A McIntosh cég tervezőit is elkapta a hibrid gépszíj – minket pedig a kíváncsiság. Manapság sok hasonló elven működő erősítő van a piacon. Az MA252 integrált erősítő az első hibrid modell a McIntosh-tól. Vajon ez a teljesen új konstrukciójú erősítő, az általuk még nem alkalmazott kapcsolás ellenére, McIntosh „hangnemben” fog szólni? A legendás McIntosh MC275 vákuumcsöves erősítő retro-arculatát hordozza, belső szerkezetében ötvözi a vákuumcsövek és a félvezetős áramköri elemek legjobb tulajdonságait. Miért éppen hibrid? Jó kérdés! Már egyszer tisztáztuk, hogy az elektroncsövek nem lágyítják a hangzást, tehát nem azért.
Teljesítmény: | 2 X 100 Watt |
Frekvenciamenet: | 10 Hz – 100 000 Hz |
Teljes, harmonikus torzítás: | 0.03% |
Jel/zaj viszony: | 97 dB |
Csillapítási tényező: | 8 Ohm átlagos terhelésen 200 |
Méretek: | 305 x 194 x 457 mm |
Tömeg: | 12.7 Kg |
A legendának számító, „féloldalas”, McIntosh MC275 erősítő optikai nosztalgiájának időtlensége meghatározó a márka egyes termékeinek kivitelezésénél. Különösen jelentkezik ez a kitűnően sikerült az MC275 50TH Anniversary Limited Edition változat esetében. Az MA252 hibrid integrált erősítő, folytatva a sort, ebben a meghatározó, most már szemből „tükör-szimmetrikus” kivitelben több modern megoldást kínál.
A krómozott orvosi acél elő- és fedlap tükrében csillognak az egyszerű megoldással védett, ketrecben elhelyezett elektroncsövek.
Az egység egy gyönyörűre polírozott rozsdamentes acél alvázon helyezkedik el. Bekapcsoláskor alulról narancssárga fény világítja meg a csöveket, ami zöldre vált, amint a fűtőáram elérte a megfelelő hőfokot és a készülék védelmi rendszere leellenőrizte a működés biztonságát. A cég vizuálisan és hangzás szempontjából is egyszerűen lenyűgöző erősítőt hozott létre.
A bemeneti kiválasztást, a basszus és a magas hangkiemelést, az egyensúlyt és a bemeneti érzékenyítés szintjét az előlapi gombok vagy a mellékelt távirányító segítségével állíthatjuk be.
A csövek mögötti részben minden beállítás és bemeneti választás megjelenik az elég nagy méretű OLED-kijelzőn. Nagyteljesítményű mikroprocesszor végzi a rendszer irányítását, valamint vezérli a folyamatokat. A készülék egyszerű menürendszere „felhasználóbarát”, mindegyik bemenetnek akár új elnevezést is adhat a felhasználó a vezérlés egyszerűsítése érdekében.
Az előerősítő szakasz két 12AX7a, és két 12AT7 vákuumcsövet használ. A12AX7a (ECC83-ként is ismert) egy miniatűr kettős-trióda, az RCA mérnökei fejlesztették ki 1946 körül. Nagy nyereségű, tipikus erősítő tényezője 100, alacsony méretű áramköri elem, amely leginkább alkalmas az alacsony hangfrekvenciás erősítésre. Már évtizedek óta változatlan paraméterekkel gyártják. A design érdekes és egyedi. Két kis kettős triódát választólemez választ el, 3 csillám-távtartóval rendelkezik. Ezek a kis csövek nagy nyereségűek, hajlamosak arra, hogy nyílt, egy kissé fényes hangzást produkáljanak. Leggyakrabban a kemény-rock és a metal-zene szerelmesei a fent felsorolt okok miatt gitár-erősítőkben használják, de fölöttébb kedvelt az audofil erősítők iránt rajongók körében is. A 12AT7 cső Európában ECC81 Mullard-Philips megjelöléssel ismert, egy miniatűr, 9 pólusú, közepes erősítésű (erősítési tényező 60) kettős-trióda. Általában meghajtó és fázis-inverterként ellenütemű (push-pull) áramkörökben alkalmazzák.
A McIntosh MA252 kimeneti fokozata egy az előfokozathoz közvetlen csatlakozó tranzisztoros végerősítő. A nagy teljesítményű végtranzisztorok „nem tartanak” tipikus bemelegedési időt, így az MA252 maximális működési állapotban van attól a pillanattól kezdve, ahogy bekapcsolták. Az MA252 a McIntosh Monogrammed Heatsinks™ technológiáival készült hűtőbordákkal csatlakozik a nagyáramú kimeneti tranzisztorokhoz, hogy a végfokozat ne érje el a „kézmelegnél” nagyobb hőfokot.
