Fennállásunk során először írtuk ki egy teszt címében angolul az eszköz gyártó által alkalmazott megnevezését, ami magyarul lefordítva annyit tesz: rezonancia szinkronizáló. Az aránylag kicsi, finom vonalú, szépen megmunkált alapanyagból kivitelezett készülék mibenléte magyarázatra szorul, a működése és annak hangzásra gyakorolt hatása több oldalról történő megközelítést tesz szükségessé. Az elmélkedést akár ott is kezdhetjük, hogy minek ez nekünk hifi-búvároknak, hiszen hangrendszerünkben mát mindent megváltoztattunk, minden kábelt és segédeszközt kipróbáltuk, mindent eredményünket és kudarcunkat megmagyaráztunk, és úgy ahogy van, mégsem elégszünk meg berendezéseink hangzásával. Ettől azért több gondolat is felmerül.
Az alkalmazott híradástechnika alapjait a híres fizikusok letették, sok tanárunk megpróbálta a „fejünkbe verni”. A fejlődés utóbbi hat évtizedét tekintve rengeteg egyedi elképzelés és szabadalom született, amit a gyártók mérnökei kiviteleztek, valljuk be a mi előnyünket szolgálta. Egyszerűen élvezhetőbbé tette a konzervzene kibontása utáni hatást, a muzsika varázslatát. A fejlődés nem áll meg, a piacvezető, legjobb minőségű, magas kategóriájú termékeket kínáló cégek kutatólaborjaiban most is sokan fejlesztenek, különféle problémákkal foglalkozva megoldásokat keresve konstruálnak. Azért még mindig nem értjük pontosan, mi az ami gyakran negatív vagy néha pozitív hatással van a készülék-együttesünk hangzására – gondolok itt a kábelek, a hálózat, a virtuális földelés, a szobaakusztika, az Unikumos üveg és esetünkben természetesen az elektromágneses rezonanciák körére.
(Az elektromérnökök pontosan tudják, hogy mi hogyan hat a hangzásra, a tudósok pedig tökéletesen értik, hogyan működik egy adott audio-áramkör. Az audiophile mindkettőtől „jobban tudnak” mindent, mivel csak ők tudják igazán, hogy nem kell többé külön erőfeszítést tenni a dolgok megértésére, mivel elegendő nekik az eddig megszerzett tudás.) – a szerk.
A QPoint egy elektromágneses hullám generátor, még akkor is, ha a cég ezt az eszközt „Resonance Synchronizer” névvel illeti. A kisugárzott elektromágneses hullám frekvenciáját, intenzitását és eloszlását rengeteg mérés és készülék-összeállítás meghallgatása alapján választották ki. Az elméleti alapot aligha fogjuk megtudni, sőt a kerek alumínium dobozba zárt elektronika elkészítése is szabadalom által védett. A QRT Qpoint készülék finom mezőt bocsát ki, amely közvetlen közelségében manipulálja az erősítőkben, DAC-egységekben keletkező összes elektromechanikai rezonanciát úgy, hogy a különböző készülékekben keletkező rezonancia frekvencia és annak intenzitása közös legyen. Ezeknek a rezonanciáknak a szinkronizálásával a Qpoint kiküszöböli a belsőleg keletkező elektromos zajt, javítva a muzsika tolmácsolásában jelenlévő koherenciát és az időzítést, amely jellemzően kevés a csúcsminőségű audio-rendszereknél is.
A Qpoint eszközt a fekete mezőt tartalmazó részével felfelé behelyezzük az integrált erősítő alá, egy másikat a CD-lejátszó alá. Ha a kis lábtávolság ezt megakadályozza, akkor a Qpoint az audio-komponens tetejére is tehető, úgy, hogy a fekete diszperziós lemez lefelé nézzen.
