Barangolásunk a táp elosztók/szűrők/áram kondícionálók sűrűjében az észt Audes gyártóhoz vezetett, amely egykor állami tulajdonú cégként indult. A Tallinn központjában létesült gyár neve, amely 1935-ben kezdte meg tevékenységét, RET (Raadio-Elektrotehnika Tehas). Alapítói Friedrich Olbrei műsorszolgáltató- és hadmérnök, Karl Reimann és Hans Võrk észt műszaki tudósok és mérnökök voltak. A vállalat tevékenységi köre „rádió-, audio- és moziberendezés, készülékek és egyéb elektrotechnikai alkatrészek fejlesztése, gyártása és értékesítése” címmel szerepelt. 1940-ben a gyárat „Punane RET”-nek (Vörös RET) nevezték el, majd sokkal később, 1992-ben átkeresztelték Audes névre (Audio from Estonia) ekkor lett transzformátor-specialista, 1993-ban az Audes megalapította saját hangsugárzó gyárát. A vállalatot ma, az alapítók munkásságának tiszteletével és a gazdag múlt megbecsülésével, Igor Tyurin fejlesztőmérnök irányítja. Az Audes OEM beszállítóként mintegy 30 neves – köztük több német – márka számára, eddig főleg hangstúdiókra koncentrálva gyárt transzformátorokat, megbízhatóan megfelel a csúcsminőségű ipari szabványoknak.
Egyik kiváló termékük az Audes ST-900 tápáram-kondicionáló, amit kifejezetten a nagy értékű, nagy teljesítményű és kiváló hangzást biztosító High-End kategóriás audio-berendezések áramellátására terveztek. Az Audes ST-900 a 2022-es év többszörösen díjazott terméke, röviddel a nemzetközi sikerek elkönyvelése után elért hozzánk is, ami azért örvendetes, mert a hazai elektromos hálózatban egyre csak nő a hangzás minőséget rontó zavarok száma.
Terhelhetőség: | 900VA |
Bemenet: | 10A IEC C14 csatlakozó |
Kimenetek: | 5x16A CEE 7/3 csatlakozók |
Méretek: | 130 x 477 x 347 mm |
Tömeg: | 11 kg |
Ár: | https://streamaudio.hu/audes-st900-halozati-feszultseg-kondicionalo |
A készülék matt feketére festett, húzott fém házban lakik, amin meglátszik a precíziós megmunkálás. A termék úgy van megépítve, mint egy tank – életünk végéig használhatjuk. Az Audes ST-900 előlapján kettő műszer található, amelyekből az egyik a bejövő hálózati feszültséget, a másik az éppen aktuális, fogyasztott áramerősséget méri. Az Amper- és Voltmérőkön leolvasható, hogy a bekapcsolt audio-elektronikák mekkora feszültség mellett összesen mekkora áramot vesznek fel. A hátoldalon öt darab európai szabványú hálózati konnektor található, mindegyik azonos paraméterekre kalibrált. A tápkondicionáló fő eleme a cég mérnökei által tervezett és kifejlesztett 230V AC/115 + 115 V AC toroid transzformátor, amely galvanikusan leválasztja a berendezéseket a lakás elektromos hálózatától. A transzformátor elkészítése során kiváló minőségű transzformátor-magra, speciális tekercselési technikával, nagy tisztaságú réz vezetőt tekercselnek.
Az esetlegesen érkező elektromos interferencia ellensúlyozása a szimmetrikus tekercselési elv alapján, a bejövő elektromos zavarok kiiktatása a kölcsönös törlés elve szerint történik. Aktív szűrő elemeket nem tartalmaz. Az ST-900-nak nagyon kicsi a kimeneti egyenáramú ellenállása, így feszültségesések nélkül könnyen képes nagy áramlökéseket szolgáltatni – az induktivitás minimálisra csökken. A transzformátor megbízható árnyékolással van felszerelve, kialakítása elentős terhelés ellenére is teljesen kizárja a káros elektromágneses sugárzást. A hálózaton jelen lévő DC-komponenseket is hatékonyan szűri. A szűrőhatást egy nagyon nagy tekercsmag és a primer tekercsben alkalmazott sok tekercs-fordulat öninduktivitása okozza, így átmeneti zavar esetén a mágneses fluxus nem tud azonnal megváltozni. A transzformátor szekunder tekercse két félre van osztva, egy középső csappal rendelkezik, amely az egyes aljzatok földelőkapcsaihoz csatlakozik. Mivel a hálózati interferenciák többsége magasabb frekvenciákon keletkezik, a transzformátort úgy tervezték, hogy 800 Hz-től aluláteresztő szűrőként működik. Amennyiben egyenáramú fáziseltolás van a hálózatban, a galvanikus leválasztás folytán a transzformátor megakadályozza, hogy ezek elérjék a csatlakoztatott berendezéseket. (Egyenáramú fáziseltolást a napelemek, a led-világítás, az inverterek, a töltőpont elektromos autóhoz, a hőszivattyú és más eszközök okozhatnak, amelyek sok egyenáramot szivárogtatnak és nincsenek megfelelően árnyékolva, nagyfrekvenciás „szemétet” küldve az elektromos hálózatba.)
