Az új Tempo a gyártó referencia osztályának közepén található, méretei szerint, ahogyan gondolnánk, a kisebb lakószobák kedvence lehet. Ezt a hangsugárzót is, mint mindegyiket az „audio-fizikusoknál”, gondosan tervezték, az alapegységek türelmes kiválasztásával, nagyon magas szintű illeszkedést és bravúros hangzásbeli eredményeket felmutatva gyártanak. Bár a fő alapelvek száz éve nem változnak, mégis lehet újat alkotni, erre a legjobb bizonyíték az Audio Physic kutatási csoportja. A Tempo az évek során bevezetésre került újítások mindegyikét tartalmazza, a „Plus” változat a kilencedik, itt a „+” csak ráadást jelent! Talán azt a ráadást, hogy nagyobb zeneszobákban is megállja a helyét? Figyelj csak!
Teljesítmény: | 100/150 Watt |
Frekvencia átvitel: | 32 Hz – 40 000 Hz |
Impedancia: | 4 Ohm |
Érzékenység: | 89 dB |
Méretek: | 1000 x 320 x 187 mm |
Tömeg: | 20 kg |
Ár: | 1 600 000 HUF |
Az Audio Physic Tempo Plus álló hangsugárzó első látásra mintha törékenynek tűnne. A karcsú formájú, egyáltalán nem magas, enyhe szögben hátrafelé döntött, finom kidolgozású, MDF-ből készült hangszekrényével a nappali dísze. Az újratervezett első és oldallapok csökkentik a káros rezgések kialakulását, valamint a hangsugárzó belsejében esetlegesen kialakuló állóhullámokat. A kabinet dőlésszöge a hangszórók helyes, akusztikus fázisba állítását szolgálja. A hangszekrény a belső térben számos kereszt-merevítéssel van megerősítve és kétféle anyaggal csillapítva. Az egyik ilyen anyag a klasszikus gyapjú, a másik, stratégiailag különbözőképpen elhelyezett, nyílt cellás, kerámia habelem. A habelem pórusai közötti helyet, több mint 85%-ban, levegő tölti be. Az oldalsó falak nem párhuzamosak, káros reflexió nem alakulhat ki. Mivel a mérnökök tisztában vannak a lakószobában történő szokásos elhelyezéssel, a cég megadja a hangsugárzók körül szükséges térméretet, amelynek mélysége legalább 290mm, szélessége legalább 430mm. Ekkora hely biztosításával elkerülhető a hangzási egyensúly felborulása.
A magas- és a középhangszóró kizárólag a Plus model számára készül, membránszerkezet technológiája egyedülálló, a modern polimerek csillapítási jellemzőit ötvözi a fém stabilitásával és torziós merevséggel. A felfüggesztési rendszer és a kosár közötti kölcsönhatásokból eredő káros rezonanciák hatékonyan megszűnnek. A HHCT-III magas hangszóró legfontosabb tulajdonsága, hogy lineáris frekvencia átvitelű a rábízott teljes tartományban, amely az emberi hallás küszöbénél jóval nagyobb. Homogén hangterjedést és rendkívül alacsony torzítási szinteket eredményez.
Egy hangsugárzó tervezésekor a jó hangzás legnagyobb ellensége az esetlegesen keletkező, nem oda illő hang, az a hangrezgés, amely a kabinet és a hangszórók egyéb részeinek ellenőrizetlen rezonanciájának eredménye. Bár ezek a problémák önmagukban aprók lehetnek, mindegyik összeadódik és negatív hatással van az eredményre, a zene tiszta hangzására. Ez különösen akkor igaz, ha az ellenőrizetlen rezgések visszahatnak a hangszórókra, mert éppen a forrást károsíthatják. Az Audio Physic tervezési elve mindig az volt, hogy minimálisra csökkentsék a belső rezonanciát, ezért a kifejlesztett egyedülálló technológiák közül sokat a különböző rezgések ellenőrzésére és megszüntetésére összpontosítottak. A Hyper Holographic Cone technológia ennek a filozófiának a megtestesítője. Ez a technológia jelenleg harmadik generációjában létezik, a HHCM-III a közép-hangszórók, míg a HHCT-III a magas hangszórók számára lett kifejlesztve.
