20. Anniversary Edition hirdeti büszkén a homlokfalon lévő felirat. Valóban elszállt az idő, ami a Vincent márkával való megismerkedéstől a népszerűvé váláson át, néhány rendkívül sikeres modell megismerésével telt el. Mára már megszoktuk és kedveljük az erőt sugárzó design jellegzetességeit, a robusztus készülékházakat, a vastag alumínium előlapokat, az ezüst és fekete színválasztékot. Sőt nagyon imponál a tube-line termékvonulat, amely esetében egy kis-ablakon keresztül megmutatásra kerülnek az elektroncsövek is. A Vincent márka esetében, kedvező áruk ellenére, egyáltalán nem belépőszintű termékekről van szó, vérbeli erősítőkről kaphatunk áttekintést.
A huszadik évforduló ünnep, ezért egy új modell dukál, egy végerősítő, fennen hirdetve az erősítéstechnika szerepét az audiofil/High-End zenehallgatásban.
Adatok
Teljesítmény: | 2×150 Watt 8 Ohm |
Frekvenciamenet: | 5 Hz – 50 000 Hz-ig (+/-0,5dB) |
Harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0,1% (1 kHz, 1 Watt) |
Jel/zaj viszony: | nagyobb, mint 91dB |
Méretek: | 430×195×435 mm |
Tömeg: | 27,5 Kg |
Ár: | 649 990 HUF |
Forgalmazó: | Streamaudio Kft. |
A Vincent SP-20 egy határozott kiállású végfokozat, lévén nagyméretű és erőt sugárzó. A mechanikai stabilitást a rezonanciamentes alaplap, az alumínium előlap, valamint a hűtőbordák adják, amelyek anyagmegmunkálásuk szempontjából kiválóak. Az arculat tervezésekor a designer igyekezett az újdonság hatásával élni, eddigiektől részben eltérő kivitelt adni, bár meghagyta a jellegzetes Vincent formát és a méretarányt. A Vincent SP-20 végerősítő esetében két VU-méter (depréz-műszer) került az „ablakba” ami emeli a látványt, zenehallgatás közben magához vonzza a tekintetet, az is könnyen meglehet, hogy órákon át. Sőt a műszereknek különlegessége, hogy háttérvilágításuk piros, kék, zöld és fehér színe egy hátoldali tolókapcsoló segítségével kívánságra átállítható.
A hibrid kapcsolástechnikát használó sztereó végfok csak a szabályzott kimeneti jellel rendelkező előerősítők jelét tudja fogadni. A cég minden más jel feldolgozását – a kis-jelű hangszedők és a digitális források kezelését – külön készülékekben kívánja elénk tálalni és nagyon ajánlja az előerősítő fokozatok használatát, hiszen azok csinálnak valamit! Egy végerősítő foglalkozzon csak az erősítéssel és a teljesítménnyel de azzal magas szinten – vallják a cég mérnökei.
A tápegységben egy hatalmasra méretezett toroid transzformátor található, mely kiegészítve a nagy tároló kapacitású puffer kondenzátorokkal szinte kimeríthetetlen és megingathatatlan tartalékokkal biztosítja a stabil és jókora kimenő teljesítményt. A transzformátor és a szűrés meghatározza egy erősítő működés közbeni viselkedését a változó terhelésre adott válaszok tekintetében.
Az SP-20 erősítéstechnikája a tiszta „A”-osztályú kapcsolást 2×10Watt elérésére használja, innen kétszer 150 Watt-ig A/B osztályban működik. Az átkapcsolás hangtalan, nem igényel külső beavatkozást. Az erősítőben kettő 6N16-os cső fogadja a bemenetre érkező jeleket. Ez a két cső push-pull üzemmódban erősít. A jelet továbbhaladva a következő fokozatban egy 6N10-es elektroncső erősíti a végfok-tranzisztorok számára szükséges jelszintre. A végfokozatban oldalanként 12 db TOSHIBA gyártmányú FET tranzisztor dolgozik, melyek rendkívül gyorsak, és nagy áramú, nagy tartalékokkal rendelkező kimeneti kapcsolást alkotnak. A tökéletesített áramkör előnye, hogy jelentősen javult a jel-zaj arány, melynek eredményeként nagy hatékonyságú az erősítés, a kiváló minőségű hangreprodukció már csak a hangszórókon múlik.
