A híradástechnikai iparban sok találó cégnév létezik. A francia székhelyű Metronome Technologie márkanevével eljutottunk a pontosság szinonimájához a metronómhoz, mint a zenében nélkülözhetetlen ritmus „tanítómesteréhez”. A céget hihetetlen technikai teljesítményekre és hangminőségére csábítva több innovatív audiofil szenvedéllyel megáldott mérnök alapította 1987-ben. Már néhány éve Jean Marie Clauzel a cég új tulajdonosa és a fejlesztés irányítója, így teljesen megújult a választék. Az elmúlt években a cég tevékenysége a dematerializált zene körül forog. A The Player 2 modellben ötvözik a jól bevált CD-lemezes és fájl-formátumú zenelejátszást High-End szinten.
Frekvenciamenet: | 10 Hz – 25 000 Hz +/- 0.1dB |
Jel/zaj viszony: | 120 dB |
Dinamika: | 130 dB |
Digitális bemenetek: | S/PDIF 75 Ohms RCA connector (44.1 kHz-től 192 kHz-ig) USB / B közvetlen a számítógéphez (24 bit / 192 kHz) |
Analóg kimenetek: | 2.5 V RMS @ 0 dB – 47 kOhm – RCA 2.5 V RMS @ 0 dB – 600 Ohm – XLR |
Méretek: | 450 x 115 x 435 mm |
Tömeg: | 15 Kg |
Ár: | 1 600 000 HUF |
Forgalmazó: | Zebraudio |
A The Player 2 CD-lejátszó első látásra a hagyományos fiókos technika mintapéldája. A feltűnő jellegzetesség a kezelőszervek és a hozzájuk tartozó piktogramok mássága, legalábbis a megszokottól való, a modern kifejezőművészetbe hajló eltérése. A készülék kivitelezése példaértékű, építési minősége őszintén szólva remek. A nagy szilárdságú alumínium előlap megmunkálása és a gyártó nevének és a típusnak mély-gravírozása az igényességet sugározza. A gyönyörű selyemfényű felület végigsimítása nagyon klassz érzés.
A fiókos töltésű CD-mechanika megfontoltan, mondhatni komótosan végzi a dolgát. Működése előkelően lassú, de mindennek szinte bombabiztos hangulata van. A sima futású fióknyitás azt a benyomást kelti, hogy a mechanika minden porcikája megfelelően átgondolt tervezés és százezredszerre is hibátlanul végzi dolgát..
Az elektronika elején a tápegység egyedi erőátviteli rendszerének lelke a három magas minőségű toroid-transzformátor. Hét teljesen független szabályozású tápellátási vonal az egyes kritikus részegységeket – mint, a kijelző, a szervó mechanizmus, a motor, a digitális fokozat – külön pályákon látja el árammal. Ez a megoldás biztosítja az EMI/RFI védelmet és energiával táplálja a dinamikus, analóg-szerű hangminőséget előállító részegységeket.
A Metronome Technologie – The Player 2 CD-lejátszó vadonatúj CD optikai egysége a Philips GF8 (GyrFalcon 8) gyártmánya a Metronome mérnökeinek változtatási ajánlásaival, egyedi módosításaival készült el. Természetesen benne foglaltatik az egyedi szabadalmú Delrin® CD-stabilizátor, ami még az előző modellben a Le Player 1 típusban bevált.
A trigonometrikus elrendezésű, összetett anyagból (Perpex) álló lábazatok a stabilitás mellett a rezgésmentesítést biztosítják.
A DAC átalakító egyre kifinomultabb és a legfrissebb fájl-formátumokhoz igazított, Delta-sigma rendszerű. Megtervezésénél első szempont a költséghatékonyság és az áramkör bonyolultságának csökkentése. A Delta-sigma DAC dekódol egy nagy-felbontású digitális bemenő jelet egy kisebb felbontású, de magasabb mintavételezési frekvenciájú jelé, majd egy analóg szűrővel simítja. A kisebb felbontású jel leegyszerűsíti az áramkör tervezést és javítja a hatékonyságot.
Az analóg részegység szintén igényes munka. Nem is lehet ez másként, hiszen ha a technikai láncolat eddig nem veszített a jelből, akkor az ezután sem lehetséges. Az átvihető sávszélesség itt 10Hz – 25 000Hz +/- 0.1dB tűréshatáron belül. Az analóg erősítő fokozat négy műveleti erősítő köré épül fel gondosan kiválasztott jellegzetességeik kivételes zenei tulajdonságukról tesznek bizonyságot. A slendriánság a csatlakozó-szerelvényeknek sincs megengedve.
Mivel a The Player 2 CD-lejátszó a Metronome Technologie digitális gyártási sorozatának első típusa, akár „belépőnek” is tekinthető, csak éppen ez a belépő itt az a szint, ahol a többi gyártó abbahagyja. Ez a „belépés” reprezentálja a márka munkatársainak, a mérnököknek és technikusoknak, egyesített szakértelmét, elkötelezettségét. És innen is csak felfelé vezet az út!
