Autentikus hangzás, hitelesség és minőségi kivitelezés. Szép gondolatok és hitvallás a Dr. Johann Pfennich és Roland Krammer vezetésével fémjelzett német cégtől. Nem is lehetne ez másképpen olyan személyek által alapított cégnél, akiknél – önéletrajzuk szerint – a technikai és zenei vonal együtt indult. Következésképpen, húsz évvel ezelőtt megalapították a Crayon Audio céget, hogy létrehozzanak valami egyedit és rájuk jellemzőt. Sikerült maguk mellé állítani fiatal tehetségeket az audio-technológia, a rendszer-technológia és az alkalmazott elméleti fizika tudományágaiból. Mivel mindannyian imádják a zenét, mi sem természetesebb a technika megközelítése a zene oldaláról. Így remek készülékek születtek, amik biztosítják a lehető legjobb hangélményt. Gyártmányaik közül a CFA 1.2 típusú integrált sztereó-erősítőjükben egy igazi reprezentánst találtunk.
Teljesítmény: | 2 X 64W (8 Ohm), 2 X 90W (4 Ohm) |
Frekvenciamenet: | 25Hz – 100 kHz +/- 0.5dB |
Torzítás: | 0,14% (max. kivezérlésnél 1%) |
Jel/zaj viszony: | nagyobb mint 90dB Line In |
RIAA átvitel pontossága: | +/- 0.25dB (25 Hz – 20 000 Hz) |
Méretek: | 85 x 438,8 x 312 mm |
Tömeg: | 12 Kg |
Ár: | 1 549 000 HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
A Crayon Audio jelszava: elegancia és design. Amihez rögtön hozzáteszik, hogy a hang önmagában nem elég, teljes érzékszervi összhangot kell teremteni! Tehát a kivitel, érzékeink közül a tapintás is, hozzon létre teljes megelégedést! A CFA 1.2 natúr alumínium kabinetjével high-tech irányvonalat mutat. Purista, világos vonalvezetésű és lényegre törő, klasszikus alumínium burkolat rejti az áramköri tervezés eredményeit, jellemző a különös gonddal megmunkált felület és az időtálló tervezés. Szemrevételezéskor rájövünk, hogy ennek az erősítőnek az „alakja” egy kicsit más, mint amit eddig megszoktunk.
A rezonancia-mentesítő lábazat nagyban eltér, a kommersz márkáknál megszokott, csak úgy odavetettektől. A készülék felső részén kiképzett inverz „lábazat” (mint négy pillér) hivatott fogadni a következő „emeletet”. Amennyiben Crayon Audio termékről van szó tökéletesen egymásba illenek a készülékek lábai és a tetejükön lévő fordított elem. Ha más márkájú komponenst kívánunk az erősítőre ráhelyezni, akkor ez a rész a tökéletes hőelvezetés érdekében a távtartó szerepét tölti be.
Az attraktív külső logikus kezelőszerveket és kapcsolható fényű, informatív kijelzést is magába foglal. A hangerősség szabályozása az ST Microelectronics ütemvezérlőjével, az állapot kijelzése személyre-szabottan számokkal (- dB érték) vagy pálcikákkal történő szemléltetéssel is lehetséges. A csatornák közötti egyensúly, a magas- és mély-hangszín finom léptékekben beállítható. Tudom, sokan nem szeretik ha egy készüléken van hangszínszabályzó, valószínűleg ezzel a finoman szabályozható formájával még nem találkoztak. A hangszóró hatásfokához mérten „intelligens”, szoftver-vezérelt fiziológiai hangerő-szabályozás megy végbe, amely megnöveli a basszust alacsony hangerőn. A „hangosság” kontrollja megváltoztatja a frekvencia görbét, felszabályozza a mély- és magas hangok tartományát, hogy az megfeleljen a fül egyenlő hangosság érzetének. Ráadásul a hangerő-szabályozás során ez két szakaszban megy végbe. Például egy 88dB érzékenységű hangsugárzó esetében az első intervallumban 2dB, majd a másodikban 4dB léptékű kiemeléssel. Az első hangerősségi pont a 45-ös, míg a második a 36-os kijelzéskor érzékelhető.
Három vonalszintű bemenet áll rendelkezésre a megszokott analóg források jelének fogadására. Az analóg lemezjátszás híveinek külön fenntartott bemenet mindkét típusú (MM,MC) hangszedő jelét fogadja. Egy állandó jelszintű kimenet rendelkezésre áll analóg hangrögzítők részére.