Frank Blöhbaum, a Vincent vezető tervezőjének irányítása alatt készült jubileumi modell áramköri tervezése teljesen átdolgozott és újragondolt. A koncepció azon alapszik, hogy a minél nagyobb feszültség-szint biztosítja a jobb jel-stabilitást. Ennek eredménye a jel magasabb spektrális tisztasága, amely további javulást okoz a finom részletekben. A végfokozat teljesítmény-tartaléka sokkal jobb tranziens-választ, összetett terhelések (hektikus impedanciájú hangsugárzók) esetén is, torzításmentes, erőteljes teljesítményt eredményez. Ez az erősítő mindig uralkodik a komplex terhelést képviselő hangsugárzók felett.
Nem mellékesen, a gyártó szándéka lezárni a vitát a csöves és félvezetős készülékek minőségkülönbségéről és bebizonyítani, hogyan lehet kiválót alkotni. A sikeres konstrukció gyártásának függvénye, a hangminőség, több változóból áll. Átláthatóság, sebesség, mikro- és makrodinamika, artikuláció, abszolút semlegesség, hogy a hallgató zenét hallgatva, rendkívüli módon tudjon érzelmi életet élni. A jubileumra történő hosszas készülődés teljes-körűen vezetett, kifinomult konstrukciót eredményezett. Stabilizált tápegység, nagy-sebességű áramkörök, nagy linearitás és az alacsony zajszint, egyedileg kiválogatott alkatrészek felhasználása jellemzi a készüléket.
Elektronikai kapcsolásban és az erősítés megoldásában úgy tűnhet láttunk már ilyet, hiszen a legnépszerűbb SV–237 típus is hibrid „szerkezet”, de az SP-331 végerősítőben szintén ezt a topológiát alkalmazzák. Van tehát alapja az összehasonlításnak hiszen az SP–331 végerősítő újratervezett áramköri kialakítása alapján született a jubileumi SP-20 modell.
Mindenesetre imponálóak a műszaki adatok és a közel 30 kilónyi anyag, ami valljuk be, még mindig meghatározza az erősítőkhöz való hozzáállásunkat.
A jó hangsugárzó igazán akkor tudja képességeit megmutatni, ha az eléje kapcsolt erősítő nem erőlködik, hanem erősít. Nem tolakszik, nem torzít, hanem muzsikál, a hangszerek rájuk jellemző hangját prezentálja. A nagy hangerő nem minden, be kell tudni mutatni a muzsika dinamikáját, ritmusát a hangok fekvését, a szólamok sokszínűségét. Legyen szó akár pop, rock, jazz vagy „szomorú” zenéről, mutatni kell az egyes hangfelvételek közötti különbséget. A jó erősítő semleges, nincs saját hangja, nem viszi el a hangképet valami általa kreált irányba. Be tudja mutatni a hangszínpadot, ahol a zenészek egymás mellett állva vagy ülve játsszák a „művet”. Legyen a zenében akár hegedű, akár dobszerelés, akár elektromos gitár, akár énekhang minden a maga természetességében szóljon! Nagy kívánságok ezek? Igen! Akár az autóiparban a gyorsaság, a kis fogyasztás, a környezetkímélet és a biztonság kérdése. Mégis autót könnyebb vásárolni.
