Az 1970-es években a nagy teljesítményű tranzisztoros erősítők törtek előre a piacon. Évtizedekkel ezután az elektroncsöves erősítők léptek újra színre, a közelmúltban, a legmagasabb minőségű hangzás világában kiemelkedő szerepet játszanak. A legkiválóbbak meglehetősen sokba kerülnek, felvetődik az igény, és sok gyártóban a gondolat, miként lehetne a zenehallgatókat mégis bevinni az elektroncsövesek világába. A választ a MingDa tudja. A Meixing Audio gyárában készült erősítők választéka igen széles, kisebb és nagyobb teljesítményben megtalálhatók az elő- és végerősítő fokozatok és természetesen az integrált modellek. A most tesztelt MingDa MC368-B902 modell egy együtemű, „A”-osztályú távirányítóval ellátott erősítő.
Teljesítmény: : | 2 x 18 Watt |
Frekvenciamenet: | 18 Hz – 50 000 Hz ± 1 dB |
Torzítás: | kisebb, vagy egyenlő 0,8% végteljesítményen 10% |
Jel/zaj viszony: | 92dB |
Kimeneti impedancia: | 4 Ohm és 8 Ohm |
Méretek: | 380 × 330 × 230 mm |
Tömeg: | 16 kg |
Ár: | 499 000 HUF |
Bátran állíthatjuk, hogy fekete színe ellenére ez a készülék jól néz ki, kellemes, a sok monstrum mellett igazán filigrán megjelenésű. Talán nagy hírű elődeitől örökölte a szokásos „elöl a csövek hátul a trafók” kiviteli szisztémáját. A már a CNC-gépekkel megmunkált stabil és rezonanciamentes alumínium alap kedvező benyomást kelt.
A bemeneti választó és a hangerő potenciométer gombjainak kivitelezése nem esik túlzásba.
Az elektroncsövek alapja körüli szépen megmunkált karimák is az igényes esztétika felé hajlanak.
A kivezérlésjelző az ideálishoz képest egy kissé „gyermetegre” sikerült, és csak egy van belőle, de aki zenehallgatás közben szakadatlan ezt nézi, az meg is érdemli. Nem mellékesen ez a Vu-Meter pontos – legfeljebb nem a retro-feeling süt belőle. Az erősítő tömege 16 kg, úgy tűnik apai-anyai benne van.
A hátsó panelen lévő bemenetek sora katonás, mindhárom vonali illesztés nagy-szintű, paraméterek és teljesítmény szempontjából azonos. A kétféle hangsugárzó kimenet külön 4 és 8 Ohm-ra specifikált. Ezt mindenképpen figyelembe kell venni, mert a névleges terhelés esetén a teljesítmény változik! Ez egy viszonylag szokatlan tulajdonság, de nagyon hasznos, mivel ennek az erősítőknek a kimeneti teljesítménye mérsékelt.
A kellemes meglepetés a fenéklap eltávolításakor ér bennünket. Az összeszerelés teljesen a „régi” iskola szerinti, lábtól-lábig forrasztott megoldású. A kézműves munkával történő szerelés nagy gondosságot igényel, jellemző a csavart kábelek vezetése, hogy minél kisebb legyen az alkatrészek egymásra sugárzása és az elektronáramlások körül kialakuló mágneses tér hatása. A be- és kimeneti részen USA-gyártmányú, Teflon szigetelésű ezüst kábel található az audio jel vezetésére. Bár az áramkör egyszerű, az ilyen konstrukció megépítése rutinszerű gyártás esetén is több órás munkát igényel, ami könnyen azt a következtetést vonja maga után, hogy az összeszerelési költség bármely nyugati országban megnövelné a készülék vételárát.
A Single-Ended „A”-osztályú erősítő áramkör elektroncsöves 5U4G (274B) egyenirányítással, az elő-fokozatban kettő darab 12AU7 csővel, Meixing gyártású speciális KT90 saját gyártmányú Jinvina csövekkel került kialakításra. Az MC368-B902 erősítőben alkalmazott cső-komponensek mindig is elismertek voltak, a tápegységben felhasznált 5U4G egyenirányító kettős dióda, amely az 1960-as és 70-es években nagyon jól használták a televíziós készülékekben, nosztalgikus érzetet kelt, nem volt sokszor javítás tárgya. A félvezetőkkel szembeni hátránya minden elektroncsőnek a fűtéshez használt teljesítmény, a viszonylagos nagy fizikai méret és a mérethez képest kicsi teljesítmény. Ezekért a hátrányokért cserébe viszont eleven hatású zenét, jó térleképzést kaphatunk.
