A kisméretű hangsugárzók között van egy külön kategória a monitor-hangsugárzó, ami stúdiókban a hangkeverés és az elkészített felvételek visszahallgatásának, ellenőrzésének eszköze. A hifi és audiofil területen sokszor szokták az állványos hangsugárzókat monitorként említeni, ami nem is baj, hiszen több közülük megfelelne minden munkaeszközzel szemben támasztott elvárásnak, műszaki és akusztikai kritériumnak. Mivel egyre több olyan forráskészülék és hálózati lejátszó jelenik meg a piacon, amely tartalmaz egy elő-erősítő fokozatot is, szinte magával hozza az igényt, hogy sok vásárló keres egy hozzájuk kényelmesen csatlakoztatható hangsugárzót.
Egy híres brit hangszórógyártó az Acoustic Energy cég Anglia szívében, a fővárostól észak-nyugatra Cotswolds kiemelkedő természeti szépségű területén található, nem messze másik két közismert monitor-hangszóró építő, az ATC és AVI cégektől. Az Acoustic Energy jelentős, 30 éves tapasztalattal rendelkezik aktív hangszórók fejlesztésének területén. Az új AE1 Active modellt úgy tervezték, hogy a kényelem feláldozása nélkül nyújtsa az elvárható teljesítményt.
Teljesítmény: | 2 × 50 Watt |
Frekvencia átvitel: | 40 Hz – 25 000 Hz (+/ – 6dB) |
Méretek: | 300 X 185 X 250 mm |
Ár: | 319 000HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
Az Acoustic Energy történetének első modelljét a máig is nagyon sikeres, Angliában a legtöbbet eladott/vásárolt AE1 típusát dolgozta át aktív monitorrá, amely egyben az első professzionális monitor kerámia és alumínium szendvics-szerkezetű membránnal.
Az AE1 Active két utas, két hangszórós, állványra helyezhető hangsugárzó. A magas hangszekcióban egy saját fejlesztésű alumínium-dóm magas-sugárzó, egyedülálló WDT hullámvezetővel került beszerelésre a jobb térsugárzás és helyiség-integráció érdekében. A saját fejlesztésű alumínium-dóm magas-sugárzó közel-térre optimalizált, nagy sávszélességű és alacsony torzítású.
A többi modellben már bevált, legendásan tiszta hangú, nagy dugattyú-mozgásra képes kerámia alumínium membrán az energikus megszólalás záloga.
Aszimmetrikus RCA és szimmetrikus XLR bemeneti csatlakozók állnak rendelkezésre, ezáltal az AE1 Active beilleszthető bármilyen lehallgatási láncolat végére. A teljesen analóg építészet fő jellemzője a beépített „A/B”-osztályú erősítő. Emellett aktív, negyed-rendű keresztváltó került be minimális fázis korrekció érdekében. Állítható hangerő szabályozást is találunk, pontosabban az egyes hangszórók közötti energia-elosztást +/- 2dB erejéig. A gyártó láthatóan hű maradt az ős elvekhez.
Az AE1 Active egyaránt kényelmes otthoni, illetve egy stúdióban történő használatra is, de a két felhasználási terület között van különbség.
A monitorok legnagyobb erőssége a sziklaszilárd sztereó képalkotás, bár jól kiegyensúlyozott tonalitással, hangzási balansszal rendelkeznek mégis a felhangok felbontása, a részletezőképesség az erényük. A stúdióban erre nagy szükség van. A hangmérnöknek temérdek berendezés, elektronika van a keze alatt, számos lehetősége van a beavatkozásra, műszereken és kijelzőkön tájékozódhat a munka elvégzése közben. Szinte látja a folyamatokat. Mindettől függetlenül kell, hogy rendelkezésére álljon egy hallószervet kiszolgáló kontroll. Bármit szabályoz, kapcsol vagy beállít azt hallani lehessen. A követelmények között a hangkeverés apró részleteinek bemutatása a kevés öröm helyett egy nagy kihívás.
1988-ban az Atlas Studio elektronikus zenei felvételekhez kialakított helységében az AIR (French Band) Nicolas Godin és Jean-Benoît Dunckel duója felvételeik elkészítéséhez az AE-1 monitort választották. Az AIR – ez esetben egy mozaikszó, jelentése: „Amour, Imagination, Reve” (szerelem, fantázia, álom).