A közép-hangszóró bonyolult HHCM-III kosárszerkezete fémből készült, rögzített, alumínium fáziskúppal rendelkezik. A kosár két részből áll, magából az alumínium öntvényből és a nagyon merev műanyag belsőből. Mivel a membránt mozgató lengőcséve és a felfüggesztés intenzív hőt termelnek, a hő bizonyos határérték felett egyes paramétereket megváltoztathat, a fém fáziskúp hatékony hűtőbordának is bizonyul. A membránt hűtőbordával ellátott, kettős neodímium mágnesek erőtere látja el mozgási energiával. A membrán hibrid szerkezettel és technológiával készül. Az alumínium membrán kerámia szinterrel van bevonva. A közép-hangszóró saját kamrában, a kabinet többi részétől elszeparáltan működik.
A Tempo Plus két oldalán nagy teljesítményű mély hangszóró találhatók, amelyek a „Peerless by Tymphany” által kizárólag az Audio Physic számára készültek. Alumínium membránokkal és extrudált fém kosarakkal rendelkeznek. Ez a két hangszóró kemény alumínium membránnal van felszerelve. Egy hibrid megoldást tartalmaz, amely egy selyem porvédőt és alumínium membránt kombinál. A más modellekben már bevált, úgynevezett „push-push technológia” szimmetrikus energia-eloszlást eredményez a hang szekrényben.A basszus-rekesz felépítése jelentősen hozzájárul az impulzusválasz kialakításához. A hangszóró kamra belseje felé kibocsátott energiák akusztikus csillapítására szolgáló hagyományos szigetelőanyag helyett nyílt pórusú kerámia habot használnak. A 85% -nál nagyobb pórus aránynál a csillapítás már lényegesen hatékonyabb. Maga a kerámia hab rendkívül merev és segít a hangszóró szekrény rezonancia-stabilizálásában is.
Az egyedi komponenseket tartalmazó keresztváltó szelektíven védett a mikro-rezgésektől. Az alacsony és közép-sáv közötti váltási frekvencia 150 Hz és 300 Hz, a közép és a magas hangváltás 2000 és 3000 Hz között van. A keresztváltókat három különálló PCB-lapra szerelték, külön-külön az egyes szakaszokra.
Az Audio Physic a jelek továbbításához szükséges kábelekkel, a csatlakozásokkal és azok termináljával is megkülönböztetetten törődik. A kabinet belsejében keletkező mechanikai energia ezekre a szerelvényekre is hat. Ezért, a felvett rezgések csillapítására az Audio Physic kifejlesztett egy rezgésmentes terminált. A masszív alumínium szerkezet neoprén tömítéssel van ellátva, a kötőelemek rugalmas felfüggesztésekkel rendelkeznek. A megoldást Vibrációs vezérlő terminálnak (VCT) nevezik. A magas minőségű WBT NextGen sorozatú csatolók szépek, a belső vezetékezés Audioquest kábellel készül.
Nem utolsósorban a TEMPO Plus-t alumíniumból készült, szilárd lábazattal építették, amik garantálják a padlóval való optimális érintkezést. A rengeteg, végletekig kidolgozott részlet meghozza hangzásban lemérhető hatását.
Meghallgatás
A Tempo Plus a sokkal drágább modellek jellemzőit hordozza magában. Hangzásában a „nagyok” hatását és megjelenítését adja! Elsősorban a hihetetlen pontosság tűnik fel, a reális ábrázolás kompromisszum nélküli. Első a semlegesség. A hangdoboztól elváló, zökkenőmentes, homogén hangzás, ami felhívja a figyelmet a zene érzelmi töltésére.