Öt darab kiváló minőségű, speciális Berker CEE 7/3 hálózati aljzat galvanikusan el van választva az elektromos hálózattól. Az csatlakozóaljzatok összesen 900 VA terhelhetőséget biztosítanak, ami általában elegendő egy audio-rendszer üzemeltetéséhez. Mind az öt konnektor azonos áramú és teljesítményszintű, nincs megkülönböztetés forrás-készülék vagy erősítő(k) csatlakoztatása között. A termék kiegyenlíti a kimenő feszültséget a földvezető körül, így többé nem kell aggódni a konnektorhoz csatlakozó tápkábel polaritása miatt. Bekapcsoláskor körülbelül 12 Amper csúcs áramot vesz fel. Az Audes áram kondicionáló túlterhelés- és hővédelemmel rendelkezik, amely kikapcsolja a transzformátort, ha annak hőmérséklete eléri a 90 °C-ot. Amint a hőmérséklet 75 °C-ra csökken, a készülék automatikusan újra csatlakozik az elektromos hálózathoz. A fenti technikai megoldások mindegyike lehetővé teszi az elektromos hálózati zajok szinte teljes távoltartását, megbízható, kiváló minőségű tápellátást biztosítva az audio-berendezéseknek.
Az olvasásban idáig eljutva jogosan merül fel a kérdés: mi az izolációs transzformátor? Nos, alapvetően ez egy hálózati transzformátor, ami azonban a feszültséget a szokásos módon nem emeli vagy csökkenti, hanem különlegességként 1:1 arányban egy szekunder tekercsre viszi át. Ehhez egy megfelelő, galvanikus szigeteléssel ellátott gát kerül. Ez biztosítja, hogy a szekunder oldal (kimenet) el legyen választva a primer tekercstől (bemenet), amely a föld-potenciálhoz viszonyított hálózati feszültséget hordozza. A szimmetrikus teljesítménytranszformátor „trükkje” az, hogy új virtuális 0 értéket hoz létre az összes csatlakoztatott készülék számára. A váltakozó áramot szinusz-hullámként láthatja – a szinusz nullpontja (ahol -ról +-ra változik és fordítva) a gyakorlatban, mindenféle zavarforrás miatt – ami nem mindig jön létre 100%-ban.
Leválasztó transzformátort akkor használunk, ha az elektromos hálózatot el szeretnénk választani a fogyasztótól. A vonatkozó előírások szerint magas szintű érintésvédelem érhető el, de a galvanikus leválasztás azonban azt is hivatott biztosítani, hogy a nem kívánt zavarok, mint például a más berendezések által keltett zúgás vagy a kábeles interferenciák ne érjék el a rákapcsolt érzékeny berendezéseket. Gátolja a villámlás, elektrosztatikus kisülés, hálózati kapcsolás, motorindítás és egyéb anomáliák okozta interferenciákat. A leválasztó transzformátor a többi fogyasztótól (motorok, rádiófrekvenciás frekvenciaváltók, szoláris inverterek stb.) a lakás hálózatán belül minden interferenciát távol tart. Jól megtervezett transzformátor, egyfajta energia-tárolóként is működik, stabilan tartja a feszültséget. Képes kompenzálni a hálózat rövid távú ingadozásait. A nagy transzformátor hatékony energiatároló eszköz, amely sok energiát tud leadni – de csak rövid ideig. Ráadásul, az alkalmazott elv miatt szűrőhatású. Éppen erre van szükségünk!
