Az előző részben tárgyaltuk a phono-előerősítőket, akkor szót kell ejteni a hangszedőkről is. A feladatuk sokrétű. Első kérdés, mekkora az a barázda és milyen hosszú a hanglemezen (LP-n)?
A barázda általában körülbelül 457 méter hosszú. Ha a Wikipédia helyes választ ad kérdésünkre, akkor a lemezjátszó tűje alatt a lemez átlagosan körülbelül 1,60 km/óra sebességgel, de a lemez külső szélén gyorsabban, belül lassabban halad. A lemez-gyártók szerint a barázda átlagos szélessége 0,04–0,08 mm, vagyis 40–80 mikrométer, ami nagyjából az emberi haj szélessége, vagyis egy homokszem méretének körülbelül 1/10-e. Amennyiben a barázda ilyen széles, a tű hegyének elég kicsinek kell lennie ahhoz, hogy kényelmesen beleférjen. Egy kúpos végű tű (több alakja is létezik) körülbelül a barázda szélességének fele. A barázdában lévő különféle kiemelkedések, és bordák a hang fizikai megnyilvánulásai a lemezen – még kisebbek. Tehát, egyetlen porszemcse nagyobb lehet, mint maga a tű. Éppen ezért akik komolyan veszik a lemezhallgatást, aprólékosan ügyelnek a lemezfelületek tisztán tartására.
Mint tudjuk, az LP-t 1948-ban mutatták be, a sztereó felvételek pedig körülbelül egy évtizeddel később váltak elérhetővé. Hetvenhét évvel később a technológia még mindig használatban van – és még mindig lenyűgöző. 1960-tól 1987-ig az LP volt a domináns zenei felvételi formátum. Több évtizednyi siker után az LP mára visszatért. Manapság a lemezek hallgatása egy nagyon kifinomult technológiai utazást igényel. Az általában gyémántból készült tű egy vékony cső, az úgynevezett tűszár (konzol) érzékeny hegyben végződő része, amely lefelé, egy bizonyos meghatározott szögben nyúlik ki a lemezjátszó hangszedőnek nevezett „dobozból”, amelyet a lemezjátszó hangkarjának végére szerelnek. A lemezjátszó hangszedőjének feladata, hogy a lemezbarázdában lévő mechanikai modulációkat elektromos jellé alakítsa.
A hangszedő belső terében a mágnesek és a hihetetlenül kicsi, huzalból készült tekercsek együtt elektromos generátorként működnek, hogy kimeneti feszültséget hozzanak létre. A mozgó mágneses („MM”) hangszedő kialakításban a mágnesek mozognak, hogy indukálják a kimenetet, a tekercsek pedig mozdulatlanok maradnak; a mozgó tekercses („MC”) kialakításban a mágnesek mozdulatlanok maradnak, a tekercsek pedig mozognak. A hangszedő típusától is függ a kapott elektromos jel, ami nagyon kismértékű, ezért jelentős erősítésre van szükség ahhoz, hogy tovább feldolgozva hallható és élvezhető legyen. (phono-előerősítő szükséges) Vegyük figyelembe a következőket: az apró tű valószínűleg nemcsak a lemez barázdáiból érkező moduláció (de az elkerülhetetlen karcolásokat, kattanásokat és pattanásokat) veszi fel, hanem a lemezjátszó motorjának rezgését, a hangkar rezonanciáját és a szobában lévő egyéb rezgéseket is, beleértve a beszélgetéseket, kutyaugatást és egyéb zavaró tényezőket! A hangszedő, hangkar és lemezjátszó gyártók számára a „tervezési játék” óriási figyelmet igényel a rezgés, a rezonancia és más nem kívánt hangok mérséklésére és szinte teljes megszüntetésére. Ugyanakkor egy megfelelően megtervezett hangszedőnek a lehető legjobban ki kell használnia minden a lemez barázdáiban található elérhető (fizikai) információt.
Szerencsére minden lemezt nagyon pontos gyártási szabványoknak megfelelően készítenek (az Egyesült Államokban a RIAA szabványokat 1963-ban határozták meg). Sajnos a lemezpréselések (az egyes hanglemezek tényleges fizikai gyártása) minősége változó. Hanglemez vásárláskor, minden bizonnyal, egy olyan terméket veszünk, aminek lényeges részét sem nem látunk, sem nem érhetünk hozzá, és amit egy lemezjátszóra kell tenni ahhoz, hogy valamit kezdjünk vele. A dolognak nincs mér vége, mert a lemezjátszót többféle erősítőhöz (előerősítőhöz, végerősítőhöz) kell csatlakoztatni – majd egy pár hangszóróhoz – (mindegyiket egy pár kábel köti össze), amelyek befolyásolják a hangminőséget. Ezek után van dolgunk a lemezjátszó-asztallal és/vagy állvánnyal, különböző fokú rezgés elszigeteléssel, ami gyakran problémákat okoz, olyan zenehallgató szobákban, ahol az akusztikai kialakítás és a hangszórók elhelyezése nagyban befolyásolja a hangzáshűséget. Mire végig megyünk a folyamaton reméljük, hogy ki tudjuk értékelni a mikroszkopikus kölcsönhatást egy apró gyémánt tűhegy, egy hangszedő és egy lemez között, amelynek préselése lehet, hogy tökéletes, lehet, hogy nem.
Egyes hangtechnikai kereskedők türelmesek a hallgatókkal/vásárlókkal, akik megpróbálják meghozni a helyes döntést; mások túl sok vásárlót láttak jönni-menni, majd online vásárolni, így ezeknek a kereskedőknek a türelmetlensége racionális válasz egy szinte értelmetlen piacra.
Azt mindenképpen tudnunk kell, hogy mit szeretnénk hallani. Ha valóban azt halljuk amit remélünk, akkor minden rendben. Az egyik szubjektív teszt a lemezcsere gyakorisága. Ha azon kapjuk magunkat, hogy ülünk és a zenére koncentrálunk, akkor megtaláltuk a győztest. Így újra felfedezhetünk olyan lemezeket, amelyeket elég jól ismerünk – és új örömöt találunk bennük, mert több részlet, tisztaság és a jelenlét érzése keletkezik. A mélyebb vonósok még tisztábban definiálódnak, elkülönültek egymástól, nagyobb testtel, fényűzőbb folyékonysággal és nagyobb jelenléttel rendelkeznek. A magasabb vonósok felé haladva valóságérzetet, simaságot és ismét csak jelenlétet nyernek. Ki kell próbálni néhány kamarazenei felvételt, néhány teljesen elbűvölő szóló női hangot.
A klasszikus felvételeknél az összhatás a legvonzóbb, ezt szorosan követi az izgalmasabb részek ütőssége és lendülete, valamint a szólóhegedűk, a női ének, a klarinétok, az oboák és a fuvolák fokozott kifinomultsága. Jazz felvételeknél kétségtelenül a dobfelszerelés részeinek elkülönülésa a legérdekesebb, valamint a zongora testessége. Rock LP-ken a basszus és az ütőhangszerek az, ami meg kell, hogy fogjon, természetesen az elektromos gitár magasabb szintű játékának is nagy szerepe van. Amikor mindezeket figyelmesen végig hallgattuk, egy kiváló hangszedő esetében olyan árnyalatokat hallhatunk, amelyeket korábban nem, vagy amelyekre nem figyeltünk fel ennyire.
Igen, ez az apró alkatrész – egy lemezjátszó hangszedő, amely feleakkora, mint a kisujjam – rengeteg élvezetet képes nyújtani.