A digitális jelátalakítás túlmintavételezés nélküli technológiája, most olcsóbban! A nagy szakmai és eladási sikereket elért HEX DAC után a Metrum szakemberei egy méretileg és árát tekintve is kisebb készülékbe sűrítették mindazt, amit sok év alatt kikísérleteztek. A cég mérnökei úgy tartják, ez az a digitális/analóg átalakító, amit a szenvedélyes hifi-rajongók még meg tudnak fizetni. A vásárló ráadásul egy különlegességet kap az árért, mert manapság ritka az ilyen non-oversamplig elektronika. Általában minden NOS DAC-nak az a célja, hogy megkapjuk azt a buja, „analóg” hangzást, amint egyébként egy drága és bonyolult felépítésű túlmintavételezéses DAC hangzásától várhatunk.
Frekvenciamenet: | 1Hz – 20 000Hz -2,5dB 44,1kHz-es mintavétel 1Hz – 65 000Hz -3dB 192 és 384kHz (USB) |
Teljes harmonikus torzítás: | 0,007% |
Jel/ zaj viszony: | -140dB 2Volt RMS |
Kimeneti impedancia: | 100 Ohm |
Mintavételi frekvencia: | : Optikai 44,1-96 kHz Koaxiális 44,1 -192kHz. USB 44.1 – 384kHz |
Méretek: | 190×60×245 mm |
Tömeg: | 2 Kg |
Ár: | 1033 EUR |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
A Metrum Acoustic cég fehér, jellegtelen kartondobozban szállítja ezt a készüléket. Kívülről nézve! Belül viszont érdekes felfedezést tehetünk az áru csomagolástechnikáját tekintve. Kettő kifeszített műanyaghártya között elhelyezett Musette DAC mintha lebegne a csomagolásban. Mindenesetre ez a megoldás figyelemfelkeltő. Ha ebből az élményből indulunk ki és ismerkedni kezdünk a csomag tartalmával, könnyen meglehet, hogy kíváncsiságunk a készülék szerkezeti megoldásaikhoz is ilyen meglepődő érdeklődéssel viszonyul.
A már megszokott műszerdoboz kivitel igényes megmunkálása, a vastag alumínium frontlap és a fém váz, valamint az acéllemez burkolat a többi Metrum Acoustic gyártmány küllemét idézi. A kisebb méret és a vastag anyagok együttes hatásban jól végzik a rezonanciamentesítést. Kivitelével könnyen beilleszkedik bármilyen hasonló „minimális-koncepciójú” hifi-komponens közé. Kezelőszerv nincs sok, könnyen eligazodunk a látottak alapján.
Csatlakoztatási lehetőségei a feladathoz adottak, optikai, koaxiális és USB-B csatolóin keresztül lehet elérni a bemeneti fokozatot.
A Musette NOS-DAC a szokásos, leggyakrabban használt fájltípusok (FLAC, WAV és MP3) átalakításával foglalkozik. Átalakításra kettő darab R2R létra Dac One tranziens modult használ, olyat mint ami a Pavane modellben már bizonyította képességeit. Ez esetben is jól látszik, hogy egy idő után a csúcsmodellekből átjövő technika bekerül szerényebben árazott termékekbe. Ezek a modulok jól kezelik a szélsőségesen magas mintavételezési arányokat. Az USB-bemenet egyike a Metrum saját USB3 moduljának, ami magában foglalja a M2Tech XMOS chip-jét. USB-bemeneten a jelenlegi ipari szabványok maximumát (384kHz) hozza. Az eredmény, a teljes átalakítási folyamatban rendkívül gyors és pontos tranziens viselkedés és ezáltal egy sokkal magasabb szintű hangélmény. Azt azért vegyük figyelembe, hogy a sebességet elsősorban maga a hangformátum korlátozza. A következő lépés a pufferelés amely esetünkben 200 MHz. A rendkívül nagy (100 dB) csatorna szétválasztás a hangszínpadon lévő hangszeresek jó elkülönítését valósítja meg. A gyors elektronika mellett az egyik legfontosabb tényező a jó linearitás. A jel minimalista módon közvetlenül kapcsolódik a kimenethez, kihagy egy erősítő fokozatot. Ha úgy tetszik, ez azt jelenti kisebb a jel torzulása, több a tiszta hang.
A készülék tartozékkészletében találunk egy USB-kábelt és egy szép-míves pendrive-ot a zavarmentes installálás érdekében. A pendrive-on a meghajtó alkalmazás, a használati utasítás és néhány zeneszám található.
A szigorú ítésznek és annak aki hisz a szimmetrikus csatlakozás felsőbbrendűségében csak egy dolog hiányzik, az AES/EBU bemenet és a szimmetrikus (XLR) kimenet. (akik arra esküsznek, hogy az XLR-kábelek jobb hangzást produkálnak – azokat tartsuk meg hitükben!)
Meghallgatás
Mit hallgassunk? Mint a későbbiekből kiderül mindent, mert minden műfaj, minden akusztikus hangszer – nevéhez híven – „jól áll” a Musette DAC-nak.