És most…, jön a főnyereményt érő kérdés! Mekkora áramerősség szükséges egy audio-rendszer működtetéséhez? Ez elsősorban az adott teljesítményerősítő típusától függ. E tekintetben a legkevésbé problémásak az „A/B”-osztályú, alacsony nyugalmi árammal működő félvezetős erősítők vagy a kapcsolóüzemű tápegységgel működő erősítők. Mindkettő fajtában az a közös, hogy energiafogyasztásuk jelentősen függ a szükséges kimeneti teljesítménytől. Általánosságban azt lehet elmondani, hogy még egy komolyabb integrált erősítővel sem tudunk az ST-900 kapacitáshatárának közelébe érni. Kicsit más a dolog, ha „A”-osztályú erősítőket vagy akár elektroncsöves erősítőket használunk. A specifikációban megadott, általában alacsony (10 – 20 Watt) kimeneti teljesítmény ellenére, ezek sok áramot fogyasztanak, és ezt szinte folyamatosan teszik. Az elektroncsöveknek nemcsak a teljesítmény előállítására, de a működtetéshez szükséges fűtésre is kell az energia. Az Audes gyártási palettáján lévő ST-3000 típus, egy 3000 Watt összteljesítményű változat, a legnagyobb végerősítőket is kezeli.
A cél maradéktalan eléréséhez az alkalmazott transzformátor kimeneti ellenállásának a lehető legkisebbnek, és alacsony induktivitásúnak kell lennie. Elég nehéz feladat. Az Audes ST-900 transzformátorát úgy tervezték, hogy a primer tekercs fordulatok száma maximális, ennek eredményeként a terheletlen Audes ST-900 energiafogyasztása nagyon alacsony, ami logikusan ahhoz vezet, hogy mindig bekapcsolt állapotban tarthatjuk.
Meghallgatás
Az Audes ST-900 tápkondicionáló használata javítja a hangzást minőséget. Ez egy kategorikus kijelentés, de van „veleje”. Először is a hangerő, amit ugyanazzal a hangerőszabályzó-pozícióval hallgatunk, mintha egy kicsit nagyobb lenne. Aztán, bővül a hangszerek elhelyezkedésének érzete, a hangszínek tisztasága, a hangszínpad szélessége és mélysége, valamint egyértelműen több a levegő a hangszerek körül. Ezek a jellemzők vagy jelenségek általában minden audio-láncban történő bármilyen előrelépésnél jelentkeznek. De(!), mint minden dolog az életben, az audio-lánc kialakítása is az első lépéseknél kezdődik.
A zene rendkívül dinamikus részleteinek közvetítésekor az erősítőnk végfokozata hatalmas áramcsúcsokat „húz ki” a hálózatból. Az természetesen nem kivételek 50 és 100 Amper közötti értékek, viszont a feszültségszintnek állandónak kell maradnia. Ez fizika és a zenehallgatás mérnöki munkája. Ha nincs megfelelő táp áramunk akkor a további lépések is nehézségekbe ütköznek. Ha nincs megfelelő áramellátás, miként fogjuk elbírálni az audio-rendszer többi elemének hangzás minőségét, milyen szempontok és megfontolások alapján fogjuk kialakítani a teljes rendszer hangzását? Ugye, jók a kérdések!
Egy kis magyarázat: A dinamika a zene leghalkabb és leghangosabb hangja közötti különbség „távolságát” jelzi. A dinamika tartományt lefelé a rendszerrel kapcsolatos háttérzaj korlátozza, felfelé pedig a túlterhelés következményei, például torzítások stb. A dinamika egyben hangnyomást is jelent, decibelben (dB) meghatározott érték. A dinamikai csúcsok elérhetik vagy meghaladhatják a 110-120 dB értéket. A magas dinamikai érték akkor előnyös, ha szükség van a zene 100 dB feletti csúcs szintjeinek leképezésére. És miért ne lenne szükség erre?
Hivatkozhatunk arra, amikor egy 120 tagú szimfonikus zenekar teljes létszáma a fortissimot játsza – ahol mindenki hangszerének hangerő- és saját teljesítmény- maximumát adja – de olyan nagy impulzusok előállítására alkalmas hangszerek hangzására is, mint a dobok, a zongora (ami ütőhangszer, hiszen kalapácsok ütik a húrokat) vagy az elektronikus zenei effektusokra, főleg az ütemes basszusra. Itt jön képbe a zongorán vagy az ütőhangszereken a kifejezésmód. Sokszor úgy véljük, hogy a zongora, és/vagy az ütős hangszerek, csak két kifejezési paraméterrel rendelkeznek, ezek a sebesség és a hangok kitartása. Igen ám, de a zongorista hamar rájön, hogy ő is a „szobában” játszik, és hogy a zongorajáték igazi művészetéhez hozzátartozik a helyszínhez való igazodás, és ott a helység visszhangjával való játék. Így az egyszerű kalapácsütések kalandozássá válnak az akusztika költészetébe és misztériumába, mint a létezés lényegének kifejezése. Figyeljünk, mert ez hallható a felvételeken.
