Az XR-Remastering audio-restaurátori vállalkozás történelmi, klasszikus zenei felvételekre specializálódott. Az eljárást Andrew Rose 2007 elején fejlesztette ki, amit azóta is folyamatosan finomít. Célja, hogy sokkal tovább jusson, mint a régi felvételek tisztítása. A különféle ezoterikus hangberendezéseket felvonultató „barlangjából” újjászületnek az ütött-kopott 78-as fordulatú lemezek és a poros, magnószalagok. Andrew egyrészt kurátor, lelkes klasszikus zenerajongó, másrészt az audio-restaurálás vezető szakértője. A zeneiparban azon kevesek közé tartozik, aki sikert arat az online zenei kiskereskedelemben, Pristine Audio cégén keresztül évente több ezer letöltést és fizikai hanghordozót ad el. Alkalmazza a legmodernebb technológiákat, hogy a lehető legközelebb álljon a koncertteremben vagy a stúdióban hallott hanghoz, mielőtt az eredeti, régi felvétel megsérülne.
A birtokában lévő zeneanyag a világ minden tájáról származik. Némely felvételek magángyűjtőktől vásárolt vagy adományozott. A jelenlegi szerzői jogi szabályok már engedik, hogy az 1960-ban vagy annál korábban sugárzott vagy rögzített összes zene közkinccsé váljon. Néhány felvétel hihetetlenül ritka, pl. Vladimir Horowitz 1945-ös előadása, amelyet Arturo Toscanini vezényletével az NBC Szimfonikus Zenekarral játssza Brahms második zongoraversenyét. Ez a felvétel vékony, törékeny acetát réteggel borított alumínium lemezre rögzítették. „Ismereteink szerint ez az egyetlen példány létezik belőle. Ezt a lemezt csak hat-hétszer lehet lejátszani. Nem tudni az értékét, ez a legritkább. A hangmérnökök számára a Szent Grál a még le nem játszott hanglemez. Andrew szerint bármire fel kell készülni, ezért a hatalmas lejátszási felszerelések gyűjteménye. …”Az egyetlen dolog, amit nem tudok lejátszani, az a viaszhenger”… – mondja Andrew.
Az eljárás a tonális kiegyensúlyozással kezdődik. Mivel a történelmi felvételek készítéséhez használt mikrofonok nagy része (és még inkább az akusztikus felvételeknél használt, hatásfok növelő tölcsérek) nagyon egyenetlen frekvencia átviteleket mutatnak, ezért ezeknek a felvételeknek a tonális tartalmát kellett fejlett számítógépes elemzésnek alávetni és ellensúlyozni a tónus torzulások negatív hatását. A kiegyenlítés sokkal természetesebb és realisztikusabb hangzást eredményez, amelyet már csak az eredeti forrás egyéb korlátai (dinamika, zajszint stb.) befolyásolnak.
Másodszor a wow és flutter – az összes analóg lejátszási rendszerre jellemző, a sebesség-tartással összefüggő, hangmagasság ingadozás – problémáit kellett kiküszöbölni, ami különösen a legrégebbi felvételeknél jelentkezik. Azután, nagyszámú régi felvétel készült különösen „száraz” akusztikában, zajos, alacsony minőségű produkciós rendszerekkel. Amiért mégis olyan zenei hangokat hallunk, amelyeket kifejezetten jó akusztikájú koncerttermekben készítettek, az az eljárás, ami alatt kiegészítik a zenészek hangzását. A konvolúció (egy komplex matematikai eljárás) lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan „rögzítsék” a felvételeket a világ leghíresebb hangterében, a világhírű koncerttermekben, operaházakban, templomokban és katedrálisokban. Amikor ezt érzékenyen és finoman alkalmazzák, még a legrégebbi felvételekhez is hozzáadhat egy extra dimenziót és a hangzás valóságát. Ez messze áll a visszhang vagy a digitális zengetés használatától, ami megpróbálja elrejteni a felvételek problémáit!
Röviden összefoglalva: az XR stúdió nagy felbontású számítógépes frekvencia analízist használ az eredeti rögzítési rendszerek tónus-hibáinak hatékony visszafordítására. Az eljárás több tucat klasszikus felvételen – akár a legkorábbi Caruso 1902-es felvételén – az 50-es évek közepéig rögzítettekig, használja. Miután meghatározza a korai rögzítési rendszerek harmonikus hiányosságait, elég egyszerű feladat a felvételek újbóli kiegyenlítése és a hibák kijavítása. A szokásos esetben igen intenzív a helyreállítás dózisa, mivel a „kiegyenlítés” mértéke mindenféle korábban eltemetett zajt, valamint zenei hangot előidéz. A kihívás, a hang korrekciója az, hogy megtartsák azt, amit elnyomott a zaj. Ezt ésszerű sikerességgel csak a legerősebb, modern, digitális zajcsökkentő rendszerek segítségével lehetséges végrehajtani. Az elfogadható eredmények eléréséhez szükséges felbontás és pontosság egyszerűen meghaladja a hangmérnök vagy a hagyományos EQ-rendszer képességeit. Az XR remastering megváltoztathatja egy előzőleg „elkövetett” rossz master tónusait is.
Az XR-Records felvételek elkészítésének számos más lépése is van, az évek során az XR remastering egyre jobban alkalmazta a legkiválóbb hangzás felújításokat. Mivel szinte teljes egészében a zene spektrográfiai ábrázolásával dolgozik, a folyamat ugyanolyan vizuális, mint hallási. Ábrázolni lehet, hogy a közönség köhög és tüsszent, ahogyan a spektrogram gördül a képernyőn.
Az A/B-teszt, az összehasonlítás sokkoló, a különbség egyáltalán nem kicsi. Az eredeti egy 1940-es középhullámú rádió-adásnak hangzik. Úgy hangzik, mint egy professzionális stúdió felvétel 1940-ből. A Pristine XR-ambient sztereó újraszerkesztés érzékelteti a Metropolitan Opera színpadának helyszínét, és innen az eredmény már izgalmas. Az ügyfélkörnek, a klasszikus zene szerelmeseinek kezdeti biztatása óriási volt. De, el szeretnék érni a blues-rajongókat is, akik pl. megtartották Robert Johnson szellemi lángját. A kiadások hangminősége forradalmasítja Johnson játékának, énekének és zsenialitásának értékelését.
…”Amikor a felvételt az XR „kiegyenlítő rendszerbe” helyezem, még nem tudom, hogy az eredmény miként fog szólni, nincsenek sémáim, amelyek befolyásolnák vagy testre szabnák a hangzást saját tetszésem szerint. A felvételek árazásának alapja az elkészítéshez szükséges munka mennyisége. Franciaországban dolgozom (bár angol vagyok), szeretnék nagy eladási számokat, mint ahogyan azt a könyvelőm és a bankszámla-vezető fiókom is!”… – Üdvözlettel: Andrew Rose