Az erősítő fogadó oldalának különlegessége, a szintén szoftver segítségével, minden bemeneten 2dB lépésekben szabályozható érzékenység. A vonali és Phono bemenet -6dB és + 18dB határig, míg a CD bement -12dB és + 12dB között szabályozható. Így minden bemenet jelszintjét kiegyensúlyozhatjuk. A változtatható kimeneti szintű csatolás tökéletes egy nagyobb teljesítményű végerősítő meghajtására, vezérlésére. Ezért is a CFA 1.2 nagyon jól működik együtt elektroncsöves végerősítőkkel. Az egyes bemenetek átkapcsolásakor az áramköri védelem egy automatikus hangerő leszabályozást hoz működésbe, ezzel is kímélve az alkatrészeket, valamint hangsugárzónkat. A hangszóró kimeneteket nem relé működteti, bármilyen kapcsolási tranzienst un. lágy-áramkör némít. A teljesítménykimeneten használatos tiszta réz érintkező felületű hangszóró-csatlakozók a WBT-0708 Cu NextGen modelljeiből kerültek beszerelésre.
Crayon Audio – CFA 1.2 integrált sztereó erősítő különálló alváza marással készült alumínium, amely védi és stabilizálja az elektronikus alkatrészeket. Ezen kívül, a lamellás hűtőbordákkal együtt, megduplázza a természetes hőcserélést, hogy elvezesse az áramkörök által termelt hőmennyiséget. A Mean Well gyártmányú, kapcsoló-üzemű tápegység 1 Hz-től 1GHz-is terjedő frekvencia intervallumban garantálja a rendkívül magas elektromos stabilitást és minimalizálja az elektromágneses interferenciát. Az áramköri topológia modern kialakítású, technikai kifinomultságot sugall, gyakorlatilag biztosítja a résegységek széles függetlenítését. A többrétegű nyomtatott áramköri lapok (PCB) az ILFA cégnél készülnek a Hannoverben, a szerelést/beültetést a TAUBE Elektronics végzi Berlinben. A szokványostól eltérő PCB elemek vastagsága 50 um.
Az áramkör és a tápegység függetlenítésének tervezési szabályai szerint, a földelés és a tápfeszültség precíz energia irányítása megoldott. Ez biztosítja a legkisebb impedancia ingadozást, ami kisebb, mint 1 Ohm 1GHz sávszélességig. Az eredmény egy nagyon stabil áramköri rendszer, amely kivételesen immúnis a HF interferencia hatására.
Teljesen diszkrét felépítésű áramkörök. A végfokozatban négy komplementer MOSFET pár, a Fairchild Semiconductor Corporation (FQP65N06 + FQP27P06) „műremekei” működnek áthidalt módban. A teljesítmény tranzisztorokként alkalmazott MOS-FET-ek a csöves elektronikákban használtos áram-visszacsatolással hasonló elven, de a tankönyvitől eltérően működnek, legfőbb jellemzőjük a hőmérséklet-stabilitás. Az erősítő áramköreiben csak helyi visszacsatolást alkalmaznak. A visszacsatolásban egy NPN bipoláris tranzisztorhoz csatlakozik egy P-csatornás MOSFET, és fordítva. A jel csillapítást az ST Microsystems TDA7440 vezérlő iC végzi, amely tartalmaz egy ellenállás-hálózatot és hangszínszabályzót.
A cég mérnökei kutatásaik során találtak egy területet, amit „térbeli tömörítés” megnevezéssel illettek. A „spatial compression” veszteségmentes jelkezelési technológia, segítségével a felvételek eredeti térinformációit próbálják meg minél tökéletesebben visszaadni, bárhol is készültek azok. Természetesen ez valós térben (színpad, templom, jazz-klub) készült felvételekre vonatkozik. (a stúdióban elektronikus utómunkálatokkal létrehozott és a zenéhez hozzáadott térinformációk más eredményt hoznak – a szerk.) A másik fontos cél a felharmonikusokban gazdag, teljes spektrumot átfogó hangszínvilág megjelenítése. Figyelemreméltók a következő gondolatok!
…”Az információtartalom tömörítése csökkenti az adatok tárolására felhasznált helyet, a dinamika-kompresszió növeli a hangosságot, de van egy harmadik szempont is, a térbeli tömörítés, ami szinte kitörli a nagyon kicsi térinformációkat. Minden tömörítés torzítást visz a jelbe és az így nem egyenlő az eredetivel! Minden tömörítés visszafordíthatatlan információvesztéssel jár, különös tekintettel a felvételi térinformációkra!
