó tekercses (MC) esetében 0.3-1 mV kimeneti feszültséggel, 100 Ohm impedanciával, 100pF kapacitással rendelkezőt alkalmazzunk! Az állandó üzemben lévő szubszonikus szűrő segít megszüntetni az esetleg fellépő alacsony frekvenciájú zajokat.
A hátlapra, a szükséges be- és kimeneteken kívül, a közös földpont csavarja és egy csatorna kiegyenlítő-szabályzó kapott helyet. Itt két dolgot kell megemlíteni. Egységes vélekedés szerint az már régen rossz, ha a hangszedő félrehúz, nem az elektronikának kell kompenzálni ezt a hibát. Viszont egy másik vélemény/tapasztalat szerint, nagyon sok lemez került forgalomba az 50-es és 60-as években, ami az akkori felfogás szerint „kétoldalas” sztereó volt. Bizonyos hangszerek az egyik hangszóróból, mondjuk baloldali, míg a többi a jobb oldaliból szólt. Középen szinte üres hangszínpaddal. Akkoriban egyes lemezkiadók és hangmérnökök, producerek vagy akár az együttesek azt képzelték, hogy ez így jó. Itt akármennyire jó hangszedőt használunk szükség lehet egy „balance” szabályzóra., mert sok esetben az egyik oldal halkabb. Akkor, az ilyen esetekben nem tartották az energia egyensúlyt.
A fejhallgató kimenet a teljes elektronikát használja. Csatolójára 32 – 600 Ohm közötti impedanciával rendelkező modelleket csatlakoztathatunk. A hangerő teljesítmény a magasabb értékeknél, a nagyobb terhelés folytán csökkenhet, ezért ezt ajánlatos megvásárláskor kipróbálni.
Alapjában véve mindazokat a hangzással kapcsolatos jellemzőket megkapjuk, amit az előd modelleknél. Miért szerettük azokat és miért jó most ez az új? Hát tessék!
Meghallgatás
Az analóg hangláncban létrejövő hangzás minősége nem egyedül az előerősítőtől függ. A kapott zenei élményt alapjaiban határozza meg a hangszedő, a kar, a fejkábel és az összekötőkábelek minősége, valamint a lemezjátszó-sasszi mechanikai beállításai. Ezért nagy odafigyelés kell mindenre, a tesztelés akkor hoz eredményt, ha végig biztosítottuk a fontos beállításokat. Az előerősítő csak azt a jelet erősíti amit a lemezjátszótól kap!
Figyeld a magas hangokat! A széles frekvenciamenet nyújtotta lehetőségen belül a magas hangok csilingelése dicsérni való. A magas hangok megléte hozzájárul a tárgyilagos, magabiztos hangzáshoz.Ugyanígy fontos a közép- hangtartomány – ahol, tulajdonképpen, a zene szól – egyenletessége, világossága. Ehhez járul a jó dinamika és az erős impulzus-átvitel. A tömör basszusok gördülékenyek izgalommal töltöttek.
Egy jazz-koncert felvételének meghallgatásával rögtön ellenőrizhetjük, mennyire összefogott a pénzünkért kapott teljesítmény. Nem számítunk óceán-méretű terességre, de a színpad szélessége több, mint elég ahhoz, hogy elkülönítsük az instrumentumokat, amelyek egymáshoz kötődnek, nem pedig egymásba merülnek. Nincs összemosódás. Az egyenletes hangzás nem azt jelenti, hogy vérszegény, a hangszerek megjelenítése egyáltalán nem sovány, de nem nyújt több basszust, mint amennyit kezelni képes. Így is jól artikulál, ugyanakkor elegendő testet biztosít a zene megjelenítéséhez. Az összhangzat a csökkentett zajszint hatására világosabb. Az időképzés és a dinamika érzékeny kezelésének vagyunk tanúi. Mégsem kemény, de ódzkodik az elektroncsőszerű klisék szirupos vagy puha megjelenítésétől, mint ahogyan azt sok konkurens gyártó megpróbálja, nem akarja hozzáadni a „meleget”. A frekvenciamenet széles kiterjesztése határozott harmóniát és kerek középtartományt mutat., és ez kellemes meglepetés. Többször is megadta legszebb lemezeim lejátszási élményeit.
No, most már agyon dicsértük. Nem. Sok mindent jól csinál, mindenből mutat valamit, amit jónak ítélünk. Persze nem tévesztendő össze egy High-End produktummal. Viszont sokkal jobb, mint egy átlagos integrált erősítőbe beépített egyszerű, kártya felépítésű változat. A Cambridge Audio gyártmányai között ez mindig is így volt. A cég mérnökei nagy varázslói a megfizethető kategóriának.
Az energia időnként a fényesség felé mozdulhat el, de így gondoskodik a szomorúbb hangzású partner erősítőről az pedig az esetleg lustább hangsugárzóról. Mindezek természetesen nagyon kicsiny dolgok, de ebben a műfajban a különbség az, amiért a pénzt fizetjük. Érezni, hogy a mérnökök és technikusok komoly munkát végezetek a barázdákból történő zene kivarázsolásának érdekében. Mindent egybevetve, ez egy izgalmas, zenei hangú elektronika, sok erősítő profitálhat az általa szolgáltatott tiszta jelből.
Konklúzió
Hallottam már jobbat is, csak az nem ennyibe, hanem sokkal többe került. Viszont a RIAA korrekció pontossága kapaszkodót nyújt az értékelésben, mert a +/- 0,3dB (30 Hz – 50 000 Hz) nagyon jó adat. Természetesen a jó kábelek használata megtartja a műszaki paramétereket és sokat hozhat a definiáltság és a kontrolláltság, valamint az érzékletesség terén.
Viszont mindig van a fejlődésnek újabb útja és ezt a Cambridge Audio gyakran szokta bizonyítani. Kezdetben vala az integrált erősítőkbe beszerelhető phono-modul a PM-01, majd a külön épített készülékek sora, a 530P, azután az 540P, 551P, majd a CP1. Mindegyiknek volt MC-hangszedőkhöz alkalmazható változata is. Ezek a phono-elektronikák eddig csak a lemezjátszó hangszedőkhöz illeszkedtek. A Cambridge Audio esetében most először került phono-előerősítőbe egy fejhallgató kimenet, mint szolgáltatás. Az MM és MC hangszedők jeleit egyaránt fogadó, kiváló minőségű alkatelemeivel többek között nagyon alacsony zajszintet biztosító készülék egészen jó eredményeket produkál fejhallgatóval. Állja a sarat egy olyan rendszerben ahol a hanglemezek műsorát analóg felvevő eszközre visszük át és közben fejhallgatót használunk, vagy csak nem akarjuk, vagy nincs módunkban bekapcsolni az erősítőnket, hangsugárzóinkat.
Amennyiben mégsem akarnánk fejhallgatózni, meg kell venni a Cambridge Audio CP2 modellt.
Pro
+ gondosan épített, logikus áramkör
+ zenei megvalósítás
Kontra
– balansz helyett hasznosabb lenne egy kimeneti szint-szabályzó
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/ 944-1551