A 12AU7/ECC82 klasszikus közepes nyereségű kettős trióda, népszerű a hifi vákuumcsövek világában, mint az egyik legalacsonyabb zajszintű erősítő-cső. A meghajtó fokozatokban szinte kihagyhatatlan. A KT90 pentóda a legismertebb és legelterjedtebb KT-88 típus továbbfejlesztett változata. A KT90 egy nem szélsőségesen erős végcső, 18 Watt teljesítményt határozottan könnyen ér el. Az MC368-B902 folyamatos üzemmódban kb. 15 Watt csatornánként teljesítményre képes, akár 17 Watt feletti impulzus átvitellel. Ekkor természetesen 10% a torzítási küszöb. Alacsony hangerő esetén a második felharmonikusok dominánsak, az átlagosan 2-3 Watt energiával történő zenehallgatást egyáltalán nem zavarják. A frekvenciamenet teljesen lineárisnak tűnik.
A szimpla vagy együtemű „A”-osztályú végerősítők esetében az aktív alkatrészeken folyamatosan áram folyik. Az ilyen fokozat képes a legkisebb torzítással átvinni a rá adott jelet, ám a folyamatos üzem miatt jelentős a hőleadás és a tápfelvétel, emiatt csak kisebb teljesítmények előállítására lehet használni. A másik érdekesség, hogy a csöves erősítők a páratlan felharmonikusokat kevésbé torzítják, mint a párosakat, a fülünk a páratlan felharmonikusokra érzékeny. A páros felharmonikusok zeneileg tiszta hangnak számítanak, míg a páratlan felharmonikusok már nem.
Az elektroncsövek érintkezői kemény aranyozással vannak ellátva, foglalatuk szintén aranyozott érintkezőket tartalmaz, kerámiából készült. Az érintkezők a biztonságos illeszkedés és a nagyon alacsony átmeneti ellenállás érdekében szoros tapadásúak.
Kondenzátorokból, ellenállásokból, potenciométerekből, híd-egyenirányítókból, bemeneti és kimeneti terminálokból híres nemzetközi márkák termékeit használják. A hangok a minél kisebb és kevesebb kondenzátor hívei, de leginkább az elektrolit kondenzátorokat nem kedvelik, mivel a nagy „elkók” lustává tehetik a tápegység reakció idejét. Természetesen a hang minőségét a felhasznált kondenzátorok anyaga is befolyásolja, nem különben a fojtótekercs vas anyaga és a tekercselés megvalósítása. Dicséretes az apró részletekre történő maximális figyelem.
Egy másik pozitívum a transzformátorok jó minőségét mutatja. A csöves erősítő fokozatból kivehető teljesítmény és annak torzítása függ a tápfeszültségtől és a bemeneti jel feszültségtől, de még jobban függ a terhelő ellenállástól. A gyakorlatban használatos végerősítő csövek optimális terhelő ellenállása 5—10 kOhm közé tehető. Mivel a hangszóró ellenállása 3—15 Ohm közötti érték, így csak közbülső elemmel, a kimenő transzformátorral lehet „összehozni” a kétféle értéket. A frekvenciamenet alsó végén, a 40 Hz-nél is alacsonyabb frekvenciák esetén is jó a kimeneti transzformátorok viselkedése. Szintén kellemes meglepetés a zajszint. Nincs zaj, digitális forrásokat hallgatva teljes mértékben használható a 100 dB-hez közeli jel/zaj viszony.