A Power Guard™ felügyeli rendszer a kimeneti jelben lévő esetleges túlfeszültség esetén, valós időben beállítja a bemeneti jelet, hogy megakadályozza a durva jelszint emelkedést, ami károsíthatja a hangszórókat. Ha a Power Guard™ zárlat vagy túlfeszültség miatt aktiválódik, akkor az érintett hangcsatornán lévő vákuumcsövek sárga világítást kapnak, majd a normál állapotra történő visszaálláskor ismét visszatérnek zöld színükhöz. A Sentry Monitor™ egy, saját fejlesztésű, biztosíték nélküli rövidzárlat védelem. Az áramkör kikapcsolja a fázist, mielőtt a pillanatnyi áram meghaladja a biztonságos üzemi szintet, majd automatikusan újraindítja a rendszert, ha a működési feltételek visszatérnek a normálishoz.
A hátoldali csatlakoztatási lehetőségek több analóg bemenetet magukba foglalnak. Kettő pár aszimmetrikus(RCA) és egy pár szimmetrikus (XLR) csatolót valamint egy mozgó-mágneses hangszedő jelét fogadó phono-bemenetet tartalmaz a lemezjátszókhoz. Dedikált erősítő kimenet áll rendelkezésre aktív mély-sugárzó részére (sub-out monitor), amelynek kimeneti szintje a hangerő változtatásával párhuzamos. A hangsugárzó csatlakozók az új modelleknél bevezetett, saját szabadalmú, aranyozott Solid Cinch™ kötőelemekkel lehetséges. Az arany bevonat megakadályozza a korróziót, könnyen, de biztonságosan rögzíti a hangszórókábeleket. Akár nagysúlyú banándugókkal szerelt kábeleket is tud fogadni, de egy mellékelt hatlap-fejű szerelőkulccsal rögzíteni lehet a villás (spade) vagy csupasz végű kábeleket, kiküszöbölve a laza kapcsolódást és ezzel az esetleges rövidzárlatot. Egyéb, a hangrendszerünkbe beiktatott McIntosh készülékek be- és kikapcsolási impulzust kaphatnak a power control áramkör segítségével.
Az MA252-ben megtalálható McIntosh technológiák közé tartozik a High Drive fejhallgató csatlakoztatási lehetőség. Ez nem csupán egy kis IC-vel megvalósított elektronika, hanem az egész erősítő-elektronikát használó szolgáltatás.
Meghallgatás
Csak rövid ideig spekuláltunk, mivel is kellene kezdeni a tesztet. A McIntosh új CD-játszóját kapcsoltuk az MCA350 SACD/CD-lejátszót, amiről az elismerő vélemény, hogy a zenét a maga természetességében szólaltatja meg. Nosza! Egy kis turpisság azért van a dologban, mert elővettük Vivaldi: Négy évszak című művének a jelen technikai viszonyai mellett készült, ma legjobbnak tartott felvételét, (Tacet 0163) a Polish Chamber Philharmonic Orchestra előadásában, ahol Daniel Gaede hegedűje, egy mesterhangszer, viszi a prímet. (A kizárólag elektroncsöves mikrofonerősítőkkel és elektronikákkal készült felvétel joggal váltja ki mindenkiből a csodálatot. Valódi audiophile finomság, féltő gonddal, szeretettel megőrzött történelmi mikrofonok, a nosztalgikus V72 erősítőkből és W85-es szabályozókból álló keverőpult, az analóg M5 Telefunken magnetofon – minden elem önmagában egy legenda!)
Amit hallani, ez egy modern zenekar, amely úgy hangzik, mint egy korabeli kamara-együttes. A meghallgatás közben magas érzelmi töltetet vált ki. A hangszerhangok akusztikai manipulálás révén jönnek létre; ez az instrumentális akusztika nem ugyanaz, mint a koncert-termek akusztikája. Az akusztikus kiegyenlítés példaértékű, de semmiképpen sem eltúlzott. Meglepően nagyra nyílik ki az ablak, amin keresztül kitekinthetünk egy jól felépített színpadra. Ezt mindenképpen meg kell említenünk, hiszen első megjegyzésünk a McIntosh hanggal volt kapcsolatos. Igen, az integrált erősítő sorozat alapmodelljéhez, a MA5300-hoz képest is még nyíltabb, még részletezőbb és még világosabb a hangzás. Megkönnyezhető a mester-hegedű hangja, „ a vonó első érintésével valóban érezhető a hangzás minősége és édessége” – a vallotta Daniel Gaede hegedűművész.
