Az Ortofon, ki ne ismerné, a hangszedő gyártás iparágának egyik vezetője, 100 éves. Az egyeseknek talán hihetetlen jubileum mindenképpen csodálatra és elismerésre méltó. Mivel nem sok vállalat mondhatja el magáról, hogy folyamatos fejlődés által világszerte kialakított kapcsolati tőkével rendelkezik és egyre másra hozza piacra termékeit, most méltón ünnepel. Hozzánk legközelebb eső partnere, a Pro-Ject lemezjátszó gyár, részt vállalt a megemlékezésen sőt, osztozni kíván a sikerben. A Pro-Ject egyik ez évi üdvöskéjét, az Ortofon Century exkluzív jubileumi lemezjátszó modellt vettük górcső alá.
Sebesség: | 33, 45 ford./perc (elektronikus sebességváltás)78 fordulat / perc (manuális sebességváltás) |
Wow & flutter: | 33: ± 0,10% 45: ± 0,09% |
Jel /zaj viszony (dübörgés): | – 71 dB |
Méretek: | 460 x 131 x 351 mm (WxHxD) fedél zárva |
Tömeg: | 10,5 kg nettó |
Ár: | 999 000 HUF |
A Pro-Ject Ortofon Century lemezjátszó hosszú munka eredménye. Ugyan úgy, mint a Universal Music Group vagy a Third Man Records és a Hard Rock Cafe által megkötött szerződések alapján létrejött többi limitált szériájú modell esetén, itt sincs másról szó, mint a lemezjátszáshoz és a hanglemezekhez való szoros kötődésről. Ki ne tudná ezt jobban, mint egy hanglemez-gyűjtő? Elég leemelni a polcról egy Beatles, Pink Floyd vagy Rolling Stones albumot, elég az album borítóját látni és már szól is az emlékezetünkből a fejünkben vagy feltesszük a lemezjátszóra.
Éles szemű audiofilek bizonyára felfedezik, hogy a Pro-Ject Ortofon Century lemezjátszó egy régebbi tesztben már igen jól vizsgázott Classic SB modell egy „változata”. Természetesen, bevallottan van néhány egyezőség, de mi úgyis az esetleges különbségekre vagyunk kíváncsiak.
Ez, az újonnan megjelent lemezjátszó, elegáns zongoralakk fekete színű, klasszikusan „fakeretes” sasszival rendelkezik. A szemlélőre az ezüst alumínium felső-lappal kombináltan lenyűgözően elegáns esztétikai hatást gyakorol. A TPE alátámasztáson nyugvó fémváz és az MDF készülékház vízszintbe állítását és az idáig is hatékony rezonancia-mentesítést állítható magasságú lábak segítik.
A lemezjátszó a szíjhajtás elvén működik, a Pro-Ject cégtől megszokott módon. De! A CNC-géppel elvégzett, precíziós megmunkáláson átesett, alumínium-ötvözetből készült lemeztányér alatt most ugyanebből az anyagból gondosan kialakított szub-tányér található. A 300 mm átmérőjű alumínium lemez tányér belső szélében lévő vájatban rezonancia-mentesítő thermoplastic (TPE) anyagot préseltek, ami megnöveli az amúgy nem csekély lend-tömeget. A TPE lágy, színezhető, tartós, könnyen formázható gumiszerű műanyag. A lemeztányér csapágya szinterbronz, tengelye rozsdamentes acél.
Az elektronikus sebesség-váltás (33/45 fordulat/perc) a megfelelő két kezelő gomb lenyomásával vezérelt. A fordulatszám stabilitás beépített elektronikus fordulatszám-szabályzóval felszerelt. Lehetséges a váltás 78 fordulat/perc sebességgel játszható shellac lemezek lejátszására is, ha azt manuálisan, a hajtószíj áthelyezésével végezzük el. (ez esetben megfelelő hangszedőt is váltanunk kell!) A hanglemezek stabilizálására és az önrezgés megakadályozására egy „satu-módon” működő lemezleszorítót mellékel a gyártó, ami nem a súlyával, hanem a használó által beállított rögzítő erővel tartja fogva a lemezt. A lemezalátét finom tapintású, lágy valódi bőrből készült.
A 9”-os alumíniumból készült S-formájú hangkar szintén egy különlegesség, ami nem összetévesztendő a cég Signature modelljével, bár azon alapszik, mégis néhány ponton más megoldást tartalmaz. A kompatibilitás az SME csatlakozású shell szerelvényekkel alap, de a csapágyazás már egyedi megoldás. A hangkar csapágyazásának alapja egy Japán gyártmányú golyóscsapágy. A felső tartás és az oldal irányú mozgás több cirkon kardáncsapágy együttes munkájára van bízva. A kar végén lévő új, nikkelezett ellensúly is thermoplastic elastomer-rel csillapított, 50%-kal csökkentve a hangkar rezonancia-frekvenciájának amplitúdóját. A lemezjátszó-kar és a hangszedő együttesének pontos barázda követéséhez az Azimut és VTA (függőleges követési szög) egy szerszámmal beállítható. A kar paraméterei a következők: effektív karhossz: 230 mm, tömege: 15.5 gramm, a túlnyúlás: 18 mm. A karkábel függőleges kivezetése biztosítja a kar akadálytalan mozgását.