Meghallgatás
A bemelegítés után kb. 20 perc múlva került sor a meghallgatásra és már ekkor dinamikus és rendkívül tömör hangzással megmutatja a pontosságot és a sebességet. A zeneanyag nem tesztlemezekből állt, hanem bizonyos előadók, együttesek sorlemezeiből, amiket sokszor szoktunk hallgatni. Ez egy kis erősítő, rendben, de a teljesítmény mégis bőségesen elég a 92 dB/W/m érzékenységű hangsugárzókhoz. A feladat szép, kellemes zenét alkotni – de az biztosan nem lehet, hogy ne legyen rocker buli a szobában! (csak kellő érzékenységű hangsugárzó kell hozzá)
Elsőként meghallgatva egy 1993-as „referencia verzió” felvételt, Bartók Béla – Magyar Képek című művét, Bartók egyik leghitelesebb és elkötelezettebb előadója, Solti György vezényletével (Decca 47842417600) a Chicago Symphony Orchestra előadásában tettünk fel. Ez a felvétel és a MingDa erősítő kidomborítja a nagyszerű finomsággal és csodálatosan gazdag hangzással előadott mű lényegét. Gyakorlatilag ezt a cizelláltságot és fejhang dússágot várhatjuk el. Akármelyik hangszerre koncentrálunk, mellette figyelhetjük a másikat is, semmi nem zavarja az összpontosítást, nem válik tolakodóvá, zavaróvá a zene egyik komponense sem. A hangszerektől rájuk jellemző energiákat kapunk, határozott, jól körvonalazott aurákat. Az egy szál klarinét és a zenekar többi hangszerének együttes megjelenítése kiválóan megy végbe még akkor is, ha tudjuk egy-két Watt hang energiával szól az erősítő. A középtartomány megjelenítésében van a lényeg, Bartók zenéjének ezerszínű képei, ami mellett a basszus vonal gyengédsége megkapó, nem brutális, éppen hogy csak a hangzási balansz kiegyenlítésére szolgál. A mélyen magyar jelleg alapozta meg Solti megdönthetetlen tömör, ritmikáját, élesen megragadó hatását. Természetesen amikor a nagybőgők, csellók következnek tisztasággal hódítanak – ez jót tesz szomorúbb, lejjebb hangolt hangdobozok esetében is.
A zenei kvalitás megítélésében fontos és elengedhetetlen zenei anyag Dave Brubeck – Time Out című albuma (Legacy 480412). Az aranyfüst bevonatú alapanyagra készült CD-lemez, SBM (az SACD előszobája) rendszerű felvételei segítségével több minden meghatározható.
A MingDa erősítőnek nincs problémája a ritmussal, a lépéstartással. Mintha mindez a világ legtermészetesebb dolga lenne. A muzsika témájában történő előre haladáskor egyre többet kapunk a zongora gazdag fényéből és a hangszer teljes testének zengéséből. A szaggatott szaxofon fenséges teljesítményt nyújt. A rögzített akusztika annyira tágas amennyire kell, szerencsére leválik a hangsugárzókról, a hangszórók látszólag eltűnnek. Ez a jazz nagyszerű hangzása – persze világos, hogy a zongora leginkább ütőhangszeres jellegét domborítja ki, a dobokkal való szinkron mágikus, a szaxofon mindegyik felett lebeg.
A MingDa MC368-B902 elektroncsöves integrált erősítő hangja elbűvölő, egyszerre könnyed eleganciával és ha kell erővel játszik. Műszaki értelemben sikerül „megfogni” a hangsugárzókat, de a lényeg az, hogy a zene létező objektumként jelenik meg előttünk a két hangsugárzó közötti térben. A MingDa erősítő elektroncsöves mivoltából adódóan simulékony, szükség esetén dinamikus hangokat állít elő. Nyíltságának hatása egyértelmű, hangzásából sugárzik a keleti öröm, amely élénkségével képes meglepni. A szaxofonos nem(!) recsegtette, a dobos viszont határozottan pergetett, mélyet torzítás nélkül üt, a különböző méretű cintányérok tiszták, sokrétű a hangzásuk. A bőgő, a hangsugárzó tudásának és méretének függvényében, a maga teljességében szólt.
Konklúzió
Az elektroncsöves technológia kifejezetten azt a lehetőséget adja, hogy meghalljuk a „high-fidelity” fogalmának értelmezését. A csöves erősítők kultuszát nem kezdi ki az idő, a minőséget és az időtállóságot képviselik. Ez a Ming Da erősítő lehetővé teszi, hogy még a „karcsúbb” hangsugárzókkal is megkapjuk, a megelégedettséget, a kiváló hangzás teljesítményt, könnyű váltást kínál a 200 – 300 000.- Ft értékű tranzisztoros erősítőkről csövesre.
A MingDa MC368-A B902 a kifejezetten jó és ajánlatos kategóriába tartozik azok részére, akik szeretik a kis létszámú akusztikus együtteseket, a kamarazenét, vagy a jazzt. A hangzás elbűvölő és nagy csábító, pontosan ez az amit a csövek „csinálnak”, a félvezetős erősítők viszont csak nagy pénzért tudnak. A jó szórakozásért és a teszt-munka elmaradásáért ez az erősítő a „felelős”.
Pro
+ hagyományos kivitel
+ minőségi, válogatott alkatrészek
+ házon belüli transzformátor és csőgyártás
+ hangzásában a lágyság és a simaság dominál
Kontra
– nincs
Disztribútori információk:
Forgalmazó: OzAudio
Internet: www.ozaudio.hu
Telefon: +36-70/777-9308