Amennyiben csak egy Qpoint eszközt használunk, javasoljuk, hogy kezdjük el az erősítő alá helyezéssel. A következő egységek hozzáadásakor lehet kísérletezni a különböző elhelyezési módok között. Egy dologra vigyázni kell, ne tegyük olyan berendezésekre, amelyek jelentős hőt termelnek, („A”-osztályú erősítő) vagy olyan helyre ahol a környezeti hőmérséklet meghaladja a 38ºC-ot.
A Qpoint alkalmazási lehetősége „moduláris” jellegű, két három ilyen készülék alkalmazásával akár egy saját rezonáns rendszert is ki lehet alakítani. A hatás halmozódik, a legjobban más Nordost QRT termékekkel együtt már igen feltűnő. A Nordost Qpoint biztosítja, hogy a hangrendszerünkben használt elektronikák elektromágneses-rezonancia szempontjából mind összehangoltan működjenek annak érdekében, hogy javítsa a rendszer által leképezett muzsika koherenciáját, artikulációját és a zenei színpad felépítését.
A felhasználó számára a Qpoint-t két üzemmódot biztosít. Az I. és a II. mód különféle rezonanciákat generál, amelyek kihangsúlyozzák a hangrendszer különféle zenei tulajdonságait, mivel csökkentik a zaj- és zavar szintet. A két mód közötti választást zöld és kék led jelzi, ami nem a kapcsolónál, hanem a korong alakú eszköz palástjának túloldalán található.
A Qpoint hatását az iparág összes különféle elektronikájához hosszas kísérletek során hozzá igazították, ideértve a félvezetős- vagy elektroncsöves erősítőket, digitális vagy analóg műsor-forrásokat, legyenek ezek hagyományos analóg fokozatok vagy modern digitális processzorok. A mérnökök, a konstrukció végleges kialakításáig különös tekintettel voltak arra, hogy a Qpoint működése és hatása javítsa és ne korlátozza az audio-berendezések hangzását.
Meghallgatás
Minőségi zenehallgatás következett, ami a hangszerek természetes hangjára, az általuk felkínált tónusokra és dinamikai hatásokra, a felvétel oldaláról az érzelmek átadására fekteti a hangsúlyt. High-End készülékeket és hangsugárzókat használva az a kérdés is foglalkoztatott, hogy mennyire van szüksége egy jól összehangolt rendszernek egy ilyen eszköz szolgáltatta hangzás megvalósításra? Azt már a kicsomagoláskor sejtettük, hosszú tesztidőszak következik. Zavartalan körülményeket biztosítva a következőkre jutottunk.
Muddy Waters – Folk Singer című albuma (VICJ0444118) meghallgatásakor ráéreztünk a klasszikus, hamisítatlan Chicago blues hangulatára. Bár a CD-lemez 24 karátos aranyfüsttel bevont, a JVC XRCD eljárásával K2 processzorral készült eredeti analóg mesterszalagról, eleve kiválónak mondható, mégis tartogatott meglepetéseket. A Qpoint elhelyezésével és bekapcsolásával jobban dimenzionált lett Muddy keserűen édes/dörmögő hangja, egyedi orgánumának és hangterjedelmének még szignifikánsabb megjelenése. Az énekhang (többnyire beszélő blues) energiájának és a hangok aurájának pregnánsabb hatása nagyon érdekes jelenség. A felvételen a gitár húrok pendítése amúgy is meghatározó, kiváló dinamikával szóltak, mégis valami pluszt kaptunk a Qpoint bekapcsolásával. Meglepő, hogy jobban hallhatóvá vált az eredeti mesterszalag zajának hangzása, ami egyáltalán nem volt zavaró, sőt a muzsika alatt néhol még jól is esett hallani. A hatás úgy jellemezhető, mint amikor két remek kábel versenyzik és egyik sem tudja legyőzni a másikat, mindegyiknek meg vannak az erényei, azután mégis az egyiket választjuk a másik ellenében. Mi a Qpoint bekapcsolt állapotát választottuk.
