A hangtechnikában sok minden ismert, híres személyekhez fűződik. A fizika nagy tudósaival kezdődően, az ipari forradalom korában tevékenykedő újkori felfedezőkön keresztül, a XX. század nagy innovátorainak tevékenységéig rengeteg megemlítésre érdemes ember, megjegyezni való név szerepel. Akár az elektro-technikában, akár a vele szorosan összefüggő hangsugárzó gyártásban is kiváló elmék fejlesztették a termékeket vagy azok részegységeit.
Franco Serblin Olaszországban a Sonus faber alapítójaként tevékenykedett, évtizedeken keresztül kiváló érzékkel öntötte formába az ott készült hangsugárzóinak hangszekrényeit. a hangsugárzó-asztalosok mintaképeként kezéből remek formák és a hozzájuk csatlakozó hangzás került ki, modelljei szinte mértékadóvá váltak. …”A zene iránti szenvedélyem, valamint a hangszerekkel és azok anyagaival kapcsolatos érdeklődésem a 80-as évek óta vezérelt. a lant és a hegedű formája, a fa erezete és a húrok harmóniája inspiráltak hangsugárzóim tervezésében.”… – vallotta egyszer. Franco mindig is egy „hangkészítő művész” volt, ezt nyilvánvaló büszkeséggel jelenthetjük ki, és mint minden művészt, jobban érdekelte a művészet, mint az üzlet.
Az időközben „nagyra nőtt” Sonus faber cég elhagyása után ismét vállalkozásba kezdett. Megalapította saját nevén lévő hangsugárzó-márkáját, ezzel beállt azoknak sorába, akiknek neve fémjelzi cégüket, és ezzel is létrehozott valami nagyon nagyszerűt, a High-End világában. Mark Levinson, Conrad Johnson, Jeff Roland, David Manley, Dieter Burmester, Van den Hul, Miyajima, Kondo és még egy ideig sorolhatnám azok nevét, akik örökre, kitörölhetetlenül beíródtak a „nagykönyvbe”.
Termékei sokféleképpen tükrözik a tervezőt. Franco Serblin úgy vélte, hogy a hangsugárzók tervezése nem különbözhet más kreatív tevékenységtől, a tervező szellemét kell megtestesítenie. „…A High-End egy ember jövőképe, és esetünkben az mindenképpen, ahogyan élvezi a zenét. Az audio-művészet, mint minden művészet, az alkotó kifejezése….” ezért nem hitt Franco Serblin a kollektív tervezés nagyvállalati megközelítésében. Pontosan ezért látta szükségesnek a nagy-vállalati világ (Fine Sound Group) elhagyását, amely után, végül is életre hívta saját cégét.
Sajnos Franco Serblin tevékenységét már csak múltidőben méltathatjuk. Az audio-ipar elvesztett egy márka alapító, kreatív erőt, egy úriembert, aki öt évvel ezelőtt, 2013 húsvét vasárnap 73 éves korában, hosszú betegség után elhunyt. Ez óriási veszteség!
Halála után a cég munkatársai elővették a befejezett és befejezetlen terveit. Akkoriban nagyon reméltük, hogy mások folytatják az innovációt, amint egy nagyszerű ember kezdett. Szerencsére a termelést a licenszek birtokában Serblin veje, Massimiliano Favela folytatja, így a mester alkotásai tovább élnek. ismét tükröződik, hogy az inspiráció elhomályosítja az anyagokat, a részleteket és a fáradságot amelyek a termékek tervezésébe kerültek. A cég munkatársai magukévá tették a tanokat, „…mindenek előtt ne felejtsük el a fő problémát, a környezet és a hangszóró közötti kapcsolatot, ami a nagyméretű hangsugárzók „keresztje. Mindegyik hangsugárzónak saját személyisége van, amely azonban nem különbözhet a meghajtó elektronikákétól és attól a környezettől, amelyben elhelyezzük. A környezet hangolása mindig a valódi probléma, nem a többi komponens technológiája…”.
A jelenlegi Franco Serblin hangszóró-család három modellből áll: Ktema, Accordo és a Lignea. A Franco Serblin hangszórók hihetetlenül szép kézműves „bútorok”. Egyesek szerint párhuzam van a tipikus klasszikus hangzás és a jelenlegi modern hang, a régebbi tipikusan tiszta és természetes közép-tartomány, valamint a modern felbontás folyékonysága és a nyíltság között. Hogy a közvetlenségről és hangzásról mi mit tapasztaltunk, arról rövidesen beszámolunk.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio Hungary
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124