Az Unison Research céget 1987-ben szenvedélyes audiofilek csoportja alapította, melyet Giovanni Maria Sacchetti vezetett. Több, mint 20 éve csodálják és értékelik a világon az elektroncsöves erősítők terén elért eredményeiket. Az Unison Research termékeit az elegáns stílus, gyártásukat a gondosság jellemzi. A fa és a fém részek valamint az elektronika minden egyes összetevőjét igényes, eredeti olasz formatervezéssel és következetes minőségre törekvéssel dolgozzák ki. A céget Európa tíz legjobbja között tartják nyilván hibrid felépítésű erősítők fejlesztésében és gyártásában. Egy jellemző, hibrid felépítésű modellel, az Unico Nuovo 2x 80 Watt teljesítményre képes készülékkel ismerkedünk, amely egy modern erősítő, bár klasszikus tulajdonságokkal rendelkezik.
Teljesítmény: | 2 x 95W |
Frekvenciamenet: | 10Hz – 100 000 Hz |
Jel/zaj viszony: | 90dB |
Teljes harmonikus torzítás: | 0.15% @ 10W, 1kHz |
Negatív visszacsatolás: | 10dB |
Csillapítási tényező (damping factor): | kisebb, mint 50 |
Méretek: | 435 x 430 x 95 mm |
Tömeg: | 16 Kg |
Ár: | 629 000 HUF |
Az Unico Nuovo integrált erősítő az olasz stílus és művészi kivitelezés tökéletes példája, amelynek ötletei általánosan elismertek. Ennek az erősítőnek időtlen esztétikai értéke van, amely alig frissült az ezredforduló második évtizedére. Az Unico Nuovo alacsony felépítésének optikai hatását homokfúvott alumínium profilú előlapja ellensúlyozza, amelyen a két túlméretezett, vaskos, mégis tökéletes alakú selymes tapintású gomb ambiciózus hatású.
A készülék egyáltalán nem olcsó vékony anyagból készült, az előlap 15 mm, míg az alap és a borítás 1,5 mm vastag. A hálózati főkapcsoló a jobb oldalon található, bár könnyen hozzáférhető, de sajnos nem azonnal látható.
A fából kialakított cég-emblémával egy kis természetesség is be van csempészve a kivitel koncepciójába.
Az Unison Research Unico Nuovo új, mégis klasszikus modellje egy olyan sztereó integrált erősítő, amely elegáns vonalakat és részleteket kínál, köszönhetően a gondosan megfontolt felületeknek és arányoknak. A Nuovo látszatra légies, könnyed, bizonyítva, hogy mindent beleadtak, súlyosabb, mint amilyennek látszik.
Az erősítő tervezés, a masszív megépítettség, az alkatrészek gondos megválasztása és a pontos összeszerelés szinte kézműves megközelítésű példája is lehet. Az Unison Research többnyire olasz alapanyagokból és alkatrészekből építkezik, saját transzformátorokat tervez. Ezek mindegyike helyben készül és egy adott erősítő modellre van optimalizálva. A hálózati transzformátor távol van az áramköröktől. A végerősítő FET-ek félkörívben kiképzett hűtőbordája a transzformátor körül hőt von el, a transzformátor és az erősítő áramkörei közötti pajzs is egyben.
