– avagy a rezgések szakértői
Magyarországi színrelépésük arra késztet, hogy foglaljuk össze a rezgések csillapításáról, annak szükségességéről kialakult ismereteinket. Abból a tényből indulunk ki, hogy bolygónk a föld középpontjának rezgés sebessége nulla. Ettől a ponttól távolabb gyakorlatilag minden matéria valamilyen frekvenciával és intenzitással „rezeg”. Tehát, hangrendszerünk állandó rezgések, mikro-mozgások uralma alatt próbálja bemutatni hangzási kvalitásait. Ahhoz, hogy megtapasztaljuk audio-rendszerünk valódi hangzását, ezeket a káros hatású rezgéseket szükségszerűen csillapítani kell. Ehhez nem fér kétség – a Tanú című filmből vett idézettel élve ”nem nyitunk vitát”.
Esetünkben két fajta rezgésről beszélhetünk, az egyik a felületi, a másik pedig a térbeli. A felületi rezgések – amelyek a készülékekben és kábelekben keletkeznek – okozója a váltóáramú hálózat és annak átalakító eszközei (transzformátorok), valamint a készülékekben lévő elektromos motorok. A térbeli rezgések akár a hangszórókból jövő hanghullámokból is adódhatnak, melyek nagy hangerőnél fokozottan hatnak a környezetre, a rezgésbe hozott tárgyakon keresztül (padló) vezetik a rezgést elektronikai berendezésekre. Megállapíthatjuk, hogy több rezgőrendszer kölcsönösen befolyásolja egymást. Ezek a fizikai hatások nagymértékben rontják a hallható hangzás minőségét, beleavatkoznak a hangrendszer legnagyobb feladatának teljesítésébe, zavarják a reprodukált muzsika életszerűségét.
A feladat-hármas adott. 1. a károsan ható rezgések elvezetése, 2. leválasztása, 3. csökkentése egy vagy többlépcsős megoldásban. Egy hangrendszer esetében a rezgéscsillapítás technikai kivitelezése a fali aljzatnál kezdődik és a hangsugárzóknál végződik (“talán” végződik – előbb jeleztük, hogy visszahat, és a teremakusztika következik, de ebbe most ne menjünk bele). A közbenső területet különböző szintű és minőségű anyagokkal és a belőlük készült elemekkel megszabadíthatjuk a nem kívánatos rezgésektől. Néhány, a rezgéscsillapító termékben felhasznált anyag és azok hangra gyakorolt hatását tekintve a következő tapasztalatok keletkeztek. (a rövid és könnyebb érthetőség elérése érdekében most mellőzzük a tudományos elemzést) Az alumínium, csillapítja a közepes és magas frekvenciájú rezgéseket, a bronz, az alacsony frekvenciájú mély hangokat dinamizálja, a titán, a teljes rezgés intervallumra kihat, az egyik legjobb csillapító anyag, a kerámia, mely tökéletes leválasztó elem, a POM, segíti a magas hangok csillapítását. És, hogy mindez még nem elég, az bizonyítja, hogy a rezgések pusztítására “új fegyverek” érkeztek.
A londoni székhelyű Audio Engineers Group elkötelezett a hifi-technikában kívülről ható és a szerkezeteken belül keletkező rezgések csillapításának technológiai fejlesztésében. A mérnöki társulás saját fejlesztése egy részecskékén alapuló csillapító technológia, amely a mechanikai rezgéscsillapítás egyik legfejlettebb megoldása. Elméletük szerint az általános rezgéscsillapítást általában egyetlen tömeg végzi, míg részecske csillapítás esetén több kis segédtömeg látja el ezt a feladatot.
A különböző gumiból készült csillapítók – mivel a környezetből vagy a készülékből érkező vibrációk további, harmonikus rezonanciákat gerjeszthetnek ezekben az anyagokban – akár negatív hatással is lehetnek az érzékeny elektronikus eszközök működésére. A kemény anyagokból készült csillapítók esetében gyakori a különböző rezonanciák csillapítás nélküli továbbítása, vagy az anyag keménységétől függően rezonancia a magasabb frekvenciák irányába tolódhat el. Tehát nem biztosan vezet a kívánt eredményre.
Tesztük szereplői teljesen mások, speciális kristály részecske-csillapító technológián alapuló párnák. Még mielőtt terítékre kerülne hatásuk az audiofil készülékekre és hangsugárzókra, ismerkedjünk meg a termékekkel! Mi a …….csuda…..ez.??? Nem boszorkányság – fizika.
