Tudjuk, hogy a Technics márka ez-évben újraéledt – csak éppen még nem kaptuk meg tesztelésre az új készülékeket. Talán ezért is esik jól egy kicsit visszatekinteni a márka régi nagy hírére, főleg abban az esetben, ha fülön kaphatunk egyet – illetve jelenesetben kettőt.
Mivel a vérbeli hifi-rajongók mindig szét-épített (előerősítő+végerősítő) változatokra vágytak – így van ez jól, gondolták a Technics fejlesztői – ezért több ilyen modellpárost is konstruáltak. A cég ezzel a készülékpárossal túl van az ezredfordulón, 2001/2002-es gazdasági évben járunk. Egyébként a 1990-es években a nagy szériákat automata gépsorokon gyártó többi C.E. Vállalat (Denon, Onkyo) is így tett. A jövőbe mutató, nagy-modellekben megtestesülő fejlesztéseiket rendre Champagner Gold kivitelben hozták piacra. A mi léptékünkkel szinte elképzelhetetlen az, hogy a Technics (Matsushita Electric) miközben ellátta több mint a fél világot hifi-berendezésekkel a megkeresett haszonból dollár milliókat költött fejlesztésre.
A SU-C3000 előerősítőbe, annak érdekében, hogy megfeleljen a muzsikában előforduló nagy dinamikatartomány átfogásának és erősítésének, az újonnan kifejlesztett alacsony zajszintű VGCA (Variable Gain Control) elektronika került beépítésre. A VGCA kifejlesztése, az akkorra már döntő tényezővé vált digitális formátum, a CD-lemez minél jobb minőségű lejátszása végett lett szükségszerű. A VGCA rendszer nem változtatja meg a jel összetételét, de felerősíti még akkor is, ha növekszik a jel/zaj viszony vagy a dinamika tartomány csökken. A hasznos jelhez képest előforduló magas zaj arány csökkentésére egy saját ötlettől vezérelt technikai megoldást alkalmaztak a tápegység és egy akkumulátor kombinált használatát. A megoldás nemcsak azért frappáns, mert egyértelmű, hogy ki lehet küszöbölni a hálózati áram anomáliáit, de a tápegységet fel lehet használni az akkumulátor töltésére is. A jelfeldolgozó áramkör logikusan, teljesen elkülönül a hálózati áramforrástól és a zaj megszűnik. Az akkumulátor töltése körülbelül 4 órát vesz igénybe, egyébként, ha az akku energia szintje csökken, a tápegység akkor automatikusan hálózati üzemmódra vált.
Frekvencia menet: | RCA: 20 Hz – 20 000 Hz 0 –0.1 dB XLR: 8 Hz – 50 kHz ± 0,3 dB |
Teljes harmonikus torzítás (20Hz – 20kHz): | Phono MM: 0.003% Line1/2, CD, Tape1/2: 0.002% |
Jel/ zaj viszony: | Phono MM: 86dB Line1/2, CD, Tape1/2: 112 dB |
Bemeneti érzékenység/impedancia: | Phono MM: 3.5 MV / 47kOhm Line1/2, CD, Tape1/2: 200 mV / 47kOhm XLR: 200 mV / 600 Ohm |
Méretek: | 483 × 134 × 375mm |
Tömeg: | 13.8 Kg |
A Technics SU-C3000 előerősítőben TA-KEH II elektrolit-kondenzátorokat használtak. Ennek különlegessége a bambusz-rost szigetelő-anyag. Eddig ilyen kondenzátorokat senki nem alkalmazott az R-magos transzformátor mellé a tápegységben. Annak érdekében, hogy ez a transzformátor kevés mágneses fluxus szivárgást produkáljon kör keresztmetszetű az alakja.
Az egész készülék teljesen szimmetrikus konstrukció ezt az XLR kimenetei is bizonyítják. Belső kábelezése OCC huzalozás. Az előerősítő két vonal-kimenete a dupla erősítést is támogatja. A teljes elektronika a Technics által kifejlesztett THCB (Technics Hybrid Construction Base) alapszerkezeten nyugszik. A kiváló konstrukciójú, többrétegű szerkezet rezgéselnyomó tulajdonságai egyértelműen hallhatók a végeredményben a kiváló hangzásminőségben.
A Technics SE-A3000 sztereó végerősítő kettős-mono konfiguráció, elektronikája saját szabadalmú, MOS AA osztályú kapcsolástechnikán alapszik.
A jobb és a bal erősítő csatorna függetlenségét már a tápegységnél tetten érhetjük, mivel ezek is szimmetrikus felépítésűek. A tápegységek szűrő kondenzátorai az előerősítőben már bevált TA-KEH II (bambuszrost) elektrolit kondenzátorok. Ez a kondenzátor típus mechanikailag érdekes mivel a szokásos alumínium fólia (Oxid-film AL2O3) között szigetelő anyagnak bambuszrostot alkalmaznak, ezen kívül a kondenzátorok házát réztekercs borítja. Az ilyen elektrolit kondenzátorok jelentősen javított elektronikus jellemzőkkel rendelkeznek, alkalmazásukkal javítják a nagyfrekvenciás jellemzőket és a hangzás minőségében a közép-magas tartományban érezhetően jó irányba változik a hangok élethűségének megvalósítása.