Klasszikus zenére váltva Ravel – Pavane pour une Infante Defunte című művének a Chicago Symphony Orchestra által előadott interpretációját hallgattuk Jean Martinon vezényletével. (RCA M30946). Különös tekintettel voltunk a fa- és rézfúvós hangszerek, az egészen halk hangok képzésére, a dallam és a harmónia megvalósítására. A klasszikus zenekari felállást mutató felvételen az egyes hangszerek a halk hangoknál mutatták ki igazán jellemző hangszíneket és az általuk keltett hangzási aurát, amely itt jobb dinamikai képességekkel is együtt járt. Mivel ez a kettős hatás jelentkezik a hangzástér is átláthatóbbá válik. Az átláthatóság, a zenei színpadon egymás mellett ülő fúvósok jobb megkülönböztetését jelenti, pl. egy fagott, egy oboa, és egy angolkürt helyének precízebb ábrázolását. A jelenség a színpad mélységre is vonatkozik, sőt a hangszerek együttes hangzásakor is meglepő differenciáltság hallható.
Mivel a legösszetettebb műfaj az opera feltettük a CD-korong játszóra Verdi – La Traviata című operáját, az RCA Italiana Opera Orchestra and Chorus előadásában, Gorges Petres vezényletével, Violetta szerepében Montserrat Caballé, partnere Alfredo szerepében Carlo Bergonzi. (RCA RD86180) A zseniális mű bravúros előadásának élvezeti értékét emeli a Qpoint használata. Úgy a halkan neszező részleteknél, mint a kórusok kiteljesedett hangzásánál, sőt a színpadon megvalósított távolabbi megszólalások esetében mindig definiáltabb hangzást kaptunk. A szoprán ének, Montserrat Caballé hangja legalább három ária alatt a legteljesebb csillogását mutatta. A hangszínpadon történtek jobban követhetők pl. amikor a szereplők a cselekmény közben egymás felé fordulnak. A Qpoint Resonance Synchronizer használatával a reprodukcióban több jelent meg a drámai hanghatásból, beleértve továbbfejlesztett koherencia, nagyobb dinamika-tartomány, folyékonyabb zenei kifejezés, a jobban meghatározható tér és a fokozott hangulat.
Használati és elhelyezési tapasztalatok.
Egy darab Qpoint használatakor az eredmény egyből jelentkezik, ha integrált erősítő alá helyezve kezdjük a próbát. A mi hangrendszerünkben a kapcsoló I. pozíciója adta az érzékelhető/értékelhető, számunkra szimpatikus különbséget bekapcsolt és kikapcsolt üzem között. CD-lejátszó esetében kisebb változást észleltünk, de mindvégig ott volt a hatás, és amikor kikapcsoltuk a Qpoint eszközt, akkor hatásának hiányát érezzük. Számunkra a legizgalmasabb hangzást egy különálló DAC-egység alatti használatkor mutatta. A rezonancia szinkronizáló eszközt nem az erősítő táp bemenete és a hálózati trafó területe alá kell helyezni, inkább az analóg (és esetleg a benne lévő digitális) egység területe alá. Ugyanez vonatkozik a CD-játszó esetére is. A hatás jelenléte nem kérdés és nem mellébeszélés, természetesen olyan hanglánc kell, ami megmutatja a hatás-különbségeket, hosszú idejű meghallgatás után értékelhető a használat szükségszerűségének kérdése.
Konklúzió
A megfelelő készülék összeállítás, a szobánkhoz és zenei igényekhez kiválasztott hangsugárzó pár, a kábelek és rezonancia-mentesítő eszközök használatának kísérletei után az audio-rejtelmek egy újabb területét ismerhettük meg. A Qpoint szaporítja azoknak a hangzásjavító eszközöknek a számát amiket bevethetünk a cél, a muzikálisabb hangzásmegvalósítás harcterén.
Pro
+ érdekes megközelítése egy problémának
+ elegáns kivitelezés
+ hallható hatás-különbség
Kontra
– a kezelőszervek és a kijelző nem egy területen van
– ha a kábelt el akarjuk rejteni nem férünk hozzá a kapcsolóhoz
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176