A legtöbb hanglemezgyűjtő ismeri a hanglemezgyártás korszakait, tisztában van azzal, mit várhat a korai felvételek hangzásminőségétől. A régi felvételek között, akár mono, akár sztereó anyagról van szó, gyakran találni mai értékrendhez viszonyítottan rosszabb hangzásút.
Az Aachen-ben székelő THÖRESS Puristic Audio Equipment berendezés-tervező és gyártó vállalat esetében nem véletlen a névválasztás, mert alapítójának Reinhard Thöress-nek régi kapcsolata van az audiophile purizmussal. Saját tapasztalata, hogy a jazz klasszikusainak korai és történelmi felvételei milliós rajongótábort tudhatnak maguk mögött, de a jazz szerelmesei általában a mono és a kezdeti sztereó felvételek gyenge hangminősége miatt gyakran bosszankodnak. A Reinhard Thöress által tervezett és készített „fono-equalizer” életre kelti, vagy legalábbis több életet visz a régi lemezek hangzásába.
Reinhard Thöress termékeit nehezen keverhetjük össze másokéval. Az 1950-es és 1960-as évek ipari berendezéseihez hasonló elkerülhetetlen nosztalgiát csempésznek napjainkba. Teljesen egyszerű és professzionális logikával rendelkező kivitel, struktúrájában és felhasználói felületével kétségkívül komoly megjelenésű. Az alváz alumíniumból készült és színezett valamennyire. Egy nagyon régi Dual előerősítő gombjaival, nagyon érdekes, szokatlan árnyalatú lakkozással – az acél és a zöld között, ezüst frontlappal és háttal – „jampi” utánérzést sugallnak.
Ez a phono-equalizer a hanglemezek élvezhetőségéért aktívan tesz valamit. Három frekvenciatartományban a magas-, a középső és a mély-hangok közötti RIAA-kiegyenlítések állandói öt fázisban megváltoztathatók, ami drasztikusan megváltoztathatja a görbét a helyes RIAA beállításhoz képest. Egy hifi-purista ezt talán nem fogadja el, de Thöress érve nyomós: …”Miért kellene bosszankodnunk az unalmas vagy élettelen hangzással, a félig életre keltett reprodukcióval?”… Természetesen a készülék használatát meg kell tanulni – mint egy EQ-ét – mert a hangkép beállítása önkényesnek hat, bár inkább ízlés kérdése, mindenki eldöntheti mennyire nevezhetjük hasznosnak. Ha tudjuk hogyan kell használni/mit kell hallani, munka eszközzé válik kezünkben, úgy mint egy equalizer. (az equalizer potmétereit sem lehet büntetés nélkül, össze-vissza tologatni – a szerk.)
A készülék szerkezetileg elektroncsöves phono-előerősítő, amely az MM vagy MC hangszedők jeleinek erősítését biztosítja. A tápellátást egy transzformátor végzi, amelyet házon belül tekercselnek. A legtöbb helyet, mint más kiváló minőségű komponens esetében, egy tápegység foglalja el, ami egy nagy EI-magos transzformátoron alapul. Az oldalfalak puha elemekkel vannak rezgésmentesítve, amelyek elnyomják a nem kellő vibrációt. A teljes áramkör pontról pontra történő huzalozással készült. Sok kiváló minőségű Vishay ellenállás és WIMA olajkondenzátor képezik a szűrőegységet. Legfeljebb hat hangszedő jele csatlakoztatható egy 5 + 1 konfigurációban, ami annyit tesz, hogy öt mozgó tekercses és egy mozgó mágneses, vagy fordítva 5 MM és 1 MC. A hangtónus megváltoztatásához a RIAA-görbe jelentős szabályozása, szinte átszabása lehetséges.
Egyénileg állítható a különböző kiadók által használt kiegyenlítő görbékhez, ideális a Decca, Mercury, RCA, EMI és Columbia lemezek hallgatásához.
A 0,48 mV kimeneti feszültség sokféle erősítő használatát lehetővé teszi. Szinte minden MC-hangszedőhöz illeszkedik. Bemenetek: 2 x 100 ohm, 200 ohm, 500 ohm, 1 kOhm, 47 kOhm (MM rendszerek esetén).
A Thöress készülék csak akkor működik a „Recording Industry Association of America” szabványa szerint, ha mindhárom vezérlője „RIAA”-ra van állítva. Amennyiben a basszus vezérlőt balra mozdítjuk, akkor a mély-hangok frekvenciája fokozatosan lecsúszik az eredeti 50 Hz-ről, így több, mélyebb basszust érzékelhetünk. A vékony hangzású lemezek „dögösebbre” fűszerezhetők. Hasonlóképpen működik a középsávú szabályzó, amely a RIAA előbeállított 500 Hz-ig terjedő tartományát korrigálja, támogatva az alapvető középtartományt, a hangzás lágyabbá tehető, a természetes, kellemes és együtt álló hangzás érdekében. A magas-frekvenciát szabályozó 2120 Hz-től emeli a szintet, hatékonyan ellensúlyozza a tompa reprodukciót. A három sáv külön külön állítható, a beavatkozás akkor is működik, ha kettő szabályzót alapállapotban (RIAA) hagyunk.
Kipróbálhatjuk, hogy néhány nem megfelelő hangzású felvételt saját ízlésünknek megfelelően „kiegyenlítünk”. Megcsinálhatjuk ugyanezt hagyományos hangszín szabályzóval? Alapvetően igen, de a lényeges különbség az, hogy a Thoeress-Entzerrer a kiegyenlítés során végzi el a korrekciót, a már feldolgozott és esetleg torzult jel újbóli beállítása helyett. Ez több hangzásbeli eredménnyel jár. R. Thöress ígérete szerint, nem fogunk unatkozni ezzel a hangzással. Ez nem hifi vagy akár „audiophile” hang. Nincs lenyűgöző mélység, pontos szélek, szelektivitás és még néhány figyelemre méltó részlet a felbontásban. Viszont egy olyan „általunk vezérelt” hangzást nyújt amit akár egy másik eszközzel (A/D konverter) digitálissá alakítva tárolhatunk az utókor számára. Hangrestaurátorok előnyben!
Ez a „móka” körülbelül 9 100 Euro árban elérhető. De végezetül álljon itt Reinhard Thöress úr véleménye! …”Az audio-világban az erősítők, a hangszórók és az összes többi audio-komponens csak olyan eszköz, amely lehetővé teszi a zene szerelmeseinek, hogy bővítsék látókörüket. Ezek fontos, értékes eszközök, de nem szolgálják az ember státuszát méretben, amivel büszkélkedhet”…:):):)