A fejlesztés és a gyártás teljes egészében Franciaországban, Toulouse városában készül. Mérnökeik minden elkészült eszközt valós hallgatási körülmények között tesztelik, annak érdekében, hogy csakis a legjobb hangteljesítményűek kerüljenek becsomagolásra.
Meghallgatás
Ezt a metodikát követve az első dolog, amit észrevettem, hogy ez a játékos hangosabb, mint a többi. Nem! Csak éppen annyira jó a dinamika lendülete, hogy hamar ítéletre sarkall.
A hallgatóra azonnal nagy hatással van a részletesség, főleg olyan muzsikákon, ahol alig hallható részek vesznek részt a hangulat elmélyítésében. Mi lehetne erre legjobb példa, mint a Pink Floyd – Wish You Were Here c. lemezének első része. Tovább haladva a jól ismert concept album melódiaívén, a vokál-harmóniák sokkal világosabbak és könnyebben tudjuk követni a bonyolult hangzatokat is. Néhány mesés instrumentális textúra kivételes zenei teljesítményt nyújt. Sugárzik a magabiztosság és a bátor, célratörő, „odateszem a zenét” stílus.
Gary Burton – Six Pack (GRP 96852) lemezén a legnagyobb modern jazz zenészekkel játszik. Bár ez a felvétel 1992-ben készült mai is aktuális és élvezetes műsor. Több dicséret illeti a folyékonyságot, a tisztaságot, a minőségi megvalósítást. Minden hangtartalom benne van, ami esetleg idáig nem tűnt fel. Felfedezhetünk olyan részleteket amik eddig elsiklottak, nem figyeltünk fel rájuk. Egyes részeket, amik szinte alig hallhatók hirtelen világosabbnak tűnnek, de a gyártó gondolt a mély-hangok szerelmeseire is. A basszusgitár energiái lekövethetők, jó hangrendszerben meglengetik a nadrágszárat.
R. Rogers és L. Hart örökbecsűje a My Funny Valentine Miles Davis együttesének előadásában rendkívüli élmény. Az 1964-ben, a Lincoln Centerben készült helyszíni felvétel (Columbia 88697569722) minden hangot tartalmaz, amit egy jó hangrendszer átvinni, tolmácsolni képes. Ami nincs benne azt tudvalevőleg már nem lehet beletenni. A jazz legnagyobb hatású művészeinek produkciója szinte süt, mint a napfény. Bebizonyosodik, hogy kiváló digitális „másolatot” csak analóg felvételről lehet csinálni. Miles trombitájának ezerféle hangja lélekbe markoló, Herbie Hancock zongorabillentései, főleg a jobbkéz-játék briliáns megjelenítésű, Ron Carter tanár úr nagybőgő hangjának „pince mély” futamait akár a gyomrunkban érezhető frekvenciákon jeleníti meg.
Rátérve a file-alapú zenehallgatásra hamar kiderül a hangzáskarakter azonossága CD-játszás és fájl-játszás között, hiszen ez a DAC-on múlik. A meghallgatott művek: Beatles – Come together, Bizet – Carmen Suite, Vangelis – Rosetta és még sokan mások. A tanulság pedig a következő: a hangszerek felhangjainak nyílt megjelenítéséhez nagy felbontás szükséges, különben fedett lesz a hangzás. 16bit/44.1kHz mintavételezés csak a könnyű műfajú muzsikák megjelenítésére szolgál, a nagy-zenekar akusztikus megjelenítéséhez szükség van a 24bit/192kHz mintavételezésre. Ekkor hallani a klasszikus felállású színpadi elhelyezkedés harmadik sorában elhelyezkedő klarinét és oboa művészeket egymás mellett ülve külön-külön, hallani a tuttik remegtető energiáját, a nagy-zenekar hangzástömegeinek játékosságát.
Ezek után cseppet sem csodálkozunk, hogy a frontlapra az van írva,…Le Player. Kár, hogy a Metronome Technologie cég választékában nincs egy olyan erősítő, amire ráírták volna, hogy …Le Amp. Remélem ötletet adtam!
Konklúzió
Amennyiben egy cég gyártási palettáján csak CD-játszó és digitális műsorforrás van, akkor ezekből a legjobbat kell gyártani, a nemcsak a világhír, de a fennmaradás érdekében is. Ezt szem előtt tartva a Metronome Technologie körültekintően jár el és figyelembe veszi az igények alakulását. Következetes tervezési és gyártási munkájuk során nagy hatással vannak a High-End szegmens rajongóira is, az igényes zenehallgatók nem hagyhatják ki egy ilyen készülék meghallgatását. A leendő vásárló szinte vezetve van a magasabb hangzásminőség irányába, hogy ne elégedjen meg mással, vagy ne kössön rossz kompromisszumot, ami hetek múlva megbán egy gyengébb modell megvásárlásával.
A zenehallgatás közben igyunk egyet a muzsikusok egészségére is!
Pro
+ a készülék kivitelezése példaértékű, építési minősége remek
+ az alig hallható részek részletessége
+ a hangzáskarakter azonossága CD-játszás és fájl-játszás között
Kontra
– a mechanika komótosan működik
– fájl-alapon nagy felbontás szükséges
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio Kft.
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36-30/210-0400