…”A nagy vezérlőben – egy akusztikusan „száraz” karakterű helységben – egy 16 csatornás Speck X-Sum vonali-keverő mintegy 20 billentyűs hangszer kiszolgálására volt beállítva. Középen egy 28 csatornás Trident T24 analóg konzol, K+H O300 erősítők és Auratone hangszórók voltak elhelyezve. Akartunk egy nem túl nagy, de mindig használatra kész hangsugárzót, amit könnyű csatlakoztatni, használni. Feltétel volt még, hogy oda tudjuk elhelyezni, ahová mi szeretjük. Végül a választás az EA-1 típusra esett. Ezen a berendezés-láncon temérdek mennyiségű felvétel készült”…
Egy monitorsugárzó több erénye is felhasználható házi használatra. Elsősorban közel téri felhasználásra szánt hangsugárzó, aminek legpontosabb reprodukciója elhelyezés szempontjából a hallgatótól 1,5 és 2,5 méter távolságú hallgatási pozícióban érhető el. Ez feltételezi, hogy számítógép közelében asztalon vagy falra szerelve kerül elhelyezésre. Egy bizonyos határfelületi akusztikai hatásra támaszkodik, hogy egy ésszerű basszuskiterjesztést biztosítson. A mélyvágó-szűrő enyhe -6dB oktávonként, így bár a 100Hz elég magas pozíció, mégis van hallható basszus-kiterjesztése jóval ez alatt. Frekvencia átvitele 100Hz és 25 000Hz között 3dB tűréssel lineáris, ami elég tekintélyes sávszélesség. Ezen belül a felvétel minden rezdülését le tudja sugározni, mintegy beavatva a legapróbb zenei és hozzájuk tartozó felvételkörülményi részletekbe.
Meghallgatás
Akkor mégis milyen zeneanyaggal hallgassuk meg? Természetesen az AIR „banda” ide illő felvételeinek egyikével a 10000 Hz Legend című lemezről! A már kiforrott koncepcióval és remek felvételi gyakorlattal rendelkező duó ebben az albumban ötvözi az elektronika adta lehetőségeket az akusztikus gitár és az ének jellemző hangzásával. A kapott eredmény nagy hatású és bármennyire is elektronikus eszközökről van szó nagy pontosságú. A precíz sztereó képalkotás, a dinamika és az átláthatóság, valamint a magas teljesítmény és linearitás egyszerre jelentkezik. A temérdek billentyűs hangszer, a Korg VC10 vokóder és az MS20 szintetizátor, valamint egy muzeális értékű Fender Rhodes elektromos zongora hangzása tömör egységet alkot, mégis külön-külön oda tudunk figyelni bármelyik hangjára. Rengeteg kifinomult hang és hatás úgy szólal meg, ahogyan azt elvárjuk egy teljesen aktív AE1 monitortól.
Kevés hangszeres akusztikus kvartett játéka következett. Antonio Forcione Quartet koncert lemeze mestermunka. Az AE1 Active monitoron minden pendülés követhető. Az In Concert projekt hanganyagát a tökéletes akusztikájú Trinity Centre in Tunbridge Wells-ben vették fel, 2006 nyarán. A keverés és az utómunkálatok a világ talán leghíresebb stúdiójában az Abbey Road Studios épületében készültek, Londonban. A felvétel megtartja a koncert összes szikrázó elemét és a kristálytiszta hangzást. Ugy hallhatjuk, mint egy stúdióalbumot, holott koncert-felvétel.
Dee Dee Bridgewater nagy erőfeszítéseket téve Dee Dee’s Feathers címmel létrehozott egy vibráló Jazz Show-t, tisztelgéssel a New Orleans városában megfordult jazz-történelmi hírességek előtt. A New Orleans Jazz Orchestra, Irvin Mayfield trombitás és Dee Dee ötvözik New Orleans zenei múltját a City nyüzsgő jelenével. A felvétel Esplanade Studios, egy templomból kialakított zenei stúdióban készült, amiből, valljuk be, sajnos vajmi keveset hallani. Dee Dee Bridgewater legújabb felvételeinek meghallgatásakor többet kapunk az énekesnő gazdag tonalitásából, mint a big band kíséretéből. Buja, organikus hangzás, független attól, hogy a közelmikrofonozott hangszerek szólóit kiválóan, a tér hangját kevéssbé halljuk. Jól lélegzik az előadás energiája, Bridgewater pattogó, zengő hangját jól ellenpontozzák a csillogó jazz-gitár és rézfúvós szakaszok.
Az említett felvételek kiválóan bizonyítják, hogy egy monitorsugárzónak mindent meg kell mutatni, amik a szokványos otthoni zenehallgatáskor nem mindig kívánatosak.
Konklúzió
Az AE most megjelent aktív monitorát teszteltük, ami egyben feladja a leckét, milyen hangsugárzót válaszunk ha a „két legyet egy csapásra” módszert követjük. A két részegység, az erősítő és a hangszórók összhangban vannak, konstrukciójuk átgondolt, kifinomult technikát képvisel. A beépített erősítő igen jó kvalitású, a hangszórókészlet és a kialakítás kedvez az igényes zenei felvételek meghallgatására. Házi stúdióhoz, zenetanuláshoz nélkülözhetetlen, mert kedvező árával tarol az aktív hangsugárzók mezőnyében.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176