A Tower egy komplex működésű, vertikális line-array rendszerű koncert hangsugárzó oszlop. Egy új, hazai mérnökök által megalkotott konstrukció, amely egyetlen hangdobozban összesíti a többdobozos professzionális függesztett hangrendszer szolgáltatásait.
A Buda-Akusztika Kft fő szellemi vezére Szabó Zoltán, egy nemzetközileg is nagyra tartott, és elismert akusztikus tervező. A rendszer konstrukció Csaba Pál Botond munkáját dicséri. Mint megtudtuk a hangsugárzók tervezésekor a legapróbb részleteket elméleti síkon is alaposan átgondolták. A kompromisszumos – jó lesz az úgy(!) – megoldásokat sikerült mellőzni. A gyártó filozófiája, hogy minőséget a kompromisszum mentes, precíz tervezéssel, minőségi, válogatott alkatrészekkel és szigorú gyártási fegyelemmel lehet elérni. A publikum a Tower hangsugárzó rendszerrel a 2017-es Budapest Music Expo-n találkozhatott először, a fellépők valamint a hallgatóság körében a hangzáskép akkor nagy sikert aratott.
Teljesítmény: | magas szekció 180 Watt mély szekció 2 000 Watt |
Frekvencia átvitel: | 80 – 18 000 Hz |
Impedancia: | 8 – 16 Ohm |
Hangnyomás maximum: | 137 dB |
Érzékenység: | 116 dB (4 V / 1 m) |
Keresztezési frekvencia: | 2 300 Hz (24 dB/oktáv) |
Méretek: | 2500 x 270 x 350 mm |
Tömeg: | 50 kg |
A valódi fából készült hangdobozok CNC-megmunkálással érik el alap-kiképzésüket. A rendkívül merev falú, merevített, rétegelt fából készült ládák belső csillapító anyaga tiszta gyapjú. Ütés és nedvességálló fekete festéssel vonják be a dobozokat, így megfelelő használat során várhatóan évek múlva is szép állapotban maradnak. Az egyedi mechanikai kialakításnak köszönhetően, mind riggelve (függesztve), mind a mély-ládára rögzítve egyaránt telepíthető. A mechanikai alkatrészek és a rögzítőszett kialakítása nagyon praktikus, a konténerből kivéve az oszlopsugárzókat, a subládára való rögzítést pillanatok alatt el lehetett végezni. Amennyiben a függesztett kiépítést választjuk, természetesen a megfelelő tartozék-készlet is rendelkezésre áll. Az effajta telepítés is könnyen elvégezhető. A rendszer bontása is könnyű, pillanatok alatt szétszedhető, hála a precíz szabadalmaztatott mechanikai kivitelezésnek. A mély-ládák mozgatását a hátuljára szerelt kerekek segítik. Megállapíthatjuk, hogy valóban igényes, szép kivitelű eszközökről van szó.
Az elülső fémrács mögött bújnak meg a hangszórók. A BMC magas-sugárzó egy amerikai fejlesztésű SEOS (Super Elliptical Oblate Spheroid) hullám fázis kiegyenlített tölcsérhez csatlakozik. A hangsugárzó szekciókat egymáshoz képest fokolva is tudjuk rögzíteni. Így a sugárzási karakterisztika is beállítható. A Buda Acoustic saját, bejegyzett szabadalommal rendelkezik, amelynek lényegi eleme a hangdobozba beépített, a magas-sugárzókat állító precíz mechanizmus, amelynek segítségével a közép- és magas-frekvenciás vertikális lesugárzás beállítható az adott színházterem, koncertterem, sportcsarnok, vagy szabadtéri helyszín akusztikai viszonyainak megfelelően. Egyedi megoldás, hogy a magas-sugárzókat 4, illetve 2 fokonként (a legfelső magas tölcsért akár felfelé is) a dobozon belül egyenként lefelé megdönthetjük.
Nemcsak a hangszórókészlet minőségi (BMC, Beyma), hanem a keresztváltó alkotóelemei is, amelyeket egyedileg, mérésekkel válogatnak. Mindezeken felül a belső kábelezésre is különös gondot fordítottak. Egy neves, svédországi kábelgyártó, ezüstözött, teflon szigetelésű vörösréz sodratos huzalját építik be. A hátlapon 2 db 4 pólusú Neutrik speakon-csatlakozón megy be a végfok jele és innen fűzhető tovább a következő egységre.
Egy színházteremben megoldható, hogy a karzaton ülők is tökéletes hangminőségben élvezhessék a színpadi produkciót. Az alábbi kép szemlélteti, hogy mire kell gondolnunk.
Természetesen van arra is lehetőség, hogy szükség esetén a subszekciót is riggelhetjük. Így a teljes hangsugárzó rendszer színpad-képileg is szinte észrevétlen marad.
Ahogyan az ábrából látszik, nagyfokú modularitást és így többféle installációs megoldást kínál a gyártó. Teljesítményben, a rendezvény jellegétől függően, akár 10-80 kW-os teljesítményű szetteket is össze lehet rakni. Mindegyik összeállítás sub-, mélyközép-, közép- és magas-frekvenciájú kabinetekből tevődik össze.
A fejlesztők 2015-ben az Erkel Színházban több mérést végeztek. A színpad rendezői bal oldalára állítottak fel fél pár Tower hangsugárzó rendszert. Majd a mérési eredmények alátámasztották, hogy bizony a megvalósítás nagyon jól sikerült. A nézőtéri lefedettség teljesen egyenletes volt. Tehát a hangrendszerrel szemben támasztott követelmények, a nagy hangnyomás, a nagy sugárzási távolság, a mechanikusan állítható vertikális sugárzási szög, az egyenletes lefedés, a kardioid polár-karakterisztika, kis harmonikus torzítás és a többcsatornás működés biztosítottnak látszik.