A típus hagyományos értelemben hybrid. Az előerősítő elektroncsöves a végerősítő-fokozat félvezetős kialakítású, „A”-osztályú előerősítő és félvezetős végerősítő kombinációja. Pontosabban a bemeneti fokozatban kettő darab ECC83 (12AX7) iker-trióda, a kimenetiben Mos-FET komplementer pár képezi az áramkör lényegét. A koncepciót úgy gondolták, hogy hangzásban a csőnek dominálnia kell, de az erőt a térvezérlésű tranzisztorok képviseljék. Az áramköri topológia egy kis eltéréssel az „A”-osztályú megoldást követi. A jel, a bemeneti választót követően, egy motoros vezérlésű ALPS potenciométert és egy polipropilén kondenzátort elhagyva az ECC83 csőbe érkezik, amely aktív előerősítést biztosít. A kimeneti fokozat polarizációját egy mikrochip szabályozza. A nyolc lábú eszköz (LT1166) a Linear Technology gyártmánya, még mindig ugyanaz a pontos működést vezérlő számítógép, amely mindkét végerősítő MOS-FET-et folyamatosan kordában tartott árammal látja el. Ezt a megoldást dinamikus „A”-osztálynak nevezik, mert a MOS-FET kimenet soha nem lesz teljesen kikapcsolva, nyilvánvalóan nem tiszta „A”-osztály, de így nem is szabványos „A/B”-osztály. A FET-ek nem kapcsolódnak közvetlenül a tápegységhez, hanem az azonos típusú félvezető kollégákhoz. Valamint egy megfelelő vezérlő elektronika biztosítja, hogy a pár mindig kap egy állandó tápfeszültséget. Ez a módszer lehetővé teszi a minimális fáziseltolódást és az elektroncsövek által befolyásolt kibocsátást. A kimeneti MOS-FET-ek szimmetrikusan vannak elhelyezve.
Az Unison Research Unico Nuovo erősítőnek alapkiszereltségében nincs phono-kártya. A phono-előerősítő rész opcionálisan rendelhető, amely gyárilag mozgó mágneses üzemmódba van állítva.(A mozgó tekercsre való átkapcsoláshoz belül két kapcsolót kell átváltani.)
Az Unico Nuovo belső vezetékezése sodrott, ónozott réz. A hátsó rész az IEC táp-aljzat, négy pár hangsugárzó kötőelem, a földelés csavarja és hét pár aranyozott RCA aljzat helye. Használhatunk aktív mély-sugárzót (Sub Out) változtatható kimeneti szinttel, és analóg felvevő eszközt egy (Tape Out) állandó jelszintű kimeneten.
A mellékelt RC2 távirányító tökéletesen logikus ergonómiájú, biztonságosan működőképes, előnye, hogy teljes-értékű rendszer-távirányító, elegendő kezelőgombbal az Unison Research CD-lejátszók egyikének működtetésére. Lenyűgözően hasított fatestet egy szép textúrájú, csomós fából faragták, bár a vezérlőn a tábla kettő, nem éppen szép keresztfejű csavarral van rögzítve.
Meghallgatás
Az Unico Nuovo bekapcsolásakor két zöld, először gyorsan villogó LED, kb. 30 másodperc múlva folyamatosan világít, jelezve, hogy a két ECC83 cső felfűtött, az ellenőrző elektronika mindent rendben talált, ezzel a készülék készen áll.
Jazz-rajongó mivoltunkat most sem akartuk tagadni, ezért mindenképpen kíváncsiak voltunk néhány nagy előadó felvételére. Ilyen a BlueNote címkéhez tartozó Kenny Durham trombitás méltán ionikus, Rudy van Gelder stúdiójában 1963-ban készült, lemeze az Una Mas (7243521228). Mint ebben az esetben is bizonyossá vált, a legnagyobb művészek már akkor együtt szerettek játszani, így került az együttesbe Joe Henderson, Herbie Hancock, Tony Williams és Butch Warrens.
Az Unico Nuovo erősítő finom hangzása során a zenét élénk, erőteljes textúrákkal ábrázolja. A kitűnő felbontás, nem súlyos, mondhatni légies basszus, mégis jó egyensúlyt eredményez. Jellemző a sebesség, a jó tonalitás, a dimenzió, a tisztaság és a naturális hangzás, ez az a valami, amit egész nap hallgathatunk különösebb fáradság-érzet nélkül. A hangzás varázslatosan pontos, teljes, gazdag, egy kicsikét szűkebb basszussal, de talán nem ez az utolsó uncia a részletes dicséretben.