A Booster Kinetic szigetelő párnák többrétegű, speciális, bőrhatású anyagból készülnek, amelyek belül textil réteggel vannak megerősítve. Az alapanyagot precízen, lézerrel vágják, a rétegeket rendkívül erős poliamid szállal varrják, a feliratok lézergravírozással készülnek. Ezt a technológiát az ejtőernyők készítésénél szokták használni. A Booster Kinetic párnák belsejében szilícium-dioxid kristály szemcsék találhatók, amelyek keménysége a Mohs-skála szerinti 7. A szemcsék rendkívül hatékony részecske csillapítást biztosítanak széles frekvenciatartományban.
A Booster Kinetic szigetelő párnákhoz hasonlóak a Booster Fluidum szigetelő párnák. Az eltérést a bennük használt finomszemcsés szilícium-dioxid kristály részecskék speciális bevonata jelenti. A részecskék finom polimerrel vannak bevonva, ami növeli a köztük lévő kohéziós erőt. Emiatt a részecskék viselkedése részben hasonló a nem newtoni folyadékok tulajdonságaihoz. A részecskék a hirtelen erőhatás impulzusaitól megkeményednek, folyamatos lassú rezgések esetén pedig puhává válnak. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően a szerteágazó irányú és tulajdonságú rezgésekre eltérő csillapítási jellemzőkkel képesek reagálni. Rendkívül hatékony csillapítást biztosítanak.
A Damper Kinetic egy mikrogolyós technológia. Egy Damper Kinetic párna belsejében pici méretű, alacsony ötvözetű, fém alapú, precíz megmunkálású szemcsék találhatók. A párna belsejében lévő szemcsék különböző méretűek (0,3-0,5 mm), gömb alakúak, így a köztük lévő érintkezési felület minimális. A fém alapú részecskék fő összetevője az α-Ferrum (vas), amely elemi állapotban szürkésfehér, szívós, jól alakítható fém. Az α-Ferrum a vas egyik kristályos módosulata. A rezgéscsillapításon kívül mást is tud! 912°C-nál kisebb hőmérsékleten, anizotróp tulajdonsága miatt képes hatékonyan csökkenteni az EMI-mezőt. Az EMI-field absorber az elektromágneses hullámok elnyelésére és az általuk keltett „zaj” elnyomására lett kifejlesztve. Az elektromágneses hullámok keltette problémák úgy oldhatók meg, hogy zajcsökkentő párnát egyszerűen az elektronikai zaj-forrásnak számító alkatrészek (motorok, trafók, kondenzátorok) fölé helyezzük. A Damper Kinetic, a készülékekkel érintkező felülete, a benne felhasznált anyag csillapító tömege, és a csillapítási jellemzők egymásra hatása alapján, lett kialakítva. A minimális érintkezési felületek és a nagy sűrűségű anyagszerkezet, valamint a külső burkolat rugalmas anyaga és kialakítása valamint a mikrogolyós technológia, lehetővé teszi a rezgések széles spektrumának hatékony csökkentését a mikro-rezonanciáktól a nagyobb energiájú rezgésekig.
A készülékeink és a hangsugárzók különböző bútorokra, komódra, polcra, szekrényre (legrosszabb esetben a padlóra) történő elhelyezése nem mutatja hangzásuk minőségét. Sőt ront az elérhető hangminőségen. Jobb megoldás a dedikált audio-állvány, aminél akár többféle rezgéscsillapítási megoldás is felvonul. Néhány rezgéscsillapítóval foglalkoztunk már, akár megírhatnánk fejlődésük történetét. Most mást mutatunk. Más alapanyag, más fizikai megfogalmazás (mert a rezgéscsillapítás nem minden esetben a készülék alatt fejti ki hatását), szóval ilyen még nem volt a kezünkben, nem is „szorongattuk” sokáig. Egy dolgot figyelembe kell venni, mégpedig, azt, hogy a Booster Kinetic, a Booster Fluidum és a Damper Kinetic több alkotóelemének variációja, a bennük lévő mennyiség és a megmunkálás típusonként változó, és természetesen több titkot is rejt mint amiről beszámolni tudunk. Amennyiben sikerült felcsigázni az érdeklődést, a továbbiak „megrágását” ajánljuk!
Meghallgatás
Első lépésként választottunk egy asztalt, aminek fedőlapja rétegelt (furnér) lemezből, alapja (lábai) fém zártszelvényből készültek. Második lépésként meghatároztuk, hogy milyen készüléket szeretnék a tesztnek alávetni? Szinte adta magát, hogy egy CD-lejátszó lesz a „szenvedő” alany, aminek el kell viselni a többszöri ki- és bekapcsolást, a párnák elhelyezésével járó mozgatást, és a kétkedő pillantásokat. Akár kettő készüléket is bevethetünk, egy olcsóbbat és egy komoly, kettős felépítésű futómű-DAC kombinációt. Tettük ezt azért is, mert valójában sokak az alapkészülékek felől közelítenek a komolyabb, drágább modellek felé. Mivel a Booster Kinetic mellett a Booster Fluidum szigetelő párnák erősítők és egyéb elektronikák alatt érdekeltek, ezért DAC-egység alatt alkalmazva is kipróbáltuk a hatást. Harmadik és egyben újabb felhasználási lehetőségként a hangsugárzók „lelkivilágába” hatolunk bele.