Az átviteli láncban egyik komponens sem fontosabb, mint a másik. Egy hangrendszerben minden részegységnek ugyanazt a minőséget kell képviselni. Egy rosszul megválasztott RCA csatlakozó is képes csökkenteni a hangminőséget, negatívan hat a végeredményre. A hangláncban bármely információ, ami elveszett, az elveszett visszafordíthatatlanul, többé semmivel nem pótolható. Minden termék, amely sikeresen beépül a hangláncba megőrzi egyedi karakterét. Bár termékeinkben benne vannak saját igényeink, létrehozzunk szokatlan, kreatív megoldásokat, de nem építünk készülékeket csupán technikai szempontok szerint, a technika kedvéért. Termékeink a zenehallgatót szolgálják”…– Dr. Johann Pfennich cégvezető.
A Crayon Audio kiváló termékei Ausztriában és Németországban készülnek. Minden Crayon erősítő többnyire kézzel készített és mindenre kiterjedő tesztelési eljáráson megy keresztül. A minőség nem átruházható és lehet hallani a különbséget!
Meghallgatás
A hangszín, a dinamika és az artikuláció megfigyelésének szentháromságában töltött reményekkel teli vizsgálódás nagyon kedvező eredményt hozott. Ez az erősítő meglepett jelátviteli sebességével, emellett a leghalkabb zenei részletek is észlehetővé váltak. Szignifikánsan jelenik meg egy húr lefogása a gitáron, a legfinomabb hajlítás, vagy a lélegzetvétel. A legjobban feltűnő jellemző a játék a muzsika mikro- és makrodinamikájával, mert „huncut” egy erőmű ez a Crayon!
Kiváló példa Chris Jones és Sara K. koncertfelvételei közül a Stop those Bells című szám, amelyben megmutatkozik a könnyedség az egész közép- és nagyfrekvenciás spektrumban. Így kell bemutatni a gitárok (szóló- és kontragitár) hangzását! A magasabb fekvésű felhangok területén különösen jól hangzik a határtalan mikro-energiatartalom, a megvalósítás minőségében majdnem lényegtelen annak szónikus jellegzetessége. Ennek a sávnak megjelenítési pontossága rendkívüli mértékben hozzájárul a muzsika magával ragadó és bensőséges hangulatának bemutatásában. Ezenkívül dús hangszín-árnyalatokkal mutatja be az egész hangspektrumot. Van élet 20 000Hz-en túl.
The Paul Motian Trio – Live at the Village Vanguard c. lemezén (910 008-2) jelentkező jelenlét tartomány rendkívül informatív. A hangterjedelem és tömegenergia leképezésének muzikális finomságai bizonyítják, hogy a zenészek hangszereik teljes urai. Semmi baj, ha a hangzás kemény vagy mechanikus, egyszerűen él, és nem kell finomítani! A felvételek legprecízebb bemutatására való törekvés a zenei kifejezésnek teret adó művészi megvalósítás hallgató általi feldolgozásában segít. A magas színvonalú élő-felvételek egy különleges fénnyel ragyognak.
A magas hangok tartománya nagyon átlátható, figyelemre méltó felbontási képességekkel. Minden kis árnyalatot, amit a mikrofon felvenni képes, még a legbonyolultabb hangzatokat sem mossa össze, nem válik unalmassá. Egyfajta életerő árad ami átragad a hallgatóságra. Tudja, hogyan kell kezelni a dinamikát, a zene élénk és eleven, nem élettelen, mint egy tipikus D-osztályú erősítő esetében.
A Crayon CFA 1.2 erősítő segítségével megtapasztalhatjuk a valódi hangzástérben lévő hangszeresek helyzetét. Minden felvételre helyesen építi fel a hangzásteret.
Konklúzió
A Crayon CFA 1.2 egy kiváló és egyedi, érett termék, jól átgondolt funkcionalitással, felhasználói élményt ad. Az első benyomásaink jók voltak és ez a teszt végéig így is maradt. Tiszta, határozott hang, elegáns kivitel, minőségi alapanyagok. A használati érték magas, a beépített phono-előerősítő kihasználtságával csak növekszik, mert ebből a lehető legjobb van, ami beépítésre kerülhetett.
A Crayon CFA 1.2 típust minden elektromos és mechanikai területet átfogó minőségi megépítés, egyedi esztétika, a robusztusság ellenére elegancia és problémamentes működés jellemzi.
Egy olyan világban, ahol a sokfunkciós „D”-osztályú erősítők ígérnek kitűnő hangminőséget, de nem tudják elérni, és ahol az „A/B”-osztályú erősítők hangzását dinamikai korlátok és szerény sávszélesség jellemzi, a Crayon CFA 1.2 egy frissítő alternatívát képvisel.
A Crayon CFA 1.2 mindenkinek szól, aki a milliónyi zene közül tudja mit, miért hallgat. Ez az avantgarde termék képes meggyőzni és méltó ajánlásunkra.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176