Következő kedvenc klasszikusunk a Bill Evans Trio – Sunday at the Village Vanguard (81196) 1961-ben készült helyszíni felvétele. Ez az utolsó fellépés, amelyen együtt volt hallható az Evans trió Scott LaFaro nagybőgőssel és Paul Motian dobossal – LaFaro tíz nappal a felvétel után autóbalesetben elhunyt. A gyűjtők féltett kincse, ezt az albumot tartják az egyik legjobb élő dzsesszfelvételnek.
A felvételek hallgatása közben megmutatkozik az Unico Nuovo két legerősebb vonása: a dinamika és a lendület biztosítása. A kissé száraz, néha még hűvös karakter grafikus érzékkel segített létrehozni a nagyon különleges képeket. Bemutatta a trió tökéletes együttműködését. A színpadkép valóságos és háromdimenziós, be tudta mutatni az eszközök méretét és testességét. Mindez egyetlen homogén zenei gondolatot eredményez, elegáns és kísérteties, kecses modális olvasatot, ami, mint tudjuk, valami teljesen kiegyensúlyozott és leírhatatlanul szép. A zene textúrája, a rétegek és a harmóniák zavarba ejtő gazdagsággal kerülnek bemutatásra.
Ezután nyílván a rock opuszai közül válogattunk. Mit is, mit is? A latin rock megalapítójának Carlos Santana együttesének immáron öt évvel ezelőtti Shape Shifter c. albumát tettük a CD-játékosba. Nagyot szólt. A virtuóz minden technikáját bemutató lemezen egy nótán belül akár nyolcféleképpen hallhatjuk gitárját. Az élénkségnek és a varázslatosságnak bemutatására tervezett album tulajdonképpen steril, kimunkált stúdió termékre sikeredett, megfűszerezve Santana fantáziadús és tűzveszélyes gitár improvizációival, a dallamos rock autentikusan érzelmes lélegzetelállító pirotechnikájával. A művészi vonulatot belül lírai, melodikus ötletekkel átszőtt gyönyörű ívű dallamok képviselik, minden, amit nylonhúros elektromos gitáron elő lehet adni. Ha ebben a vonatkozásban keressük az élményt, az Unison Research Unico Nuovo hibrid, integrált erősítő hozzájuttat mindehhez.
Konklúzió
Az Unico Nuovo kellemes meglepetést szerzett képességeinek bemutatásakor. Mindenek előtt egy telivér, amely szokatlanul hatékonyan kihasználja a két fő technológia előnyeit annak érdekében, hogy az előadott mű lüktetően dallamos legyen. Alapeleme a valóságos, akusztikus hangszeres művek előadása, a világ legjobbjait megidéző csendes működésével és simaságával, ötvözi a harmonikusságot a gazdag teljesítménnyel az egész frekvencia-spektrumban.
Rock-zene esetében képes a bődületesen erős, fáradhatatlan, mégis kiegyensúlyozott teljesítményre, a felbontás és az egyáltalán nem szelíd dinamika, a kecses részletesség és a muzikalitás kellően kifinomult együttes hatásával.
Az Unison Research Unico Nuovo a csúcsminőség autentikus ízét kínálja vonzó áron, ami nem ellentétes a becsületes versennyel. Hangja egyéni, de ezzel együtt magában hordozza az elektroncsövek adta karaktert. Ha a tranzisztorok felől közelítjük meg, rájövünk, hogy tagadhatatlan hangzásának simasága. Csak ne akasszunk rá olyan hangsugárzót, amit túl nehéz vezérelni, különösen akkor, ha sok hangszóróból áll, vagy nagyon alacsonyra megy le az impedanciája.
Pro
+ zseniálisan egyszerű olasz stílus és művészi kivitelezés
+ kihasználja a két elektronikai technológia előnyeit
+ finom hangzás erőteljes textúrákkal
+ mikro-dinamika és a lendületesség biztosítása
Kontra
– a bekapcsoló az előlapra kívánkozik
– alapkiszereltségében nincs phono-kártya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176