A kicsomagolás utáni rövid ellenőrzési procedúra, az azonnali használatbavétel és a jubileum ünneplése nem lehet meg a mellékelt és gyárilag beállított Ortofon hangszedő nélkül. Ezért a Pro-Ject Ortofon Century lemezjátszó karja és egész szerkezete egy új Ortofon Concorde hangszedő modellhez idomul. Ez a Concorde hangszedő más, mint amelyet többnyire DJ-hangszedőként ismerünk. Ez egy különleges, az Ortofon 100 éves fennállásának ünnepére, alkotott változat a „Concorde Century”. A hangszedő külsőre Concorde DJ-jegyeket hordoz, de a beltartalom az Ortofon híres hifi-vérvonalából származik.
Az Ortofon Concorde hangszedő története 1979-ben kezdődött. Ez a hangszedő mechanikailag radikálisan különbözött minden olyan hangszedőtől, amit az Ortofon vagy a riválisai addig gyártottak. A fejlesztés inspirációja egy shell és egy hangszedő integrációjának kialakítása, amely könnyen szerelhető csavarok vagy vezetékek csatlakoztatása nélkül. A díjnyertes ipari tervező, Jan Trägårdh megfogalmazta a Concorde egyedi megjelenését és 1979-ben és munkájáért megkapta a Danish Industrial Design Award in 1979 ipari formatervezési díjat. A Concorde azóta folyamatosan inkarnálódott, az eredeti hifi-hangszedőtől a DJ-klubok legkedveltebb modelljein keresztül. A Concorde Century mindössze 1000 példányban készül.
A Concorde Century ezüstözött réz huzallal tekercselt és „csupasz” gyémánt tűvel szerelt szárral rendelkezik. A tűszárba rögzített, speciálisan kialakított tű teljes hosszában gyémánt (nude). A gyémánt-tű geometriája Fine Line metszésű/csiszolású, amelynek profilja még a legmagasabb frekvenciájú információkat is kiválóan „hozza ki” a barázdából. A Concorde Century közvetlenül és egyszerűen felszerelhető a karra, a hangszedő háza a szokásos, univerzális, csavarozható, SME-csatlakozóval ellátott.
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 29 000 Hz (-3dB) |
Tűnyomás: | 1,6 – 2,0 g (16-20 mN) 1.8 g ajánlott |
Impedancia: | 47 kOhm |
Kapacitás: | 150-300 pF |
Csatorna elválasztás: | – 26 dB (1kHz) |
Kimeneti feszültség: | 5,5 mV (1000 Hz, 5cm / sec) |
Tömeg: | 18,5 gramm |
Meghallgatás
Minden lemezjátszó meghatározó eleme a hangszedő, amelynek elektromechanikai átalakító képessége nagyban rányomja bélyegét a készülék keltette hangzásra. A lemezjátszó többi része nagymértékben elősegíti vagy „gyengíti” a hangszedő által biztosított jelet, de a Pro-Ject Ortofon Century lemezjátszó esetében a jól átgondolt konstrukció minden porcikája kiszolgálja a hangszedőt és ezzel a zene szolgálatában áll. A hangszedő alakja bármennyire is erőlteti velünk az asszociációt, ne gondoljunk most a Dj-kre! Tegyük fel a jobbnál-jobb lemezeinket és adjuk át magunkat a zene élvezetének!
Az első pillanatok elárulják, hogy a hangszedő viszonylag magas (5.5 mV) kimeneti értéke nagyobb hangerővel, energia többlettel jár. Ez kifejezetten jót tesz néhány erősítő és hangsugárzó típusnak, amelyek nem a „virgoncok” kategóriájában versenyeznek. A zene a két hangsugárzó közötti területen csodálatos együttállással, összhangzattal jelentkezik, állkapcsunk leejtésével nyugtázva lenyűgözően hat, kialakul az ítélet – ez minden pénzt megér!