Egy ilyen hangsugárzón érdemes meghallgatni Beethoven – Missa Solemnis című nagyszabású művét, Robert Shaw által vezényelt Atlanta Symphony Orchestra és kórusának előadásában. (Telarc 80150) Maga a mű egy teljes (100-120 tagú) nagy-zenekart, vokális szólisták kvartettjét, és egy jelentős létszámú kórust foglakoztat. Akár szöveges-, akár dallam-képességekben eleve virtuózok előadására számíthatunk. A bemelegedési idő után felfedezett hangzás szépen kifinomult, amely sokféle dinamika megjelenítésére képes, sima, mégis részletes hangzásra, a témához illően hatalmas zenei dimenziót fog át. A forte és a tempo nagyon széles és mély stílusának replikációja. A mély basszusok (csellók, kürtök, bőgők) a fafúvós staccato, a makró és a mikro-dinamika segíti az egyik legcsodálatosabb zenekari bemutatót. A képalkotás is kiváló kétségtelenül feszültséget és súlyt ad még a normál lefutású dallamoknak is. A varázslatos harmóniák és dallamok, amelyek baritonnal párosultak, az érzelmi intenzitás fantasztikusan hangzik.
A jazz muzsika nagyjainak lemezével folytatva, Oscar Peterson, Ray Brown, Milt Jackson – The Very Tall Band című kiválóan elkészített helyszíni felvételének (Telarc CD-83443) képalkotása kinyitja a füleket. Már az első hangok elhangzásától kijelenthetjük, remekül fogunk szórakozni. Elvarázsol a teljes összhang, a magabiztosság, ami ezt a hangszórót a kedvencek körébe emeli. Minden apró rezdülésre azonnali reagálás érkezik a membránokról, Oscar Peterson a színpad jobb oldalán lélekemelő blues-t játszik, Milt Jackson ütései a legbonyolultabb dallamok esetén is rendben követhetők. Amit ezek az akkor már hatvanon túli úriemberek csinálnak, az maga a jazz – az életük. Ez egy tudatosan felépített lemez, ami az Audio Physic Tempo Plus hangsugárzón hallgatva szinte végeláthatatlan időkig zenei élvezetet nyújt.
Tanulságként levonható, hogy a Tempo Plus hangsugárzó nem erőltet a hallgatójára, nem hangsúlyoz ki semmi bántót, nem billen fel a harmóniák egyensúlya. Még a kis oktáv-terjedelemmel rendelkező, energikus, rézfúvós hangszereknek és a leghevesebb szoprán hangnak is megvannak a jó értelemben vett, kellemesen hallgatható sajátosságai (pl.: a szoprán mellkasi hangjai a legnehezebben átvihető hangok közé tartoznak). Nem hallani erőlködést, minden tartomány kellemes egyensúlyban van, a basszus lemegy akár 32 Hz-re is, ami a mély hangrendű hangszerek megjelenítésénél nélkülözhetetlen.
Konklúzió
Az Audio Physic Tempo Plus álló hangsugárzó nemcsak mérete folytán nappali-barát, de a szemek elől ügyesen elrejtették az intelligens mérnöki tervezést. Ez mindenképpen fokozza az esztétikai élményt, a modern lakberendezéshez is kiválóan illeszkedik. A beépített alkatelemek, a mérnöki ötletek megvalósítása és a hangzás ebben az árkategóriában kivételes hangsugárzóvá teszik ezt a modellt. A bevezetőnkben említett helység méretekkel barátságban van, akár 30-35 négyzetméter alapterületen is koncertélményt tud varázsolni.
Pro
+ hangszórók helyes akusztikus fázisba állítása
+ a kabinet több merevítéssel és kétféle anyaggal csillapítva
+ egyedül álló hangszóró technika
+ a zene pontos, mégis érzelmes tolmácsolása, anélkül precíz, hogy hűvös vagy analitikus lenne
Kontra
– csekély színválaszték
– hagyományos bútorstílusokhoz nehezen illeszkedő kivitel
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253