Muzsikáló malomkerék
Amennyiben szeretnénk egy professzionális minőségű, High-End lemezjátszót lenyűgöző teljesítménnyel és ragyogó hanggal, az Acoustic Solid választékában többet is találunk, de elérhető áron a közelünkben érezhetjük az új „junior” modellt Solid 111 sorozatszámmal. Egyszerű szépség és a legújabb technológia, mindez alumíniumból, ahogyan azt CNC-esztergagéppel ki lehet faragni. A Solid 111 nemcsak esztétikájával, hanem finom szerkezetével, és az alkalmazott egyedi megoldásokkal is hódít. Kitűnik kivitelével és kielégíti a legmagasabb akusztikai és a technológiai igényeket.
Karl Wirth az Acoustic Solid németországi High-End fejlesztő és gyártó cég alapítója kiválóan bánik az esztergagéppel. Cégét arra alapozta, hogy kizárólag az analóg lemezjátszást tökéletesítse. A mérnök úr harminc év finommechanikai szakmai múlt után úgy gondolta, tudja a megoldást a lemezjátszás alapvető problémáira. Az elmúlt évtizedben komoly fejlesztői és precíziós gyártási megoldásokkal és a sok egyedi megoldást alkalmazó modelljei által bekerült a High-End gyártók elitjébe, pedig Németországban sokaknak van fogalma a fémek precíziós megmunkálásáról és a fényesre csiszolt alumínium luxusáról.
Lemeztányér: | 6 kg. alumínium 30 mm |
Hangkar: | WTB303 |
Motor: | Szinkron motor |
Szabályozás: | Mikroprocesszoros hálózati tápegység |
Meghajtás: | Szíjhajtás, külső motor |
Sasszi: | 20 mm vastag alumínium |
Méretek: | 310×310 mm x 190 mmm |
Tömeg: | 17 Kg |
Ár: | 2000 EUR |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
Az Acoustic Solid 111 már a sokadik lemezjátszó a cég 1996-os megalapítása óta, de most lejjebb adták az árat, de NEM A MINŐSÉGET!!! A fő gyártmányvonulatok között a Solid a teljesen alumíniumból készült sasszi, lemeztányér és motor kombinációja. Igen ám, de ez a kombináció nem egyszerű még akkor sem, ha jelenleg ez a legalacsonyabban árazott modell. A három említett főegység szimbiózisa leköti figyelmünket és ez az, amit úgy hívnak „az ördög a részletekben lakozik”. Nagyon lényeges dolgot figyelhetünk meg: az egész szerkezet merev, semmi nem rugózik és ez a futómű-tervezés egyik iránya. Annak érdekében, hogy semmilyen mechanikai zaj ne kerüljön a muzsikába abszolút méretpontossággal és kiegyensúlyozottsággal elért rezonanciamentesség, a tervezés és gyártás magas iskolája szükséges. Minden részegység egy-egy alumínium tömbből „faragott”. A nagy tömegű tányér és a szintén ugyanolyan paraméterekkel bíró sasszi közötti kapcsolatot egy speciálisan megmunkált tengely és annak perselye látja el.
A tengely csapágyazása teljesen egyedi. A szakmában sok anyaggal kísérletezők jól tudják, itt dől el a lemezjátszó saját hangja a „dübörgés” vagy annak teljes hiánya. A Solid 111 különlegesen megmunkált acéltengelyén egy kerámia golyó található. Mindez teflonperselyben forog, ami azért is különleges, mert a teflon egy idő után „betömörödik” és így kialakul egy szuper csendes mechanika, amely az idő múlásával nemhogy kopik, hanem jobban szolgálja célját.