A rock, jazz-rock, jazz műfajban teljesen magabiztos, nyugodt és homogén hangzást biztosít. Hangzása igen jó, már az első hangok elvisznek a zeneszerző által rajzolt képzelet világba. Funky melódiák közben a rézfúvósok hangzásának igazi karakterét adja. Szóló tenorszaxofonja éles, rezes, részletezett hangzású. Középtartományban szépen jön minden fúvós hangszer temérdek regisztere, kifejezetten jó az alt- és tenor szaxofon tónus gazdagsága. A nagybőgő lehetne egy kicsit határozottabb, meggyőzőbb, mintha egy kicsit háttérbe szorulna. Valószínűleg a mélyebb frekvenciák rezgésének dominanciája adja ezt a feddést. Egzotikus fúvósok, ütősök valóságos őserdei hangulatot tudnak teremteni a szobában, egy apró részletről sem maradunk le. Érthető az ének szöveg mondása, artikulációja. Hangfekvése a közép-mélyek felé húz, ez jót tesz az ebben a tartományban nagyon fontos énekhangnak, jól kiegyenlíti az egyes hangmérnökök azon igyekezetét, hogy a „gyenge hangú” énekesek hangfelvételénél valószínűtlen magasságokig emelik a felső tartományt. Dobok és ütősök jók-akár bőrből, akár fából vannak, egyáltalán az ütős szekció ezerféle ütni valója egészen hűen, érzékletesen szól. Hallhatjuk a felvétel helyszínéül választott tér mélységét is, a közel-mikrofonozott zeneszámok esetén kellő részletességgel bír.
A Pro-Ject Ortofon Century lemezjátszót sokféle lemezzel kipróbáltuk. Még a laikusok által is hallható az egyes nyomatok és a felvételek közötti különbség, és hogy mennyire műfaj független, nyílt és zenei a megszólalás, arra csak egy példa a The London Symphony Orchestra and The Royal Choral Society – Classic Rock című lemeze a nagy rockzenei csemegék szimfonikus zenei átirataival. Az albumot az Abbey Road Studio nagytermében 1976. október 15–16-án vették fel. A mai napig nem értem, hogyan fért be oda annyi ember és hogyan mikrofonoztak be úgy, hogy a szólamok nem fedik egymást és kellő mennyiségű dinamika lett bevágva a barázdákba.
A középtartományban „élő” hangszerek, brácsák, csellók, ütősök jól elkülönülnek. A fafúvós hangszerek hangjában felfedezhető a természetesség, a játékosság. A hangszerek egymás közötti válaszolgatása, játékossága megfelelő. A zongora precíz kalapácsütései mellett a hegedűk jól definiálható szólamokban, szinte egymás melletti térben szólnak. A nagy-zenekar minden szekcióját hűen térben ábrázolja. A hangszercsoportok egysége és egyensúlya érezhető a felvételeken, nyílt, érett hangzást kapunk. Az egy hangszer, több hangszer egymáshoz viszonyított egyensúlya meglehetősen élethű.
A magas-frekvenciák tekintetében egy kicsit száraz, de derűs hangzásban gyönyörködhetünk, a hegedűk és általában a vonósok legmagasabb hangjai egy kissé szőrösek, de ehhez társulva a mélyek gömbölyű több oktávos megjelenítése minden zavartatásunkat eloszlatja. Hangzásának értékelésében a „mindenevő” lehet a helyes jelző. Kevesebb a lendülete az előadásnak, kissé fakók a hangulatok, de azért nem lesz szomorú zene a szimfonikus műfajból. Főleg akkor van elemében amikor négy- öt hangszer egymás közötti játékos válaszolgatását kell bemutatni.
Konklúzió
Az Ortofon Century lemezjátszó esetében egy tőről fakad minden tervezési és kivitelezési megoldás, hiszen Pro-Ject lemezjátszóról van szó. Ami a belső világot illeti, minden a teljesítménynek és a hangminőségnek van alárendelve. Szigorú rend és szimmetria jellemzi a kitűnő minőségű, válogatott alkatrészekből összeállított lemezjátszót az ortodox analóg LP rajongók nagy örömére.
Nos jelenlegi tesztünk ilyen értelemben rendhagyó, nem is kissé, de arra gondoltunk, milyen érzésekkel távozik egy vásárló egy olyan üzletből ahol mindez kapható. Minden esetre vigye magával azokat a lemezeit amelyeket hangról hangra ismer és tudja mennyi, és milyen hangszer játszik a felvételeken. Vegye elő emlékezetéből azokat az élményeket, amelyeket legutóbb szerzett. Nagy csalódás csak akkor érheti az embert, ha valami nagyon megzavarja az értékítéletet. Ilyen lehet a nem megfelelő útbaigazítás a barátok részéről vagy az eladóktól. Csak a saját fülének higgyen! Mindenki a saját lovát dicséri, ez számunkra egyértelmű, de mi mégis szeretnénk ezeken a modelleken keresztül iránymutatást adni, mit várhatunk az egyes konstrukcióktól, megoldásoktól, rendszerektől.
Összegezve, de nem összeveszve a maximalista, High-End-et favorizáló barátainkkal, azt a következtetést vonjuk le, hogy bár ilyen gép „főne mindenki fazekában” azért is, mert manapság a reklámözön hadjárattól elkápráztatva nem tudjuk melyik műszaki paramétert, melyik zenei érzelmet állítsuk szembe az akciós árral.
Pro
+ precíz megmunkálású alapanyagok
+ többrétegű rezonancia-mentesítés
+ három sebességes fordulatszám váltás
+ speciális, értékes csapágyazású hangkar
+ magas igényű, zenei megszólalás
Kontra
– kissé magas ár
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176