Sorozatunk új részében nem elektronikai szakembert mutatunk be, hanem egy olyan művészt, aki az elmúlt hatvan év meghatározó formaterveibe „csomagolta be” a készülékeket. Korunk legnagyobb hatású designerei között számon tartott alkotó az ipari tervezés funkcionalista iskoláját képviseli. A hírnevet és az elismerést az ipari formatervezéshez való hozzáállása és a „kevesebb, de jobb” meghatározásba vetett hite hozta meg. Termékei időtlen minőséget tudtak elérni, munkássága rengeteg embert inspirált.
Dieter Rams 1932-ben Wiesbaden városában született, idén 87 éves, német ipari formatervező mester. Az audio-ipar információinak követői és a hifi-hobbi kedvelői leginkább a Braun cég termékeivel kapcsolatban ismerik. A Wiesbaden Művészeti Egyetemet 1953-ban dicsérettel végzi, utána a frankfurti Otto Apel-nek kezd dolgozni. 1955-ben kerül a Braun AG. céghez, már 1961-re elnyeri a Braun vezető tervezői posztját, amit egészen 1995-ig meg is őrzött.
Dieter Rams egyszer azzal a kifejezéssel magyarázta a kivitelezéssel kapcsolatos felfogását, hogy „Weniger, aber besser”, ami annyit jelent, hogy „kevesebb, de jobb”. A funkcionalitást és a forradalmian modern kivitelezést a sok elektronikai termékben megtestesült értékkel együtt Rams egy elismert céggé hozta fel a Braun-t. Rams és csapata olyan emlékezetes termékeket tervezett a Braun-nak, mint például a Wilhelm Wagenfeld, Hans Gugelot, Dieter Rams tervezte híres SK-4 lemezjátszó.
A Vitsœ + Zapf bútor és lakberendezési termékeket gyártó vállalatnak is tervezett az 1960-as években, kollekciója és a 606-os Univerzális Polcrendszer szigorúan esztétikus és felhasználóbarát termék.
D. Rams szerkezetek és színek szempontjából tökéletesítette a Braun tervezésének kodifikációját. Minden egység pontosan azonos méretű volt, hogy maximális rugalmasságot biztosítson a felhasználó számára annak eldöntésében, hogy kombinálja és függőlegesen vagy vízszintesen helyezze el. Az audioegységek acéllemezének színkódolása fehér vagy faszénszürke volt, alumínium fedéllel. A működtető elemek halvány vagy sötét szürke színűek voltak, kivéve a zöld ki-/be kapcsolót. Ezeknek a szabályoknak a betartása biztosította, hogy abban az időben, amikor a technológia gyorsan változik, a fogyasztók megtanulják, hogyan kell gyorsan és hatékonyan használni az új Braun termékeket.
Az ipari formatervezés területén Rams vezette be a fenntartható fejlődés elvét a ’70-es években, és kijelentette, az elavulás bűn. Egyben meghatározta a ma már alapvetésként számon tartott tíz alapelvet. A jó formaterv (design) tíz alaptétele Dieter Rams meghatározása szerint:
Innovatív – A technikai fejlődés mindig új lehetőségeket kínál az innovatív dizájnra, az innovációs lehetőségek semmilyen szempontból nem merülnek ki. Az innovatív dizájn mindig együtt fejlődik az innovatív technológiával és soha nem lehet öncélú.
A terméket használhatóvá teszi – A termékeket azért vásárolják, hogy használják. Egy sor kritériumnak meg kell felelni, nemcsak funkcionális, hanem pszichológiai és esztétikai kritériumoknak is. A jó dizájn kihangsúlyozza a termék használhatóságát és elutasít mindent, ami a hasznosság ellen hat.
Esztétikus – A termék esztétikai minősége szerves része a termék hasznosságának, mivel a termékek mindennapi használatra készülnek és hatással vannak az emberek közérzetére. Csak a jól megtervezett tárgyak lehetnek szépek.