A Musette stílusú, táncolható francia zene az 1880-as években vált népszerűvé Párizsban. A 19. század folyamán nyitó kávézók és bárok tánczenéjében párizsi és olaszországi zenészek játszották harmonikán. Egyszerűen fogalmazva a Musette néptánc dallamok leszármazottja német befolyással (harmonika), olasz klasszikus és népszerű (Tzigane vagy Manouche-cigány) hatásokkal keverten. Minden Musette zenekar, az 1920-as, 1940-es években, nélkülözhetetlenek tartotta repertoárjában nemcsak a keringőt vagy a tangót, de a pasodobles, a foxtrott, a polka, valamint az amerikai jazz és swing ritmuselemek használatát. Bár a kifejezés mainak tűnik, akkor a Musette minden bizonnyal már úgy volt ismert, mint „világ-zene”.
Elsőre, stílusosan, próbáljunk egyet-kettőt meghallgatni Richard Galliano virtuóz harmonikajátékos mestermunkáiból! Kiderül, hogy a Musette hangzásából kedves közvetlenség árad, amely zeneileg nagyon megnyerő. Tökéletes intonáció, mesteri technika és hibátlan hangok, megadja azt az érzést, hogy a hangsugárzók közötti térben előttünk játszik a zenekar. Követhető az Accordeon és a Bandoneon szerkezetéből adódó hangzáskülönbség. Lehet, más DAC-ok részletesebben tárják elénk a felbontást, de ez elvonhatja figyelmünket más tulajdonságoktól, amik esetleg jobban érdekelnek. A Metrum Musette a zenéhez semmit nem ad hozzá.
Másodikként egy kamarazenei művet hallgattunk meg, Giovanni Battista Sammartini mesterdarabját – Concerto in C major for violoncello piccolo, strings and basso continuo. Itt nemcsak remek térbeli elhelyezést, de az egyes hangszerek terjedelmét és hangenergiáját is megkaptuk. Bizonyíthatóan érezni, hogy lehet jobb egy ΔΣ modulátor pontossága, de ez nem jelent semmit, ha nem kapjuk meg a ritmust és a táncra csábítást. Tesztünk alanya élvezetes hangszíneket és tonális-skálát ad. Az átlagos D/A konvertereknél élesebb fókuszt és elevenebb ritmusokat hallhatunk. Segít megteremteni a fenséges vonóshangszerek gazdag puha utóhangjait, lecsengését, de csak annyit amennyi az adott hangszerre jellemző.
Harmadjára akusztikus jazz. John Pizzarelli emléklemeze Duke Ellington munkáiból, hogy a swing is meglegyen. A jellegzetes 20-as, 30-as évekbeli melódiák friss átiratai a kilencfős „zenészbrigád” tolmácsolásában felüdülés és egyben utazás a profizmus világába. Itt kiváltképpen megtapasztalhatjuk a zenekar tagjainak különválasztását a hangzástérben. A basszus nem feltétlenül mélyebb, mint bármely más tisztességes DAC esetén, de pontos meghatározása, dallamossága folytán sokat használ a pozitív összhatás elérésében.
Negyedszerre egy klasszikus, nagyzenekari, szimfonikus mű Liszt Ferenc – Haláltánc (Paraphrase on „Dies irae” for Piano and Orch.) amely mű keretén belül hallható a zongora teljes dinamika és hangzás-spektruma. A mű hallgatása közben megfogalmazódott, hogy sok, más gyártmányú, NOS DAC nem jól teljesít bizonyos műszaki paraméterek tekintetében. A lineáris, szélsőségesen bő frekvenciamenet és az ideális jitter-teljesítmény a papíron még nem garancia a muzikalitásra, a zenei felbontásra, mint ahogyan téves elképzelések vannak arról, hogy egy DAC rosszul utánozza az analóg hangzást.
A Musette muzikális és a célt, hogy a digitális jelek átalakítása után a muzsikát analóg ízzel lássa el, sikeresen éri el. A „digitális csend” (mély-sötét és csendes zajfenék) ott, ahol annak lenni kell, azt a benyomást kelti, hogy mindent itt muzsikálnak a szobában. Az egyes zenészek körül kielégítő tér hallatszik, ezáltal több a térbeli tudatosság és ez így több zenehallgatási élményt ad. Sőt így lenyűgözőbb a térbeli mélység, a harmadik dimenzió, új területeket fedezhetünk bőséges zenei örökségünkből.
Konklúzió
A Metrum Acoustics Musette irigylésre méltó képessége, hogy elválassza a zenészek közötti aurákat, könnyen megkülönböztethetők a hangszerek, nyugodtan oda tudunk figyelni bármelyik szólamra anélkül, hogy az összképben leromlana a ritmus és a dinamika. A kedvező, elég meggyőző tapasztalatokat figyelembe véve, az árat még jobban hangsúlyozva kedvező ítéletet tudunk hozni, még ha nem is annyira ismert márkát veszünk tekintetbe. A Musette DAC nagyon szórakoztató az ára is megfelelő, egy teljesen modern készülék.
Fel kell tennünk magunknak a kérdést, miért akar bárki egy NOS DAC birtokosa lenni? A válasz egyszerű: különbözőek vagyunk, különbözőképpen hat ránk a hangzás, mást rajzol lelkünkben a muzsika. Ha mindenkinek azonos lenne az ízlése a hangreprodukálással kapcsolatban, akkor nem lenne termékválaszték – néhány ember igazán élvezi, ahogyan a Metrum Acoustics Musette NOS DAC hangzik. A már említett tudatosságok briliáns módon bizonyítják a Musette DAC helyét.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ érzékletes, naturalista hangzás
+ jó rezonanciamentesítés
+ levegős tér a hangzásban
Kontra
– XLR csatolók hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36-1/468-2176