A Bécsi Filharmonikusok minden évben január 1.-én egy vidám és egyben megemlékező műsort mutatnak be a Strauss-dinasztia és kortársai gazdag zenei repertoárjából. Szinte az egész világ a televíziós készülékek előtt ül és várja, hogy elkezdődjön a koncert.
Az eseményt – Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker – minden újév első délelőttjén 11.15 órától kezdődően rendezik meg Bécsben a Musikverein nagytermében, az Aranyteremben. A koncertet 1987 óta az Eurovíziós Hálózat jóvoltából a világ legnagyobb kulturális produkciója, több mint 90 országban közvetítik, így akár egymilliárd ember láthatja egyszerre.
A Bécsi Zeneegyesület Aranyterme (Wiener Musikverein) a II. világháború ideje alatt is megtelt nézőkkel. A Theophil Hansen által tervezett Musikverein dús aranydíszítése miatt kapta az Aranyterem nevet, ahol Bruno Walter világhírű karmester szerint: ...„a hangszereknek is arany a zengése”...
Az első koncert 1939-ben volt Clemens Krauss karmester vezényletével. Ez volt az egyetlen eset, amikor nem január 1-jén, hanem december 31-én tartották. Ekkor még csak ifj. Johann Strauss-műveket hallhatott a közönség. Az első, újév napján tartott koncert 1941-ben volt, szintén Clemens Krauss vezényletével aki – Josef Krips két fellépésétől eltekintve – 1954-ben bekövetkezett haláláig a koncert karmestere volt. 1941-ben, a háború kellős közepén, a koncertet sokan „igazi bécsi örömünnepnek” tekintették, de a nemzetiszocialista propaganda saját céljaira ezt is kisajátította. Clemens Krauss a háború végéig gondoskodott az újonnan létrehozott intézményről. Josef Krips 1946-ban és 1947-ben állt a pódiumon. 1948-ban, miután a szövetségesek feloldották kétéves karmesteri tilalmát, Krauss visszatért, és 1954-ig további hét újévi koncertet vezényelt.
Krauss váratlan 1954. május 16-án bekövetkezett halála az utódlással kapcsolatban komoly dilemmák elé állította a Filharmóniát, mire 1955. január 1-je előtt eldőlt, hogy Willi Boskovsky koncertmestert bízzák meg a művészeti vezetéssel. A választás annyira szerencsésnek bizonyult, hogy Boskovsky huszonöt alkalommal, 1955-től 1979-ig vezényelte a koncerteket. Amikor 1979 októberében Boskovsky-nak egészségügyi okokból le kellett mondania az 1980-as újévi hangversenyt, a Filharmónia ismét döntéskényszerben volt. A koncert vezénylésére egy akkor már nemzetközi hírű karmestert választottak Lorin Maazel személyében, időszaka 1986-ig tartott. A zenekar tagjai ekkor döntöttek úgy, hogy évente cserélik a művészeti vezetőt ezért mindig más dirigálja őket.
Herbert von Karajan egy felejthetetlen koncerttel kezdett 1987-ben,
majd Claudio Abbado (1988 és 1991),
Carlos Kleiber (1989 és 1992),
Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015),
Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021),
Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005),
Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003),
Seiji Ozawa (2002),
Mariss Jansons (2006, 2012, 2016),
Georges Prêtre (2008, 2010),
Daniel Barenboim (2009, 2014, 2022),
Franz Welser-Möst (2011, 2013, 2023),
Gustavo Dudamel (2017),
Christian Thielemann (2019, 2024) és
Andris Nelsons (2020) következett.
Talán nincs még egy olyan zenei együttes, amely következetesebben és szorosabban kötődik az európai komolyzene történetéhez és hagyományaihoz, mint a Bécsi Filharmonikusok. A „zenefőváros” története során szerves részei voltak egy olyan korszaknak, amelyet az egyedülálló tehetségű zeneszerzők és tolmácsolók bősége miatt mindenképpen egyedinek kell tekinteni.
Az alapszabály értelmében csak a Bécsi Állami Operaház zenekarának tagja lehet a Bécsi Filharmonikusok tagja, három évadon keresztül bizonyítania kell alkalmasságát, mielőtt tagsági kérelmet nyújthat be. A filharmóniai zenészeknek – hangverseny-pódiumon szerzett tapasztalatai révén szerzett magas szintű művészi teljesítménynek köszönhetően – az opera által élvezett függetlenségét visszaadják. A Bécsi Állami Operaház nélkül nem létezne az általunk ismert Bécsi Filharmonikusok, Bécsben pedig köztudott, hogy ez a szimbiózis mindkét intézmény számára előnyös, és nagyban gazdagítja a város zenei életét.
A koncerteken leginkább a Strauss család művei hangzanak el, közöttük a legismertebbek, amelyek nélkül nem is záródhatnak az újévi koncertek, a Kék Duna keringő és a Radetzky induló. Az utóbbit 1946 óta játszották állandó jelleggel, kivéve a 2005-ös koncertet, amikor a 2004-es karácsonyi szökőár miatt elhalasztották azt.
A 2024-es újévi koncertet Maestro Christian Thielemann vezényli. A drezdai Staatskapelle vezető karmestere 2000 óta szoros kapcsolatban áll a Bécsi Filharmonikusokkal. Thielemann 2019-ben vezényelte először a Bécsi Filharmonikusok újévi koncertjét. Rendszeresen vezényli a zenekart előfizetéses koncerteken a bécsi Musikvereinben, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, valamint turnézik Japánban, Kínában, Európában és az Egyesült Államokban. Daniel Froschauer, a Bécsi Filharmonikusok elnöke kihangsúlyozta a művész fontos szerepét: …”Christian Thielemann-nal évek óta mély művészi partnerséget élvezünk, különösen a szimfonikus területen. A Filharmonikusok egyik karmestere, aki különösen közel áll a zenekarhoz. Ezért kértük, hogy 2024. január 1-jén ismét vezényelje le az újévi koncertet.”…