Jazz esetében meghallgattuk George Wein and the Newport all Stars, a 10. Newport-i Jazz Fesztivál idején készült helyszíni felvételét. A kis létszámú szving-együttes remek invenciókkal teli muzsikája megtölti a két hangsugárzó közötti teret. A felvétel elsősorban George Wein – mint a fesztivál alapítója, szervezője, a leghíresebb jazz-impresszárió – zongorajátéka, valamint Harold Ashby és Scott Hamilton tenorszaxofonjai miatt érdekes. Természetesen a többiek is kiválóan teljesítenek, de ez a három muzsikus olyan tempóval és érzékkel tolmácsolja a klasszikus szerzők műveit, hogy beleborzongunk. A zongora jobbkéz-játékának fürgesége elkápráztat. Harold Ashby szinte telefújja lelekünket a szaxofon dallamaival, aki jól ismeri hangszerének lehetőségei, ki is aknázza, jó ízléssel, nagyon könnyed kiállításban és nagy lendülettel. Ki kell emelni Slam Stewart nagybőgőjátékát, ami nem hétköznapi, mert (Stewart eredendően hegedűs volt), játékában gyakran alkalmazza a nagybőgő vonóját és egy oktávval magasabban dünnyög/zümmög mellé. A hangzás légies, végig lehetőséget adva a képzeletnek, újabbnál újabb gondolatok keletkeznek, semmi nem ismétlődik, nincsenek véletlenek. Kiemelkedő technikai eszközökkel operál, nagyon jók a balladák és a jam-session. Mindezek hatásos, ember- és hangszerközeli megjelenítéséhez kell a McIntosh MA252 erősítő és egy pár álló hangsugárzó.
Rock és blues, azért blues, mert Gary Moore lemeze a Still got the Blues kihozza a lényeget mindkettőből. Gary Moore egy jelenség volt, zenéjének hallatán a hangzás és a zenei tartalom összekapcsolódik, szinte szerves egységgé válik. A dalokban történetet mesél el, a dalon belüli kiemelt fejezetek vannak. Gary, gitárján, rendesen megdörren vagy éppen „örökké szólva” teker. Mindannyiunkban ott van a zene és Gary kiváltja lelkünkben az érzést, ami ábrázolja a muzsikát. Megérzi az ember, hogy „no, ez az”.
(Gary Moore, 1990-ben, a Still Got The Blues album felvételén a következőkön játszott: 1959-es Gibson Les Paul Standard gitár, Marshall Guv’nor torzító pedál, Marshall JTM45 Re-issue erősítő és egy Marshall 1960B 4 x12″ hangfal Electrovoice 12M hangszórókkal) Ennek az összeállításnak a hangzását őrzik a mesterszalagon, előhívni jellegzetességeit nagyban befolyásolja, ha legalább az előerősítőben 12AX7a, és 12AT7 vákuumcsöveket használunk. A McIntosh MA252 szerkezetében ez megvalósul.
Konklúzió
Igen, a McIntosh az MA252 hibrid integrált erősítőben egy vizuálisan és lelkileg is lenyűgöző erősítőt hozott létre. A hibrid megoldás jót tesz a derűs, gyors hangzás elérésének, ami szinte műfaji függetlenséget ad. Egy erősítő, ami végzi a dolgát – hiszen arra találták ki – kellően erős, impulzív, ha kell szentimentális és érzéki hangzással, de mindenképpen a részleteket is tolmácsolva szól. Lendületesen szórakoztat könnyen táncra csábít. Csak a hangszerekre figyeljünk, ha jók a koncert emlékeink, akkor az összehasonlítás során agyunk gyorsan eléri az adrenalin-szint magasságait.
Az erősítőépítés is egy művészet és ha valamelyik, cég elég magas fokon műveli emberek millióihoz juttatta el a zenét. Olyan zenét is, amit esetleg meg sem hallgatott volna, ha másképp alakul.
Pro
+ vizuálisan és hangzás szempontjából is lenyűgöző
+ nagyteljesítményű mikroprocesszor végzi a rendszerirányítást
+ egyszerű menürendszere felhasználóbarát
Kontra
– hasonló arculatú Cd/multi-játszó nincs a kínálatban
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551