A Booster párnácskák elhelyezésére a lehetséges variációk száma bőséges. Lehetséges csak az egyiket vagy a másikat próbálni, de mindenképpen ajánlott mindkettő használata. Tesztelésre szánt zene anyagunk Dave Brubeck – Time Out című lemeze. Zsenikről van szó, muzsikájukat számtalanszor hallottuk a bemutatótermekben és különböző szobákban. Most eltekintettünk a Take Five című alapmű ezerszeri meghallgatásától, inkább a többiből válogattunk. A 2. a 4. és a 7. nóta elemzése során a párnák közelebb hozták a muzsikát, emberközelibbé tették a muzsikusok zsenijét. Az eddig is semlegességgel és muzikalitással rendelkező, színtelen középsáv jobban érvényesült. A hallgatóság azonnali, zavarba ejtő zenei beavatásban részesült. A hangzáskép definiáltsága és a dinamikai részek gyorsasága valamint a szólamok elkülönülése és ezáltal a tisztulás ámulatba ejtett.
Mindez ugyanígy meghallatszott Sting – …nothing like the Sun… című lemezének meghallgatásakor. Előjöttek a felvételben eddig is benne lévő mély érzelmi részletek, csak eddig ennyire nem tűntek fel. Az Englishman in New York című szám közepén, az intermezzóban elhangzó nagy impulzusú dobütésekről kiderült, hogy nincs két egyforma ütés és a dob dallamot játszik! A hangok bátrabb indulása következtében egy intenzitás változás, ezáltal hangulatfokozás következett be. A lemez dalai híresek költői szövegeiről. A szövegmondás egyes részletei eddig kevésbé voltak érthetőek, a rezgéscsillapító párnák használatával ez is jó irányba változott. Sting nagyszerű intenzitással énekel, amelyet valóságos stúdió-levegő övez. A hangulati képek széles színpadképen keresztül, megfelelő méretben és pontossággal, szinte „fogható” helyeken játszódnak, a zenei hatás lenyűgöző. Valójában a teljes színpad-mélység és az akusztikus tér érzékelhető.
A Damper Kinetic rezgés-csillapítóból a kisebbiket, az M-jelűt tettük a CD-lemezjátszó tetejére, közvetlen a lemezforgató mechanika fölé. Ez a kb. 2.2 kg tömeg megnöveli a készülék súlyát, így a rezgő testnek nagyobb lesz a tehetetlensége. A párnában lévő fém alapú, mikro szemcsézetű gömbök érintkezési felülete csekély, a nagysűrűségű anyagszerkezet és az anyag mennyisége nagy szerepet játszik a mozgás elleni tehetetlenség fokozásában. A hangzásra gyakorolt hatás az eddig elért jó eredmény azzal fokozódik, hogy a hangszeresek szinte kilépnek a hangsugárzókból, a térben való elhelyezkedésük szinte centire követhető, a hangok aurája és a hangteljesítmény játéka sokkal jobb hatást nyújt.
Kinetikus, azaz mozgási energiáról beszélünk. A kinetikus szó görög eredetű, „kinesis”, ami mozgást jelent. Egy mozgó tárgy mozgásba hozhat egy másikat, miközben lassul, a másik tárgyat pedig elmozdítja. A fizikai értelmezés szerint az egyik test munkát végzett a másikon, melynek következtében mozgásállapotuk megváltozik. Ezzel magyarázható a golyók ütközés előtti és utáni mozgása. De van itt még más is!
Az EMI-field csökkentő hatás = az elektromágneses hullámok elnyelése és az általuk keltett zaj elnyomása. Az elektromágneses tér fénysebességgel terjed (valójában ez a mező fényként azonosítható) és kölcsönhatásba lép a töltésekkel (a töltéshordozó tömegekkel) és az áramokkal. Az elektromágneses mezőt úgy tekinthetjük, mint egy dinamikus entitást, amely más töltések és áramok mozgását idézi elő. A párnák ezzel összefüggésben lévő hatását tesztünkkel nem tudtuk bizonyítani, hagyatkozunk Michael Faraday és James Clerk Maxwell fizikusok elméleteire akinek éltműve megtölt egy műszaki könyvtárat.