Liszt Ferenc – Mephisto keringőjének meghallgatásakor a hosszan tartó harmonikusok hűek maradnak a zongora valódi hangzásának természetéhez. Megfigyelhető a pedál-működtetés hangja, a fakalapácsok hangjának szépsége, a kifeszített húrok harmonikus tartalma. Nincs mesterséges hullámzás vagy nagy frekvenciaingadozás. Abszolút tisztán hallhatók az akkordok, a teljes fortissimo, majd a hirtelen nagy szünet következik, amely egy Steinway Grand dinamikai erejét bizonyítja. A felhangok természetes módon csengenek le és halványulnak el, erre a hangminőségre a természetes szót szoktuk írni. Szinte érezhető a húrok természetes feszültsége, és ahogy a Steinway faváza adja ennek a hangszernek az igazi rezonáns test hangját. Senki sem vonja kétségbe, hogy ez a hangszer remek, és hogy a zongora hangjának éppúgy köze van a test és a húrok minőségéhez, mint a kalapácsokhoz és azok működéséhez. A felvétel olyan stabilnak tűnik, mint amennyire nehéz a zongora. Senki sem merné azt mondani, hogy ez a felvétel „digitálisan” hangzik a szó becsmérlő értelmében. Ezért meghallgattuk a Holdfény-szonátát is.
Az Audes ST-900 tápkondicionáló rendszerbe iktatásával nagyobb zenei kontrasztot hallani, és ami különösen feltűnő, az az abszolút nyugalom. Aki még soha nem hallott „nyugalmi” hatást, azt bátorítjuk, hogy próbálja ki, mert a hangszerek körvonalainak homályossága és a vibrálás jelensége az Audes ST-900 használatával megszűnik. Eltűnik az oda nem illő homály és vibrálás. A hangzás, még bonyolult harmóniák esetén sem tűnik zűrösnek, a térbeli leképezés megfigyelésekor rájövünk, hogy a hangszerek kontúrjai élesebbek, a mikrodinamikai részletek mindig egy kicsit szabadabbak és könnyebbek. Mindezekkel együtt a muzsika kisugárzása helyesebbé és természetessé válik. Még egy összefüggés. Ha csökken a teljesítményerősítő reakcióideje, a hirtelen változó audio-jelekre gyorsabb a feldolgozási idő, az különösen pozitívan hat a zenei tranziensek reprodukálására, legfőképpen az alacsonyabb frekvenciák esetében – mert oda áram kell.
Konklúzió
Az első pillanattól kezdve jelentkezik a „jól hallom” tapasztalat, majd egy pár nap zenehallgatás után jön a megszokás. Mint mindig, a jót könnyű megszokni. Az első élménydús benyomás után előkerülnek azok az apró részletek, amiket eddig bizonyos árnyalat fedett, amit lehet úgy is értékelni, hogy van köztük amit nem szeretünk, persze ez felvételenként változik. Amiből nem hiányzik semmi, az viszont nagyon jól hangzik, így kimondhatjuk az Audes ST-900 tápkondicionáló használata megéri. Egy komolyabb teljesítményű, „combos” végfokozattal rendelkező integrált erősítő vagy külön épített teljesítményerősítő a zene dinamikáját reprodukálva jelentős energiákat kénytelen felvenni. Egy közönséges háztartási elosztó, amely hosszú elektromos kábelekkel csatlakozik a hálózathoz, nem képes ilyen áramszintet biztosítani. Ahol a szükség, ott a segítség – sokat írtunk már mindenféle tápszűrő használatának értelméről – mindig jó megtapasztalni pozitív hatásukat.
Pro
+ A transzformátor megbízható elektrosztatikus árnyékolással van felszerelve
+ A kiváló minőségű CEE 7/3 aljzatok galvanikusan el vannak választva
+ Elegendő tartalék még nagyobb teljesítményű erősítőhöz is
+ Stabilizálja és tisztítja a hangzásképet
Kontra
– Kissé magas ár
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253