A terméket értelmezhetővé teszi – A kivitel letisztítja a termék struktúráját. Sőt, lehetővé teszi, hogy a termék tisztán kifejezze funkcióját, azáltal, hogy a felhasználó intuíciójára apellál. Legmagasabb fokon: magától értetődővé teszi a terméket.
Diszkrét – A termékek eszközként teljesítik be küldetésüket. Nem dekorációs tárgyak és nem is művészeti tárgyak. A termékek kivitele éppen ezért semleges és visszafogott kell legyen, hogy teret engedjen a felhasználó önkifejezésének.
Őszinte – A dizájn önmagában nem teszi a terméket innovatívabbá, erőteljesebbé vagy értékesebbé, mint amilyen. Nem próbálja manipulálni a felhasználót olyan ígéretekkel, amiket nem képes beváltani.
Időtálló – Tartózkodik attól, hogy divatos legyen, ennek eredményeként sosem lesz divatjamúlt. Az öltözködési divattal ellentétben sok évig életképes marad – még a mai „egyszer használatos” társadalmunkban is.
A legapróbb részletekig alapos – Nem kell öncélúnak lenni, a felhasználót nem kell választás elé állítani. A dizájn kialakításának folyamata során tanúsított törődés és akkurátusság a felhasználók tisztelete.
Környezetbarát – A dizájn fontos hozzájárulása környezetünk megmaradásához. Takarékos az erőforrásokkal, minimalizálja a fizikai és vizuális szennyezést a termék teljes életciklusa során.
Kevés kiviteli elemet kell alkalmazni, amennyire csak lehet – „kevesebbet, de jobban” – ennek a kevesebb elemnek viszont a lényegi aspektusokra kell koncentrálnia. A jó kiviteli terv önmagáért beszél anélkül, hogy a felhasználót erőfeszítésre készteti, a megjelenítés jobb, mint a mondanivaló. Ha a felhasználó intuitív módon képes következtetni arra, hogy köze van a tervhez, az ász! Ha a szemlélés közben a ráhangolódásra feladatokon kell túljutni, az nem jó. A tervezés során arra kell gondolni, hogy a tárgy csökkenti-e a felhasználó kognitív terhelését úgy, hogy a tervezés már megtette a magáét, a felhasználónak csak rá kell hangolódni a tárgyra. A termék nem terhelhető lényegtelen, zavaró, oda nem illő, felesleges megjelenési részletekkel. Vissza a letisztultsághoz, vissza az egyszerűséghez! – Dieter Rams 1970.
Figyelemre méltó, hogy az évek során a Rams ugyanolyan provokatív maradt. …”Úgy gondolom, hogy a jó tervezőnek mindig avantgárdnak kell lenni, mindig egy lépéssel az idő előtt. Intuícióval kell rendelkezni az emberek változó hozzáállásához, a valósághoz, amelyben élnek, álmaik, vágyaik, aggodalmaik, igényeik és életmódjuk miatt. Emellett képeseknek kell lennie arra, hogy reálisan felmérje a technológia lehetőségeit és határait.”…Dieter Rams 1980.
1981-ben az ipari tervezés professzora lett a Hochschule fϋr bildende Kϋnste, in Hamburg intézményében. A Braun vállalatnál lévő tervezési kötelezettségei és a Művészeti Főiskola tanári feladatai között, öt hónapos időtartamot ajánlott fel a hallgatók számára, hogy vele dolgozzanak a Braun terméktervezési osztályán.
Mai, kommersz tárgyi világunkban is öröm látni néhány – még ha nem is mind a tíz elv mindegyikével rendelkező – kitűnő formatervet. Csodálatos látni, mennyire érvényesek manapság is ezek az alapelvek, érezhetjük, hogy most még fontosabbak, mint akkoriban, amikor a Rams valójában megírta őket!
A cikkhez felhasznált tények és részletek a https://designmuseum.org/designers/dieter-rams# oldalról származnak.