Meghallgatás
Amire a teszt során a hangsúlyt fektettek, az nem más, mint a zenei megszólalás. A hangsugárzókat egy L’Acoustics LA 8-as végfokkal hajtottuk, lineáris állásban. A végfok előtt egy aktív keresztváltó biztosította a frekvenciaspektrum szétosztását a rendszer alkotóelemei között. Szerencsére nincs szükség speciális processzált teljesítményerősítőre. Jó minőségű végerősítők és egy – a rendszer frekvencia korrekcióját biztosító – keresztváltó egységre van szükség. A paraméterek beállítását a gyártó elvégzi.
A teszt lebonyolításában a legendás gitáros Alapi István négyféle gitárjával, invenciózus játékával és szakmai hozzáértésével segített. Őt elsősorban a gitárok megszólalása érdekelte is rendkívül meggyőzőnek találta a hangzást. Egy rögtönzött koncert kíséretében mindenfajta stílusban próbára tette a felállított szettet. A zenei formáció összetétele néhány zenei alapból, élő dobkíséretből és az ő gitár-játékából állt. A koncert után lehetőségünk volt a színpadon igényesen beállított és bemikrofonozott dobfelszerelés meghallgatására. Hegyessy Csaba egy zenei alapra dobolt, nagyon ütős és dinamikában gazdag ritmusképleteket és improvizációkat hallottunk.
Ezután, zenei anyagként többféle műfajból válogatott audiofil felvételeket tettünk egy CD-lejátszóba. Első élményként a középtartomány kiegyenlítettsége volt meghatározó. Ha megnézzük a frekvenciagörbét láthatjuk, hogy a görbe a 3 dB-es sávon belül marad szinte a teljes használt tartományban, és ez ütős dinamikával párosulva hallható. Rögtön meghallatszott, ha egy felvételnek hangzásbeli hiányosságai vannak. Egy ilyen lineáris rendszer nagyon kimutatja, ha az átviteli láncban valamelyik alkotóelem nincs a helyzet magaslatán. Saját felvételeink közül meghallgattuk azokat, amelyek egy televíziós közvetítőkocsiban lévő Genelec monitorrendszer segítségével készültek. Nem túlzás(!), azt a minden zenei részletet tartalmazó hangzásképet hallottuk, amit készítettünk, csak most jóval nagyobb hangerőn. Mind az énekhang, mind a hangszeres kíséret a maga természetességével szólalt meg.
A Buda Acoustic Tower hangsugárzó rendszert, összehasonlításként, egy neves európai gyártó berendezésével „eresztettük” össze. A teszt közben időnként meghallgattuk, hogy a referencia dobozok miben térnek el a Buda Acoustic muzsikálásától. Főleg az összehasonlító hangsugárzó-rendszer a középtartományban kicsit fedetten és „nazálisan”, fojtottan szólalt meg. Jól hallható különbséget tapasztaltunk. A felszerelés hangképe, éppen a középtartománybeli hiányosságok miatt, kevésbé volt részletgazdag.
Konklúzió
Magazinunkban megszokott, hogy a magyar vállalkozások figyelemreméltó eredményeinek is helyet adunk. Tesszük ezt azért, mert bár a saját hazájában senki sem lehet igazán próféta, attól még – mint erre számos példa is akad – léteznek vállalkozások és mögöttük kiváló szakemberek, akik minőségi berendezéseket állítanak elő. Sajnos mindegyiknek közös ellenséggel kell megküzdenie, és ez nem más, mint a hazai – sok esetben rossz – előítélet. Viszont egyre gyakrabban találkozni olyan zenekari riderrel, ahol bizonyos külföldi, alacsonyabb technikai színvonalú termékek gyártóit eleve kizárják. Ezzel talán még nincs is komoly gond, ha a véleményt formáló egyén ismeri azt, amivel nem szeretne dolgozni. A gond ott kezdődik, hogy a magyar gyártmányú, és tervezésű berendezések is eleve a nemkívánatos listán vannak. Pedig csak elég lenne tájékozódni, netán elmenni egy-egy hazai gyártó által szervezett bemutatóra és meggyőződni arról, hogy az előítéleteket félre kéne tenni.
Magasra tettük a lécet, hiszen egy L Acoustics KIWA, illetve KUDO típusú hangládákat eresztettük össze a magyar gyártmánnyal. A Buda Acoustic hangdobozainak sportszerű küzdelemben sikerült legyőznie a méltán ismert és elismert francia gyártó termékét. A hazai hangrendszerrel egy olyanfajta hangzási élményben volt részünk, amit még a hifi-rajongók is szívesen hallanának.
A hangrendszer egy bemutató példánya a LED-Art Kft telephelyén megtalálható, és ki is próbálható. A nyilvános meghallgatási alkalmakról a Facebook közösségi oldalon is lehet tájékozódni. A Buda Acoustic Tower hangsugárzó rendszer várhatóan egyre több rendezvényen bevetésre kerül.
Információk:
Gyártó: Buda Acoustic Kft
Internet: www.budaacoustic.hu
Telefon: +36-20/775-2146
Forgalmazó partner: Led-Art Kft
Internet: www.hangfenyszinpad.hu
Telefon: +36-20/9417-830