A sasszi kiképzése lehetőséget nyújt nagyon sokféle – opcionálisan akár három különböző – kar és hangszedő felszerelésére. A választható karok közül az Acoustic Solid ajánlása alapján a Rega műhelyében gyártott WTB 303-as modellt kaptuk, a Denon DL–103 mozgó mágneses hangszedőjével. A karba fixen bekötött összekötő kábel is a Rega terméke. Az Acoustic Solid minden futóművét mikroprocesszoros fordulatszám-stabilizátoros, külső tápegységgel ellátott szinkron motorral szállítja. Ez a motor teljesen különválasztott az egyéb szerkezeti elemektől, mely tengelyén precíziós remekmű az ékszíjtárcsa. A motor elszeparáltságán kívül külön erre a célra készített és méretezett rezonancia elnyelő alapon áll. A fordulatszámtartás „kvarc-pontosságú”, ezért még véletlenül se jut eszünkbe a „nyávogás”, a sebességingadozás. A nagy lendítő-tömegű (6kg) tányért egyébként sem lehet ilyen vonatkozásban zavarba hozni. Nagyon szimpatikus, hogy minden részegység henger alakú – mégis milyen legyen egy kiváló esztergályos műhelyéből? Az egész szerkezet komolyságot és eleganciát hordoz, csak úgy csalja magához a tekintetet még akkor is, ha a hangtechnikai láncunkban van még egy-két „nézni” való.
Nézni és hallgatni valót bőven találunk az Audio Research választékában, annak érdekében, hogy méltó partnert találjunk az Acoustic Solid 111 lemezjátszóhoz.
A PH6 Phono előerősítő, mint minden Audio Research termék is kézi munkával készül Minnesotában, a saját gyárban. Bizonyos „létfontosságú” részegységeket olyan szakemberek gyártanak, akik már 20-25 éve dolgozói a cégnek és ugyanazt a munkát végzik. Az érintkezők kézzel forrasztottak, minden munka „hazai”, a transzformátorok és a főbb részegységek amerikai gyártmányok, helyi forrásból valók és a fejlődés zálogaként mindig van valami izgalmas a „motorháztető” alatt. Az új termékben a tápegység és az áramkörök megkülönböztethető topológiája egy teljesen új, de a klasszikus ARC jegyeket sugárzó kivitelbe van csomagolva.
Frekvencia menet: | 10Hz – 60 000Hz |
Eltérés az ideálistól (RIAA): | ±0.2dB |
Torzítás: | kevesebb, mint 0.005% 0.50V RMS 1kHz |
Érzékenyítés: | 58dB 1kHz (MC / MM) |
Bemeneti impedancia: | választható 47K, 1000, 500, 200, 100 Ohm 200pF |
Kimeneti impedancia: | 200 Ohm |
Méretek: | 470×132×254 mm |
Tömeg: | 5.1 Kg |
Ár: | 4800 EUR |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
A PH6 hibrid phono elektronika egy alacsony zajszintű, nagy nyereségű, JFET bemeneti fokozattal ellátott, visszacsatolás nélküli és állandó áram stabilizációval rendelkezik. Tartalmaz két 6H30 iker triódát. A cső készlet több mint 4000 üzemórára képes az erősítés kimeneti szakaszában. (mivel nincs sok variációnk a 6H30 csövek más márkákra való lecserélésére, azt javaslom, ragadjunk le a gyárilag jóváhagyott csöveknél) A teljes erősítés 58dB, több mint elegendő az alacsony kimeneti feszültséget szolgáltató mozgótekercses hangszedők részére. Az átviteli sávszélesség <0,5 Hz-től 400 000 Hz-ig -3dB-en belül stabil. Kezelése egyszerű, az előlapról és a távvezérlőről ugyanazok a kezelőszervek érhetők el, minden állítás a kényelmes hallgatási pozíció. A hátsó panel tartalmaz egy pár aszimmetrikus be- és kimenetet, és az elmaradhatatlan földelési csatlakozót.
Az értékelés a lemezjátszó alapkiépítésére a Rega WTB 303 karral és a Denon DL–103 hangszedővel érvényes, minden más hangkar és hangszedő változtat a tapasztaltakon. Természetesen a szakmai „kisördög” nem hagyott nyugodni kipróbáltam Benz Micro Wood SL, VDH DDT II, és Ortofon Quintet Black hangszedőkkel is. Az „örömódát” nem írom le, mert hamarosan lesz hangszedő tesztünk is.