A Damper Kinetic rezgéscsillapító párnából egy pár érkezett szerkesztőségünkbe, a helyzet adta magát, hogy hangsugárzókon is kipróbáljuk. Az értékelés előtt egy kis kitérőt kell tenni, mert nem minden hangsugárzó kabinet egyforma kidolgozású. A kellő belső merevítéssel rendelkező kiváló „asztalos munkák” rezgéstanilag jól viselkednek, tudják a leckét. Ezek általában 2000-3000 EUR körül árazottak. Sajnos akadnak szép számmal zengő, rezgő, döngő, dübörgő, huppogó és még ki tudja miféle zenétől elrugaszkodott hangokat adó dobozok. A Damper Kinetic párna tulajdonságai és 2.2 kg tömege az itt képződő rezgéseket is elnyeli, tisztábbá varázsolva a hangzást. Egyszerűen a fedlapra helyezve azonnal hallható módon fejti ki hatását. A szolidabban árazott hangdobozok sok esetben hasznot húznak ebből. A mi hangszóróinknak nyilvánvaló az affinitása a vokál és az akusztikus felvételek iránt, teszik ezt érzékenységük folytán, világos hangzásképpel. A jazz -vokál felvételek, anélkül, hogy fokozott énekesi csillogást mutatnának, kihasználnak minden énekesi erényt. De, ott a „tüzes” trombita, és ellenőrizhetővé válik a szaxofonos levegővétele. Mindez természetes hangzás egyensúllyal, esztétikusan. Természetesen a Damper párna nem küszöböli ki a hangszórók egyéb, zeneiséggel összefüggő hibáit, rossz hangszórónak ettől még nem lesz köze a valódi hangszerhangokhoz. (A probléma megoldása másban keresendő, vegyünk jó hangszórókat!) Az Audio Engineers nem ad abszolút választ, de relatív válaszokat, tudományos szempontból indokoltat igen.
A kritikus meghallgatás variációi után „lebontottuk” a rezgéscsillapító rendszert, mert a visszalépés szintén a teszt részét képezi. A változás ekkor érzékelhető igazán. A negatív tapasztalat – a hangzás „összeesik, mint Samu nadrágja” – nagyobb hatású mint a javulás az alátétek behelyezése után. Persze ebben a koncentrált figyelem is szerepet játszik. A régi mondás itt is beigazolódott, a jót könnyű megszokni. Nyilvánvaló, hogy hangrendszerünk elemeinek kiválósága és kábelezése már hozott sok kellemes változást, és már szinte minden igényt kielégített – de a „szinte minden” kisördöge sokszor ott van, az „ördögűző” rezgéscsillapítással a hangzás újabb szintet lépett. Audio Engineers hozza a zenei kifinomultságot és a vizuális vonzerőt az audio-piacon jelenlévő sokkal költségesebb versenytársakkal szemben.
Konklúzió
A valóságban számos fizikai folyamat létezik, amelyek során a mozgási és rugalmassági energia más energiaformákba oszlik el, intenzitása csökken, elvész. A csillapítás egyik legnyilvánvalóbb megnyilvánulása a szabad rezgések során fellépő amplitúdó csökkenés. A rezgés amplitúdója az idő előrehaladtával exponenciálisan csökken, a ciklus során elvesztett energia arányos a ciklus hosszával. A ciklusonkénti energiaveszteség meglehetősen frekvencia- és amplitúdó függő. Ezért volt szükség az Audio Engineer kutatásaira, hogy olyan anyagokat és technológiát találjanak, amik széles frekvencia spektrumban fejtik ki hatásukat. A rezgéscsillapításra alkalmas eszközök kialakítása empirikus tapasztalatokon alapszik, a hatásokat összegezve úgy kerülnek kialakításra, hogy azok szinte bármely helyen azonos hatást biztosítva kielégítsék az igényeket.
Két alapvetés: 1. A hang természetes reprodukálásához a káros rezgéseket csillapítani kell! 2. Az audio világában a rezgésekről eszmét cserélni lehet, de nem elegendő, a termékek kipróbálása és az adott audio-rendszerben a hatások elemzése megkerülhetetlen. Tesztjeinkkel bebizonyosodott, hogy az Audio Engineers rezgéscsillapító termékek nem az audio szemfényvesztés témakörébe tartoznak, működésük hatékony, az összhangzatra gyakorolt hatásuk előrelépést hoz. Örömünkre szolgál az a tény, hogy egy készülék árához képest töredék összegekért is érzékelhető, sőt audiofil megítéléssel fontos változásokat lehet előidézni az audio-rendszerek hangzásában.
Hivatalos magyarországi forgalmazók:
Ekline Audio
Internet: www.ekline-audio.hu
Telefon: +36-20/324-2960
Delta Hifi
Internet: www.deltahifi.hu
Telefon: +36-96/414-968