Teljesítmény: | 140 W + 140 W (4 ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,02%) 120 W + 120 W (6 ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,015%) 100 W + 100 W (8 ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,01%) |
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 20 kHz 0 –0.2 dB 0,8 Hz – 150 kHz 0 –3 dB |
Jel/ zaj viszony: | 108 dB 129 dB |
Bemeneti érzékenység/impedancia: | RCA: 2V/10 kOhm XLR: 2.2V / 20kOhm |
Méretek: | 483 × 186 × 431mm |
Tömeg: | 25.6kg |
A Technics SE-A3000 végerősítőben MOS-FET erősítőelemekkel kialakított, „AA”-osztályú áramkörök képezik az elektronika bázisát. A MOS-FET (fém-oxid félvezető térvezérlésű végfok tranzisztor) a legjobb választás az erősítők kimeneti fokozataihoz. A MOS-FET a bemeneti feszültséget alakítja át a kimeneti áram erősítéséhez, úgy mint egy elektroncső. Egy „AA”-osztályú áramkörrel épített erősítő teljesíti a feszültség- és áramerősítést, az energiaszolgáltatást a hangsugárzók részére. A feszültség vezérlő rész tökéletes „A”-osztályú kapcsolástechnikájának kiemelkedő tulajdonsága mutatható ki, képes bizonyítani a rá jellemző kiváló hangzási tulajdonságokat. A bemeneti impedancia beállításánál MOS-FET elemeket használ, amelyek linearitása nagyon stabil és alacsony a torzítási tényezője. A rendkívül nagy kapcsolási sebesség remek hangreprodukciót tesz lehetővé. Az alkalmazott kapcsolástechnika a bipoláris tranzisztorokat meghagyja az áram erősítésére. A bipoláris tranzisztor képes nagy kimeneti teljesítményt a legkisebb veszteséggel szolgáltatni, így hatalmassá válik a hangszórókat ellátó teljesítmény.
Az iker-mono konfiguráció független bal és jobb csatornáinak kivezérlését nagy pontosságú, 0.001W – 300W között kalibrált, a csúcsteljesítményt is kijelző mérőműszerek mutatják. A zseniálisan elegáns kivitel hangzásra gyakorolt jótékony hatását fokozza a merev alváz és a csillapított rezonanciájú készülékház, amelynek részei a magasfényűre lakkozott, valódi fa oldallapok.
A meghallgatásra egy régi kollégánknál, gyűjtő-barátunknál került sor, lévén a két készülék saját tulajdona és féltve őrzi – abszolút igaza van. A régi hifi-barátságunk és szinte megegyező zenei ízlésünk folytán nem kellett kitalálni milyen felvételeket hallgassunk. Előkerültek a gyűjteményből a Living Stereo, Chesky, Telarc jazz- és szimfonikus-zenei felvételek, valamint néhány Stockfish hangmérnöki remekmű.
Az előerősítő tápellátásának ki- be kapcsolása, mármint az akkumulátoros üzemmód hallatta hangzásra gyakorolt hatását. Akkumulátorra való átkapcsolás esetén definiáltabb az előadók elhelyezkedése, gömbölyűbb az énekes hangképzése, jobban elkülönülnek az egyes szólamok. A rengeteg felvétel meghallgatása azt mutatta, hogy a Technics SE-A3000 végerősítő tele van energiával. Kitűnő az erősítő impulzus menete, annyi a hangszerek testének rájuk jellemző lecsengése, amennyi a felvételen van. Ez az erősítő 140 Watt csúcsteljesítményre képes és ezt 0.7 mp-ig tudja tartani. Bár ilyen hosszú ideig tartó dinamikai csúcs nincs a valóságban, jól jön ez a fizikai tartalék a ritmika, a dobszerelés, az ütőhangszerek ezerfajta hangjának megszólaltatásánál. Az első hangok fontos információt nyújtanak dinamikáról, jelenlét érzetről. Bármilyen hangszer hangját hallottuk szólóban, a rá jellemző dinamikával és fizikai terjedelemmel szólt. A zenekari megszólalás levegős, nem ülnek egymásra a szólamok, nem zavaros az együttes produkciója. Az első hangok lendületesek, a gitárhúr pendítésétől a dob ütésekig, transzparens, gyors, naturális hangot kapunk. Mivel a közép- és középmagas hangok nagyon egyenletesen kerülnek erősítésre ezért a hangzás nyílt és derűs, beavat a muzsikálásba. A legkisebb neszek, hangszerkezelési zajok és a felvételkészítés körülményei is hallhatók. Mindezt nem teszi erőltetetten, tolakodóan, a nagy volumenű megszólalás lehetőségéből adódóan felfedezhetjük a hangszínpad mélységi dimenzióját is. A fő hangzótól – ami ének vagy hangszerszóló lehet – kiválik a háttérben zajló hangesemény, mégpedig olyan részletességgel, hogy annak térbeli viszonyait is érzékelhetjük, egészen pontosan differenciálni tudjuk az előtérben zajló eseménytől. Valóban nem éreztünk zavarodottságot a nagy létszámú, összetettebb együttesek megszólaláskor, igencsak jótékonyan hat a merev alváz anyaga a rezonancia-mentesítésre.
A csodálatosan megvilágított teljesítmény-mérőműszerek hozzájárultak a hifi- és a megidézett zenei-korszakok bensőséges hangulatához. Hazafelé az a gondolat foglalkoztatott: bárcsak sok hifi kedvelőnek ilyen „főne a fazekában” akkor kevesebb lenne a Technics márka kritikusa! Mindenesetre, ezzel a készülékpárossal lehet sátrat verni a High–End táborába.