Ha hozzápasszítjuk az Acoustic Solid 111-et a PH6 phono előerősítőhöz kitűnő hangzást és gyártási minőséget, értéket kapunk. Hangzásában, ez az összeállítás felveszi a versenyt a másik ligában játszó, többszörös áron kapható legnagyobb csúcsmodellekkel. A meghallgatás során azonnal nyilvánvaló a nagyobb felbontás, jobb mikro-és makro dinamika, szorosabb összkép, középpontjában egy tartalmasabb szólóhangzás akár énekes akár hangszeres produkció van a hangszínpad közepén. Az előadás élénk, lehetővé teszi, hogy hosszasan hallgassuk a zenét. Együtt a nyomatékos, dinamikus hang, a zene reprodukálásához szükséges jó szintű dinamikus kontraszt és testesség. Nagyon élveztem azt a hangzási egyensúlyt, amit oly nagy magabiztossággal szolgálnak fel ezek a komponensek. Természetesen minden vákuumcsőnek van egyfajta „saját hangja”. Azonban az ARC fantasztikus munkát végzett, hogy létrehozzon egy áramkört, amely hangzásában örömteli és a műszaki paraméterek oltárán nem áldozza fel a muzikalitást. Az ARC PH6 különösen jelentős előnyöket kínál, amely elsősorban a hangok felbontását és tisztaságát jelenti. Ebben a tisztességes High- End környezetben lehetővé teszi, hogy semmi ne álljon a zene és a hallgató közé. Ez a hatás nem csak az akusztikus zenén, de elektronikuson is jelentkezik. A rendszer hatalmas munkát végzett az árnyalatok megjelenítésének érdekében. Sok audiofil felhúzza a szemöldökét a keményebb rock zene említésének hallatán, mindaddig, míg meg nem hallja ennek az összeállításnak a középszerű összetevőkkel meg nem valósítható, kitűnő hangzását. A Marshall gitár-erősítőkkel hangosított Fender Stratocaster gitárok hangzását ugyanolyan nehéz megragadni, mint egy szimfonikus zenekar hatalmas összhangzatát. Mindkettő olyan szintű dinamika és fajsúly, ami lehetővé teszi a hallgató számára, hogy elfelejtse, milyen rendszer szól. Miután pár száz órányi futás közben alkalom volt kísérletezni a különböző hangszedőkkel, megállapítható volt az ARC megtalálta a hiba nélküli hibrid FET/vákuumcsöves kombinációt, ami egy nagyon csendes hátteret ad a kedvenc analóg felvételeknek. A PH6 egy csendesebb phono előerősítő, mint az eddigiek és méltányoljuk hosszú távú megbízhatóságát. Tiszta és nyugodt, amint meghalljuk a PH6-ot megértjük, mi teszi az analóg lemezjátszást varázslatossá, könnyen belátható, hogy miért hűséges az ARC vevőkör.
Azt is leszögezhetjük, hogy egy ilyen összeállítással nagyon sokáig megoldottnak látszik a zenehallgatás. Innen következve egy hasonló kvalitásokkal rendelkező erősítő és hangsugárzó kiválasztása esetén a velük való együttlét minden nap muzsikával tölti meg a lelkünket. A komponensek gyártási minősége és a hozzájuk kapcsolódó vevőszolgálat szinte egy életre szól, cseppet sem biztos, hogy ezek a készülékek tíz-húsz éven belül otthonunkból lecserélésre kerülnek. Ha mégis, akkor a továbblépés csak felfelé képzelhető ugyanezen márkák még nagyobb luxusmodelljeinek irányába, de mind kortörténeti értéket képviselnek.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 93% |
Pro
+komolyságot és értéket, eleganciát hordoz
+felveszik a versenyt a milliós nagyságrendű csúcsmodellekkel
+a hozzájuk kapcsolódó vevőszolgálat szinte egy életre szól
Kontra
–a továbblépés csak felfelé képzelhető, ami sokkal drágább
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: : +36-70/944-1551