Meghallgatás
A Vincent SP-20 végerősítő tesztelését az STS Records etalonértékű felvételeinek felhasználásával végeztük. A hangrendszerben analóg előerősítő és három utas, három hangszórós hangsugárzó szerepelt. A hosszúra nyúlt meghallgatás az alábbi eredményeket hozta:
Az SP-20 az elé kapcsolt elektronikák által „legyártott” analóg forrásjelet igen zenei és lágy hangkarakterrel mégis kellő gyorsasággal és energiaveszteség nélkül tolmácsolja. Az SP-20 impulzus válaszideje rendkívül alacsony, a hangzás ezért gyors. Erre minden muzsikának szüksége van, legyen az elektronikus vagy akusztikus hangszereken előadott zenemű.
Chris Jones remek gitár- és dobro-munkáiból válogathattunk, amelyeknél maximális érzékletességgel találkoztunk. A mestergitárok testének egyedi hangzása különleges élmény, a húrok gyors pendülése és a fogólapon történő „játék” minden nüánsza hallható.
Az elektroncsövekre jellemző zeneiség fenntartása és az analitikus hidegség soha nem jelentkezett külön-külön, megfigyelhető ez olyan együttesek felvételeinél akik az elektronikus és akusztikus hangszereket egy felvételen belül együtt alkalmazzák. Jellemzően Chick Corea – Acuostic és Elektric Band zenekarainak felvételén. A frekvenciamenet és ezáltal az egyes hangsávok rendkívüli linearitást mutattak. Az erőteljes megszólalás záloga a stabil kimenő-teljesítmény. Pestiesen szólva: jól meg lehet „küldeni”, bírja a hangerőt. Tetten érhető mindez speciális dobfelvételeknél ahol a különböző ázsiai dobok, akár a lenyűgöző méretűek megjelenítése is kiválóan megy.
Az eddig megfigyelteket jól meghatározható, kontúros hangzástérrel ábrázolja. A stúdiókban készült felvételeken hallhatjuk a hangmérnök szándékát az egyes hangszeresek elhelyezését illetően, a koncertteremben készülteknél pedig az adott helység akusztikájába is belehallgathatunk.
Konklúzió
Az elmúlt évtizedben gyorsan változó hifi-világunkban biztos kapaszkodót jelent az erősítéstechnika és a hangsugárzók. Addig nagy szükség van rájuk, míg nincs más helyettük. Tehát, amit az erősítő nyújt azt a hangsugárzó megpróbálja lekövetni és kisugározni. Az is alaptétel: ameddig nincs jó hangsugárzónk nem hallhatjuk erősítőnk minőségét sem.
A Vincent cég és vele Frank Blöhbaum munkássága az erősítéstechnika tökéletesítése, amely még jó ideig szolgálni fogja a zenehallgatók igényeit. Mivel a kialakuló hangzásban az elektronikák hangját belehalljuk, már régen igény volt a digitális felvételek időnként tolakodó, forszírozott hangjának emberi fül által kellemesebbé tételére. A Vincent vezetőmérnökének koncepciója szerint erre a részben elektroncsöves kapcsolástechnika és erősítőépítés a leginkább célravezető. Számára kézenfekvő volt a megoldás, hiszen a legjobb iskolákba járt és a leghíresebb tervezőgárdák tagja volt mielőtt önálló céget alapított. És, hogy a nagy dinamika szerelmesei se maradjanak élmény nélkül, ötvözte a félvezetős technika erényeit egy készülékbe. A legújabb fejlesztésű hibrid elektroncső/MOSFET végfokozatokat használva érte el az egy hangszer-több hangszer dinamikai viszonyának valósághű tolmácsolását.
A jubileumi SP-20 ajánlható minden szenvedélyes zenét hallgató részére, aki nagy hangsúlyt fektet az erőteljes hangzásra és a dinamikai részletek megszólaltatására. A készülék luxus kivitele sugallja a bennük rejlő komoly műszaki tartalmat. Elsőosztályú teljesítmény a maga kategóriájában!
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 95% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 91% |
Pro
+ erősítéstechnikája tiszta „A”-osztályú 10 Watt-ig
+ zenei és lágy hangzáskarakter
+ rendkívüli linearitás
Kontra
– hangerőszabályzó nincs
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streaudio.hu
Telefon: : +36-30/211-5253